2014-01-11, 15:44
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chitagonghiltrex
Intressant tråd om något som jag aldrig ens tänkt på.
Jag kör en mitsubishi GLXi årsmodell 2000.
Det är med andra ord en liten bil med liten motor (1,6 l)
Kommer det innebära någonslags skillnad om man byter från 95 till 98?
Motorns storlek och styrka talar ju emot det, men jag har ingen koll på bensinens roll riktigt.

Enda sättet att få veta är ju att testa. Men generellt sett vinner överladdade motorer och högtrimmade sugmotorer mest på höjt oktantal.
Citera
2014-01-11, 16:11
Medlem
kan starkt rekommendera vpower har själv en rejält trimmad 9,5a samt att jag kör det i mc:n
det blir inte dyrare då bil och mc drar mindre samt att motorerna går skönare.
lägre förbrukning och spinnande motorer är resultatet..
Citera
2014-01-11, 16:15
Medlem
ZellestrAs avatar
Istället for att dalta en jävla massa kan väll någon ta reda på vad OKTAN talet egentligen står för??

Att bränslet får en högre siffra anger inte att det har högre energi innehåll .

http://faktabanken.nu/oktan.htm

OKTAN-talet anger bara hur stor chansen är för självantändning vid kompression.

Ju högre oktan desto lägre chans och med det så kan man få en mer kontrollerad förbränning och därmed alla fördelar jönsarna här slänger ur sig desinformation om.

Tackar för mig!

Slowly walking away and awaits the "Ahh I'm so stupid" storm...
Citera
2014-01-11, 16:40
Medlem
Echonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZellestrA
Istället for att dalta en jävla massa kan väll någon ta reda på vad OKTAN talet egentligen står för??

Ju högre oktan desto lägre chans och med det så kan man få en mer kontrollerad förbränning och därmed alla fördelar jönsarna här slänger ur sig desinformation om.

Tackar för mig!

Bra! Äntligen någon som fattat!
Citera
2014-01-11, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thiswilldestroyyou
Hallå.

Har funderat på att chippa min Saab 9-5 Aero ett tag så varit inne på diverse sidor och läst om det. Flera av dom påstår att tanka 98 oktan lönar sig även fast det är dyrare literpris. Bilen drar mindre soppa och är effektivare.

Så jag tänkte att jag skulle testa det. Men är det helt riskfritt så att säga att bara helt plötsligt börja hälla i 98 i en bil som jag misstänker kört på 95 i hela sitt bil liv?
Det är helt riskfritt att tanka 98 i en bil som hela sitt liv gått på 95. Däremot så finns det ingen som helst anledning att göra det på vintern då motorn ändå inte knackar (om du kör med orginalprogramvara). Effektmässigt så påverkar det inte heller, utan du får i princip dina hästar som är specade oavsett 95 eller 98 oktan.

Skillnaden märks egentligen bara när det är sommar och du kör full last mellan 1500-2500 varv, vilket man normalt inte gör särskilt länge, såvida du inte kör med husvagn eller liknande.

Märkte skillnad när jag körde en varm sommar med husvagn att med 95 oktan i 80km/h så var jag tvungen att växla ner till 4an med en 9-5 2.3 med 185hp. Med 98 oktan kunde jag köra med 5:ans växel och sparade en hel del på förbrukningen.

Kör du med trimprogramvara, där tändningen är uppställd för att köra med 98 eller 100oktan, så då märks det att motorn knackar så fort du går upp i last (på lägre varvtal, upp till 3000 varv). Motorn känner av det och reglerar ner tändningen automatiskt. Det är inte skadligt (knack kan haverera motorn, men lite "smågrus" är ofarligt), men det låter lite illa ett tag innan den reglerat ner tändningen. Dock förlorar du hela momentet som du betalat dyra pengar för (trimsatsen), men du får ändå toppeffekten.

Dock är det ändå så att när det är minusgrader så är det frågan om det gör så stor skillnad med 98 vs 95 även om du har trimmat motorn
Citera
2014-01-11, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZellestrA

Tackar för mig!

Nej, men att bränslet "får en högre siffra" innebär inte heller att ett bränsle med högre oktantal INTE har högre energiinnehåll.

En mol iso-oktan (100) avger omkring 5460 kJ vid förbränning medan en mol heptan (0) avger ungefär 4810 kJ. Det är en energidifferens på mellan 13-14 procent om man jämför ett tänkt 0-oktanigt bränsle, som jag hoppas att ingen provar att tanka med, med ett på 100 oktan.

Sedan blandar man i etanol i den 95-oktaniga bensinen, som har ett högre oktantal men lägre energiinnehåll än "vanliga" syrelösa kolväten. Energin sitter framförallt i kolbindningarna och alkoholer har ju sådana där otäcka OH-grupper.

Så det är väl bara att sätta sig och räkna på det? Nu tankar man inte bensin per mol utan per liter, men det går väl ganska snart att räkna ut vilket bränsle som ger mest energi för pengarna. Det 95-oktaniga eller det 98-oktaniga.

Tillägg:
Sedan beror det i slutändan naturligtvis på bilen och motorns möjlighet att tillgodogöra sig energin. Som flera redan skrivit så tycker de sig märka skillnad i vissa specifika situationer, men det verkar snarare höra ihop med risk för så kallad knackning.
Senast redigerad av obama-bin-laden 2014-01-11 kl. 17:54.
Citera
2014-01-11, 17:53
Medlem
Ett billigare alternativ är annars att tanka 95 oktan och fylla på med E85. Motorn kan detektera och kompensera för den minskade AFR-värdet automatiskt upp till en viss gräns. Jag tror gränsen går runt 30-40%, men om du nöjer dig med 20% E85, så är du på den säkra sidan, samtidigt får du en oktanhöjning som dessutom blir billigare, men det kräver lite mer meck att tanka två bränslen och hålla koll på att man inte får i för mycket E85. En annan risk är att packningar i bränslesystemet riskerar att gå sönder då etanol är mer aggressivt än bensin, men om du tankar några gånger på sommaren, när det är som varmast och du verkligen behöver oktantalet, så är det ingen fara.

Tänk dessutom på att det redan idag finns bensin som är E10 (jag trodde det hade slagit igenom på bred front 2011, men enligt wikipedia så verkar det dröja, dock är det garanterat minst E5 i soppan), dock har de valt lägre oktantal på bensinen för att det inte ska vara högre än 95 oktan totalt med etanolen
Citera
2014-01-11, 18:07
Medlem
hashish-boys avatar
Jag slutade tanka 98okt när jag slutade köra tvåhjuligt (på säljarens rekommendationer). Jag tror att gamla veteranbilar och fordon med prestanda motorer bör köras på 98okt men annars spelar det nog ingen roll.

Fördelen med 95okt är att det finns på varje mack, jag tycker dock inte om att man fjuttar i etanol just för att jag inte vet hur detta påverkar motorn.
Senast redigerad av hashish-boy 2014-01-11 kl. 18:22.
Citera
2014-01-11, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktarTorsk
Ett billigare alternativ är annars att tanka 95 oktan och fylla på med E85. Motorn kan detektera och kompensera för den minskade AFR-värdet automatiskt upp till en viss gräns. Jag tror gränsen går runt 30-40%, men om du nöjer dig med 20% E85, så är du på den säkra sidan, samtidigt får du en oktanhöjning som dessutom blir billigare, men det kräver lite mer meck att tanka två bränslen och hålla koll på att man inte får i för mycket E85. En annan risk är att packningar i bränslesystemet riskerar att gå sönder då etanol är mer aggressivt än bensin, men om du tankar några gånger på sommaren, när det är som varmast och du verkligen behöver oktantalet, så är det ingen fara.

Tänk dessutom på att det redan idag finns bensin som är E10 (jag trodde det hade slagit igenom på bred front 2011, men enligt wikipedia så verkar det dröja, dock är det garanterat minst E5 i soppan), dock har de valt lägre oktantal på bensinen för att det inte ska vara högre än 95 oktan totalt med etanolen

Och vad ska du göra sedan då? Ta tag i kofångaren och skaka bilen så att du är säker på att bensinen blandas ordentligt med etanolen?

Sedan är jag ingen expert, men jag är väldigt skeptisk till idén om att blanda hög- och lågoktaniga bränslen med varandra och tänka sig att man får något mitt emellan. I synnerhet när man blandar i etanol i bränslet, som är en hydrofil produkt. Det är väl troligen därför som den 98-oktaniga bensinen inte blandats ut med etanol, eftersom så många kör runt med gamla veteranbilar som inte tål att tankas på sådant bränsle.
Citera
2014-01-11, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obama-bin-laden
Och vad ska du göra sedan då? Ta tag i kofångaren och skaka bilen så att du är säker på att bensinen blandas ordentligt med etanolen?

Sedan är jag ingen expert, men jag är väldigt skeptisk till idén om att blanda hög- och lågoktaniga bränslen med varandra och tänka sig att man får något mitt emellan. I synnerhet när man blandar i etanol i bränslet, som är en hydrofil produkt. Det är väl troligen därför som den 98-oktaniga bensinen inte blandats ut med etanol, eftersom så många kör runt med gamla veteranbilar som inte tål att tankas på sådant bränsle.
Bränslet blandas ganska fort i tanken, så du behöver inte "skaka" eller hålla på. Hur skulle det annars ens vara möjligt med flexfuel-bilar? Just namnet flexfuel betyder just att man kan vara flexibel med bränslet och ena dagen tanka E85 och andra dagen bensin utan att för den skull bekymra sig om att all E85 (eller bensin) är borta.

Speciellt i bilar med traditionellt bränslesystem, så är det så att bränslepumpen pumpar runt bränslet från tanken, genom motorn och tillbaka till tanken (det som inte används i motorn), så det tar inte många minuter innan bränslet är helt blandat, men även bilar med returlöst system så fungerar flexfuel-konceptet nästan lika bra, även om det tar några minuter längre innan det har blandats ordentligt.
Citera
2014-01-11, 21:09
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Okej, mycket jönseri här inne - men någon som sammanfattade det hela bra på slutet.

Jag gör överladdad v8 motor och har mappat den mot VPower, vilket gör att jag kan krypa lite närmare gränsen än om jag mappar mot exempelvis 98. Varför då undrar då vän av ordning, Vpower är ju 98+ så vad skiljer. Jo variansen i oktanhalt. Läs på OKQ8 och Statoil vad de specificerar sin 98 oktan till - det kan skilja en hel del upp/ner (upp är inga problem, ner är värre)

En annan intressant sak är att man bör välja att tanka sin bensin på en mack som har stor omsättning på bensin så man inte får "gammal" soppa.

Själv bygger jag dock om för E85 i vinter, 30% lägre energiinnehåll men tar bort det akuta behovet av att behöva kompsänka.
Citera
2014-01-11, 21:21
Medlem
Mer jönnseri

Johnsson båtmotor. Alltid 98 oktan, går som ett spjut. Fina kolvar (Helrenoverade motorn lite i onödan för två år sedan) och inga motorproblem.

Honda från 1996. Tankar alltid 98 men har testat många gånger med 95. Tankar inte lika ofta när jag drar in 98 oktan som med 95. Efter över 5000 mil kan jag med fog påstå att det stämmer.

Ägt cirka 10 Saabar (Utan chipp!). Tankar oftast 98 oktan. Samma sak här, när jag tankar 95 drog dom mer. Kört nån miljard kilometer sedan 95 oktan uppfanns!

Fan vad man har kört mycket!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in