2014-01-13, 08:39
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Jepp, men var går den gränsen i just det här fallet?

Det jag ville åt var att SkaneMartin79 tyckte att man ska ge fan i att klanka ner på att han väljer att äta kött, men var går då gränsen för vilka etiska ställningstaganden man har rätt att klanka ner på andra för?
Just i detta fallet får man väl avgöra själv då det handlar om en moralisk aspekt och inte en laglig/olaglig, jag är ingen som försöker forcera mina åsikter och tankar på andra, jag diskuterar hellre fram dem och tycker man annorlunda efter diskussionen har man hur som helst fått se frågan ur ett annat perspektiv. Jag tycker inte man har rätt att klanka ner på någon för deras etiska åsikter så länge de håller sig inom lagens ramar i 9 av 10 fall åt båda hållen. Åsikter är vi ju fria att ha av en anledning och att varken slå neråt från majoriteten eller uppåt från minoriteten ser jag ingen bäring i.
Citat:
Jag tycker inte att det är konstigt att människor resonerar så, men däremot tycker jag inte att resonemangen blir hållbara. Ett exempel där jag verkligen tycker att det har dragits till sin spets är när vissa tycker att folk i Kina är monster för att de äter hundrar. Jag känner också mycket mer för hundar än för grisar, men när det kommer till att avgöra hur mycket det är ok att plåga ett djur lägger jag alla sådana värderingar åt sidan. Sen får du kalla mig för hycklare för att jag inte lägger skillnaden mellan människor och djur åt sidan om du känner för det.

Som jag skrev i ett annat inlägg så är det så vi ser på det här i den västerländska kulturen, men för en Asiat så är ju perspektivet och kulturen en annan, vilket man självklart får respektera. Precis som att man inte käka kossor som Hindu (?).

Att plåga ett djur är aldrig okej, men att sätta ett djurs bästa framför sitt eget (eller en annan människas bästa) tycker jag är fel.

Citat:
Jag tycker helt enkelt att man bör se över vilket kött man väljer och även fundera på om man måste äta så mycket kött som man gör. Jag antar att du någonstans håller med om att djurplågeri är dåligt och bör undvikas om man kan?

Jag håller helt och hållet med, så länge det inte är såpass tids/pengakrävande att det tar fokus och energi från viktigare frågor.

Citat:
Sant, men å andra sidan kan ju du lägga tid åt att bekämpa rasismen istället för att försöka få mig att ändra fokus i mina etiska val? Dessutom lägger jag inte så mycket tid och pengar på djuren. Det räcker väldigt långt att helt enkelt handla andra produkter än jag gjorde förr. En havremjölk istället för en vanlig mjölk någon gång ibland. Det är inte lika gott, men då har jag gjort något i alla fall.

Absolut, men i förlängningen om jag får dig att ändra uppfattning eller någon annan som läser det här så är det ju också precis det jag gör, det vill säga att om du ändrar dig så är vi två, dubbelt så många.

Där är vi olika du och jag, som sagt sätter jag mitt eget bästa före djurens, det kan tyckas låta banalt och grymt, men jag bryr mig inte tillräckligt för att dricka äcklig mjölk, käka äckliga korvar eller nåt annat veggi tjafs för att ett en ko ska få det bättre någonstans i Sverige. I slutändan så kommer det sluta med att ett extra mjölkpaket slängs om man inte bryter sina vanor helt och hållet istället för att var tredje vecka byta ut ett paket mjölk eller köpa en soyakorv.

Citat:
Vidare så tror jag att många etiska ställningstaganden går hand i hand. Börjar man göra etiska överväganden inom ett område följer ofta andra områden med av bara farten.

Visst, men väldigt få saker blir bättre av att alla går omkring och tänker "jag skiter i vilket för det fuskas säkert ändå".

Sen får du ju naturligtvis tycka att det är viktigare att ta itu med rasism och fattigdom, men det finns andra trådar för dessa problem, och om du vill diskutera vad som är viktigast av dessa problem gäller också att det passar bättre i en annan tråd. Här diskuteras djurens väl och inte människors.

Mycket riktigt, det är därför jag inte orkar bry mig, eller tänka på om det fuskas eller inte. Jag köper det jag köper och om en gris eller en ko har mått sämre av det så ser jag det inte som mitt fel. Ansvaret ligger inte hos mig, jag betalar skatt för att sådant ska skötas korrekt och snyggt, och gör det inte det så ligger det inte på mitt bord i min mening. Istället för att försöka påverka genom att bojkotta så kanske man borde påverka leverantörer direkt med krav och ställningstaganden från importörens sida ?

Absolut, kan hålla med om att mitt inlägg svävade iväg lite grann, men för att kunna föra en diskussion framåt måste man tillåtas att inte ställa sig i den smalaste korridoren och stirra sig blind på en fråga.

Djurens väl och människors väl går dessutom hand i hand, inte på det sättet jag diskuterade det hela men som jag sa innan så dömer väldigt många andra utan att ha tittat bakom ridån.

Citat:
Ursprungligen postat av MenVadSaDuNu
Instämmer med TS. Den mat man stoppar i kroppen bör vara av bra kvalité, oavsett om det är kött eller grönt. Därför är det eko och lokalt som gäller. Hellre mat av bättre kvalitet. Och då är det ju extra bra om man vet att djuret haft det ok innan slakt. Inga jävla skitkebaber av pressat okänt ursprung här inte. Mina fördomar om folk som köper billigaste kött av X-ursprung är att det är samma grupp människor som shoppar på Willys, läser aftonbladet, knappt läser böcker och röker, tyvärr.

Tycker ni det är rätt och riktigt att ifrågasätta och titta ut en ensamstående mamma med 3 barn som knappt får ekonomin att gå ihop huruvida hon köper irländskt kött istället för ekologiskt och närodlat som i många fall kan vara dubbelt så dyrt ? Det är så jävla vidrigt och trångsynt Svensson beteende som äcklar mig så ofantligt mycket värre än att köpa ett vad man tror är ett plågat djur.

Det finns många som lever under fattiga förhållanden (speciellt i dagens samhälle) som gillar kött men kanske inte helt enkelt har råd med det lite finare ekologiska köttet, det kan du aldrig veta när du ser den bredvid dig på ICA välja kött, jag tror inte man väljer ett fulmärke över ett fint märke för att man är snål i de flesta fallen.

Där har du en av många anledningar till varför jag tycker det är fel att ifrågasätta individen hur denne spenderar sina pengar istället för att pressa grossisterna, butikerna och uppfödarna.

EDIT: För övrigt verkar du MenVadSaDuNu vara en väldigt trångsynt och dömande människa, det är dag att lyfta på skygglapparna och kika sig omkring. Alla är inte som du, och alla har det inte lika bra som du har det. Medans den fattige åker buss och sparar på miljön för en bättre värld så bränner du förbi i din stadsjeep och köper ekologiskt kött. Alla gör vi fel men du verkar vara av den typen som inte kan se dina egna men gärna pekar på andra med både en, två och tre fingrar för att sedan återgå till ditt "perfekta" liv.
Senast redigerad av Korvmacka 2014-01-13 kl. 08:54.
Citera
2014-01-13, 09:05
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmacka
Just i detta fallet får man väl avgöra själv då det handlar om en moralisk aspekt och inte en laglig/olaglig, jag är ingen som försöker forcera mina åsikter och tankar på andra, jag diskuterar hellre fram dem och tycker man annorlunda efter diskussionen har man hur som helst fått se frågan ur ett annat perspektiv. Jag tycker inte man har rätt att klanka ner på någon för deras etiska åsikter så länge de håller sig inom lagens ramar i 9 av 10 fall åt båda hållen. Åsikter är vi ju fria att ha av en anledning och att varken slå neråt från majoriteten eller uppåt från minoriteten ser jag ingen bäring i.

Det här är en diskussion om etik, och då föredrar jag att helt lägga juridiken åt sidan. Jag sätter inga likhetstecken mellan laglig och etisk.

Jag kan visserligen bli jäkligt trött på folk som klankar ner på andras åsikter, men jag håller inte alls med om att man inte har rätt att göra det. Däremot bör man ju försöka se till att man inte blir helt socialt missanpassad eller rent av kontraproduktiv.
Citat:
Som jag skrev i ett annat inlägg så är det så vi ser på det här i den västerländska kulturen, men för en Asiat så är ju perspektivet och kulturen en annan, vilket man självklart får respektera. Precis som att man inte käka kossor som Hindu (?).
Jag tycker det är helt ok att fördöma och även försöka åtgärda djurplågeriet i Asien, men det blir rätt löjligt om man ska börja göra det enbart för att det handlar om hundar.
Citat:
Att plåga ett djur är aldrig okej, men att sätta ett djurs bästa framför sitt eget (eller en annan människas bästa) tycker jag är fel.
Jag kan förstå om du tycker att det är fel att sätta djurens rätt framför andra människors, men inte varför det skulle vara fel att prioritera dem framför sig själv.

Citat:
Jag håller helt och hållet med, så länge det inte är såpass tids/pengakrävande att det tar fokus och energi från viktigare frågor.
Tyvärr går det inte att hitta "den viktigaste frågan" och man måste fördela resurser. Vad är viktigast av skola och sjukvård? Om du svarar sjukvård, tycker du då att man ska lägga ner skolan och satsa allt på sjukvård? Vi bortser från att sjukvården garanterat kommeratt bli sämre med tiden av detta. En bättre jämförelse kanske är vad som är viktigast av sjukvård och kommunal musikskola. Jag håller med om att det blir löjligt att helt ignorera människor för djurens skull, men vi får inte göra det omvända heller.

Citat:
Absolut, men i förlängningen om jag får dig att ändra uppfattning eller någon annan som läser det här så är det ju också precis det jag gör, det vill säga att om du ändrar dig så är vi två, dubbelt så många.
Sant, men som jag sa så lägger jag inte så mycket tid på detta, då det i grunden handlar om att jag helt enkelt väljer andra produkter. För att göra motsvarande skillnad när det gäller rasism skulle jag behöva lägga ner väldigt mycket mer resurser. Däremot försöker jag se till människors bästa när jag köper kaffe och kläder exempelvis.
Citat:
Där är vi olika du och jag, som sagt sätter jag mitt eget bästa före djurens, det kan tyckas låta banalt och grymt, men jag bryr mig inte tillräckligt för att dricka äcklig mjölk, käka äckliga korvar eller nåt annat veggi tjafs för att ett en ko ska få det bättre någonstans i Sverige. I slutändan så kommer det sluta med att ett extra mjölkpaket slängs om man inte bryter sina vanor helt och hållet istället för att var tredje vecka byta ut ett paket mjölk eller köpa en soyakorv.
Vem skulle slänga det paketet? Jag gör det inte i alla fall. Affären? Då gör det ingen skillnad om du köper varje eller var tredje. Om däremot hundra kunder gör likadant gör båda två skillnad.

Citat:
Mycket riktigt, det är därför jag inte orkar bry mig, eller tänka på om det fuskas eller inte. Jag köper det jag köper och om en gris eller en ko har mått sämre av det så ser jag det inte som mitt fel. Ansvaret ligger inte hos mig, jag betalar skatt för att sådant ska skötas korrekt och snyggt, och gör det inte det så ligger det inte på mitt bord i min mening. Istället för att försöka påverka genom att bojkotta så kanske man borde påverka leverantörer direkt med krav och ställningstaganden från importörens sida ?
Jag håller inte alls med om att man bara kan säga att man inte har något ansvar för att man betalar skatt. Jag köper det inte en enda sekund.

Citat:
Absolut, kan hålla med om att mitt inlägg svävade iväg lite grann, men för att kunna föra en diskussion framåt måste man tillåtas att inte ställa sig i den smalaste korridoren och stirra sig blind på en fråga.
Visst, men ta det gärna i en annan tråd om du vill spåra ur ännu mer. Du kan länka den här i så fall.

Citat:
Tycker ni det är rätt och riktigt att ifrågasätta och titta ut en ensamstående mamma med 3 barn som knappt får ekonomin att gå ihop huruvida hon köper irländskt kött istället för ekologiskt och närodlat som i många fall kan vara dubbelt så dyrt ? Det är så jävla vidrigt Svensson beteende att det är ofantligt mycket värre än att köpa ett plågat djur.

Det finns många som lever under fattiga förhållanden (speciellt i dagens samhälle) som gillar kött men kanske inte helt enkelt har råd med det lite finare ekologiska köttet, det kan du aldrig veta när du ser den bredvid dig på ICA välja kött, och där har du en av många anledningar till varför jag tycker det är fel att ifrågasätta individen hur denne spenderar sina pengar istället för att pressa grossisterna, butikerna och uppfödarna.
Självfallet får man göra bedömningar från fall till fall. Det blir i alla fall svårare att ifrågasätta det, men jag tycker inte att det är helt omöjligt. Jag har full förståelse för att en ensamstående trebarnsmamma både har svårt att hitta tid och pengar till att köpa högkvalitativt kött, men jag anser inte att "jag gillar kött men har inte råd" är en fullgod ursäkt för att inte bry sig. Då kan man faktiskt skära ner konsumtionen lite istället. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
Citera
2014-01-13, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsfittan
Ja har ätit kött en gång i tiden. Men kom på bättre tankar. Vill inte äta kött, för jag vet hur köttindustrin går till. Varför har rätt att äta upp en gris? de är en varelse, precis som du. Visste du att grisar har känslor? Dom kan alltså bli ledsna. Precis som många andra djur. Ja tycker inte att man ska äta våra medvarelser.

Jo visst så kan man tänka. Men den grisen som du sympatiserar för skulle aldrig ens existerat om nu inte efterfrågan fanns, så det är egentligen en gris som enbart blivit framavlad för att ätas.. inget annat. så ser jag på det iaf.
Citera
2014-01-13, 09:19
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Det här är en diskussion om etik, och då föredrar jag att helt lägga juridiken åt sidan. Jag sätter inga likhetstecken mellan laglig och etisk.
Någonstans så ligger väl ju ändå moral och etik till grund för lagar och regler så det gör du oavestt du tycker att gör det eller inte.

Citat:
Jag kan visserligen bli jäkligt trött på folk som klankar ner på andras åsikter, men jag håller inte alls med om att man inte har rätt att göra det. Däremot bör man ju försöka se till att man inte blir helt socialt missanpassad eller rent av kontraproduktiv.
Jag tycker det är helt ok att fördöma och även försöka åtgärda djurplågeriet i Asien, men det blir rätt löjligt om man ska börja göra det enbart för att det handlar om hundar.
Jag kan förstå om du tycker att det är fel att sätta djurens rätt framför andra människors, men inte varför det skulle vara fel att prioritera dem framför sig själv.
Att få någon att ändra sig genom att klanka ner på deras åsikter går sällan hem har lärt mig genom åren, att föra en öppen dialog kommer man oftast mycket längre på.

Citat:
Tyvärr går det inte att hitta "den viktigaste frågan" och man måste fördela resurser. Vad är viktigast av skola och sjukvård? Om du svarar sjukvård, tycker du då att man ska lägga ner skolan och satsa allt på sjukvård? Vi bortser från att sjukvården garanterat kommeratt bli sämre med tiden av detta. En bättre jämförelse kanske är vad som är viktigast av sjukvård och kommunal musikskola. Jag håller med om att det blir löjligt att helt ignorera människor för djurens skull, men vi får inte göra det omvända heller.

Sant, men som jag sa så lägger jag inte så mycket tid på detta, då det i grunden handlar om att jag helt enkelt väljer andra produkter. För att göra motsvarande skillnad när det gäller rasism skulle jag behöva lägga ner väldigt mycket mer resurser. Däremot försöker jag se till människors bästa när jag köper kaffe och kläder exempelvis.
Eftersom vi inte skulle sväva iväg så väljer jag att inte svara på detta
Citat:
Vem skulle slänga det paketet? Jag gör det inte i alla fall. Affären? Då gör det ingen skillnad om du köper varje eller var tredje. Om däremot hundra kunder gör likadant gör båda två skillnad.

Det är precis det jag säger, affärer köper in varor baserat på vad som går och hur mycket i vanliga fall, om du då och då väljer en annan produkt så har ingen affär möjlighet att förutspå ditt randomiserade beteende.
Citat:
Jag håller inte alls med om att man bara kan säga att man inte har något ansvar för att man betalar skatt. Jag köper det inte en enda sekund.

Du känner till att vi har lagar och regler både inom EU och Sverige som reglerar djurplågeri va ? Min skatt går till staten som i sin tur fördelar det till olika myndigheter som har i uppgift att se till att dessa följs. Om du inte köper det för en sekund så får du gärna utveckla.
Citat:
Visst, men ta det gärna i en annan tråd om du vill spåra ur ännu mer. Du kan länka den här i så fall.
Kasta inte sten i glashus.

Citat:
Självfallet får man göra bedömningar från fall till fall. Det blir i alla fall svårare att ifrågasätta det, men jag tycker inte att det är helt omöjligt. Jag har full förståelse för att en ensamstående trebarnsmamma både har svårt att hitta tid och pengar till att köpa högkvalitativt kött, men jag anser inte att "jag gillar kött men har inte råd" är en fullgod ursäkt för att inte bry sig. Då kan man faktiskt skära ner konsumtionen lite istället. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Det kanske inte är en fullgod ursäkt men vad är din ursäkt att döma en annan människa baserat på vad denne köper för kött ? Du vet ju absolut ingenting om människan som står bredvid dig i 99% av fallen, och sen tycker du dig ha rätt till att döma ut någon på grund av ett inköp ? Kom igen nu...
Senast redigerad av Korvmacka 2014-01-13 kl. 09:21.
Citera
2014-01-13, 09:24
Medlem
Mr.Nesss avatar
Trams! Billigt kött är finfint Sen att jag skiter i om djuret bott i en lada i Sverige eller en lada i t.ex. Irland spelar mindre roll.

Måste säga att svenskt kött oftast gör mig besviken, så därför väljer jag utländskt i nio fall av tio.
Citera
2014-01-13, 09:35
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvmacka
Någonstans så ligger väl ju ändå moral och etik till grund för lagar och regler så det gör du oavestt du tycker att gör det eller inte.
Exakt. Moral och etik ligger till grund för lagen, men det blir väldigt konstigt och ibland även farligt när man försöker göra tvärtom.

Citat:
Att få någon att ändra sig genom att klanka ner på deras åsikter går sällan hem har lärt mig genom åren, att föra en öppen dialog kommer man oftast mycket längre på.
Helt sant, men jag tror vi lägger lite olika betydelse i klanka ner. Jag föredrar också öppen dialog, men med "klanka ner" menar jag inte att gå fram till första bästa människa och hytta med ringret.

Citat:
Eftersom vi inte skulle sväva iväg så väljer jag att inte svara på detta
Det handlar inte så mycket om att sväva iväg här, eftersom det egentligen bara är en jämförelse för att tydliggöra vad jag menar. Det är inte sjukvården och skolan jag diskuterar. De är bara metaforer.

Citat:
Det är precis det jag säger, affärer köper in varor baserat på vad som går och hur mycket i vanliga fall, om du då och då väljer en annan produkt så har ingen affär möjlighet att förutspå ditt randomiserade beteende.
Det är nog minst 50% av det folk köper som är rätt randomiserat, men eftersom jag bara är en kund av många blir det rätt förutsägbart när man slår ut det. Jag slår en tärning. Vad blev resultatet? Ingen aning. Jag slår en tärning 600 gånger. Hur många fyror fick jag? Med stor sannolikhet ligger antalet i intervallet 90-110.

Citat:
Du känner till att vi har lagar och regler både inom EU och Sverige som reglerar djurplågeri va ? Min skatt går till staten som i sin tur fördelar det till olika myndigheter som har i uppgift att se till att dessa följs. Om du inte köper det för en sekund så får du gärna utveckla.
Jo, jag vet att vi har lagar och regler som ska se till att saker sköts på rätt sätt, men jag tycker fortfarande inte att detta tar ifrån en det individuella ansvaret. Självfallet kan du inte förväntas besöka varenda jävla fabrik, men om du känner till att en viss affär eller producent fuskar eller om du vet att en lag inte räcker till bör du agera om du frågar mig.
Citat:
Kasta inte sten i glashus.

Se ovan.

Citat:
Det kanske inte är en fullgod ursäkt men vad är din ursäkt att döma en annan människa baserat på vad denne köper för kött ? Du vet ju absolut ingenting om människan som står bredvid dig i 99% av fallen, och sen tycker du dig ha rätt till att döma ut någon på grund av ett inköp ? Kom igen nu...
Döma och döma. Jag skulle aldrig gå fram till människan ifråga, och jag skulle heller aldrig gå hem och snacka skit om vederbörande, men det där argumentet kan man ju dra till absurdum åt andra hållet också. Tyvärr är det så att vi dagligen måste fatta beslut på otillräcklig information. Dessutom känns det som att du dömer mig lite nu.
Citera
2014-01-13, 09:40
Bannlyst
"Jag är vegitarian och jag äter inte kött för den är synd om djuren bla bla bla!! men jag äter fisk "
Citera
2014-01-13, 09:51
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Exakt. Moral och etik ligger till grund för lagen, men det blir väldigt konstigt och ibland även farligt när man försöker göra tvärtom.
Jag försöker inte göra tvärtom, jag påpekar bara att etik och moral ligger till grund för lagar och regler, och således är det oundvikligt att dra ett en gräns mellan lag och etik då alla tolkar det mesta på olika sätt.

Citat:
Helt sant, men jag tror vi lägger lite olika betydelse i klanka ner. Jag föredrar också öppen dialog, men med "klanka ner" menar jag inte att gå fram till första bästa människa och hytta med ringret.
Att klanka ner på din detta hade enligt mig kunnat vara att avfärda det helt och hållet utan dialog eller diskussion. "Du har fel jag har rätt"

Citat:
Det handlar inte så mycket om att sväva iväg här, eftersom det egentligen bara är en jämförelse för att tydliggöra vad jag menar. Det är inte sjukvården och skolan jag diskuterar. De är bara metaforer.
Metaforer för för vad vi ska lägga vårat fokus på, och det är enligt mig att sväva iväg.

Citat:
Det är nog minst 50% av det folk köper som är rätt randomiserat, men eftersom jag bara är en kund av många blir det rätt förutsägbart när man slår ut det. Jag slår en tärning. Vad blev resultatet? Ingen aning. Jag slår en tärning 600 gånger. Hur många fyror fick jag? Med stor sannolikhet ligger antalet i intervallet 90-110.

50% absolut men jag är ganska säker på att få är som du och kan få för sig att köpa en havremjölk istället för en vanlig grön då och då. Skit samma, varken du eller jag är speciellt insatta i detta, jag vet bara att butiker jämför inte bara vecka mot föregående vecka utan oftast 2-3 år och sen visar dom det mot nästa vecka, annars hade det varit en jävla massa julskinka på pall i påväg till tippen vid det här laget, och vörtbrödet hade tagit slut extremt fort. På samma sätt kan man säkert se trender i konsumption på andra varor också och börjar då 50 av 200 personer köpa havremjölk hipp som happ med några veckors mellanrum, tillräckligt stort mellanrum för att den blir dålig så hade mer blivit slängt. En tärning kan inte bli dålig.
Citat:
Jo, jag vet att vi har lagar och regler som ska se till att saker sköts på rätt sätt, men jag tycker fortfarande inte att detta tar ifrån en det individuella ansvaret. Självfallet kan du inte förväntas besöka varenda jävla fabrik, men om du känner till att en viss affär eller producent fuskar eller om du vet att en lag inte räcker till bör du agera om du frågar mig.
Du betalar ju för det individuella ansvaret, och helt ärligt känner jag inte till någon viss affär som fuskar eller ett visst märke. Findus körde ner hästkött i sina lasagner från Polen, har du slutat handla från det märket ?

Och för min del så räcker ju lagen till, jag är nöjd med hur det fungerar. Tycker man inte att lagen räcker till tycker jag man ska försöka förändra den.

Citat:
Se ovan.
Right back at you

Döma och döma. Jag skulle aldrig gå fram till människan ifråga, och jag skulle heller aldrig gå hem och snacka skit om vederbörande, men det där argumentet kan man ju dra till absurdum åt andra hållet också. Tyvärr är det så att vi dagligen måste fatta beslut på otillräcklig information. Dessutom känns det som att du dömer mig lite nu. [/quote]
Men du ser gärna lite snett på den som står bredvid för det känns som att du är lite bättre än Euroshopper-snubben (Rätta mig om jag har fel). För annars låter det ju som att du helt enkelt inte bryr dig om vad andra handlar för kött.

Jag har ju också sett mer av dina åsikter och ditt tänkande än ditt val av kött i affären, så ja det kan jag hålla med om, och vice versa kan jag tänka mig.

(Märker att det va en del dubbelord och konstiga tillägsord i texten, semidyslektikter idag, men men.)
Senast redigerad av Korvmacka 2014-01-13 kl. 09:57.
Citera
2014-01-13, 09:53
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kringlarn999
"Jag är vegitarian och jag äter inte kött för den är synd om djuren bla bla bla!! men jag äter fisk "
Det är betydligt lättare att få tag på fisk som levt i det fria än köttdjur, och fiskar har även mycket simplare hjärnor vilket gör det väldigt troligt att de inte kan uppfatta lidande på samma sätt som en gris eller en ko.
Citera
2014-01-13, 09:58
Medlem
Korvmackas avatar
Citat:
Det är betydligt lättare att få tag på fisk som levt i det fria än köttdjur, och fiskar har även mycket simplare hjärnor vilket gör det väldigt troligt att de inte kan uppfatta lidande på samma sätt som en gris eller en ko.

Å andra sidan så har dom ju ett nervsystem som är extremt känsligt, men men.
Anledningen till att man inte känner lika stor sympati för fiskar tror jag är att man inte känner någon tillhörighet till dess. Dom flesta kan inte yttra ljud som vi fysiskt höra till exempel
Citera
2014-01-13, 10:00
Medlem
Opsididits avatar
Som studerande med en begränsad inkomst som tränar mycket så blir det oftast det billigare alternativet. Blir löjligt dyrt om allt ska vara ekologiskt.

Citera
2014-01-13, 10:05
Medlem
Ripzehs avatar
Är du feminist? Feminister brukar ofta tvinga på folk sina egna åsikter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in