Citat:
Det är naturligtvis ett argument som borde kunna gå hem. Problemet är väl att ideologibeteckningen konservativ är så giftstämplad här i landet att jag själv känner mig tvungen att beteckna mig som pragmatiskt konservativ bara för att visa att jag inte är nån abortmotståndare som vill förbjuda andra samlagsställningar än missionären - trots att konservatismen, sådan Burke formulerade den, till sin inneboende natur är pragmatisk.Ja, det skulle gapas ett tag i twittersfären men vem bryr sig om det egentligen? Schibsted skulle med all rätt kunna hävda att rapporteringen är för likriktad i Sverige, att de vill positionera SvD som en annan röst i landet precis som de har norska tidningar med helt annan ideologisk uppfattning än de svenska. Och guldargumentet är väl att "man inte ska lämna den konservativa verklighetsbeskrivningen åt extrema rasister på internet".
Citat:
Det skulle för det första kunna gå att göra något bättre än så ganska billigt. En kultursida som handlar om kultur och inte om politik eller balla trender, till stor del skriven av pensionerade professorer eller privatlärda entusiaster som inte behöver just några honorar, men som kan nåt på riktigt, till exempel.
Haha, det vore väldigt roligt om en större hop, mer eller mindre förmögna, nätkrigare köpte upp SvD för ingenting. Men det vore kanske fördelaktigt att låta den gå i konkurs först och köpa den ur konkursboet - då borde man rimligtvis kunna göra sig av med allt patrask av journalister man önskar, och tillsätta en slimmad organisation som kanske kan hålla den flytande någorlunda utan större förluster. Inga dyra granskande reportage och dylikt bara rena omskrivningar från Reuters och TT. Istället mycket debattartiklar och krönikor som hetsar mot etablissemanget i största allmänhet.
Men för det andra - glöm det där med nyhetsmaterial från TT! Där sitter ju samma vänstermurvlar som på alla andra håll, och producerar precis samma nyheter, förpackade på precis samma sätt som i resten av mediasverige. Vi behöver egentligen inte en enda debattartikel eller krönika till som "hetsar mot etablissemanget" - de finns redan ute i bloggosfären, ibland med rätt ordentliga läsartal. Nej, det behövs oundvikligen en riktig (och följaktligen rätt dyr) nyhetsredaktion som tar fram de nyheter som resten av media gömmer undan, och som ger andra vinklar än standardvinklarna på de nyheter som de andra också tar upp. Annars är hela projektet helt meningslöst, och komme inte att ha några djupgående effekter på vare sig opinion eller samhälle. Tidningen behöver förmodligen en nyhetschef som inte är svensk - dansk eller norrman är väl rimligast i språkmiljön, som vet hur det går till att göra en vettigt fungerande tidning utifrån ett annat politiskt perspektiv.
Citat:
Det är väl mer eller mindre den vägen det kommer at gå om inget händer...
En annan rolig idé är ju Bert karlsson-varianten (alltså vad Bert Karlsson hade gjort): att göra om SvD till att bli i princip en större blogg med nästan obefintlig personalstyrka. Sparka så mycket det går, ha extrem underbemanning, enbart mer eller mindre kopierade TT-artiklar. Sluta leverera SvD på alla ställen som är olönsamt.
Citat:
Det handlar inte bara om gamlingar. Det är en markör för "bättre folk" att ha Svenskan. Jag kan bara gå till mig själv. "Vi" har varit prenumeranter sedan 1909, då min morfarsfar inledde sin prenumeration. Jag räknar kallt med att jag inte ska behöva begå den deklasserande nesan att säg upp prenumerationen, utan att tidningen ska hinna självdö innan jag verkligen tycker att jag behöver pengarna bättre.
Kostnaderna kapas med motorsåg, och sedan cashar man in på presstödet så länge det finns läsare kvar, och utnyttjar att gamlingar är notoriskt ovilliga att avbryta sin tradition (prenumeration), precis som kärnväljarna i Centerpartiet.
Detta baserar jag helt på min magkänsla och den här tråden...men iofs jag har haft väldigt fel förr så jag får kanske krypa till korset på slutet av året.