Det har skrivits mycke om hur paketeringen skedde och hur man kunde få ut paketet utan släpspår.
Mitt senario med de uppgifter som finns. Bredvid dubbelsängen finns golvutrymme på ca 0,5 meter vid var sida, det ger ingen möjlighet att där lägga presenningen för paketering. Efter skottet fixades presenningen fram, detta tog en stund MJ hann då att blöda några liter som rann ner genom bäddmadrasse och vidare ut på resårbotten. Madrassen med MJ på drogs åt hennes sida en bit, därav släpspår i blod på resårbotten. Då upptäckte FS att även den andra madrassen hade blivit nerblodad i kanten mellan madrasserna. Han tog då undan den och lade pressningen på den lediga halvan av dubbelsängen med pressningens kortsida mot kroppen. Han välte därefter kropp med madrass ut på presseningen och därefter även den andra madrassen, som då hamnade lite omlott, och fortsatte sedan att rulla och lyfta tillbaka och vika in fot och huvudända på paketet och rulla igen, dock inte hela presseningens längd. Resterande presenningsdel veks ihop åvanpå paketet och det hela bands ihop med rep. Paketet blev visserligen tungt med relativt lätthanterlig i avseende på att lämna spår. I sovrummet finns ingen plats att fixa med någon kärra så mitt antagande är att paketet bars ut.
Anser väl att att paketering och transport är oviktig i målet men brottsplatsen är ändå bevisligen i sängen i sovrummet.
Klockan 13 var inte ca 1 timme senare, och han sa att det var jävligt jobbigt. Kortet behövde kanske laddas. Han hade väl redan glömt SMS:et.
Skall vi gå igenom hans historia igen, eller rättare sagt lögn?
Första riktiga förhöret, utan att vara misstänkt:
Citat:
Har du haft kontakt med henne sedan hon lämnade bostaden i onsdags? Nej, jag ringde ju henne i lördags och talade in på telefonsvararen.
Vad sa du på den? Att jag ville att hon skulle höra av sig, något i stil med att jag är orolig och att alla andra är
oroliga, nåt liknande det.
Har du inte fått något sms av henne? Inte som jag har tänkt på, nej.
När han ljuger, brukar han uttrycka sig så: "Inte som jag tänkt på"
Det är dessutom en dubbelgardering ifall polisen känner till sanningen.
Vidare i samma förhör:
Citat:
När kom du hem på torsdag morgon? På förmiddag får man väl säga. Det kan ha varit runt 11.00 tror jag. Tid för mig… Klocka är
bara något dumt som människan har kommit på.
Hade du med din mobiltelefon när du åkte till kyrkogården i Mölndal? Jag tror faktiskt att jag inte hade den. Jag är nästan säker på att den låg hemma.
Har du fått något sms av Marina? Kan vi titta i din telefon? Javisst.
Inkorgen är tom. Har du raderat alla dina sms? Det gör jag alltid, så fort jag har läst.
Det finns indikationer på att du skall ha fått sms av Marina efter att hon lämnat
hemmet på onsdagen. Okej. Det kan jag inte säga att jag har fått. Det skulle jag ha reagerat på.
Väldigt dubbeltydiga svar, eller hur. Speciellt det sista: "Det skulle jag ha reagerat på"
Det går ju inte ihop med: " Inte som jag har tänkt på, nej"
Han säger dessutom att telefonen låg hemma plus att han raderar SMS efter att han läst dem.
Så m a o så när han läser hennes SMS så befinner han sig hemma alltså eftersom han inte hade med sig telefonen.
Vidare:
Citat:
Har du någon cykel? Ja.
Använder du den? Ibland. Jag börjar försöka mer och mer, för att få upp konditionen, för jag är så kass i kroppen.
När cyklade du senast? I torsdags eller fredags. Torsdags tror jag. Eller om det var fredags… men det regnade väl i
fredags… torsdag eller fredag. Sådana här grejer lägger man ju normalt inte på minnet. Det är
ju ointressant att komma ihåg vilken dag jag cyklade. Det är väldigt mycket frågor som ni
kommer med som är helt ointressant för en själv att komma ihåg.
Torsdag eller fredag… förra veckan? Ja.
Vart cyklade du då? Då cyklade jag till Stora Höga och tillbaka. Det var jävligt jobbigt.
Vilken tid var det på dagen? Kl. 13 kanske… tid är svårt, men jag skulle tro nåt sånt.
Vad gjorde du i Stora Höga? Pumpade cykeln bland annat. Jag köpte vatten, köpte säkert snus också.
Minns du var du handlade? Var? Ja, på Statoil i Stora Höga.
Gjorde du något mera? Nej, inte då. Jag var i Stora Höga senare samma dag och köpte pizza. Jag cyklade hem, sedan
tog jag bilen in.
Du var alltså två gånger i Stora Höga samma dag. Kan du försöka minnas om det var
torsdag eller fredag? Det borde ha varit på torsdag.
Det var den dagen du hade kommit från kyrkogården? Ja.
Var det det? Frågan är om jag inte var ute och cyklade i fredags också… men då var jag inte till Stora
Höga… det var nog i torsdags jag var i Stora Höga. Jag försöker cykla lite varje dag.
Tyvärr går det inte att åka inlines på vägarna hemma, jag hade hellre hjort det i stället. Jag
tycker att det är en trevligare form av motion.
Vidare:
Citat:
Sen har vi det här sms:et, från Marina till dig. Jag har inte fått något.
På torsdagen. På torsdagen? Nej. Det skulle jag ha kommit ihåg. Jag har inte fått något.
Någonstans har det ramlat bort liksom. Det är inte första gången det händer.
Jag tror att Marina har någon fråga liggande hos Telia om det. Hon vet att hon skall ha fått
sms som inte har kommit fram. Jag vet bara att det borde ha kommit sms den 27:e
exempelvis, men det gjorde det inte.
Vad då för sms den 27:e? Eftersom det var min födelsedag. Det kom ju sms, men det borde ha kommit fler sms.
Du är helt säker på att du inte fått något sms? Jag har inte fått sms av henne, det är jag helt 100 på
Konstigt, dagen efter förhör 1 är han alltså tvärsäker på att han inte fått nått SMS.
Sedan säger han flera gånger att ifall han skulle fått nått SMS från Marina, så skulle han ha kommit ihåg detta. Det går helt emot din teori för övrigt
Vidare i förhör med Nejding:
Citat:
Då lämnar vi det och så återgår vi till den 29 juni 10.01.39. Då lever plötsligt Marinas
telefon igen. Okej.
Och den lever på det viset att den kontaktar din telefon. Och om jag förstår det hela
rätt här så är det ett sms. Jag har inte fått något sms.
Du har kanske fått det men inte öppnat det? Nej. Jag har inte fått nåt sms.
Så detta skulle vara felaktigt då? Både jag och Marina har vid flera tillfällen saknat sms.
Men.. Sms som ska ha kommit som inte har kommit.
Det är märkligt. Jag missar aldrig mina sms i alla fall. Nej, det är möjligt.
Det är Telia som är ett dåligt bolag då? Vet inte. Jag tror.. eller jag är nästan säker (ohörbart) att Marina skickade nån fråga till Telia
om det.
Ja, men det var för länge sen det alltså? Nej, inte… inte jättelängesen.
Ja, oavsett så tekniken har i alla fall givit oss det, det har gått via masten och det har
gått via Telia och vi har plockat fram det, så att sms har du fått ifrån Marina.. Jag har inte fått det än.
Nej, men detta säger det. Masten kan säga det, visst, men jag har inte fått det i min telefon.
Nej, men du har lagt mär.. eller telefonen.. nej, du ska få se här, det konstiga är att
Marinas telefon är under Stora Höga och din telefon är under Kodemasten. Va?
Det kan innebära massor med olika saker. Men hennes telefon sänder till din telefon ett
sms, det kan ju innebära att hon kanske till och med lever den 29 juni och så påstår du
att du inte har fått det här.
Obs, det är rätt intressant att tiden då utgående SMS:t från MJ:s telefon visar 10:01,39
Medan SMS mottogs kl 10:08,31 från FS telefon från en annan mast.
Kommentar på detta någon, har han skickat SMS:t från MJ:s telefon (stora höga)och haft sin egna avstängd för att åka mot bostaden för att sedan sätta på den när han kom hem, ca 5-10 min senare och då mottaga SMS:t?
Det är inte sannolikt alls att han skulle ha kommit hem vid 10-11 tiden efter ha spenderat en natt på en gravsten och knappt sovit något, för att sedan ca 1 timma senare cykla 1 mil in till Statoil för att köpa vatten o ev snus.
Han var ju så lat att han t o m tog Marinas bil ner till brevlådorna för att den stod några meter närmare än sin egna!
Hur då? Hade en försvunnen tröja fått Fredrik att ge sig ut i skogen för att leta?
Fredrik hade ändå inte upptäckt något. För mördaren hade turen att välja en dumpningsplats som Fredrik inte alls känner till.
Nej, det hade kanske fått FS att leta i bostaden tills han upptäckte spår av brottet, t.ex. några madrasser som är borta.
Dessutom kanske mördaren inte var lika påhittig som du och kom på på bara en natt att han kunde plantera bevis, det som tog dig bara tre år att komma på.
Hade planterade bevis gjort någon skillnad? Hade bevis mot FS legat honom till last, eller, som du tycker, avsaknad av bevis legat honom till last?
Skall vi gå igenom hans historia igen, eller rättare sagt lögn?
Första riktiga förhöret, utan att vara misstänkt:
När han ljuger, brukar han uttrycka sig så: "Inte som jag tänkt på"
Det är dessutom en dubbelgardering ifall polisen känner till sanningen.
Vidare i samma förhör:
Väldigt dubbeltydiga svar, eller hur. Speciellt det sista: "Det skulle jag ha reagerat på"
Det går ju inte ihop med: " Inte som jag har tänkt på, nej"
Han säger dessutom att telefonen låg hemma plus att han raderar SMS efter att han läst dem.
Så m a o så när han läser hennes SMS så befinner han sig hemma alltså eftersom han inte hade med sig telefonen.
Vidare:
Vidare:
Konstigt, dagen efter förhör 1 är han alltså tvärsäker på att han inte fått nått SMS.
Sedan säger han flera gånger att ifall han skulle fått nått SMS från Marina, så skulle han ha kommit ihåg detta. Det går helt emot din teori för övrigt
Vidare i förhör med Nejding:
Obs, det är rätt intressant att tiden då utgående SMS:t från MJ:s telefon visar 10:01,39
Medan SMS mottogs kl 10:08,31 från FS telefon från en annan mast.
Kommentar på detta någon, har han skickat SMS:t från MJ:s telefon (stora höga)och haft sin egna avstängd för att åka mot bostaden för att sedan sätta på den när han kom hem, ca 5-10 min senare och då mottaga SMS:t?
Det är inte sannolikt alls att han skulle ha kommit hem vid 10-11 tiden efter ha spenderat en natt på en gravsten och knappt sovit något, för att sedan ca 1 timma senare cykla 1 mil in till Statoil för att köpa vatten o ev snus.
Han var ju så lat att han t o m tog Marinas bil ner till brevlådorna för att den stod några meter närmare än sin egna!
Det mesta är bara spekulationer kring vad du tycker han borde ha sagt och gjort. Konstateras kan att SMS:et till mobilen gick kl 10:01, och att mobilen registrerade mottagningen sju minuter senare, vilket betyder att klockan i mobilen gick sju minuter före.
Det mesta är bara spekulationer kring vad du tycker han borde ha sagt och gjort. Konstateras kan att SMS:et till mobilen gick kl 10:01, och att mobilen registrerade mottagningen sju minuter senare, vilket betyder att klockan i mobilen gick sju minuter före.
Det är väl mastangivelserna som säger vilken tid det skickades o togs emot, inte inställning i telefon
Det har skrivits mycke om hur paketeringen skedde och hur man kunde få ut paketet utan släpspår.
Mitt senario med de uppgifter som finns. Bredvid dubbelsängen finns golvutrymme på ca 0,5 meter vid var sida, det ger ingen möjlighet att där lägga presenningen för paketering. Efter skottet fixades presenningen fram, detta tog en stund MJ hann då att blöda några liter som rann ner genom bäddmadrasse och vidare ut på resårbotten. Madrassen med MJ på drogs åt hennes sida en bit, därav släpspår i blod på resårbotten. Då upptäckte FS att även den andra madrassen hade blivit nerblodad i kanten mellan madrasserna. Han tog då undan den och lade pressningen på den lediga halvan av dubbelsängen med pressningens kortsida mot kroppen. Han välte därefter kropp med madrass ut på presseningen och därefter även den andra madrassen, som då hamnade lite omlott, och fortsatte sedan att rulla och lyfta tillbaka och vika in fot och huvudända på paketet och rulla igen, dock inte hela presseningens längd. Resterande presenningsdel veks ihop åvanpå paketet och det hela bands ihop med rep. Paketet blev visserligen tungt med relativt lätthanterlig i avseende på att lämna spår. I sovrummet finns ingen plats att fixa med någon kärra så mitt antagande är att paketet bars ut.
Anser väl att att paketering och transport är oviktig i målet men brottsplatsen är ändå bevisligen i sängen i sovrummet.
Tämligen otympligt att hantera en presenning på 540x320 cm i en säng som är 90x200 cm. Jag tvivlar starkt på att han hade hunnit på 20 minuter. Dessutom vägde paketet ca 100 kg, vilket man knappast bär.
Något som är intressant av allra högsta grad är hur han nu ändrade storyn ang pengarna.
Man är bra nyfiken på varför, tror att de flesta reagerade på detta , pengarna skulle ha kommit ifrån tradera innan vad jag minns ?
Men iaf här ändrar han sin story under en pågående rättegång.
Detta och smset som aldrig mottogs men likt förbannat skickades och tog emot enligt teknikens under
Vidare har jag själv kört sträckan och kan inte förstå hur vittnet kia ens uppfattat kön på föraren som hon dessutom höll på att smälla med, på en smal, krokig och kuperad väg