Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Vilka "vi"? Vilken är "juryn"?
Utilize är ju i högsta grad beroende på sammanhang. I vilka sammanhang "försvenskar" vi det?
Ash jag missuppfattade nyheten, trodde att ordet på något sätt hade blivit vedertaget svenskt

isdanafall vore juryn svenska akademien?
Mycket fuzz i engelskan för det, visst är Selfie ett smidigare ord för Photographic Self Portrait men de va en jäklans boost i nyhetsvärde.
Tänkte mest på "Utilisera ens skickligheter" "Utilisera en människas potentiella kapacitet", ungefär som;
"ta till bästa vara på / sätta i effektivt spel"
Citat:
Ursprungligen postat av
scheutz
Jag föredrar "egobild". Framför allt för att understryka att det som sker faktiskt är skamligt

Och sedan är ordet hyfsat välkänt.
Bra ord med en smådryg laddning som du säge, känns ju som det funnits i tid med internets kommentarer men även kanske tidigare kameraåldrar.
Citat:
Ursprungligen postat av
bjornebarn
Självis blir ju mer konsekvent med det engelska ordet, och ärligt talattror jag att jag har hört det...
&
Citat:
Ursprungligen postat av
Hominem
Om man ändå ska använda så långt ord så kan man väl lika bra använda det befintliga ordet självporträtt.
Självporträtt ja, kan ju vara en målning men känns som det korrekta ordet.
Som sagt missuppfattade jag nyheten och trodde ordet Selfie hade etablerats i svenska ordböcker fastän ordet självporträtt redan fanns, annars
Självis