2014-01-10, 21:32
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Vilket språk du använder. Låter som du varit på kurs hos extremvänstern men snarare är det väl hos den lika dylika extremnationalismen. De har snart slagit över åt var sitt håll så att de är en lila sörja.
Enda skillnaden är väl att extremvänstern står för sin idioti medan de stackars SD anhängarna har närmare till gråten och offerkappan. Skitsamma egentligen och jag tycker närmast synd om Jimmie Åkessons tafatta försök att tvätta ur det smutsiga byket.
Givetvis har inte SD stöd av några 15 procent av väljarna mer än i vissa glädjemätningar. Behövs förövrigt inget drev mot SD utan det sköter SDs många idioter alldeles på egen hand.
Vad jag sett så vill ingen seriös politiker förbjuda partiet men jag håller med om att det är tragiskt att vi har en väljarkår som röstat in SD i riksdagen. Vägen ur densamma kan dock gå lika fort.
Sen vill jag också påpeka att det inte är samma sak att hata ett parti som att inte rösta på dem. Folkpartiet hatas inte av alla som inte röstar på dem, på samma sätt som inte SD hatas av alla som inte röstar på dem. Därför har SD större stöd än man tror. 15 % ser jag som ett minimum. Många tycker att SD har rätt i sina frågor, men tycker inte att invandring är så viktigt, och röstar därför på andra partier.
2014-01-10, 22:56
Medlem
Som vanligt undviker media så långt som möjligt att över huvud taget nämna SD:s siffror. Åtminstone hörde jag inget i Ekot.

Media koncentrerar sig nästan helt på skillnaden mellan alliansens och de rödgröna partiernas siffor. Nu är skillnaden alltså uppe i 16 procentenheter. Kan det gynna SD? Om skillnaden mellan blocken vore liten skulle regeringsfrågan kanske styra hur man röstar.

Nu när segern verkar så given för S-MP-V-sidan kanske väljarna tycker att det finns utrymme för att markera i invandringsfrågan genom en röst på SD.
2014-01-10, 23:07
Medlem
menpallas avatar
Marknadsinsikts mätningar är dom enda jag tror på. Sentio är väl ok också. Resten är trams.
2014-01-10, 23:15
Medlem
Motacilla.albas avatar
Folk får frågan: vilket parti skulle du rösta på om det vore val idag? Men tänker omedvetet vilket parti ska jag rösta på i september? Opinionen mäter mindre och mindre de aktuella händelserna och mer och mer blir ett ställningstagande inför valet i september. Där tror jag förklaringen ligger i att andelen osäkra har ökat så betydligt. Jag tror det finns en naturlig ökning i antalet osäkra när valet närmar sig så en sänkning blir än mer osäker inför ett val om det faktiskt är en de facto sänkning i opinionen. Tror opinionen som vi mäter kommer att ligga i stort still fram till EU-valet.
2014-01-11, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen-Skuk
Sen vill jag också påpeka att det inte är samma sak att hata ett parti som att inte rösta på dem. Folkpartiet hatas inte av alla som inte röstar på dem, på samma sätt som inte SD hatas av alla som inte röstar på dem. Därför har SD större stöd än man tror. 15 % ser jag som ett minimum. Många tycker att SD har rätt i sina frågor, men tycker inte att invandring är så viktigt, och röstar därför på andra partier.

Jag instämmer. Det skulle vara intressant att se vad svenska folket har för förhållande till SD? Givetvis är de inte så "ogillade" av allmänheten som media försöker få det att verka.

En gissning från min sida är att ca 15% tycker de är bra och kommer rösta på dem, ca 30% tycker de har bra konkreta förslag men kommer inte rösta på dem (baserat på att 45% av befolkning ville ha lägre flyktinginvandring), runt 25% är neutrala till dem, och resterande 30% ogillar dem (med en stor andel utlänningar). Dessa 30% försöker media få att låta som ca 90%. Detta är min teori, någon som håller med eller tror att jag är helt ute och cyklar?

Vidare är dessa 30% den grupp i sammanhanget som är mest högljudda i frågan; eftersom de kan basunera ut sin åsikt utan att ha något att förlora. Dessutom ingår en stor del av alla journalister i Sverige i dessa 30%.
Senast redigerad av Ghana 2014-01-11 kl. 00:03.
2014-01-11, 01:35
Medlem
PaterNoster777s avatar
Jag hade förutskickat ett ras för Sd i opinionsundersökningarna, samtidigt som jag förväntade mig ett lyft i opinionsstödet för Sd som en följd av Mattsson-effekten.
Nedgången på 0.7% kan knappast sägas vara ett ras, och vad som döljer sig bakom ökningen av osäkra vet vi inte.
När kommer nästa undrersökning?
2014-01-11, 02:06
Medlem
shogun-rs avatar
Har för mig att någon skrev "nu gäller det att slipa på argumenten" inför det nya året. Är det det dom har gjort nu i och med dom senaste uttalandena så ser det fan mörkt ut inför 2014.

Skärp er nu för fan....
2014-01-11, 02:12
Medlem
RingRing2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Jag ser ingen anledning att svara på marknadsundersökningar/partisypatiundersökningar etc. Det har inget med Sd att göra, utan vad har jag att vinna på det?
Bränna tid på att besvara en massa frågor om tvättmedel och åsiker, varför då?

Om alla var lika bittra som du skulle det inte gå att göra några opinionsundersökningar, den här eminenta tråden skulle inte finnas, och de politiska strömningarna i samhället skulle vara höljda i dunkel. Det verkar onödigt, då en opinionsundersökning tar vad då, 15 min av ens tid.

Jag trodde SD skulle dala mer i mätningen, lite överraskande. Inget verkar bita på SDs väljare.

Och Moderaternas ras börjar ju så smått bli spektakulärt, och SD tackar för tillströmningen. Svenskarna är trötta på privatskolor, utförsäljningar och nedmonterande, måttet är överrågat, bägaren forsar, fram med livbåtarna och fly skeppet. Misantropen Reinfeldt får stå kvar i spillrorna och fundera, kanske fundera över hur han ska raljera över den lilla människan i sin nästa bok.

Varför inte skjuta från höften mitt i desperationen och plocka upp stjärnskott som Maria Borelius och Stegö Cilo igen, det vore frejdigt.
Senast redigerad av RingRing2014 2014-01-11 kl. 03:05.
2014-01-11, 07:37
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Jag hade förutskickat ett ras för Sd i opinionsundersökningarna, samtidigt som jag förväntade mig ett lyft i opinionsstödet för Sd som en följd av Mattsson-effekten.
Nedgången på 0.7% kan knappast sägas vara ett ras, och vad som döljer sig bakom ökningen av osäkra vet vi inte.
När kommer nästa undrersökning?

På måndag kommer både Yougov och United Minds.

Yougov var på rekordnivå senast, så där får vi räkna med en minskning av naturliga skäl att man inte slår rekordnivåer varje gång. I United Minds har dom ändrat viktningen helt uppenbart utan att meddela detta, men skryter ändå om lägre siffror för SD ett par mätningar i rad. Nu finns väl dock ändå chansen att det kan börja öka igen från 10,0% i United Minds, så där tror jag på en ökning.

Måndag alltså. Yougov och United Minds.

Ge oss Sverige tillbaka! SD2014!
Senast redigerad av 8711 2014-01-11 kl. 07:42.
2014-01-11, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Givetvis har inte SD stöd av några 15 procent av väljarna mer än i vissa glädjemätningar. Behövs förövrigt inget drev mot SD utan det sköter SDs många idioter alldeles på egen hand.
Vad jag sett så vill ingen seriös politiker förbjuda partiet men jag håller med om att det är tragiskt att vi har en väljarkår som röstat in SD i riksdagen. Vägen ur densamma kan dock gå lika fort.

Ibland undrar jag hur det ser ut i skallen på dig. Det klarlades för flera månader sedan att SD har ett fast stöd på 10% och att ytterligare 10% är potentiella väljare, vilket innebär att det är teoretiskt möjligt att SD erhåller 20% i valet. Du bör också ta det stora antalet osäkra väljare i beaktande, där Novus har konstaterat att bland de osäkra väljarna är det SD som anses vara det Näst Minst Dåliga partiet efter M. Det ska också tilläggas att 25% av befolkningen tycker att SD:s migrationspolitik är den bästa, varför det kan sägas att sympatierna korrelerar med frågans aktualitet. Innebörden av det sagda är att SD erhåller fler röster ju viktigare migrationsfrågan blir för väljarna. Slutligen bör det nämnas att i princip halva befolkningen vill minska flyktingmottagandet i Sverige enligt senaste mätningen frågan SOM-institutet. Endast 10% av befolkningen vill utöka densamma, varför man kan konkludera att fri invandring totalt saknar folkligt stöd.
Ditt påstående om att SD inte har stöd av 15% av befolkningen lär du få äta upp i september, då det är precis denna siffra jag tror SD erhåller. Rent statistiskt är det dessutom mycket som talar för det.
2014-01-11, 22:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Ibland undrar jag hur det ser ut i skallen på dig. Det klarlades för flera månader sedan att SD har ett fast stöd på 10% och att ytterligare 10% är potentiella väljare, vilket innebär att det är teoretiskt möjligt att SD erhåller 20% i valet. Du bör också ta det stora antalet osäkra väljare i beaktande, där Novus har konstaterat att bland de osäkra väljarna är det SD som anses vara det Näst Minst Dåliga partiet efter M. Det ska också tilläggas att 25% av befolkningen tycker att SD:s migrationspolitik är den bästa, varför det kan sägas att sympatierna korrelerar med frågans aktualitet. Innebörden av det sagda är att SD erhåller fler röster ju viktigare migrationsfrågan blir för väljarna. Slutligen bör det nämnas att i princip halva befolkningen vill minska flyktingmottagandet i Sverige enligt senaste mätningen frågan SOM-institutet. Endast 10% av befolkningen vill utöka densamma, varför man kan konkludera att fri invandring totalt saknar folkligt stöd.
Ditt påstående om att SD inte har stöd av 15% av befolkningen lär du få äta upp i september, då det är precis denna siffra jag tror SD erhåller. Rent statistiskt är det dessutom mycket som talar för det.
Alltså SD har troligen peakat i opinionsundersökningarna. Alliansen och de rödgröna har så smått startat valkampanjerna. Ju närmare valet lider desto fler kommer bekänna färg till de två regeringsalternativen. SD tillhör inte dessa två. Att SD fått höga siffror i de senaste månadernas opiundersökningar är mycket en missnöjesyttring och en mellanårseffekt. Jag har bettat på att SD kommer under 10% :-)

Varför skulle väljarstödet för SD öka fram till valet?
Senast redigerad av Madagascar 2014-01-11 kl. 22:13.
2014-01-11, 22:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Alltså SD har troligen peakat i opinionsundersökningarna. Alliansen och de rödgröna har så smått startat valkampanjerna. Ju närmare valet lider desto fler kommer bekänna färg till de två regeringsalternativen. SD tillhör inte dessa två. Att SD fått höga siffror i de senaste månadernas opiundersökningar är mycket en missnöjesyttring och en mellanårseffekt. Jag har bettat på att SD kommer under 10% :-)

Varför skulle väljarstödet för SD öka fram till valet?
Du är verkligen precis som du i din signatur påstår dig vara; naiv.

Varför har SD "troligen peakat"? Det du kallar alliansen finns inte som en enhet längre. Ju närmre valet desto fler kommer bekänna färg, det håller jag med om. Men det handlar inte om alliansen eller de rödgröna, det handlar om sjuklövern eller SD.

Jag hoppas att du inte lagt ut alltför mycket pengar på den vadslagningen, för SD kommer inte ha ett valresultat som understiger 10 %.

Varför skulle väljarstödet för SD minska fram till valet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in