2014-01-13, 19:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ah, har ni en dedikerad bokhandel? Lämnar man in sin begagnade litteratur där?`

De ändrade litteraturlistan för familjerätten här i Stockholm, så mina Brattström-böcker har blivit obsoleta. De är dock på Uppsalas lista.
Nä, det är JF som äger en del i Iustus, och på så sätt har möjlighet att sälja böcker till ett subventionerat pris. Vill man, i Uppsala, köpa begagnat får man hålla utkik efter bokbytardagarna, där man kan handla begagnat litteratur till ett tämligen facilt pris.

Så vi har tyvärr ingen dedikerad bokhandel för second hand, det var dock en god idé!
Citera
2014-01-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakkzpets
Det är kul att bo i Uppsala. Uppsala är en av världens bästa studentstäder. Se till att ha kul medans ni bor i Uppsala. Plugga mycket, men glöm inte att ha kul. Studierna är på eget ansvar så ha inte för kul, men se för guds skull till att ha kul.

Inte mycket man inte redan fattade. Se till att köp all kurslitteratur direkt, men hör med bokhandlarna när de lär få in Lagboken 2014 för om den kommer i Februari som det är sagt kan du nöja dig med att kopiera de första sidorna från förra årets upplaga.
Verkar ej som man missade allt för mycket då..
Citera
2014-01-13, 19:09
Medlem
Var på Uppsalas registrering och introduktionsföreläsning idag. De påstod att den genomsnittliga juriststudenten var en 21 år gammal KVINNA från Stockholm. Höll nästan på att sätta kaffet i halsen. Det finns inget värre än kvinnliga studenter och inget drygare än Stockholmare. Detta kommer ju att gå galant.

Har för övrigt också bläddrat igenom lite av det material som utdelades/såldes under registreringen. De helt uppenbara inslagen av PK lite här och där är ursinnigt roliga. Kvinnliga poliser som heter "Jamal" i exempeluppgifter är bara toppen av isberget. Detta måste vara unikt för Uppsala eller har jag fel?
Citera
2014-01-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Peiper
Var på Uppsalas registrering och introduktionsföreläsning idag. De påstod att den genomsnittliga juriststudenten var en 21 år gammal KVINNA från Stockholm. Höll nästan på att sätta kaffet i halsen. Det finns inget värre än kvinnliga studenter och inget drygare än Stockholmare. Detta kommer ju att gå galant.

Har för övrigt också bläddrat igenom lite av det material som utdelades/såldes under registreringen. De helt uppenbara inslagen av PK lite här och där är ursinnigt roliga. Kvinnliga poliser som heter "Jamal" i exempeluppgifter är bara toppen av isberget. Detta måste vara unikt för Uppsala eller har jag fel?

GU har ungefär 2/3 tjejer på utbildningen och har hittills inte märkt något som skulle vara negativt med detta. Mängden fördomar du lyckas visa på bara två stycken är dock mer oroande för en framtida jurist.
Citera
2014-01-13, 19:14
Medlem
Sobofieds avatar
Jag har nog klagat på allting på juristprogrammet utom just det faktum att den genomsnittliga studenten är en 21-årig tjej.
Citera
2014-01-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systemfailure
GU har ungefär 2/3 tjejer på utbildningen och har hittills inte märkt något som skulle vara negativt med detta. Mängden fördomar du lyckas visa på bara två stycken är dock mer oroande för en framtida jurist.

Jag tror nog att problemet ligger i att de drar en allt för simplistisk analys av vad en genomsnittsstudent faktiskt är. Alla vet ju att manliga jurister i genomsnitt tjänar mer och därmed presterar bättre än kvinnliga jurister. Man kan inte räkna in bottenskrapet (den mängd medelmåttiga kvinnor som gör att statistiken väger över i deras fördel) i den nämnda genomsnittsbilden.
Citera
2014-01-13, 19:54
Medlem
Citat:
Jag tror nog att problemet ligger i att de drar en allt för simplistisk analys av vad en genomsnittsstudent faktiskt är. Alla vet ju att manliga jurister i genomsnitt tjänar mer och därmed presterar bättre än kvinnliga jurister. Man kan inte räkna in bottenskrapet (den mängd medelmåttiga kvinnor som gör att statistiken väger över i deras fördel) i den nämnda genomsnittsbilden.

Du har en mycket intressant syn på det här med kausalitet. Lycka till med skadeståndsrätten!
Citera
2014-01-13, 19:57
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:

Alla vet inte alls att manliga jurister presterar bättre än kvinnliga sådana. Tjejerna pluggar mer, får bättre betyg, har fler sidoengagemang, går vidare till ting i högre utsträckning (och sedan andra kvalificerade vägar inom staten såsom domar- och åklagarbanan) än killarna. Det manliga geniet har väldigt litet att hämta på utbildningen och du kommer göra bort dig rejält om du torgför dina åsikter.
Citera
2014-01-13, 20:03
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ta och plugga några veckor och skriv först en tenta innan du klassificerar in dig själv i den ena eller andra kategorin.
Citera
2014-01-13, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Alla vet inte alls att manliga jurister presterar bättre än kvinnliga sådana. Tjejerna pluggar mer, får bättre betyg, har fler sidoengagemang, går vidare till ting i högre utsträckning (och sedan andra kvalificerade vägar inom staten såsom domar- och åklagarbanan) än killarna. Det manliga geniet har väldigt litet att hämta på utbildningen och du kommer göra bort dig rejält om du torgför dina åsikter.

Är det därför att de får lägre lön?
Citera
2014-01-13, 20:37
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Är det därför att de får lägre lön?

Ja!
Citera
2014-01-13, 20:58
Medlem
Inte så mycket att tillägga beträffande Introt i Uppsala. Verkade trevligt, bättre än jag hade förväntat mig. Lyckades träffa några riktiga sköningar så det kändes bra.

Föreläsningen var lite allmän om Juridiska Föreningen och om kuratorer och allt det där som finns tillgängligt. Sedan lite allmänt om vad terminerna handlade om.

Ni andra som var där; är det någon som minns när grupperna skulle komma upp på studentportalen? Glömde lyssna den biten XD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in