Citat:
Ursprungligen postat av
v50
Demoskop/Expressens mätning för januari, 1252 personer telefonintervjuades mellan 2-8/1, andelen osäkra väljare var 21,5%
S 34,7% (+1,6)
MP 11,1% (+2,8)
V 6,5% (-1,8)
SD 9,8% (-0,7)
M 22,3% (-1,1)
FP 5,8% (-1,2)
KD 3,6% (-0,6)
C 4,5% (+1,0)
Övriga partier 1,8% (+0,2)
Rödgröna: 52,3% (+2,6)
Borgarna: 36,2% (-1,9)
http://www.demoskop.se/wp-content/uploads/2014/01/V%C3%A4ljarbarometer-%C3%96ver-tid-1998-Jan2014.pdf
"DemoskrÄp" är sämsta institutet, så det går inte att lita på det särskilt mycket på vad de skriver. Men det kan vara så att de förändringar vi ser nu S och Mp ökar, alliansen minskar, orsakas av det man brukar säga,
ingen vill satsa på en förlorare.
De som först bytte block var de missnöjda och självständiga, nu kommer den velande svansen efter de som påverkas mest av allmänna strömmingar och mindre av att de satt sig in i politiken och skaffat en egen uppfattning.
När det närmar sig valet tror jag det svänger tillbaks lite, de missnöjda och självständiga är nog trotts allt inte beredda att byta block även om de är djupt kritiska till vad alliansen åstadkommit inom skolan och omsorgen.
Men de som blir kvar i det rödgröna blocket över valet är de osjälvständiga strömningskänsliga individerna och det räcker för att vi ska få en ny regering.
Däremot tror jag vi efter 4år av ingen synbarlig förbättring från de rödgröna, snabbt får en backlash som både gynnar alliansen men fram för allt Sd. Jo jag är synsk ser långt fram i tiden