2014-01-04, 22:17
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nu var ju frågan annorlunda ställd och jag gav ett utvidgat svar.
Ja, och jag försökte komplettera ett utvidgat svar. Kontentan är att utan sammanhang så är satsen illa tvetydig.
Han utkämpade en strid med honom.
När »hon« utkämpar en strid med Gud får vi någon semantisk ledning. Det är ett motsatsförhållande.
Citera
2014-01-04, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Med betyder på samma sida som och mot på andra sidan. Jämför medspelare/motspelare. Ibland kan det vara lämpligt att förtydliga det första exemplet med ett "tillsammans".

Han utkämpade en strid [tillsammans] med honom.

Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Om man byter ut »strid« mot »tvekamp« / »duell« så tippar grundtips över åt andra sidan.

– Han utkämpade en duell med sin rival.

Knappast på samma sida. Frånsett sekonderna alltså.

– De utkämpade en duell i gryningen tillsammans med sina sekonder.

Tackar för era svar. Så som HerrGickhan skrivit resonerar jag också. Men när man söker på utkämpar en strid "med" så får man upp många träffar där det inte handlar om att tillsammans strida mot en tredje, utan det handlar om att strida mot varandra. Det är därför jag blev osäker.

Kan ni med säkerhet säga att detta är fel och att "utkämpa en strid med någon" innebär att man inte strider mot varandra utan är på samma "lag" i strid mot någon annan?
Citera
2014-01-04, 22:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linuxuser
Kan ni med säkerhet säga att detta är fel och att "utkämpa en strid med någon" innebär att man inte strider mot varandra utan är på samma "lag" i strid mot någon annan?

Nej, det är inte "fel" om man förstår vad som menas.
Citera
2014-01-04, 22:54
Medlem
Sorry, jag förstod nu det egon2b har skrivit och att det inte alltid är så självklart.

Tack så mycket för hjälpen egon2b och HerrGickhan.
Citera
2014-01-05, 02:44
Medlem
(1) Läste nyligen detta i en Flashback tråd: "Är språklig komplexitet oundvikligt?".

I denna tråd kommenterade egon2b att det bör vara "Är språklig komplexitet oundviklig?", någon som är intresserad av att förklara varför?

(2) Jag har aldrig förstått mig på ordet "sålunda", vad är skillnaden mellan "således" och "sålunda"?

(3) Ett ord jag ofta överanvänder är "då" och jag undrar således(felaktigt?) hur du bör göra för att minska användingen av ordet?
Citera
2014-01-05, 03:32
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LogiskTanke
(1) Läste nyligen detta i en Flashback tråd: "Är språklig komplexitet oundvikligt?".

I denna tråd kommenterade egon2b att det bör vara "Är språklig komplexitet oundviklig?", någon som är intresserad av att förklara varför?

(2) Jag har aldrig förstått mig på ordet "sålunda", vad är skillnaden mellan "således" och "sålunda"?

(3) Ett ord jag ofta överanvänder är "då" och jag undrar således(felaktigt?) hur du bör göra för att minska användingen av ordet?
1. Ordet »komplexitet« /»komplexiteten« är utrum och därför är den oundviklig utan -t. Kongruens enligt huvudregeln. Jag tror jag motiverade varför satser av det slaget kan ses med predikativ i neutrum genom influens från ett par alternativa formuleringar som tar oundvikligt med -t.

– Är det oundvikligt med språklig komplexitet?
– Är språklig komplexitet ett oundvikligt förhållande?

Influensen kan vara enklare ändå, slut-t i »komplexitet« smittar av sig i originalfrågan.

3. Ordet »således« är (ofta) synomym till »alltså« och korrekt använt här.

Ordet »då« spelar i två ordklasser: adverb och konjunktion. Där är »då« i sin tur polysemer så att »då« har totalt 5-6 roller. Man ska inte vara alltför rädd för att använda »då«. Som konjunktion kan »då« ofta ersättas av »när«, ibland av »eftersom«.

2. Ordet »sålunda« kan ofta ersättas av »därför«. Men »sålunda« är ett gammaldags ord, ganska ovanligt numera.

Ref. http://spraakbanken.gu.se/korp/#page=0&search=word|således — 55 khit
Ref. http://spraakbanken.gu.se/korp/#page=0&search=word|sålunda — 13 khit
Senast redigerad av egon2b 2014-01-05 kl. 04:17.
Citera
2014-01-05, 03:40
Medlem
Kashis avatar
Varför tar vi engelska ord som Selfie till vår ordlista istället för typ Självisbild, visst låter de barnsligt men precis på samma sätt som den engelska motsvarigheten.

Samtidigt håller vi ute försvenskandet av ord som Utilize, skulle funka klockrent som Utilisera- anser juryn att svenska befintliga översättningar duger ändå?
Citera
2014-01-05, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Varför tar vi engelska ord som Selfie till vår ordlista istället för typ Självisbild, visst låter de barnsligt men precis på samma sätt som den engelska motsvarigheten.

Om man ändå ska använda så långt ord så kan man väl lika bra använda det befintliga ordet självporträtt.
Citera
2014-01-05, 05:55
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi

Samtidigt håller vi ute försvenskandet av ord som Utilize, skulle funka klockrent som Utilisera- anser juryn att svenska befintliga översättningar duger ändå?

Självis blir ju mer konsekvent med det engelska ordet, och ärligt talattror jag att jag har hört det...
Citera
2014-01-05, 06:24
Medlem
Vilka tecken använder man för att referera till raden ovan? Är " --- " korrekt?
Citera
2014-01-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GHz
Vilka tecken använder man för att referera till raden ovan? Är " --- " korrekt?
Jag har sett
Citat:
–||–
användas i handskrift ganska ofta, med den lite mer snabbskrivna varianten
Citat:
||

Detta bör dock stå rakt under den text man hänvisar till.
Exempel:
Citat:
* Svenska nationalsången
* –||– landslaget
* –||– språket
* –||– kyrkan
Citera
2014-01-05, 12:27
Medlem
Ställer denna liknande fråga igen som jag inte får klarhet i.

Han såg på henne med ilska.
Han såg på henne med glädje.

Är det fel att skriva så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in