2014-01-15, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Hur är det dyrare att kröka hemma? Pub-ägaren glömmer väl inte att göra påslag för hyra och löner samt säljer sin drink till underpris?
Nu får du nog läsa lite noggrannare

Citat:
(Till Gromph). Sven-Banan är en inflationsdrivare. På hans löneökningar följer höjda priser.
Fackliga löneförhandlingar går till på följande sätt: facket och arbetsgivarna kommer överens vad de tror inflationen kommer vara, och sätter löneökningen till att spegla denna förmodade inflation samt eventuell diff vid den tidigare löneförhandlingens förmodade inflation och den verkliga inflationen. Det innebär att den absoluta majoriteten av svenska löntagares löneökningar drivs av inflationen, inte tvärtom.
2014-01-15, 11:03
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Och hyperinflation finns inte ens på kartan bland de mest fantasifulla.

De mest fantasifulla kan dra ganska långt men bland oss lagom nyktra känns det väldigt osannolikt med hyperinflation såsom läget utvecklat sig senaste halvåret. Zero Hegde folket hade betydligt mer medvind när oljepriserna steg konstand, guldet rakade i höjden o.s.v.
Men när nu guldet backat 30%, oljan inte fortsatt upp och tvärtom många andra råvaror som kaffe, silver m.m. är ned kraftigt (40%+) under 2013 känns det som att det inte är läge att maximera något lån på en fastighet och låta inflationen äta upp skulden.
2014-01-15, 11:21
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Du kan inte vara nykter. Jag har en villa och ligger ljusår under den summan.

Förmodligen tog jag i lite. Men du som har villa kan väl berätta lite? Vad sätter du undan för framtida reparationer?

Låt mig påminna dig lite:

Tak ca 110kkr var 40e år.
Dränera källare 200kkr var 30 år (ja, en riktig offert som förutsatte att inga stenar skulle hindra grävskopan, förvisso med tillägsisolering)
Vitvaror 40kkr var 20e år
Byta fönster 200kkr var 30e år
Elledningar var 40e år 150kkr
Vattenledningar 50e år ? kkr

Husgrund var 80 år ? Kkr (den var ny för mig)
Måla om fasad var 10e år ?kkr
Måla om fönster ???
Stuprännor var 30e år ?kkr
Badrum 90kkr var 25e år ?kkr
Väggar o golv (efter mode o ekonomi)

Gräsklippare / stensättning / fruktträd ?kkr

Fyll gärna på!

Priser jag angivet är från offerter till mig o bekanta/kollegor. Bytesfrekvenser från diverse internetsajter.
2014-01-15, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Nu får du nog läsa lite noggrannare

Ber om ursäkt där.

Citat:
...Det innebär att den absoluta majoriteten av svenska löntagares löneökningar drivs av inflationen, inte tvärtom...

Här fortsätter jag dock att säga emot. Alla parter är medskyldiga till inflation. Skulle löntagarna aldrig någonsin begära kompensation för inflation skulle prisökningar aldrig kunna motiveras med högre lönekostnader.

Däremot, inget som helst fel att höja priser pga högre lönekostnader därför att det anses nödvändigt för att få tag i eftertraktad arbetskraft. Fast det motiverar fortfarande inga allmänna lönehöjningar i en lönerörelse.
2014-01-15, 11:52
Medlem
Citat:
Här fortsätter jag dock att säga emot. Alla parter är medskyldiga till inflation. Skulle löntagarna aldrig någonsin begära kompensation för inflation skulle prisökningar aldrig kunna motiveras med högre lönekostnader.
Fast eftersom att lönerna drivs av inflationen och inte tvärtom innebär det att majoriteten av löntagarna bara skulle bli fattigare.

Citat:
Däremot, inget som helst fel att höja priser pga högre lönekostnader därför att det anses nödvändigt för att få tag i eftertraktad arbetskraft. Fast det motiverar fortfarande inga allmänna lönehöjningar i en lönerörelse.
Nej, det är RBs inflationsmål som motiverar allmäna lönehöjningar i en lönerörelse.
2014-01-15, 11:54
Bannlyst
Citat:
Har någon hävdat något annat?

Nej jag bara undrade. Jag tycker det är ganska relevant.

Citat:
Det var en konstig tolkning av vad jag skrev.

Det var, igen, bara en rak fråga.

Citat:
Nej, det menar jag inte. Men det hörde inte till vanligheterna att de som köpte råvindarna och renoverade dem flyttade in när det var klart - utan de sålde dem.

Det är ju bostadsrättsföreningarna som säljer dom, initialt. Sen sysslar ju inte dom med byggnation, så dom säljer dom till en byggare för som gör jobbet och sen säljer dom vidare.

Citat:
Okej. Varför tror du att vi är inne i en ny tidsålder där en boom är matematiskt omöjligt?

Varför? För att det är så bara. Ränteekonomin följer ju en given kurva. Det är matematik. Om du menar att jag har fel kan du väl förklara hur det skulle gå till (jag skulle kunna förklara varför det är omöjligt men det känns som att jag skriver lite för mycket som det är, och till skillnad från t.ex. Gromph får jag ju inte betalt för att sitta här)

Om vi la 1% av den datorkapacitet som vi lägger på att gissa vad det ska bli för väder, på att istället förutsäga ekonomin, så skulle det visa om och om igen en ekonomi som kraschar, oavestt vilka åtgärder vi tilltar (av dom åtgärder som finns i verktygslådan idag)

Sen är det ju inget nytt, begreppet jubilee är ju gammalt, som alltså går ut på att man helt enkelt kvittar ut alla skulder. Men problemet med det (anledningen till att inte ens det skulle fungera) är ägandet, där ju typ 10% av befolkningen äger 60% av tillgångarna. Teoretiskt skulle vi ju då kunna bygga helt nya städer, för att även "nollställa" ägandet, men det är ju ohållbart både miljömässigt och av andra orsaker.
Senast redigerad av AndersJoh 2014-01-15 kl. 12:13.
2014-01-15, 11:58
Bannlyst
Citat:
I parasiternas fantasivärld så hörde hon till de onda rika människorna som parasiterna helst vill plundra (och dela bytet mellan sig).

Hon är en parasit. Men hon är ju en lurad parasit. Hon har sparat för att någon annan har lurat i henne att det är dygdigt och bra.

Citat:
Njeee. Vad det handlar om är att de som har har avstått konsumtion har kvar finansiella tillgångar. Medan de som är (finansiellt) medellösa har konsumerat upp sina tillgångar.

Men man avstår ju inte bara konsumtion för sig själv. Man förstör för alla andra.
Senast redigerad av AndersJoh 2014-01-15 kl. 12:34.
2014-01-15, 12:02
Bannlyst
Bidrar kanske ingenting till diskussionen men det här är en intressant sida.

www.bostaddirekt.com

Söker på Enköping, Håbo och Knivsta och hittar tyvärr ingenting åt det unga paret utan barn, som vill hyra tillsv. Söker mig därför motvilligt mot Stockholm. I Danderyd finns en stor tvåa för 8000 i månaden. En "villa" i Sollentuna på 60 kvadrat för samma pris. Finns mer att välja mellan.

Finns väl flera liknande. Hyror ser marknadsanpassade ut med tanke på vilka lönerna är. Det är bra tider om man vill hyra i andrahand.

Risken ligger väl i att det alltid kan vara bedragare i farten som tar emot deposition utan att det finns något att verkligen flytta in i. Det bör också bli ett meck med lockpriser på hyra och därmed en massa hyresglada till en och samma bostad.
2014-01-15, 12:11
Bannlyst
Citat:
Fast eftersom att lönerna drivs av inflationen och inte tvärtom innebär det att majoriteten av löntagarna bara skulle bli fattigare..

Trycket på högre priser försvinner med nol i löneökningar. Det jämnar ut sig med tiden.

Inflationen gör löntagarna fattigare. När de glatt tar emot sina löneökningar så förstör de delar av sitt eget sparande utan att de fattar det. Det blir värre och värre. Folk tänker tyvärr bara kortsiktigt och egoistiskt. När ingen sparande-kultur finns så utvecklas hela landets ekonomi på sikt åt fattigdom. Framtidens pensionärer bland andra kommer att få det svårare och ingen verkar vilja ta tag i det problemet. Som besviken borgare får man därför ty sig vänsterut.

Citat:
Nej, det är RBs inflationsmål som motiverar allmäna lönehöjningar i en lönerörelse.

Åt helvete med all överhet, säger jag. Den gagnar inte folket. Folket betalar överpris åt denna överhet som drar nytta av det och parasiterar gott.
2014-01-15, 12:40
Bannlyst
Citat:
Folk tänker tyvärr bara kortsiktigt och egoistiskt. När ingen sparande-kultur finns så utvecklas hela landets ekonomi på sikt åt fattigdom.

Men nej, det här är ju fel. Sparandet skapar fattigdom. Hur/om ekonomin utvecklas är ointressant. Ekonomin är ett verktyg för byta tjänster med varandra.

Citat:
Framtidens pensionärer bland andra kommer att få det svårare och ingen verkar vilja ta tag i det problemet.

Men vad ska dom göra!? Du vill att dom ska spara? Vår materiella standard har stagnerat/sjunker.
Varför ska dom spara?

Citat:
Folket betalar överpris åt denna överhet som drar nytta av det och parasiterar gott.
2014-01-15, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJoh
Det är ju bostadsrättsföreningarna som säljer dom, initialt. Sen sysslar ju inte dom med byggnation, så dom säljer dom till en byggare för som gör jobbet och sen säljer dom vidare.
Nej. Det vanliga var att det var en eller flera privatpersoner som köpte, hyrde in byggare som renoverade, och sedan sålde de. Privatpersoner som spekulationsköpte med andra ord.

Citat:
Varför? För att det är så bara.
Vad baserar du det på?

Citat:
Ränteekonomin följer ju en given kurva. Det är matematik.
Vill du ha kurvor och matematik? http://www.escholarship.org/uc/item/9jv108xp#page-1 (sida 28 för slutsatser).

Citat:
Om du menar att jag har fel kan du väl förklara hur det skulle gå till (jag skulle kunna förklara varför det är omöjligt men det känns som att jag skriver lite för mycket som det är, och till skillnad från t.ex. Gromph får jag ju inte betalt för att sitta här)
Nu är det DU som hävdat att världens ekonomi har gått in i en ny tidsålder där, för första gången någonsin, en bust inte kommer följas av en boom, och att detta går att bevisa matematiskt. Då är det alltså DU som har bevisbörda, inte den som undrar vad du baserar ditt påstående på. För att förtydliga: jag hävdar inte att du har fel, och jag hävdar inte att jag kan bevisa att du har fel, men jag tycker att ditt påstående är underligt och än så länge har du inte producerat något som helst bevis för din tes. Det tycker jag är synd, eftersom att jag tidigare sett dig som en seriös debattör. Varför väljer du att framstå som ett troll genom att hävda att det finns bevis utan att dela med dig av dem?

Citat:
Om vi la 1% av den datorkapacitet som vi lägger på att gissa vad det ska bli för väder, på att istället förutsäga ekonomin, så skulle det visa om och om igen en ekonomi som kraschar, oavestt vilka åtgärder vi tilltar (av dom åtgärder som finns i verktygslådan idag)
Kan du stödja detta påstående?

Citat:
Sen är det ju inget nytt, begreppet jubilee är ju gammalt, som alltså går ut på att man helt enkelt kvittar ut alla skulder. Men problemet med det (anledningen till att inte ens det skulle fungera) är ägandet, där ju typ 10% av befolkningen äger 60% av tillgångarna. Teoretiskt skulle vi ju då kunna bygga helt nya städer, för att även "nollställa" ägandet, men det är ju ohållbart både miljömässigt och av andra orsaker.
Nej, domedagsprofeter har alltid funnits. Men även de tokigaste gubbarna och gummorna har någonting att stödja sig mot, även om det bara är att Gabriel kommit till dem i en dröm - vilket är mer än du lyckats producera.
2014-01-15, 13:36
Bannlyst
Ja den är bra. Hur skapar sparande fattigdom? Den som spar han har och kan konsumera med detta längre fram.

Ett exempel på motsatsen. Alla möjliga stater konsumerar mer på bidrag och myndigheter än vad de får in skattevägen. Staterna bygger under tiden upp skulder. Sätt en planekonomisk ränta på noll och en amorteringstid på en evighet och låna av sin egen centralbank så är vare sig amortering eller ränta ett problem. Offentligt anställda får sina löner. De behöver inte ens göra någon nytta, bara sitta av tiden, få lönen och gå hem (och konsumera som fan på sitt håll).

Mer pengar i omlopp, och varför inte ha en arbetslöshet på noll. Priserna stiger. Löntagarna begär mer betalt och de offentliga skulderna växer än mer.

Till slut är staterna konkursmässiga då skulderna är ofantliga i jämförelse med tillgångarna. Att trycka mer pengar nu funkar inte. Människorna protesterar mot att ta skottkärror med pengar till affärerna. Men man löser det med kontokort. Men, affärsidkarna vägrar sälja med förlust. Priserna stiger hela tiden mer än vad lönerna gör. Förbud på det och hyllorna börjar bli tomma på varor. Upplopp bryter ut.

De enda som i det här tillfället har sparat någonting är de människor som vet hur de ska baka bröd men de bakar nu bara åt sig själva. Det är inte lätt det heller då de inte får tag på råvaror. Ute på landsbygden drar hungriga massor fram, stjäl råvaror och driver bönderna på flykten. Produktionen går ned på noll och svälten förvärrar.

Bra jobbat, Andersjoh. Detta hände i Ryssland 1917. Det var inflation i brödpriser som störtade det landet in i en ständigt dåligt fungerande diktatur.

Lösningen är att med våld återställa ordningen. Därefter marknadsekonomi att gälla så att människor får behålla värdet av sitt arbete - det är detta som du motsätter dig men vid det här laget har du ingen röst. Du har dessutom bytt sida (men du vaknade väldigt sent, vill jag påstå). Med sparade pengar börjar konsumtionen att komma igång igen och ekonomin börjar då växa på nytt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in