Citat:
Ursprungligen postat av
AndersJoh
Det är ju bostadsrättsföreningarna som säljer dom, initialt. Sen sysslar ju inte dom med byggnation, så dom säljer dom till en byggare för som gör jobbet och sen säljer dom vidare.
Nej. Det vanliga var att det var en eller flera privatpersoner som köpte, hyrde in byggare som renoverade, och sedan sålde de. Privatpersoner som spekulationsköpte med andra ord.
Citat:
Varför? För att det är så bara.
Vad baserar du det på?
Citat:
Ränteekonomin följer ju en given kurva. Det är matematik.
Vill du ha kurvor och matematik?
http://www.escholarship.org/uc/item/9jv108xp#page-1 (sida 28 för slutsatser).
Citat:
Om du menar att jag har fel kan du väl förklara hur det skulle gå till (jag skulle kunna förklara varför det är omöjligt men det känns som att jag skriver lite för mycket som det är, och till skillnad från t.ex. Gromph får jag ju inte betalt för att sitta här)
Nu är det DU som hävdat att världens ekonomi har gått in i en ny tidsålder där, för första gången någonsin, en bust inte kommer följas av en boom, och att detta går att bevisa matematiskt. Då är det alltså DU som har bevisbörda, inte den som undrar vad du baserar ditt påstående på. För att förtydliga: jag hävdar inte att du har fel, och jag hävdar inte att jag kan bevisa att du har fel, men jag tycker att ditt påstående är underligt och än så länge har du inte producerat något som helst bevis för din tes. Det tycker jag är synd, eftersom att jag tidigare sett dig som en seriös debattör. Varför väljer du att framstå som ett troll genom att hävda att det finns bevis utan att dela med dig av dem?
Citat:
Om vi la 1% av den datorkapacitet som vi lägger på att gissa vad det ska bli för väder, på att istället förutsäga ekonomin, så skulle det visa om och om igen en ekonomi som kraschar, oavestt vilka åtgärder vi tilltar (av dom åtgärder som finns i verktygslådan idag)
Kan du stödja detta påstående?
Citat:
Sen är det ju inget nytt, begreppet jubilee är ju gammalt, som alltså går ut på att man helt enkelt kvittar ut alla skulder. Men problemet med det (anledningen till att inte ens det skulle fungera) är ägandet, där ju typ 10% av befolkningen äger 60% av tillgångarna. Teoretiskt skulle vi ju då kunna bygga helt nya städer, för att även "nollställa" ägandet, men det är ju ohållbart både miljömässigt och av andra orsaker.
Nej, domedagsprofeter har alltid funnits. Men även de tokigaste gubbarna och gummorna har någonting att stödja sig mot, även om det bara är att Gabriel kommit till dem i en dröm - vilket är mer än du lyckats producera.