2014-01-13, 17:58
Medlem
Babbeloves avatar
Hur mycket tror ni jag kan höja mig fick 0.95 då jag gjorde den i ettan. Jag går natur natur och läser tidningen på fritiden.
Citera
2014-01-13, 18:49
Medlem
Graflunds avatar
Hej igen.

Vill träna på följande: aritmetik, algebra, geometri, funktionslära och statistik.

I min mattebok är det dock andra rubriker. De lyder:
1. Polynom
2. Rationella uttryck
3. Linjära och icke-linjära funktioner
4. Potenser och logaritmer.
5. Logaritmer
6. Förändringshastigheter och derivator
7. Deriveringsregler
8. Grafisk och numerisk derivering
9. Vad säger förstaderivatan om grafen
10. Derivator och tillämpningar
11. Talföljder
12. Summor
13. Tillämpningar
14. Kalkylmodeller

Så vilka kapitel ska jag bli bästa vän med de kommande 12 veckorna ?
Citera
2014-01-13, 19:09
Medlem
Disclosures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
DTK är bra. Öva NOG genom att göra NOG-uppgifterna på gamla högskoleprov så att du får en förståelse för hur man ska tänka för att lösa dessa uppgifter.

XYZ/KVA förbättras förslagsvis medelst matematikstudier på gymnasienivå.

Läs regelbundet för att förbättra MEK/LÄS/ORD. Äldre svensk skönlitteratur är bra, men inte nödvändigt.
.

Tack så hemskt mycket för svaren, du verkar ha bra koll. Har du någon rekommendation ifall jag borde köpa något läromedel online, så som hpguiden eller liknande? Eller är allt sånt bara trams?
Citera
2014-01-13, 19:24
Medlem
Graflunds avatar
Tänkte att vi kunde hjälpa varandra förbereda oss inför HP. Tänkte att man kunde samla alla länkar som är bra hjälpmedel och sedan skriv en liten notering bredvid så dem andra vet vad det handlar om. Om vi är ett par kan man lätt få fram en grym lista rätt snabbt

Skapade en titanpad: http://titanpad.com/LI2kssJJOh

Kriterier för länkarna är att de ska vara gratis, användarvänliga och seriösa.
Citera
2014-01-13, 19:55
Bannlyst
Ni som får bra resultat på läsförståelsen:
Hur gör ni när komplicerade texter dyker upp? Texter såsom juridik eller mycket komplicerade doktorsartiklar..

För mig är det nästan omöjligt att hitta små ledtrådar på vad som kan komma på fråga, vilket är mycket enklare i genustexterna..

"Denna artikel behandlar den akuta behandlingen och inriktar sig på de ändrade operationsprinciperna för dislocerade cervikala höftfrakturer."
90% flosker enligt mig.

http://www.studerasmart.nu/wp-content/uploads/2012/09/2008-2-HTlas.pdf
Rubrik: Cervikal höftfraktur
Citera
2014-01-13, 19:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Hej igen.

Vill träna på följande: aritmetik, algebra, geometri, funktionslära och statistik.

I min mattebok är det dock andra rubriker. De lyder:

Så vilka kapitel ska jag bli bästa vän med de kommande 12 veckorna ?
Högskoleprovets matematik ligger i nivå med Matematik A & B enligt Lpf94 och i nivå med Matematik 1c enligt Gy11. Din matematikbok verkar vara mer avancerad än så. Således bör du knappt bekanta dig alls med din matematikbok om det är högskoleprovet du vill förbättra dig på.

Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
Tack så hemskt mycket för svaren, du verkar ha bra koll. Har du någon rekommendation ifall jag borde köpa något läromedel online, så som hpguiden eller liknande? Eller är allt sånt bara trams?
Många rekommenderar HPG och är nöjda med hjälpen den ger, men den är dyr och jag har aldrig använt mig av den. Av de anledningarna tänker jag varken rekommendera eller avråda från att betala för HPG.
Citera
2014-01-13, 19:59
Medlem
Citat:
Hej!

Med cirka tre månader kvar tills nästa högskoleprov så kände jag att det var dags att börja förbereda sig. Tog studenten i somras och försökte mig på högskoleprovet, mina gymnasiebetyg räcker inte till juristprogrammet som är målet. På grund av lathet mer än intelligens vill jag påstå, hur som helst. Testade HP nu senast och kände att det passade mig, jag är väldigt snabb och var klar med delproven minst tio minuter innan tiden var ute. Problemet var att jag kom helt utan förberedelse, ville testa på helt enkelt.
De verbala delarna är min grej, har läst väldigt många böcker på både svenska och engelska så där har jag inga problem. Det jag däremot måste förbättra är min matematik. Mina matematiska kunskaper är pinsamt dåliga, fick ett VG i Matte A men orkade aldrig plugga B så det gick åt helvete, samma visa med Matte C som jag valde utav någon idiotisk anledning. Lyckades fuska till mig ett G i båda

Min fråga till er vänliga själar som orkat läsa såhär långt är följande.
Jag har testat träna på gamla högskoleprov och mina svar är oftast felaktiga men jag blir inte klokare av den enstaka bokstaven i facit. Jag lär mig alltså egentligen inte ett skit. Hur ska jag motverka detta? Hur kan jag lära mig matematiken bakom svaret?

Du ska/kan inte lära dig hur man räknar ett tal, och varför, under ett HP!

Mitt tips: Skaffa förståelse i Matematik! Dvs. ta omprov på Matematik 2 (gamla B), kanske även Matte 3 (C), om möjligt.
Senast redigerad av nerdfeud 2014-01-13 kl. 20:01.
Citera
2014-01-13, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av butterflykniv
Ni som får bra resultat på läsförståelsen:
Hur gör ni när komplicerade texter dyker upp? Texter såsom juridik eller mycket komplicerade doktorsartiklar..

För mig är det nästan omöjligt att hitta små ledtrådar på vad som kan komma på fråga, vilket är mycket enklare i genustexterna..

"Denna artikel behandlar den akuta behandlingen och inriktar sig på de ändrade operationsprinciperna för dislocerade cervikala höftfrakturer."
90% flosker enligt mig.

http://www.studerasmart.nu/wp-content/uploads/2012/09/2008-2-HTlas.pdf
Rubrik: Cervikal höftfraktur
Floskler är det väl knappast, att det sedan kan vara oförståeligt är en annan sak.

Små ledtrådar på vad som kan komma på fråga? Läs frågorna först istället.
Senast redigerad av U-Fig 2014-01-13 kl. 20:06.
Citera
2014-01-13, 20:09
Bannlyst
Citat:
Floskler är det väl knappast, att det sedan kan vara oförståeligt är en annan sak.

Små ledtrådar på vad som kan komma på fråga? Läs frågorna först istället.
Jo det är precis det jag menar, enligt mig är allting floskel (i svåra artiklar) eftersom jag inte förstår vad poängen är eller vad som är viktigt att veta, vad skribenten lyfter fram som viktigt. Förstår du?
Jo.. Får väl börja göra det när jag bemöter en svår text..

Omformulerar min fråga:
Hur ska man veta vad som är viktigt att veta i en svår text?
Senast redigerad av butterflykniv 2014-01-13 kl. 20:12.
Citera
2014-01-13, 20:09
Medlem
Graflunds avatar
Citat:
Högskoleprovets matematik ligger i nivå med Matematik A & B enligt Lpf94 och i nivå med Matematik 1c enligt Gy11. Din matematikbok verkar vara mer avancerad än så. Således bör du knappt bekanta dig alls med din matematikbok om det är högskoleprovet du vill förbättra dig på.

Det är ju matematikboken jag frågade om och som du "godkände tidigare, är den för avancerad nu?

Edit: Det rör sig alltså om Matematik 4000 Kurs C blå, jag har även Matematik från A till E (C) av Holmström/Smedhamre liggandes hemma.
Senast redigerad av Graflund 2014-01-13 kl. 20:15.
Citera
2014-01-13, 20:22
Avslutad
Citat:
Tack för responsen! Nu får du räkna med lite följdfrågor
Vad tycker du om denna? http://www.adlibris.com/se/bok/matematik-5000-kurs-1c-bla-larobok-9789127421608
Klarar jag av den? Finns på mitt lokala bibliotek och jag tänkte hämta ett exemplar efter jobbet om den rekommenderas. Vilka kapitel bör jag fokusera på? Skulle ta mig år att ta mig igenom den från första till sista sidan. Baserad på mitt resultat tänkte jag då.

Tack ännu en gång för hjälpen!

Citat:
Matematik 5000 1c eller Origo 1c är de som rekommenderas, vilken som är "bäst" glömmer jag alltid av. Om bara Matematik 5000 finns på ditt bibliotek och du inte vill köpa någon av dem förefaller valet tämligen klart.

Klarar av och klarar av... den ligger på jämförbar nivå med Ma A/Ma B enligt Lpf94, och du har ju tagit studenten och klarat av de två kurserna?

Ditt DTK-resultat är bra, och NOG likaså - 50 % är fullt godtagbart.

Således skulle jag råda dig att fokusera på aritmetik (de fyra räknesätten), algebra, funktionslära, geometri och statistik, vilket är vad uppgifterna i XYZ och KVA prövar. Fokusera på att lära dig reglerna och förstå hur det fungerar, snarare än att göra alla uppgifter i boken. Denna tråd finns till ditt förfogande om du behöver hjälp med att förstå hur matematiken fungerar. Utöver detta bör du även öva, åtminstone lite, på de gamla högskoleprovens kvantitativa uppgifter och självklart fråga om hjälp ifall att du inte förstår hur en ska göra.

Citat:
Det är ju matematikboken jag frågade om och som du "godkände tidigare, är den för avancerad nu?

Edit: Det rör sig alltså om Matematik 4000 Kurs C blå, jag har även Matematik från A till E (C) av Holmström/Smedhamre liggandes hemma.
Jag har knappast 'godkänt' den boken. Matematik 4000 Kurs C är för Matematik C enligt den gamla läroplanen (Lpf94), medan Matematik 5000 (1c) är för Matematik 1c (som inte är på samma nivå som Matematik C) enligt den nya läroplanen Gy11.
Citera
2014-01-13, 20:24
Medlem
Graflunds avatar
Citat:
Jag har knappast 'godkänt' den boken. Matematik 4000 Kurs C är för Matematik C enligt den gamla läroplanen (Lpf94), medan Matematik 5000 (1c) är för Matematik 1c (som inte är på samma nivå som Matematik C) enligt den nya läroplanen Gy11.

Okej, då blev jag lite klokare. Får återkomma när jag fått tag i en bok som följer den nya läroplanen, tack så mycket för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in