2014-01-13, 10:54
Medlem
Några slutsatser kan man ändå dra trots totalt olika mätningar här. SD verkar ligga på cirka tio procent. KD riskerar att hamna utanför riksdagen. Centern har stabiliserat sig strax ovanför strecket. Och det verkar långt för Reinfeldt att få fortsätta som minister efter september.
2014-01-13, 13:44
Bannlyst
Citat:
– Man måste koppla på sin källkritiska hjärna, säger statsvetaren Henrik Ekengren Oscarsson om problemet med alltför många mätningar.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/oppositionens-ledning-krymper_8888980.svd
2014-01-13, 16:27
Medlem
Utifrån YouGov:s undersökning verkar det som att vi kommer att få se den klassiska borgerliga slutspruten, precis som vid det förra valet.
2014-01-13, 16:29
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VEMDÅJAG
Några slutsatser kan man ändå dra trots totalt olika mätningar här. SD verkar ligga på cirka tio procent. KD riskerar att hamna utanför riksdagen. Centern har stabiliserat sig strax ovanför strecket. Och det verkar långt för Reinfeldt att få fortsätta som minister efter september.

Jag tror att Reinfeldt avgår varesig det blir en Alliansregering eller om de rödgröna kniper vinsten. Har lite av samma känsla som sista valet för Göran Persson. Man känner att energin är slut och alla vet att det snart är dags (även om det i Perssons fall var mer knivigt i.o.m. Anna Linds död).
2014-01-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Viracocha
Det säger allt om hur opålitliga dessa undersökningar blivit. Konkurrensen naglar antagligen på kvalitén.

Ja, personligen tar jag lättare och lättare på dem. Vilken gör en mindre ledsen när det går dåligt för Sd. Å andra sidan blir jag inte lika glad när det går bra heller.

Kanske kan man lite försiktigt säga att det står och stampar för partiet just nu. Eller att det gått bakåt en del.

Det är nya friska tag som gäller. Några månader till så är Sd:s extraordinarie valarbetare från Rumänien, Bulgarien och Irland här......
2014-01-13, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allmogen
Ja, personligen tar jag lättare och lättare på dem. Vilken gör en mindre ledsen när det går dåligt för Sd. Å andra sidan blir jag inte lika glad när det går bra heller.

Kanske kan man lite försiktigt säga att det står och stampar för partiet just nu. Eller att det gått bakåt en del.

Det är nya friska tag som gäller. Några månader till så är Sd:s extraordinarie valarbetare från Rumänien, Bulgarien och Irland här......

Några månader?

De är redan här: http://www.svtplay.se/video/1728227/13-1-18-10
Fler kommer säkert.

Frågan är hur dessa nyheter påverkar opinionen, särskilt inför EU-valet. Men några undersökningar inför detta val har jag ännu inte sett. Undra på att väldigt får går ock röstar i EU-valen. Partierna har väl ärligt talat inte marknadsfört sina kandidater och sin politik särskilt väl.

Så, den som ser något EU-opinionsundersökning får gärna ropa till.
2014-01-13, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Några månader?

De är redan här: http://www.svtplay.se/video/1728227/13-1-18-10
Fler kommer säkert.

Frågan är hur dessa nyheter påverkar opinionen, särskilt inför EU-valet. Men några undersökningar inför detta val har jag ännu inte sett. Undra på att väldigt får går ock röstar i EU-valen. Partierna har väl ärligt talat inte marknadsfört sina kandidater och sin politik särskilt väl.

Så, den som ser något EU-opinionsundersökning får gärna ropa till.

Tiggarna ja. Men inte bärplockarna och asfalttattarna.

Annars är min uppfattning gemene man lätt fattar att vi inte kan ta på oss socialvården i Rumänien och Bulgarien. Oavsett snyftreportagen i teven. Så min gissning är verkningarna blir att sinnena härdas mot snyftreportagen och att fler känner sig kallade att lägga en proteströst i EU-valet.
Senast redigerad av Allmogen 2014-01-13 kl. 19:36.
2014-01-13, 20:38
Medlem
Fris avatar
Det är bra at det fins många mätningar som ger våldigt olika resultat.
Det minskar folks benägenhet att ta hänsyn till deras resultat, och kanske tvärtom rösta för vad de faktiskt vill istället.
2014-01-13, 22:02
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Utifrån YouGov:s undersökning verkar det som att vi kommer att få se den klassiska borgerliga slutspruten, precis som vid det förra valet.

Ha ha jo man vill gärna drömma om det, men att sätta pengar på´t då är man en idiot.
2014-01-13, 22:09
Medlem
Övriga partier har stigit rätt mycket också. Spökar Svenskarnas parti? Speciellt med tanke på att SD minskar.
2014-01-13, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 21g
Övriga partier har stigit rätt mycket också. Spökar Svenskarnas parti? Speciellt med tanke på att SD minskar.

I dont think so!
Ser det som lika troligt som att det är Kpml(r) som spökar (eller vad fan de nu kallar sig nuförtiden)
Senast redigerad av SalomonAugust 2014-01-13 kl. 22:52.
2014-01-14, 02:10
Medlem
KarlDenSistaGustafs avatar
Det är märkligt det här med Smygmoderater.

Här går dom och ojjar sig hela mellanvalsperioderna över den numera extrema bidragmassinvandringen, mångkulturen som grundlag, och etniska rensningen av Skandinaviens ursprungsbefolkning. Denna politik är i stort sett helt skapad av de borgerliga regeringarna 91-94 samt 06-14. Och så låtsas dom sig vara både SDare och SvPare. Men när det väl närmar sig valdags så blir dom ytterst exalterade när den mest skyldige landsförrädaren Imam Reinfeldt går fram ett par procentenheter i opinionsmätningar.

Många av er Smygmoderater är ytterst ansvariga för rävsaxen som Sverige sitter i idag. Ni röstade på Westerberg och Reinfeldt. Ni röstade även för EU och Euro – tack skall ni ha för invasionen av addidasoverall-romer som kommer nu 2014 (plus de 900 000 övriga i den nya adeln som Imam Reinfeldt importerat).

Utan de två borgerliga regeringarna Bildt och Reinfeldt, så hade varken SD eller SvP funnits mer än som promillepartier – dom hade inte behövts.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in