2014-01-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
För att ge min bild av det hela, så är det ju det mest logiska. Hade kroppen legat på ett slaktbord eller liknande i arbetshöjd så hade styckningen förmodligen sett annorlunda ut, då kniven hade jobbat i en båge runt kroppen Fram/baksida. När jag har tittat på bilderna och läst berättelsen så får jag för mig att personen har jobbat i en rätt obekväm arbetsställning, tänk själv hur opraktiskt det blir i ett badkar, blod och en tung kropp, måste ha glidit runt rätt bra i badkaret.

Hade hon styckats ute i naturen hade personen för det första inte behövt separera lemmarna osv. Hela idén med transportstyckningen faller liksom. Hade det varit en sexuell styckning, vilket jag inte tror, så hade man inte bemödat sig om att ta av lemmarna osv.

Jag har svårt att se att det började med en sexuell offensiv styckning, och efter ett väl utfört dagsverke så avslutar personen det hela med en transportstyckning, Varför då? det skulle nog vara rätt unikt i kriminalhistorien.

Av alla transportstyckningar som sker i stadsmiljö, så är ju badkar eller dusch den i särklass vanligaste styckningsplatsen. Man håller ju inte till i tvättstugan på sin bokade tid så att säga.

Det finns helt enkelt inte så jäkla många sätt att lösa problemet på när man väl står där och begrundar vad som ska göras. Transportstyckningar brukar ju inte vara sådär olika utförda, de har ju samma mål. Detta är en transportstyckning primärt är min uppfattning. De delar som gavs sexuell/sadistisk innebörd går enklare att förklara med hur man hanterar exempelvis vildsvin efter skjutningen med sotning och hela baletten.

Sedan är jag ingen expert, brukar bara läsa på det jag kommer över. Det är inte helt sant att en människa ska vara funtad på ett speciellt sätt för att utföra en transportstyckning. Drivkraften att inte åka in för ett mord eller liknande brukar vara ett gott incitament för de flesta svenssons.

Jag förstår hur du tänker, och jag har förstått att det behövs en dusch eller ett badkar, om styckaren inte ska lämna tydliga och outplånliga spår (massor med blod som rinner in under lister osv). Verkar inte finnas ngn bättre arbetsplats än badkaret eller duschen.

Det finns förvisso inga som helst klara tecken på att en sexualsadist varit i farten, och jämför man med kända sexualsadistiska styckningar så ser man att denna styckning inte passar in i mönstret.

Och man måste ta förruttnelsen med i beräkningen; när låren och bäckenpartiet hittades var dessa likdelar mkt förruttnade, och man kan väl inte förvänta sig att bäckenets mjukdelar skulle vara intakta, att underliv och ändtarm skulle finnas kvar helt enkelt, efter flera veckors förruttnelse.

Och den sk sotnignen kan man också fundera över; enligt obduktionsrapporten var bäckenet fullt av "mörjiga massor i sönderfall", och jag tolkar detta som rester av förruttnade inälvor, för de "mörjiga massorna" måste ju ha kommit från själva kroppen antar jag.

Avlägsnandet av brösten är förvisso intressant och skrämmande, men detta inslag behöver inte betyda att brottet var sexualsadistiskt, och områdena under brösten var dessutom intakta, vilket man kan fundera över. En sexualsadist hade säkerligen inte avlägsnat dessa laddade kroppsdelar med finess.

Nej, det sista håller jag inte alls med om. Jag har inte hittat några normala personer, några svenssontyper bland de kända styckmördarna, och det är hur som helst osannolikt att en genomsnittlig medborgare är så dum att han (det är antagligen en man) får ett lik på halsen, ett lik som han till på köpet måste stycka, och att han är så kall och metodisk att han fixar att stycka, paketera, frakta och dumpa.

Detta måste ju vara en av de vidrigaste grejer man kan göra, och till och med förhärdade busar tycker tydligen att likstyckningar är sällsynt vidriga, även om de klarar av själva hanteringen ...
Citera
2014-01-11, 01:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Skitsnack av renaste vatten, som vanligt Att ett visst fall "går till domstol" betyder inte att en av fallets parter kommenterar det nedlagda fallet i en helt främmande rättegång långt senare. "Fallet Trygger" gick inte "till domstol", det blev nerlagt. Att Trygger råkade bli en del av den löjliga styckmordssåpan 1988 betyder inte att "Fallet Trygger" gick till domstol. Det som hände var att Trygger själv gick till en domstol och pratade. Håll isär äpplen och päron är du snäll. Man kan säga att "Fallet Trygger" "förekom" i en domstol, eller att det kommenterades i en domstol, i en främmande rättegång. Men detta är hur som helst ett fånigt stickspår, en av alla dina pladdriga sidodebatter. Ointressant.

Herrejösses, du är hal som en ål och frågan är varför du envisas med att hävda att fallet Trygger aldrig gick till domstol ?

I den andra rättegången 1988 så var väl en av åtalspunkterna mot obducenten detta ?

Sidan 17 längst ner:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:K-sEha7UphMJ:www.andersagell.se/pdf/AA_Styck_Skadestand_04_protokoll.pdf+&cd=6&hl=sv&c t=clnk&gl=se

Och nej, fallet "Theresa Trygger" är definitivt inte ointressant, hon var också gatuprostituerad likt Catrine Da Costa och dom levde ett utsatt liv som gatuprostituerade gjorde i Sveige under 70 och 80-talet, vi har bla annat 3 ouppklarade prostitutionsmord i Stockholm under första halvan av 80-talet.

Låt oss göra ett vilt tankeexperiment, hade det istället varit SG eller herr Vincent som hade blivit utpekade av Trygger så är det nog rätt så SANNOLIKT att fröken Tryggers utpekande hade bedömts vara mycket bestickande av er läkarvänner här i tråden
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2014-01-11 kl. 01:07.
Citera
2014-01-11, 10:05
Medlem
Angående inälvor
"mannen med hunden" som hittar de första säckarna: hunden kanske hann rota runt i buskaget ett par gånger tidigare innan han gick ner för att titta.
Citera
2014-01-11, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
I den andra rättegången 1988 så var väl en av åtalspunkterna mot obducenten detta?

Jaha, titta, det stämmer faktiskt, så löjligt, tänk att de tog upp detta nerlagda fall igen Så urbota dumt att man smäller av. Ett oklart mindre fall som läggs ner skulle tydligen tas upp igen, efter 5 år, totalt hopplöst, och ingenting nytt hade tillkommit. Gäsp. Jaha, då får du din lilla skrynkliga guldstjärna då, den första någonsin, trots att du uppehållit dig i tråden dygnet runt i mer än ett år. Grattis. Du hade rätt och jag hade fel, och det måste ju kännas stort för dig, varsågod

Och så heter det inte obducent, det ordet används inte. Och jag tror verkligen inte att du vill dra upp Vincent och Gonerka, som du gjorde nyss. Det innebär bara att du gör ett uppenbart självmål. Det associativa, spontana, gränslösa slagrutetänkande som användes när man justitiemördade Härm och Allgén borde ha lett till häktning av Vincent eller Gonerka, vilkas personliga bakgrunder och beteenden bla motiverade noggrann koll av bostäder, arbetsplatser och bilar, och du drar faktiskt upp 2 av de mest suspekta personer som finns i hela utredningen. Båda saknade alibi förresten.

Klart intressanta objekt, och Vincent blev ju också ett centralt spaningsobjekt mkt tidigt, och han var också i S-holm i början av juni 1984, vilket ska noteras. Han mötte affärsbekanta vid Stureplan i början av juni, han var på Eugenivägen den 6/6 (polisen besökte hans arbetsplats), och han var på krimjouren den 15/6, där han gjorde en polisanmälan.
Senast redigerad av Eremona 2014-01-11 kl. 10:15.
Citera
2014-01-11, 10:10
Medlem
Ja fast Trygger är ju bara en dimridå från Lawnie eftersom Trygger var en del av ett skämt som kallades åtal. Ett underkänt sådant. Som åklagaren själv inte överklagade eller ens försvarar.

Attunda 2007:
http://www.andersagell.se/pdf/AA_Styck_Skadestand_04_protokoll.pdf

Citat:
Anders Agell: Teet Härm åtalades även för misshandel av Theresa Trygger.Utredningen av detta brott hade tidigare skrivits av och inget nytt hade tillkommit.Detta tilläggsåtal var försumligt. Hänvisning görs här till stämningsansökan s. 73 st. 3.

Magnus Hermansson: Det bestrids att åtalet för misshandel av Trygger utgör fel ochförsummelse. Det är en bedömningsfråga. Omständigheten att en tidigare åklagare lagtner förundersökningen innebär inte att åtalet är skadeståndsgrundande
Senast redigerad av Noicer 2014-01-11 kl. 10:15.
Citera
2014-01-11, 10:16
Medlem
Trygger var en av de "tjejer på gatan" som anmälde falskt efter lanseringen av "Obducenten" med bild på Teet Härm som av Expressen pekades ut som styckmördare och som ingick i polisens fotoserie 1984.

http://www.andersagell.se/pdf/AA_Styck_Skadestand_01_ansokan_2007.pdf

Citat:
Även en annan prostituerad kvinna, Theresa Trygger, drogs så småningom in i hu- vudförhandlingen genom initiativ av chefsåklagaren Helin. Det var nu fråga om ett helt nytt åtal mot Teet Härm vilket väcktes när huvudförhandlingen pågått i ett par veckor och anmäldes som inkommet av tingsrättens ordförande vid sammanträdet den 17 juni för behandling den 22 juni. Theresa Trygger mobiliserades inte som vittne angående mordåtalet utan som målsägande för misshandel. Denna skulle ha utförts mot henne i en trappuppgång på Östermalm i september 1983 av en man som hon nu identifierade som Teet Härm. Åtalet blev ogillat i domen den 8 juli.98

Noteras kan att det var Theresa Trygger, som var målsägande i det fall av påstådd misshandel från Teet Härm som ingick i kammaråklagare Torsten Wolffs beslut den 18 juni 1986 att lägga ner förundersökningen mot honom för mord och misshandel.

Nu, två år senare, fann chefsåkla- garen Helin det tydligen vara lämpligt att till mordåtalet mot Härm lägga även Theresa Tryggers anklagelser. På grund av den nytillkomna målsägandens osäkra levnadsförhållanden som prosti- tuerad väckte dock handläggningen av det nya åtalet ovisshet vid tingsrättens sammanträde den 21 juni. På fråga av rättens ordförande förklarade chefsåklagaren ”att man för närvarande inte fått kontakt med målsäganden i det sist inlämnade åtalet” och att ”ansträngningar görs för att an- träffa henne, men de har hittills varit utan resultat”. Theresa Trygger kom dock till tingsrätten den 22 juni och anmälde att hon önskade höras i Härms utevaro; han fick avlyssna förhöret från ett annat rum.

Med tanke på Teet Härms hörselskada noterades i protokollet också att advokaten Jan Karlsson ”uppger att han kommer att berätta för Härm vad som sägs under förhöret samt att vid behov bandet från förhöret kan spelas upp”.

Fallet med Theresa Trygger var, vid sidan av Marianne Seppälä, det första exemplet i domstol på oriktiga anklagelser mot Teet Härm från prostituerade kvinnor vilka tidigt tillgodogjort sig tros- föreställningen, att ”obducenten” hade mördat i varje fall Catrine da Costa och kanske – eller rentav sannolikt – också flera andra prostituerade kvinnor.

Ett belysande, senare exempel på att Teet Härm blivit rätts- och fredlös är fallet med Marie Skog (behandlat av Nacka tingsrätt och därefter av Svea hovrätt genom beslut 1994-11-08 i mål B 2931/93). Denna prostituerade kvinna hade polisanmält Teet Härm, som hon uppgav varit kund ”runt åren 1979-81” och som hon kände till hade varit åtalad i da Costa-fallet. De skulle 1992 ha åkt hem till Skogs lägenhet. Han hade haft med sig ett par vinflaskor och väl i lägenheten hade hon utan framgång sökt onanera åt honom.
När han fick redan på att hon känt Catrine da Costa, hade han slagit henne medvetslös och försvunnit. Hon polisanmälde Teet Härm och var sedan berusad vid förhör. Även Teet Härm förhördes innan utredningen mot honom lades ned. –

Dessa händelser föranledde åtskillig publicitet om de nya misstankarna mot ”obducenten”. Teet Härm sökte att denna gång freda sig genom att vid Nacka tingsrätt (ordförande lagmannen Grönwall) väcka skadeståndstalan mot Marie Skog för falsk angivelse.

Teet Härm förlorade i både tingsrätt och hovrätt eftersom ord stått mot ord, en knappast självklar rättstillämpning vid fråga om angi- velse för brott.
Senast redigerad av Noicer 2014-01-11 kl. 10:19.
Citera
2014-01-11, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Angående inälvor

"mannen med hunden" som hittar de första säckarna: hunden kanske hann rota runt i buskaget ett par gånger tidigare innan han gick ner för att titta.

Javisst, men då kan man lägga till ett djur på listan, om man vill fundera på hur länge säckarna låg på marken. Vi diskuterade nyligen asätare, och vad ska man säga om hundarna då? Karlberg var ett parkmområde, och det fanns båtar i närheten, en motionsanläggning osv, och det fanns antagligen många hundägare i omlopp, och "mannen med hunden" brukade tydligen rasta sina hund där säckarna hittades, och han kan knappast ha varit ensam om detta, och säckarna skulle alltså ha legat en månad i vegetationen, medan hund efter hund passerade förbi, och alla hundägare skulle alltså varit nollställda i en månad ... trots färskt kött, trots tilltagande liklukt ... hundar är ju känsliga, har ett otroligt luktsinne .... borde man inte fråga sig: varför var "mannen med hunden" den enda hundägaren som reagerade, och varför tog det så lång tid? massor av hundar borde väl ha "rotat runt", och andra hundägare borde väl ha hört av sig med tips och idéer ...
Senast redigerad av Eremona 2014-01-11 kl. 10:32.
Citera
2014-01-11, 13:37
Medlem
Var det inte bara ena bröstet som saknades, eller minns jag fel?
Vet inte om det är möjligt att läsa in de övertoner av sexualisering kring detta som man gjorde i skådespelsprocessen som följde. Mitt intryck som helhet är att vi betraktar en slafsigt utförd transportstyckning.
Citera
2014-01-11, 19:30
Medlem
Lite blandat:
Samling bilder på Teet Härm: https://imageshack.com/i/1xwqr0j
Scen ur "Drömspel", en pjäs om styckmordet från 1992: https://imageshack.com/i/0u2nicj
Citera
2014-01-11, 20:10
Medlem
Citat:
Vet inte om det är möjligt att läsa in de övertoner av sexualisering kring detta som man gjorde i skådespelsprocessen som följde. Mitt intryck som helhet är att vi betraktar en slafsigt utförd transportstyckning.

Helt riktigt. Fakta talar och har alltid talat för en typisk transportstyckning. Sexualiseringen av brottet skedde först efteråt.
Citera
2014-01-11, 20:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Helt riktigt. Fakta talar och har alltid talat för en typisk transportstyckning. Sexualiseringen av brottet skedde först efteråt.

Sexualiseringen var en del av den myt som måste skapas för att göra de två läkarna till de monster som de blev utpekade som i media, man avhumanifierade dem och sedan var det fritt fram att skriva vad som helst.

Echosofglory har förtjänstfullt dammsugit arkiven efter artiklar och varje artikel har varit en byggsten i myten, den totala förintelsen av två människor som fick bli samtidens ställföreträdande monster.

Den terapi som Margit Norell skapade fick sina monster till beskådning.
Citera
2014-01-11, 22:38
Medlem
Citat:

Det stämmer. Och båda brösten avlägsnades på samma sätt (inga kompletterande skador, och områdena under brösten var välbehållna, och detta är intressant), och ett bröst återfanns, på Eugenivägen. Bröstens avlägsnande och bäckenets dåliga skick (frånvaron av vissa mjukdelar) utgjorde grund för spekulationer och sexualisering av styckningen.

Det har aldrig funnits ngn entydigt sexuell motivbild, det finns ingen objektiv underbyggnad, och det bröst som hittades var inte utsatt för något våld förutom det skärande våld som användes för att avlägsna bröstet. Det förekom inga vilda, svepande knivhugg, det fanns inga tecken på ursinne och frenesi, och styckaren hade inte hackat i och runt brösten med kniven. Styckningen förefaller inte att vara affekterad.

Bäckenet har omgetts av myter från första början, och den allmänna uppfattningen var länge att styckaren hade gett sig på underlivet och kringliggande mjukdelar pga av en pervers drift, men detta har på inget sätt bevisats, och man måste fråga sig hur mkt som finns kvar av underlivet och kringliggande mjukdelar efter långt gången förruttnelse, och när bäckenet hittades fanns det en massa fluglarver i säckarna. Fluglarver äter. Det är eg det enda de gör.

Förruttnelse börjar i magen, underlivet och ändtarmen om jag minns rätt, och det bör inte finnas så mkt kvar av underlivet och ändtarmen efter några veckors förruttnelse, och även om en pervers styckare hade skurit ut underlivet (som man påstod) så hade detta varit omöjligt att se ordentligt när bäckenet hittades, pga förruttnelsen, och "blygdtraktsdefektens" (så står det i obduktionsprotokollet) kanter var inte skarpa, de var "mjuka och fransiga", vilket man kan fundera över.

Jag gissar att underlivet och kringliggande mjukdelar helt enkelt kunde ha försvunnit under förruttnelseprocessen, och visst kan ngn ha gett sig på underlivet och kringliggande mjukdelar pga en pervers drift, men man kan bara spekulera om detta, det finns inga som helst bevis. Och ingen vet ju om underlivet angreps utifrån eller inifrån bäckenet. Mkt viktigt. Stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in