Citat:
Ursprungligen postat av
Thiswilldestroyyou
Hallå.
Har funderat på att chippa min Saab 9-5 Aero ett tag så varit inne på diverse sidor och läst om det. Flera av dom påstår att tanka 98 oktan lönar sig även fast det är dyrare literpris. Bilen drar mindre soppa och är effektivare.
Så jag tänkte att jag skulle testa det. Men är det helt riskfritt så att säga att bara helt plötsligt börja hälla i 98 i en bil som jag misstänker kört på 95 i hela sitt bil liv?
Det är helt riskfritt att tanka 98 i en bil som hela sitt liv gått på 95. Däremot så finns det ingen som helst anledning att göra det på vintern då motorn ändå inte knackar (om du kör med orginalprogramvara). Effektmässigt så påverkar det inte heller, utan du får i princip dina hästar som är specade oavsett 95 eller 98 oktan.
Skillnaden märks egentligen bara när det är sommar och du kör full last mellan 1500-2500 varv, vilket man normalt inte gör särskilt länge, såvida du inte kör med husvagn eller liknande.
Märkte skillnad när jag körde en varm sommar med husvagn att med 95 oktan i 80km/h så var jag tvungen att växla ner till 4an med en 9-5 2.3 med 185hp. Med 98 oktan kunde jag köra med 5:ans växel och sparade en hel del på förbrukningen.
Kör du med trimprogramvara, där tändningen är uppställd för att köra med 98 eller 100oktan, så då märks det att motorn knackar så fort du går upp i last (på lägre varvtal, upp till 3000 varv). Motorn känner av det och reglerar ner tändningen automatiskt. Det är inte skadligt (knack kan haverera motorn, men lite "smågrus" är ofarligt), men det låter lite illa ett tag innan den reglerat ner tändningen. Dock förlorar du hela momentet som du betalat dyra pengar för (trimsatsen), men du får ändå toppeffekten.
Dock är det ändå så att när det är minusgrader så är det frågan om det gör så stor skillnad med 98 vs 95 även om du har trimmat motorn