2014-01-14, 22:12
Medlem
uhlans avatar
Detta är ju helt fantastiskt!

Vad driver en så (relativt) framstående och offentlig person till att förnedra sig själv gång på gång med uppenbara lögner? Mytomani är utom allt tvivel, men även en sådan kan väl hejda sig till en viss grad?

Någon slags skamsadomasochist?
Citera
2014-01-14, 22:13
Medlem
4N0NYMs avatar
Mytoman
Citera
2014-01-14, 22:17
Medlem
StuGs avatar
Hade det inte varit för att han inte haft omdömet att klädsamt tacka nej till det rampljus som DN gav honom tillgång till från början hade jag tyckt synd om karln.

Citera
2014-01-14, 22:23
Medlem
Energiknippes avatar
Undrade just varför denna tråd var så poppis idag

Det ska bli intressant att följa försvarstalet, samt facist-anklagelserna.
Citera
2014-01-14, 22:28
Medlem
NSOs avatar
Jag känner mig illa till mods av att läsa om det här. Det är plågsamt att ta del av och blottar någonting som jag inte känner mig bekväm att titta på och som väcker mitt medlidande. Det är kanske något slags behov av prestige, bekräftelse och auktoritet som har lett hit. Det räckte inte inte att skriva en uppmärksammad debattbok om fascism och nyhöger utan den skulle kläs i akademisk dräkt och understrykas med en fil kand. Det räckte inte med att vara intresserad av militärhistoria och pansartrupper utan det skulle också vara erfarenheten som vagnchef. Jag har en hel del invändningar mot hans skriverier och ideologiska ståndpunkt men på något vis känner jag ingen lust att hugga på det här. Det som blottats är för skört och hudlöst.
Citera
2014-01-14, 22:28
Medlem
uhlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Undrade just varför denna tråd var så poppis idag

Det ska bli intressant att följa försvarstalet, samt facist-anklagelserna.

Det är bevisat av forskare att 99,9% av skribenterna på Flashback sympatiserar med, arbetar för eller på annat sätt har samröre med den internationella fascismen.
Citera
2014-01-14, 22:34
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4N0NYM
Mytoman
Citat:
Mytomani (av grekiskans myhos, lögn, och mani) innebär att en person ljuger mer eller mindre tvångsmässigt, det vill säga utan att det finns någon tydlig och omedelbar orsak till lögnerna.

Mytomani är i sig självt ingen psykiatrisk diagnos utan ett symtom. Ibland kan mytomanin härledas till narcissism, paranoia eller schizofreni, ibland till olika tvångssyndrom eller en psykopatisk personlighetsstörning.

En mytoman känner ingen skuld inför andra när han eller hon ljuger; mytomanen testar om omgivningen tror på lögnerna, även om de egentligen är betydelselösa, och om de väcker gensvar från lyssnarna.

Mytomaner kan skapa en myt om sig själva, varifrån de kommer, hur deras uppväxt har varit, hur mycket pengar de har, vad de jobbar med osv. Orsakerna kan vara flera, dels att verka mer intressant, dels att väcka omgivningens medlidande etc. Vissa mytomaner tror själva på sina lögner, andra gör det inte.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mytomani

Antyder du att Generalfältmarskalk Henrik Arnstad skulle fara med lögner?
Citera
2014-01-14, 22:39
Medlem
Klosss avatar
Obetalbart. Den underkände värnkanonsoldaten Arnstad vevar igång och skryter upp sig till Strv Vagnschef för att imponera på någon feministliberal brutta i twitterflödet.

Hela karln är som tagen ur manuset till en fars.
Senast redigerad av Kloss 2014-01-14 kl. 22:42.
Citera
2014-01-14, 22:44
Medlem
Ostrobothnias avatar
Hauptstürmbandführer Von Arnstad stormar återigen fram på twitterfronten. Kanske en helt korrekt återgivning i och med han angav T-34 som sitt vapen of choice. Vilket iofs knappast förvånade någon det heller.
Citera
2014-01-14, 22:53
Medlem
StuGs avatar
Tycker det är något sympatiskt med att nämna T-34 och stolt uppge sig vara strv-möp, det är något mänskligt. Men varför, varför klämma till med en sådan lättkontrollerad uppgift...

Citera
2014-01-14, 22:54
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Enklare att kontroller
med relevant myndighet än asa efter gamla blogginlägg.

Angående Henrik Arnstads påstående på twitter om att han varit stridsvagnschef så tog jag på mig att maila Rekryteringsmyndigheten (tid Pliktverket) och kontrollera hur det egentligen ligger till. Svaret kom inom en timme.

För den som inte är militärt bevandrad så kan jag, utifrån mina enkla kunskaper, upplysa om att en värnkanonssoldat inte sitter i stridsvagn och en menig soldat som gör 7.5 månader är heller inte någon chef av något slag, det framgår om inte annat av ordet menig. Vitsordet (värnpliktsbetyget) är dessutom rekordlågt, han måste ha varit totalt oduglig. Det är alltså inte ett lågt betyg, det är ett katastrofalt betyg, särskilt med tanke på vilken enkel tjänst det handlar om. Något som tyder på någon sorts underliggande problematik. Märk också att titlar som malaj och kasernsopare inte finns utan en mängd befattningar ryms inom det och det finns ingen officiell lista. Jag får intrycket av Arnstad tjänstgjort som malaj/kasernsopare efter
grundutbildning, detta pga kombinationen av befattning, betyg, tiden han tjänstgjort och grad. Betyget tyder på att han antagligen omplacerats med bibehållen tjänstetitel, kanske redan under grundutbildningen. Detta får dock någon som har bättre koll på militära värnpliktiga reda ut.

Edit:
Såg inte nedanstående twitter.
Som jag visat ovan med mailet från Rekryteringsmyndigheten så har Henrik Arnstad inte varit befälselev. Befälselever gör inte 7.5 månader och rycker ut som meniga!

Tack flakmoppedist och ni andra!

Själv gjorde jag lumpen på Stridsvagn, och minsta inrykningstid på kompaniet vara 10 månader.

Han ,Arnstad har ju nu bekräftat sig själv som mytoman nu.

Det finns fler tweets där han kallar sig stridsvagnschef bla ett där han berömmer spelet World of tanks där han skriver "alla borde fåförmånen att leda en stridsvagnspluton" eller dyl.
Citera
2014-01-14, 22:56
Medlem
HerrPs avatar
Det här börjar ju bli ren lyteskomik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in