2014-01-14, 23:01
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Landet? vem vill bo på landet? Bubblan är allt snack om bubbla, det finns ingen bubbla någonstans när amatörer dagligen tjatar om bubbla, så fungerar inte bubblor, när svennebananas slutar snacka om bubbla, då ska man se upp. Jag tror snarare man ska vara försiktig med att köpa i små och mellanstora städer idag, inte storstäder - där priserna absolut är långsiktigt hållbara och stöds till fullo av fundamenta (utom i lilla Bagdad).

Men, det är ju du som är svennebanan! De flesta tror inte på fallande priser enligt mina bedömningar. Ännu mindre fattar de hur fucked de riskerar att vara även om priserna inte faller under dagens nivåer för än först om 10-15 år. Enligt de bokalkyler jag ser fattar folk inte att man periodiskt måste dränera källare, byta tak, byta fönster och en jävla massa annat i hus. Räcker 10.000kr i månaden i slitage på ett villa?

Det låter "på stan" precis som här:

- "Det är nya tider nu, folk prioriterar sitt boende"

- "det e annolunda i sverje ju!"

- "Stoooockhoooolm kan ju inte falla, här vill ju allaaa boooo"

Nu kan vi även se tydliga tecken på att privatpersoner ser bostäder som investeringar, och spekulerar om prisökningar. Jag gav tre tydliga exempel på den trenden (som inte representerar tre personer som nån stackare trodde).

Att vi ens pratar om risk för fallande priser i Sverige beror på att det har fallit redan i stort sett hela västvärlden, och mönstret talar sitt tydliga språk. Denna tråd är inte representativ för svenska folket. Här råder klar överrepresentation av folk som oroas över vart detta ska sluta. Naturligt i en diskussionstråd.
2014-01-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Det är jättelätt att bevisa.
Ok, då förväntar jag mig ett vattentätt matematiskt oklanderligt sådant nedan.

Citat:
Samtidigt som ju ingenting går att förklara för en utvecklingsstörd.
Du anar inte ...

Citat:
Men självklart går det att bevisa...det är det som är så fantastiskt...det går bevisa att 99.99% av alla ekonomer har fel, på ungefär 5-6 timmar (tops). Problemet handlar ju om att samla den gruppen så länge. Det finns såklart inget incitament för dom.
Eh, kommer du med besviset snart.

Citat:
På samma sätt som det på typ 100 tecken går att bevis att ekonomin är ett nollsummespel. Varje ekonomisk transaktion är ett nollsummespel, någon måste betala lika mycket som någon annan får betalt. Ett nollsummespel.
Eh, nja, vi som befinner oss i verkligheten vet att vi inte gör transaktioner om vi inte anser oss vinna på de.
Ta lattemorsorna som exempel. De inte bara anser att latten är värd mer än 35:- utan också tiden att stå i kö.
Så de anser att de har vunnit. Och det var därför de gjorde transaktionen. Lattestället anser också att de har vunnit. De värdesatte latten under 35:-. Och gick därför med på att sälja den.

Det här är ganska grundläggande ekonomi. Men ibland får man förklara sådant också.

Citat:
Och sen spelar det ingen roll hur många gånger man adderar, subtraherar, multiplicerar eller dividerar noll med noll, det blir noll. Alltså är hela ekonomin ett nollsummespel.
Vi som har högre krav på matematiskt stringens än småbarnsgruppen på dagis menar att vilka räknesätt som används har betydelse, även i vilken ordning operatorerna kommer iom att precedence inte är lika.

Jag börjar nästan tvivla på att jag får se ditt vattentäta matematiskt oklanderliga bevis.
Citat:
Tillväxt frågar du då...vad kommer den ifrån. Ja det är ju ganska lätt...idag tjänar du 27.000kr/månad (säger vi)....om vi börjar betala ut den lönen 2 ggr per månad, så måste du såklart också betala dubbelt för allt, men du har 100% tillväxt.
Nu frågar jag ju inte om tillväxt men kan berätta att man skiljer på nominell BNP och real. Det kan du ju begrunda.

Citat:
Så problemet med lånen är ju att du skapar motsvarande skuld (ett nollsummespel) men kostnaden för lånet, ja den måste någon annan "förlora" för att banken ska vinna den. Det leder över tid till ökade klyftor, vilket skapar sociala problem.
Jag brukar förklara ibland (nästan på dagisnivå) med enkla exempel varför banken inte får räntan. Något som förvånansvärt många tror. Du har kanske missat de. (För jag kan väl inte tro att de gått över ditt huvud).

Citat:
Följer man det till sin "spets" så kommer det leda till en total klyfta, så 1 person har allt, och resten inget. Rent matematiskt då.
Njeee. Vad det handlar om är att de som har har avstått konsumtion har kvar finansiella tillgångar. Medan de som är (finansiellt) medellösa har konsumerat upp sina tillgångar.

Jag nämnde tidigare en äldre släkting. En kvinna, född på 20-talet tror jag, startade som medellös och jobbade som lokalvårdare och var ensamstående hela livet. Trots de dåliga förutsättningarna kunde hon ändå spara ihop en ansenlig slant.
I parasiternas fantasivärld så hörde hon till de onda rika människorna som parasiterna helst vill plundra (och dela bytet mellan sig).

Jag hittade inget matematiskt bevis. Inte ens ett uselt sådan. Hur hänger det här ihop.
2014-01-14, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Men, det är ju du som är svennebanan! De flesta tror inte på fallande priser enligt mina bedömningar. Ännu mindre fattar de hur fucked de riskerar att vara även om priserna inte faller under dagens nivåer för än först om 10-15 år. Enligt de bokalkyler jag ser fattar folk inte att man periodiskt måste dränera källare, byta tak, byta fönster och en jävla massa annat i hus. Räcker 10.000kr i månaden i slitage på ett villa?

Det låter "på stan" precis som här:

- "Det är nya tider nu, folk prioriterar sitt boende"

- "det e annolunda i sverje ju!"

- "Stoooockhoooolm kan ju inte falla, här vill ju allaaa boooo"

Nu kan vi även se tydliga tecken på att privatpersoner ser bostäder som investeringar, och spekulerar om prisökningar. Jag gav tre tydliga exempel på den trenden (som inte representerar tre personer som nån stackare trodde).

Att vi ens pratar om risk för fallande priser i Sverige beror på att det har fallit redan i stort sett hela västvärlden, och mönstret talar sitt tydliga språk. Denna tråd är inte representativ för svenska folket. Här råder klar överrepresentation av folk som oroas över vart detta ska sluta. Naturligt i en diskussionstråd.
Men när det är dags att fixa villan kommer ju grannen sålt för så mycket att man kan öka sitt amorteringsfria lån till samma belåningsgrad som när man köpte det..

(Att det inte är uppenbart att jag inte är allvarlig, för att så många resonerar så, är tragiskt.)
2014-01-14, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
I Sverige så vill överheten öka på inflation (i betydelsen KPI) men misslyckas. Det skulle de inte göra om det var enkelt.
Jo, det hade varit väldigt enkelt om det var det enda målet. Utmaningen de har är att utföra finjusteringar med andra saker att tänka på, med trubbiga instrument.
2014-01-14, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Räcker 10.000kr i månaden i slitage på ett villa?
Du kan inte vara nykter. Jag har en villa och ligger ljusår under den summan.
2014-01-14, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Jo, det hade varit väldigt enkelt om det var det enda målet. Utmaningen de har är att utföra finjusteringar med andra saker att tänka på, med trubbiga instrument.
Låt mig då formulera det som att med de bivillkor, lagar och andra strävanden man inte är berett att ge upp, så är det svettigt att ens ordna 2% i Sverige. Och hyperinflation finns inte ens på kartan bland de mest fantasifulla.
2014-01-14, 23:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du kan inte vara nykter. Jag har en villa och ligger ljusår under den summan.

Att slitaget står i relation till alkoholkonsumtionen känns inte orimligt...
2014-01-14, 23:40
Bannlyst
Citat:
För Sverige landade vi på ändring i KPI på 0.0% för 2013. Mängden kontanter minskar. Så om du med trycka pengar menar kontanter så är det en negativ tryckning som sker.

Något mer intressant du kan berätta? Det är komplett irrelevant i sammanhanget att kontanter minskar i omfattning. De flesta torde veta att kontanter minskar men det har inget med deflation att göra. Det har med ökad användning av kortbetalningar att göra. Men penningmängden ökar. I Sverige gäller inflation.

Citat:
I Sverige så vill överheten öka på inflation (i betydelsen KPI) men misslyckas. Det skulle de inte göra om det var enkelt.

Skitsamma. Problemet är att överheten har lyckats över förväntan att ställa till med inflation. Begriper de inte vad de själva ställer till med så måtte de vara bra korkade.

Citat:
Löneökningar leder inte till någon inflation. Det är en vanföreställning som SAF och div andra gillade att gilla.

Även Sven Banan är en inflationsdrivare. Men han verkar uppenbarligen inte förstå det. Då blir han stött. Sven kan gott svara på stigande priser med noll i löneökningar för samma jobb som han hade i fjol och i längden kommer han inte att förlora någonting på det.

Citat:
Jag ser inte att en BigMac har dragit i väg i pris med flera % i veckan. Någon den skulle göra vid hyperinflation. Här har du ingen kontakt med verkligheten.

Jag beskrev hur grundjobbet har blivit klart, jag påstod inte att bomben har smällt.
2014-01-14, 23:50
Medlem
Citat:
Låt mig då formulera det som att med de bivillkor, lagar och andra strävanden man inte är berett att ge upp, så är det svettigt att ens ordna 2% i Sverige. Och hyperinflation finns inte ens på kartan bland de mest fantasifulla.
Ja, då är vi på samma lag.
2014-01-15, 08:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Att slitaget står i relation till alkoholkonsumtionen känns inte orimligt...

Absolut. Krökar man på puben så sliter det knappast på huset.
2014-01-15, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartsynsk
Absolut. Krökar man på puben så sliter det knappast på huset.
Fast det är dyrare än att kröka hemma. Lasternas summa är konstant
2014-01-15, 09:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Fast det är dyrare än att kröka hemma. Lasternas summa är konstant

Hur är det dyrare att kröka hemma? Pub-ägaren glömmer väl inte att göra påslag för hyra och löner samt säljer sin drink till underpris?

(Till Gromph). Sven-Banan är en inflationsdrivare. På hans löneökningar följer höjda priser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in