2014-01-10, 22:16
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Om nu sossarna skulle få för sig att bilda koalition med SD (vilker jag bedömmer som HELT omöjligt), så skulle V absolut inte stödja dem. De skulle tillsammans med MP obstruera å det grövsta, och kanske t.o.m. stödja/tolerera en FP+C regering.
Hur skulle de obstruera menar du, vem skulle de rösta på istället, FP+C får ju bara runt 10%, nej de har endast en S-ledd regering att rösta på.
2014-01-11, 09:04
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eternussermo
Hur skulle de obstruera menar du, vem skulle de rösta på istället, FP+C får ju bara runt 10%, nej de har endast en S-ledd regering att rösta på.
Parlamentarisk obstruktion finns många sätt att bedriva. Framför allt genom att fälla olika regeringsförslag.SD är ondskan själv för V, så de skulle göra nästan allt för att sabotera. På 70-talet fanns det en ren fp regering med litet parlamentariskt stöd, som hankade sig fram med hoppande majoriteter. Inte uteslutet att ett komplicerat valresultat kan leda till något liknande, men då får man nog byta ledning i mittenpartierna; en vågmästarregering måste kunna samarbeta med även vänsterpartierna.
Hursomhelst är det inte givet att det blir en s-ledd regering, och samarbete mellan S och SD torde vara uteslutet.
2014-01-11, 14:05
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Intressant, Sossarna skulle kunna göra sig av med MP om de bildade allians med SD. De skulle då få 51% mha V som givetvis skulle rösta på dem. 34.7+9.8+6.5=51.
Kanske inte det mest sannolika men ändå en möjlighet. En del anser ju att sossarna är det parti som är närmast SD i deras kärnfråga, immigrationen och de har ju redan samarbetat för att sänka brytpunkten för statsskatt och i frågor om socialförsäkring.

Varför ska Sd sätta sig i en regering som inte vill samma sak och som skulle kompromissa ned Sd;s hjärtefråga så det inte blir ett skit kvar.
Sd har allt att vinna på att vara den enda oppositionen och växa sig starka när väljarna blir allt mer förbannade på förd politik. Jag tror det kommer 7 magra år för Sverige då ska man inte var med och ta ansvar utan skörda opinionsvinster.

Kanske har vi en miljon extra invällare i landet om 7 år och 25% arbetslösa Då får vi kanske ta in Svp för att föra återställarpolitik. Längre det dröjer jävligare blir det, men det måste uppenbarligen bli det innan det finns opinion för att rätt upp vansinnet.
2014-01-12, 18:09
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Demoskop/Expressens mätning för januari, 1252 personer telefonintervjuades mellan 2-8/1, andelen osäkra väljare var 21,5%

S 34,7% (+1,6)
MP 11,1% (+2,8)
V 6,5% (-1,8)

SD 9,8% (-0,7)

M 22,3% (-1,1)
FP 5,8% (-1,2)
KD 3,6% (-0,6)
C 4,5% (+1,0)

Övriga partier 1,8% (+0,2)

Rödgröna: 52,3% (+2,6)
Borgarna: 36,2% (-1,9)

http://www.demoskop.se/wp-content/uploads/2014/01/V%C3%A4ljarbarometer-%C3%96ver-tid-1998-Jan2014.pdf

Skrämmande siffror.

36% till Imam Reinfeldts Allahians, och 33% utan nollfrågepartiet KD.

Hur tänker dessa 36%? Att Sverige skall impotera en ny adel från MENA som enbart i kravlösa bidrag för livstid kan tjäna flerdubbelt mer än den allt mer utmarginaliserade svenska ungdomen som tvingas till låglönejobb eller emigration.
Detta är inget annat än ren etnisk rensning helt i linje med rasisten Maud Olofssons ideologi.
http://www.youtube.com/watch?v=Zb5Lm5m1cJY
Folkutbytet.

Imam Reinfeldts år vid makten kommer att bli fatala för ursprungsbefolkningen. Men för dessa 36% verkar det kvitta bara Imamen får lov att styra. Det är en ren personlig prestigefråga från 1900-talet som går före Sveriges bästa. Ingen svensk tjänar i längden på Allahiansens politik - ingen, det finns bra förlorare kvar år 2040 då Maud Olofssons folkutbyte har levererat.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-01-12 kl. 18:14.
2014-01-12, 18:24
Medlem
När debatterna börjar sätta igång på allvar snart, tror jag faktiskt att stödet för Alliansen kommer att öka. Nu är visserligen Löfven knappast lika avskräckande som Mona Sahlin, men han riktigt kass på att debattera och därför tror jag att det kommer bli till sossarnas nackdel när debatterna börjar. Även om jag djupt avskyr Alliansen, så gör jag detsamma mot de rödgröna partierna, därför ser jag det som något positivt om Alliansen ökar lite så att det blir lite balans.
2014-01-12, 18:46
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feru
När debatterna börjar sätta igång på allvar snart, tror jag faktiskt att stödet för Alliansen kommer att öka. Nu är visserligen Löfven knappast lika avskräckande som Mona Sahlin, men han riktigt kass på att debattera och därför tror jag att det kommer bli till sossarnas nackdel när debatterna börjar. Även om jag djupt avskyr Alliansen, så gör jag detsamma mot de rödgröna partierna, därför ser jag det som något positivt om Alliansen ökar lite så att det blir lite balans.

Löfven har visat sig vara ganska stabil. Hur han än uppträder så verkar det gynna Sossarna - antingen står dom stilla eller går framåt. De gånger de har gått minus med Löfven har varit kannibalisering från MP och V.
Allt annat är önsketänkande från pojkhögern, fast så är ju kanske 80% av deras inlägg.

Jag gissar att du är Smygmoderat? Denna gruppen SDare kan komma att svika SD svårt vid valet 2014. SD kan falla ihop som en pannkaka då gammal höger/vänster-prestige från 1900-talet tar över under valveckan.
Senast redigerad av KarlDenSistaGustaf 2014-01-12 kl. 18:53.
2014-01-12, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenSistaGustaf
Löfven har visat sig vara ganska stabil. Hur han än uppträder så verkar det gynna Sossarna - antingen står dom stilla eller går framåt. De gånger de har gått minus med Löfven har varit kannibalisering från MP och V.
Allt annat är önsketänkade från pojkhögern, fast så är ju kanske 80% av deras inlägg.

Jag gissar att du är Smygmoderat. Denna gruppen SDare kan komma att svika SD svårt vid valet 2014. SD kan falla ihop som en pannkaka då gammal höger/vänster-prestige från 1900-talet tar över under valveckan.

Om jag inte missminner mig hade sossarna under Mona Sahlin nära 45 % ungefär vid den här tiden innan debatterna började dra igång för fyra år sedan? Har jag fel? I så fall säger det inte så mycket.

Din gissning kunde inte vara mer fel. Jag kommer att rösta på Svenskarnas parti, och avskyr förmodligen Alliansen mer än de flesta Sverigedemokrater gör. Men till skillnad från många naiva Sverigedemokrater som snöat in sig på islam snarare än på kriminella MENA-invandrare som råkar vara muslimer (ibland kristna), så önsketänker jag inte att sossarna skulle vara ett dugg bättre.

Även om de inte lär vara lika extremistiska vad gäller massinvandring kommer det fortfarande att vara en massinvandring. De lär knappast ta itu med mångkulturen och de kommer knappast strama åt massinvandringen värt namnet. De kommer istället hagla pengar och bidrag över invandrarna som redan är här och arbeta för att de "kommer in i samhället" vilket de svenska skattebetalarna får bekosta.
2014-01-12, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feru

Kanske är 2014 året då vi får se en valtaktik som grundar sig på misnta möjliga offentliga uppmärksamhet. Frågan är vad som är minst skadligt för sossarna, att gömma sig eller riskera öka dräneringen genom att offentligt debattera.
2014-01-12, 22:27
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Intressant, Sossarna skulle kunna göra sig av med MP om de bildade allians med SD. De skulle då få 51% mha V som givetvis skulle rösta på dem. 34.7+9.8+6.5=51.
Kanske inte det mest sannolika men ändå en möjlighet. En del anser ju att sossarna är det parti som är närmast SD i deras kärnfråga, immigrationen och de har ju redan samarbetat för att sänka brytpunkten för statsskatt och i frågor om socialförsäkring.

Jo exakt.
Men jag ställer mig tämligen frågande till den här undersökningen?.alltså varför ner för vänstern?,dom har trots allt synts en del även före partikonventet.
Och varför upp för MP? ,blir rent ut sagt löjligt när man i paniken gör undersökningen i områden där Sd är så svaga som möjligt.
tror att det bara är M och S som är någorlunda trovärdigt i den här undersökningen.
2014-01-13, 06:39
Moderator
v50s avatar
United Minds, januarimätning utförd mellan 9/12-12/1, 1403 personer deltog i undersökningen

S 32,5% (+0,1)
MP 8,9% (+0,9)
V 8,4% (+0,4)

SD 10,8% (+0,8)

M 24,0% (-0,1)
FP 6,1% (-1,5)
C 4,5% (+0,5)
KD 3,3% (-1,3)

Övriga partier 1,5% (+0,1)

Rödgröna: 49,8% (+1,4)
Borgarna: 37,9% (-2,4)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18164780.ab
2014-01-13, 08:03
Moderator
v50s avatar
YouGovs januarimätning gjord mellan 4/12-7/1, 1778 personer deltog i undersökningen.

S 31,9% (-1,2)
MP 7,9 % (-1,3)
V 7,6% (+0,4)

SD 10,0% (-2,8)

M 25,7% (+1,9)
C 5,2% (+2,2)
FP 5,7 % (-0,6)
KD 4,3% (+0,6)

Övriga partier 1,7% (+0,7)

Rödgröna: 47,4% (-2,1)
Borgarna: 40,9% (+4,1)

http://www.metro.se/nyheter/valet-i-host-blir-en-rysare/EVHnaj!EPaDqTAXMaU/
2014-01-13, 10:32
Bannlyst
Citat:
United Minds, januarimätning utförd mellan 9/12-12/1, 1403 personer deltog i undersökningen

S 32,5% (+0,1)
MP 8,9% (+0,9)
V 8,4% (+0,4)

SD 10,8% (+0,8)

M 24,0% (-0,1)
FP 6,1% (-1,5)
C 4,5% (+0,5)
KD 3,3% (-1,3)

Övriga partier 1,5% (+0,1)

Rödgröna: 49,8% (+1,4)
Borgarna: 37,9% (-2,4)

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18164780.ab

Citat:
YouGovs januarimätning gjord mellan 4/12-7/1, 1778 personer deltog i undersökningen.

S 31,9% (-1,2)
MP 7,9 % (-1,3)
V 7,6% (+0,4)

SD 10,0% (-2,8)

M 25,7% (+1,9)
C 5,2% (+2,2)
FP 5,7 % (-0,6)
KD 4,3% (+0,6)

Övriga partier 1,7% (+0,7)

Rödgröna: 47,4% (-2,1)
Borgarna: 40,9% (+4,1)

http://www.metro.se/nyheter/valet-i-host-blir-en-rysare/EVHnaj!EPaDqTAXMaU/

Det säger allt om hur opålitliga dessa undersökningar blivit. Konkurrensen naglar antagligen på kvalitén.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in