Citat:
Ursprungligen postat av
AndersJoh
Det är jättelätt att bevisa.
Ok, då förväntar jag mig ett vattentätt matematiskt oklanderligt sådant nedan.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersJoh
Samtidigt som ju ingenting går att förklara för en utvecklingsstörd.
Du anar inte ...
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersJoh
Men självklart går det att bevisa...det är det som är så fantastiskt...det går bevisa att 99.99% av alla ekonomer har fel, på ungefär 5-6 timmar (tops). Problemet handlar ju om att samla den gruppen så länge. Det finns såklart inget incitament för dom.
Eh, kommer du med besviset snart.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersJoh
På samma sätt som det på typ 100 tecken går att bevis att ekonomin är ett nollsummespel. Varje ekonomisk transaktion är ett nollsummespel, någon måste betala lika mycket som någon annan får betalt. Ett nollsummespel.
Eh, nja, vi som befinner oss i verkligheten vet att vi inte gör transaktioner om vi inte anser oss vinna på de.
Ta lattemorsorna som exempel. De inte bara anser att latten är värd mer än 35:- utan också tiden att stå i kö.
Så de anser att de har vunnit. Och det var därför de gjorde transaktionen. Lattestället anser också att de har vunnit. De värdesatte latten under 35:-. Och gick därför med på att sälja den.
Det här är ganska grundläggande ekonomi. Men ibland får man förklara sådant också.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersJoh
Och sen spelar det ingen roll hur många gånger man adderar, subtraherar, multiplicerar eller dividerar noll med noll, det blir noll. Alltså är hela ekonomin ett nollsummespel.
Vi som har högre krav på matematiskt stringens än småbarnsgruppen på dagis menar att vilka räknesätt som används har betydelse, även i vilken ordning operatorerna kommer iom att precedence inte är lika.
Jag börjar nästan tvivla på att jag får se ditt vattentäta matematiskt oklanderliga bevis.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersJoh
Tillväxt frågar du då...vad kommer den ifrån. Ja det är ju ganska lätt...idag tjänar du 27.000kr/månad (säger vi)....om vi börjar betala ut den lönen 2 ggr per månad, så måste du såklart också betala dubbelt för allt, men du har 100% tillväxt.
Nu frågar jag ju inte om tillväxt men kan berätta att man skiljer på nominell BNP och real. Det kan du ju begrunda.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersJoh
Så problemet med lånen är ju att du skapar motsvarande skuld (ett nollsummespel) men kostnaden för lånet, ja den måste någon annan "förlora" för att banken ska vinna den. Det leder över tid till ökade klyftor, vilket skapar sociala problem.
Jag brukar förklara ibland (nästan på dagisnivå) med enkla exempel varför banken inte får räntan. Något som förvånansvärt många tror. Du har kanske missat de. (För jag kan väl inte tro att de gått över ditt huvud).
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersJoh
Följer man det till sin "spets" så kommer det leda till en total klyfta, så 1 person har allt, och resten inget. Rent matematiskt då.
Njeee. Vad det handlar om är att de som har har avstått konsumtion har kvar finansiella tillgångar. Medan de som är (finansiellt) medellösa har konsumerat upp sina tillgångar.
Jag nämnde tidigare en äldre släkting. En kvinna, född på 20-talet tror jag, startade som medellös och jobbade som lokalvårdare och var ensamstående hela livet. Trots de dåliga förutsättningarna kunde hon ändå spara ihop en ansenlig slant.
I parasiternas fantasivärld så hörde hon till de onda rika människorna som parasiterna helst vill plundra (och dela bytet mellan sig).
Jag hittade inget matematiskt bevis. Inte ens ett uselt sådan. Hur hänger det här ihop.