2014-01-11, 20:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Jag undrar om någon lyckas identifiera språket bakgrundsmusiken sjungs på? Försöker hitta låten och det kanske hjälper om jag vet vilket land artisten kommer ifrån.

http://www.youtube.com/watch?v=WAnSQyUGxoI&feature=youtube_gdata
Man hör inte särskilt bra, men koreanska/japanska?
Citera
2014-01-11, 21:44
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Man hör inte särskilt bra, men koreanska/japanska?
Ok, tack! Någon som kan japanska/koreanska och som kan säga vilket språk det är? Skulle ju halvera antalet låtar jag måste lyssna genom.
Citera
2014-01-12, 18:57
Medlem
Jag skulle vilja veta om uttrycket "sätta sig till rätta" förutsätter att man redan sitter ner på den plats man avser sätta sig till rätta, eller om man så att säga kan vara i köket och bestämma sig för att sätta sig till rätta i soffan i vardagsrummet. Vad betyder det exakt?

Och hur bör det stavas: "sätta sig till rätta" eller "sätta sig tillrätta"
Senast redigerad av flashfever 2014-01-12 kl. 19:05. Anledning: en del stavfel
Citera
2014-01-12, 19:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashfever
Jag skulle vilja veta om uttrycket "sätta sig till rätta" förutsätter att man redan sitter ner på den plats man avser sätta sig tillrätta, eller om man så att säga kan vara i köket och bestämma sig för att sätta sig till rätta i soffan i vardagsrummet. Vad betyder det exakt?

Det finns två andra uttryck med "till rätta/tillrätta"

- "Komma tillrätta med" (Klara av)

- "Finna sig väl till rätta" (Trivas)

"Sätt sig till rätta" förutsätter nog oftast rent konkret att inta en bekväm position från redan sittande.
Citera
2014-01-12, 19:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Careless
Ok, tack! Någon som kan japanska/koreanska och som kan säga vilket språk det är? Skulle ju halvera antalet låtar jag måste lyssna genom.

Kan inte höra ett jota av sången så språket blir knepigt.
Citera
2014-01-12, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det finns två andra uttryck med "till rätta/tillrätta"

- "Komma tillrätta med" (Klara av)

- "Finna sig väl till rätta" (Trivas)

"Sätt sig till rätta" förutsätter nog oftast rent konkret att inta en bekväm position från redan sittande.

Ok! Tackar för all hjälp jag får från dig HerrGickhan, det uppskattar jag mycket.
Citera
2014-01-12, 19:26
Medlem
Kashis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vilka "vi"? Vilken är "juryn"?

Utilize är ju i högsta grad beroende på sammanhang. I vilka sammanhang "försvenskar" vi det?
Ash jag missuppfattade nyheten, trodde att ordet på något sätt hade blivit vedertaget svenskt isdanafall vore juryn svenska akademien?
Mycket fuzz i engelskan för det, visst är Selfie ett smidigare ord för Photographic Self Portrait men de va en jäklans boost i nyhetsvärde.

Tänkte mest på "Utilisera ens skickligheter" "Utilisera en människas potentiella kapacitet", ungefär som; "ta till bästa vara på / sätta i effektivt spel"

Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Jag föredrar "egobild". Framför allt för att understryka att det som sker faktiskt är skamligt Och sedan är ordet hyfsat välkänt.
Bra ord med en smådryg laddning som du säge, känns ju som det funnits i tid med internets kommentarer men även kanske tidigare kameraåldrar.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Självis blir ju mer konsekvent med det engelska ordet, och ärligt talattror jag att jag har hört det...
&
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Om man ändå ska använda så långt ord så kan man väl lika bra använda det befintliga ordet självporträtt.
Självporträtt ja, kan ju vara en målning men känns som det korrekta ordet.

Som sagt missuppfattade jag nyheten och trodde ordet Selfie hade etablerats i svenska ordböcker fastän ordet självporträtt redan fanns, annars Självis
Citera
2014-01-12, 20:03
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
1. Jag skulle vilja veta om uttrycket "sätta sig till rätta" förutsätter att man redan sitter ner på den plats man avser sätta sig till rätta, eller om man så att säga kan vara i köket och bestämma sig för att sätta sig till rätta i soffan i vardagsrummet. Vad betyder det exakt?

2. Och hur bör det stavas: "sätta sig till rätta" eller "sätta sig tillrätta"
2. I första hand särskrivet, men »tillrätta« (adverb) är inte fel. Frasen »till rätta« är en gammal genitivform, som i »komma till rätta« ‘bli återfunnen’.

1. Användningen är rätt fri. Att sätta sig till rätta i förarsätet betyder att justera en del inställningar och kolla backspegeln. Att sätta sig till rätta på kontoret betyder att sätta sig, plocka fram mobil och eventuellt logga på en dataskärm. Att sätta sig till rätta i TV-soffan kan innebära att man förberett sig för 58 minuters tittande, 148 minuter om det är samtysk TV.

Efter stående välkomstdrink sätter sig gästerna till rätta vid förrätten.

Det finns 50+ exempel på Korp >sätta sig till rätta<. Nästan lika många med »tillrätta« i ett ord men det smakar blogg i mitt öra. Partikelverbet »rätta till« är en annan sak och skrivs ibland med fast partikel som »felet är nu tillrättat«.
Senast redigerad av egon2b 2014-01-12 kl. 20:48.
Citera
2014-01-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
2. I första hand särskrivet, men »tillrätta« (adverb) är inte fel. Frasen »till rätta« är en gammal genitivform, som i »komma till rätta« ‘bli återfunnen’.

1. Användningen är rätt fri. Att sätta sig till rätta i förarsätet betyder att justera en del inställningar och kolla backspegeln. Att sätta sig till rätta på kontoret betyder att sätta sig, plocka fram mobil och eventuellt logga på en dataskärm. Att sätta sig till rätta i TV-soffan kan innebära att man förberett sig för 58 minuters tittande, 148 minuter om det är samtysk TV.

Efter stående välkomstdrink sätter sig gästerna till rätta vid förrätten.

Det finns 50+ exempel på Korp >sätta sig till rätta<. Nästan lika många med »tillrätta« i ett ord men det smakar blogg i mitt öra. Partikelverbet »rätta till« är en annan sak och skrivs ibland med fast partikel som »felet är nu tillrättat«.

Tack för hjälpen egon2b. Men om jag förstod det rätt så förutsätter det att man redan sitter ner? I en mening som "Att sätta sig till rätta i TV-soffan" tolkar jag som att man redan sitter i soffan och sedan gör det extra bekvämt för sig med ryggstöd och kuddar osv. Min fundering var mer om man efter att ha diskat i köket kan sätta sig till rätta i TV-soffan, eller om man först måste sätta sig i soffan och sedan sätta sig till rätta. Vad innebär att göra sig plats i soffan?

En annan undring jag har om något helt annat:
Om vi utgår från att två kungar inte tycker om köttbullar. Måste man i en mening som den jag skriver nedan nämna titeln kung före varje namn eller framgår det att båda är kungar? När jag läser meningen känns det som man bör skriva det före varje namn.

Varken kung Carl Gustaf eller Harald tycker om köttbullar. (bör det stå kung före Harald i denna mening?)
Senast redigerad av flashfever 2014-01-12 kl. 21:09.
Citera
2014-01-12, 21:09
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Tack för hjälpen egon2b. Men om jag förstod det rätt så förutsätter det att man redan sitter ner? I en mening som "Att sätta sig till rätta i TV-soffan" tolkar jag som att man redan sitter i soffan och sedan gör det extra bekvämt för sig med ryggstöd och kuddar osv. Min fundering var mer om man efter att ha diskat i köket kan sätta sig till rätta i TV-soffan, eller om man först måste sätta sig i soffan och sedan sätta sig till rätta. Vad innebär att göra sig plats i soffan?

En annan undring jag har om något helt annat:
Om vi utgår från att två kungar inte tycker om köttbullar. Måste man i en mening som den jag skriver nedan nämna titeln kung före varje namn eller framgår det att båda är kungar? När jag läser meningaen känns det som man bör skriva det före varje namn.

Varken kung Carl Gustaf eller Harald tycker om köttbullar. (bör det stå kung före Harald i denna mening?)

Jag skulle nog vilja ha "kung" före båda namnen då "kung" i detta fall är deras titel och titeln är ju en del av namnet.
Citera
2014-01-12, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Jag skulle nog vilja ha "kung" före båda namnen då "kung" i detta fall är deras titel och titeln är ju en del av namnet.

Ok! tack Sereena.

Tillägg: Men om man nu skulle utelämna titeln, går det att i den meningen rent språkmässigt utläsa att Harald också är kung? (Om vi säger att denna mening skulle läsas av någon som är duktig på språk men inte alls hört om kungarna)
Senast redigerad av flashfever 2014-01-12 kl. 21:22.
Citera
2014-01-12, 22:32
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
... (1) Men om jag förstod det rätt så förutsätter det att man redan sitter ner? I en mening som "Att sätta sig till rätta i TV-soffan" tolkar jag som att man redan sitter i soffan och sedan gör det extra bekvämt för sig med ryggstöd och kuddar osv. Min fundering var mer om man efter att ha diskat i köket kan sätta sig till rätta i TV-soffan, eller om man först måste sätta sig i soffan och sedan sätta sig till rätta. (2) Vad innebär att göra sig plats i soffan?

... (3) Varken kung Carl Gustaf eller Harald tycker om köttbullar. (bör det stå kung före Harald i denna mening?)
3. Utöver svar från Sereena:
Ingendera av kungarna Carl Gustaf och Harald tycker om köttbullar.
I praktiken fungerar även »CG eller H«. Någon föredrar »eller« här.

2. Det är knappast så man uttrycker sig. Om det redan sitter 3 i soffan så lämnar de plats. Att göra sig plats i soffan skulle antyda att soffan är belamrad med ytterkläder, flyttkartonger och/eller böcker.

1. Exemplet med stå-party innan gästerna sätter sig tillrätta, det exemplet kom som tillägg.

Jag kan mycket väl diska och sen säga (antag att TV:n står oanvänd och det är Aktuellt-dags): Nu ska jag sätta mig till rätta framför TV:n. Budskapet är: Nu kommer jag att förskansa mig framför TV:n. Hur jag tänker arrangera lösa kuddar är inte budskapet. Fjärrkontrollen placering är en del av signalsystemet: Under Aktuellt byter vi inte kanal.
Senast redigerad av egon2b 2014-01-12 kl. 23:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in