2014-01-02, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Dum fråga kanske men om man köpt ett par riktigt stela otvättade jeans, är det då meningen att man ska tvätta dom några gånger innan man använder dem för att få dem lite bleka och mjukna upp lite eller ska man försöka avstå från att tvätta så långt som möjligt.... Känns även lite riskfyllt att dom verkar lämna blåfärg på saker man sitter på...

Avstå att tvätta jeansen. Det finns olika läror inom detta. En del säger att man ska duscha med jeansen eller skölja dem efter inköp. Detta tar bort en del färg som annars kommer att blöda.

När jag köper rådenim så använder jag dessa uppskattningsvis 150 gånger innan en första sköljning i badkar. Första riktiga tvätten sker normalt sett efter 365 användningar. Håller såklart inte koll på dagar. Men uppskattningsvis.

OM du väljer att tvätta jeansen direkt så har du "förstört" slitningsprocessen. Jeansen kommer inte visa samma resultat som om du avvaktade med tvätt.
Citera
2014-01-02, 15:39
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_Chriss
Avstå att tvätta jeansen. Det finns olika läror inom detta. En del säger att man ska duscha med jeansen eller skölja dem efter inköp. Detta tar bort en del färg som annars kommer att blöda.

När jag köper rådenim så använder jag dessa uppskattningsvis 150 gånger innan en första sköljning i badkar. Första riktiga tvätten sker normalt sett efter 365 användningar. Håller såklart inte koll på dagar. Men uppskattningsvis.

OM du väljer att tvätta jeansen direkt så har du "förstört" slitningsprocessen. Jeansen kommer inte visa samma resultat som om du avvaktade med tvätt.

+1

Rå-denim entusiast hær

Brukar køra MINST 1år innan tvætt! Och då kør jag en "soak" i ett badkar med ljummet vatten, och speciell Denim-solution från 3x1

Just nu så krigar jag med ett par A.P.C. Petite Standard!
Citera
2014-01-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
+1

Rå-denim entusiast hær

Brukar køra MINST 1år innan tvætt! Och då kør jag en "soak" i ett badkar med ljummet vatten, och speciell Denim-solution från 3x1

Just nu så krigar jag med ett par A.P.C. Petite Standard!

Det blir bäst resultat så - Utan tvekan. Blir dock rätt jobbigt att hålla på och vädra och kämpa. Har aldrig lyckats mer än 3-4 månader utan tvätt.

Men att köpa ett par fina rådenim och tvätta dessa efter en vecka är totalt slöseri. Hur är A.P.C kvalitetsmässigt egentligen? Har hört att det ska vara lite sådär?
Citera
2014-01-02, 16:50
Medlem
Jeans tål att tvättas, speciellt om man köper ordentliga grejer, inte för mycket tvättmedel bara.
Läs och begrunda.
http://putthison.com/post/4994026740...-wash-my-jeans
Citera
2014-01-02, 18:17
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:

Okej, då kör vi ett tag

Var för övrigt att par rejält sköna tapered/carrot fit jeans från Edwin (dock inte ed-55)
Citera
2014-01-03, 10:29
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Operaio
Det blir bäst resultat så - Utan tvekan. Blir dock rätt jobbigt att hålla på och vädra och kämpa. Har aldrig lyckats mer än 3-4 månader utan tvätt.

Men att köpa ett par fina rådenim och tvätta dessa efter en vecka är totalt slöseri. Hur är A.P.C kvalitetsmässigt egentligen? Har hört att det ska vara lite sådär?

An sa lange sa ar jag valdigt nojd med mina A.P.C.! Har dock bara haft dom i knappa manaden
Men javlar vad dom tojer ut sig, kopte ett par 30, satt som korvskinn forsta veckan. Men nu sa sitter dom nastan lite losa i midjan. Laren ar dock fortfarande svintajta!

Har inte agt sa manga par "Raw" innan, sa har inte sa mycket att jamfora med angaende kvalitet. Jag har kort med Nudie (x2), Acne och Levis innan. Dessa ar dock de "tyngsta" jag har agt, med 14Oz.

Far se om jag vagar mig pa ett par 16oz till nasta gang
Citera
2014-01-08, 08:53
Medlem
vizuals avatar
http://www.youtube.com/watch?v=Mzd_JRuajuk

2:03 nån som vet var man kan köpa såna?
Citera
2014-01-08, 19:11
Medlem
NirvanAs avatar
Men ang raw-denim hur fan gör ni för att undvika att era övriga plagg blir missfärgade av jeansen, tänker på strumpor, kalsonger, t-shirt, tröja etc som har kontakt med jeansen... Min vita tröja blev blå direkt när jag råkade luta armarna på benen när jag satt....
Citera
2014-01-08, 20:01
Medlem
Citat:
Men ang raw-denim hur fan gör ni för att undvika att era övriga plagg blir missfärgade av jeansen, tänker på strumpor, kalsonger, t-shirt, tröja etc som har kontakt med jeansen... Min vita tröja blev blå direkt när jag råkade luta armarna på benen när jag satt....

Strumpor: Använder enbart grå eller svarta strumpor. Dessutom har jag alltid uppvik på jeansen.
Kalsonger bryr jag mig föga om. Jeansen är viktigare.
Tröja mm så har jag aldrig reflekterat över det. Använder lammullströjor och shetlandsull, har aldrig varit några problem. Har inte satt sig.

Det är ju såklart värst den första tiden så då kanske du bör undvika ljusa färger.
Citera
2014-01-10, 15:33
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Strumpor: Använder enbart grå eller svarta strumpor. Dessutom har jag alltid uppvik på jeansen.
Kalsonger bryr jag mig föga om. Jeansen är viktigare.
Tröja mm så har jag aldrig reflekterat över det. Använder lammullströjor och shetlandsull, har aldrig varit några problem. Har inte satt sig.

Det är ju såklart värst den första tiden så då kanske du bör undvika ljusa färger.

Insidan færgar ju inte av sig, så kalsonger ær opåverkade Andra plagg dæremot...
Jag anvænder en lång parka från Elvine, och insidan på den ær vit "fårull", vilket ær helt blå nere vid røven
Citera
2014-01-10, 17:08
Medlem
Citat:

Det är ett helvete. Har "förstört" ett antal vita sneakers i min ungdom pga detta. Ljusa t-shirts och skjortor har också blivit missfärgade men har sån tur var gått bort i tvätten. Det samma gäller kalsonger och strumpor.

Men skorna är värst. Dock går det om man kämpar. Men blir lite jobbigt att fixa efter varje användning i början. Ett tips är att tvätta jeansen längst ner för hand. Då "blöder" de lite mindre iallafall
Citera
2014-01-13, 00:27
Medlem
Jag köpte idag ett par svarta Levis jeans 510 skinny fit. Märkte nu under dagen när jag testade dem att jeansen drar åt sig väldigt mycket hår och ludd. Dem är som sagt nya och har inte tvättats ännu, men jag har läst att det inte ska hjälpa speciellt mycket. Någon som har tips förutom att använde roller 24/7 eller är det bara och lämna tillbaka dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in