2025-05-29, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terroristpartiet
Vad hände med jeansen som dom var förr?

Jag minns att man kunde tvätta jeansen en gång i veckan i flera år. Dessutom strök morsan dom med strykjärn.

Det enda som hände var att färgen släppte efter ett tag men det var halva grejen med jeans. Dom blev personliga på det sättet.

Jag kunde springa ute leka och ramla men ändå höll dom.

Nu säger dom att man inte skall tvätta jeans öht, max två gånger per år? Och redan då slits dom ut.

Dagens jeans är tunna i materialet, färgen släpper med en gång och dom verkar vara figursydda av bögar.

Jag vill ha ett par oförstörbara jeans som det var på 90 talet. Sådana en cowboy hade haft på sig efter att han ridit en tjur?

Vart är jeansen från förr?

Jeansen "från förr" finns än!

Dock så är det i det här fallet helt enkelt nätet man får skatt-leta på, om man skulle ha tid över.

NOS (New Old Stock)-jeans med alla tags kvar finns i överflöd på t ex Ebay, men är ibland onödigt överpris-satta...

Fina och rustika jeans av den gamla skolan (70-, 80-, och 90-tal) finns således tillgängliga, men blir
i slutändan - i dagsläget - för dyra med frakten och införselavgifter inkluderade.

(Det är mest de seriösa denim-samlarna som ger sig råd att slänga upp tusenlapparna för dessa.)
Citera
2025-05-29, 22:48
Medlem
Man kan därtill fynda (nya och oanvända) jeans från nästan alla stora märken på t ex Sellpy, men prissättningen
förefaller ibland riktigt orimlig; allt från överraskande lågt till omotiverat högt.

Alla "Ny-lappar" ska sitta kvar; har du redan ägt ett visst par brallor för x antal år sedan och vet att storleken/modellen
matchar dina behov så slå till om priset är inbjudande.

(Men letar man t ex efter ett ersättnings-par av en utsliten gammal favorit ska man kanske kolla först att inte för mycket
har hänt på vågen sedan inköpet av de första; dina nu utnötta favvo-Levi`s som du införskaffade i t ex W29/L32 (bara ett exempel!)
kan kanske komma att behöva uppdatering...?).

Hitta nålen i höstacken, bara...
Citera
2025-07-03, 16:44
Medlem
Vill man köra lite retro och nostalgi kan man inhandla ett par LOIS-jeans nu i dagarna.

Sommar-rean är i full gång; de är till vardags ganska dyra ( ca 2000;-) men man kan hitta
ett par för under tusenlappen - om man letar lite - just nu i vissa nätbutiker.

Den spanska denim-producenten var stor här i norden på 70-talet: reklamkampanjer med bland
andra ABBA och Björn Borg huserade i våra veckotidningar under denna tid.

Det är än i dag slitstarka brallor med kvalité, Raval-modellen (flare) i ljus tvätt är mitt tips denna sommar!
Citera
2025-09-13, 15:34
Medlem
Nu när höstrusket börjar falla på är det nästan lite Wrangler-time...

Jeans i djup blå färgton, till en ljusbrun skinnjacka och ett par chelsea-boots i mocka.

Tidlös höst-uniform!
Citera
2025-09-13, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Förslag på superstretch-jeans? Tycker det är riktigt svårt att hitta något vettigt.
Testat dessa, finns i de flesta välsorterade butiker.

https://www.careofcarl.se/sv/replay-...ns-dark-blue-2
Citera
2025-09-14, 05:47
Medlem
Kanastras avatar
Jag köpte för en tid sedan ett par Armani j45.
Det är dom skönaste och mest välsittande jeans jag någonsin ägt. Hur dom sitter är så klart helt individuellt beroende på hur ens kropp ser ut, men jag som har ganska platt rumpa så sitter dom fint. Tycker det är väldigt fult med jeans som har för mycket utrymme mellan rumpa och tyg så det blir en luftig säck med jeanstyg på arslet.
Hur kvalitén är, det lär väl visa sig.
Använder vanliga levisjeans till vardags, och på helger och så när jag klär mig 'lite finare' så blir det armanisarna.
Citera
2025-09-14, 09:13
Medlem
OldButBaldGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Nu när höstrusket börjar falla på är det nästan lite Wrangler-time...

Jeans i djup blå färgton, till en ljusbrun skinnjacka och ett par chelsea-boots i mocka.

Tidlös höst-uniform!

Har ett par Wrangler Blue Bell i rigid denim som åker på nu i veckan! Saknar dock både skinnjacka och chelseaboots men kompenserar med M65-inspirerad jacka och Red Wings.
Citera
2025-09-21, 10:08
Medlem
trewqs avatar
Hur är Replay jeans nuförtiden, någon med erfarenheter?
Citera
2025-09-21, 14:12
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq

Kvalitesjeans för gossar o män med stil
Citera
2025-09-24, 17:53
Medlem
Citat:

Undvik jeans i beige färg, tyget har en otroligt dålig kvalitet.
Senast redigerad av ViSocialModerater 2025-09-24 kl. 18:10.
Citera
2025-09-24, 20:13
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Kvalitesjeans för gossar o män med stil

Citat:
Ursprungligen postat av ViSocialModerater
Undvik jeans i beige färg, tyget har en otroligt dålig kvalitet.

Drog till butiken för att testa idag! Replay Slim-fit Anbass Hyperflex var riktigt sköna kändes mer som mjukisbrallor än denimjeans, rekommenderas!
Citera
2025-09-25, 18:52
Medlem
448s avatar
Citat:
Drog till butiken för att testa idag! Replay Slim-fit Anbass Hyperflex var riktigt sköna kändes mer som mjukisbrallor än denimjeans, rekommenderas!

Finns rätt nice Replay brallor med bra fitt för oss stilmedvetna snygga män
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in