2014-01-11, 13:01
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Han fick dem i dec 2009, sa han i HR igår. 14K satte han in och 10k åkte i plånboken.

Och han togs in i augusti 2010? Det ser inte direkt bra ut efter så lång tid. Och pengarna på kontot va slut.
Han köpte cig också från kontot, och hade han haft cash behövde han väl inte belasta kontot och ha några tior kvar sen. Nä, det tror jag inte på att han hade pengar kvar från skatteåterbäring eftersom kontot användes och summorna på det och uttag indikerar på att inget kontant fanns.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-11 kl. 13:09.
Citera
2014-01-11, 13:08
Medlem
FN-SOLDATENs avatar
Om man skulle få skatteåterbäring så överförs pengarna automatiskt till kronofogden, det är fakta..
Skattemyndigheten o kronofogdemyndigheten samkör sina register
Kronofogden tömmer inte personers s.k. lönekonto även om pengar kvarstår vid månadsskifte.
Det är bara "noja" från småkriminella typer som tror det
Så FS senaste förklarning är som alla hans andra bara bullskit...
Ang. sedlarna så är dom inte ovikta men dom ser oanvända ut som dom kommit ur bankomaten...
Citera
2014-01-11, 13:08
Medlem
MrsMagoos avatar
Jag tycker förhöret gick över förväntan, säger advokat Michael Hansson till GT.
Han ställde dessutom bara en enda fråga till sin klient:
Har du sett Marina rida någon gång?
– Nej svarade den mordmisstänkte. Aldrig någonsin under de åren vi var ihop.
Har nekat hela tiden
Varför ställdes frågan?
– Därför att åklagarens nya vittne sagt till polisen att han ofta sett Marina rida omkring i Svartedalsområdet.
40-åringen har från första stund nekat till att ha något med mordet att göra.
Mordrättegången fortsätter onsdagen den 15 januari.

http://www.expressen.se/gt/marinas-systrar-vittnade-i-ratten/

Vem är sanningsenlig och skulle Fredrik då vara det menar Hansson här eller?
Skulle inte tro det och Marina kanske hade ett liv innan han kom dit, så Hansson dina tricks är väl ganska så usla.
Vad Fredrik har sett eller minns är kanske inte det bästa att använda.
Om han nu sett någon som red och utgick ifrån att det va Marina, så har det inget med att det va Fredrik han såg den natten. Bättre upp Hansson för dina smygmobiler, och annat trams är redan oseriöst.- Kia H ska bli intressant dag 5.

Vem skrev denna artikeln? Ingemar Nilsson, och Redaktionschefen på GT bör se över artiklarna som är oerhört vinklade och bara från ett håll. Jag vill gärna höra båda sidorna.
Senast redigerad av MrsMagoo 2014-01-11 kl. 13:11.
Citera
2014-01-11, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Har nekat hela tiden
Varför ställdes frågan?
– Därför att åklagarens nya vittne sagt till polisen att han ofta sett Marina rida omkring i Svartedalsområdet.

Skulle inte tro det och Marina kanske hade ett liv innan han kom dit, så Hansson dina tricks är väl ganska så usla.
Om han nu sett någon som red och utgick ifrån att det va Marina, så har det inget med att det va Fredrik han såg den natten. Bättre upp Hansson för dina smygmobiler, och annat trams är redan oseriöst.- Kia H ska bli intressant dag 5.

Vem skrev denna artikeln? Ingemar Nilsson, och Redaktionschefen på GT bör se över artiklarna som är oerhört vinklade och bara från ett håll. Jag vill gärna höra båda sidorna.

Båda sidorna ?
Det finns väl bara en sanning, antingen red Marina eller så gjorde hon det inte.

Red Marina ?
Citera
2014-01-11, 13:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Har nekat hela tiden
Varför ställdes frågan?

Tror inte Ingemar Nilsson är partisk. Det skulle fordra för mycket tankeverksamhet från denne urgaggiga stofil.
Citera
2014-01-11, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Fel av mig, han drog den gamla versionen i rätten. Men fortfarande kommer HR säkert att nöja sig med redovisningen av pengarna, inget bevisar att de kommer från Marina.
Varför har FS olika versioner?
Citera
2014-01-11, 13:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Vet du att det inte blev några dragmärken på golvet? Har de tittat efter det? Kan de missa så mycket blod och kulhål kan de missa det också. Om det nu blev några?
Prova läsa FUP och lyssna på banden med Enar. Man använde vitt ljus för att leta efter dragmärken och spår efter städning.
Vad blev resultatet, klarar du svara på den frågan ?

Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Påstås du att paketet med kroppen, ombunden med rep, var större än rummet?

Det sade jag aldrig. Läs inläggen noga. Jag undrar hur man hanterar en presenning som är större än rummet, ge mig en bra teori om hur det går till utan att det blir dragspår i golvet.

Du kan också fundera på hur brett paketet är i förhållande till dörren ?
Och hur EN person kan förflytta det ut ur sovrummet utan dragspår ?

Polisen bör redovisa en teori för detta, annars är det inte utrett ens att det går.
Hjälp Polisen vettja...om du kan...för sist gången stammades det om att det är oförklarligt.

Man kan inte döma FS utan förklaringar, det är en brist i indiciekedjan.
Citera
2014-01-11, 13:34
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Åklagare Svenkvist förklarar:

Med hjälp av ny teknik, som inte fanns tillgänglig vid tidigare rättegångar, kunde åklagaren visa upp ett återskapat sms, som ska ha sänts från Marias till 40-åringens telefon med texten: ”Jag blir kvar tills i morgon.”

Detta är daterat den 29 juli, dagen efter att hon ska ha mördats.

Svenkvist påstår att det är 40-åringen som skickat meddelande för att förvirra och styrker detta genom att visa att mobiltelefonen vid tillfället använts i området vid Marinas hem.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forsvaret-avfardar-aklagarens-nya-vittne/
Ett selektivt, ”situationsanpassat” minne är nära kopplat till avd. villospår; det har lagts ut ett flertal sådana och företagits olika kamouflerande åtgärder. Villospåren har sedan under utredningens gång kunnat tas fram och användas vid behov. – Ett exempel är den namn- och bostadslöse ”kranen” som kan ha nyttjats som täckmantel i syfte att dölja någon operativ åtgärd i anslutning till brottet. Vidare synes kapitlet ”rastplatsen vid Ålevatten” med åtföljande fordonsfråga och promenad vara uppföljande åtgärder till ett dessförinnan utlagt villospår, nämligen sms:en till syster C och den påhittade Linköpingsresan; senare också klargjort genom ett raderat sms: ”Jag blir kvar tills i morgon.”

Ett annat exempel gäller accessen till den lösenordsskyddade bildmappen ”2010” den 28/7 kl. 08:03:20, dvs före bankomatuttagen 10:55:

FS:s stationära dator stod placerad på hans skrivbord; bildservern som accessats; EM 2, återfanns under hans skrivbord (framkom även vid beslagsgenomgången, FUP, s. 1148ff).

Bildmappen var (förutom från FS:s resp. MJ:s stationära datorer) åtkomlig via internet; den som accessade servern behövde alltså inte befinna sig i huset.

Servern var bevisligen inte accessad från varken FS:s eller MJ:s dator. FS har tidigare i tingsrätten (med utgångspunkt i en tidsaxel där hans stationära dator förväxlats med en av servrarna) genom sin advokat sökt göra gällande att MJ befunnit sig någon annanstans och att hon via internet kan ha berett sig tillträde till bildservern.

Emellertid: Vid en förnyad genomgång och efter ytterligare undersökningsåtgärder visade det sig att den som accessat bildservern och öppnat bildmappen ”2010” hade gjort det i egenskap av administratör för kontot, efter att först ha anslutit en mus till EM 2 (HR, Aktbil. 37-38 resp. 42).

Det kan konstateras att någon sökt dölja en serveraccess genom att krypa in under FS:s skrivbord och dra fram serverdatorn; därefter anslutit en mus och loggat in som administratör – men sedan tycks detta anmärkningsvärda sakförhållande helt ha fallit i glömska.

Bildserveraccessen kan antingen vara ett villospår utlagt med syftet att söka ge sken av att MJ tidigt på morgonen den 28/7 befunnit sig hemma hos någon med tillgång till internet; därefter åkt till bankomaten för att ta ut pengar, osv, men då borde ett IP-nummer ha kunnat tas fram - vilket var advokat H:s fromma förhoppning efter att ha fått en serverlektion av den som igångsatt och ansvarat för det trådlösa hemmanätverket (ljudband A-CE; 10176270 – 27:56). Accessen kan också ha försökt döljas genom manövern att ta sig in i bildmappen via administratörskontot.

Det här innebär i klartext att antingen FS eller MJ (och under förutsättning att bägge hade behörighet för bildserverns lokala konto) tidigt på morgonen den 28/7 valt att dra fram en tung serverdator som stått placerad på golvet under FS:s skrivbord – i stället för att logga in på servern från sin egen stationära dator.

Det ”situationsanpassade” minnet har omvandlats till ett ”situationsanpassat” indicium som åklagaren kan använda i sin indiciekonfiguration.

Att MJ lagt sig vinn om att dölja en inloggning till sin egen bildserver förefaller orimligt.

Någon vaknade okristligt tidigt den 28/7 – om administratören alls hade somnat.
Citera
2014-01-11, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Domstolarna 2011 struntade totalt i FS ändrade version om var han mötte langaren på kvällen 28, så varför skulle HR bry sig om den här ändringen? Det är lättare att förstå att någon glömmer bort en skatteåterbäring än att han var när han mötte en langare. Och framförallt är det svårt att förstå hur någon kan komma ihåg två år efter TR att Marina blev mordhotad av FS.
Varför är det troligare att han kommer ihåg skatteåterbäringen än ett möte med langare? Skatteåterbäringen kommer en gång om året - langare tror jag han träffar betydligt oftare, utom när han nu sitter vit och jävlig på kåken.
Citera
2014-01-11, 13:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Varför har FS olika versioner?

Han har haft 3 år på sig att kolla bankutdrag och fundera på frågan själv.
Det kunde han bla. inte när han satt häktad.
Citera
2014-01-11, 13:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Varför är det troligare att han kommer ihåg skatteåterbäringen än ett möte med langare? Skatteåterbäringen kommer en gång om året - langare tror jag han träffar betydligt oftare, utom när han nu sitter vit och jävlig på kåken.

Därför att langare inte skickar ut papper årligen på affärssammanställningen.
Citera
2014-01-11, 13:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av maskroos
Det frågar du mig? Hur ska jag kunna veta det. Jag har ingen aning om vad MJ och FS kommit överens om när det gäller hur FS skulle göra rätt för sig, det har inte du heller.
Du som känner FS: är "att göra rätt för sig" hans starka sida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in