2014-01-11, 00:53
Medlem
Finns saker som pekar på att det har använts i 40 000 år, inte hundra år.
Citera
2014-01-11, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrig
Men som jag sa i förra posten så används ju cannabis lika mycket i olagliga Sverige som i lagliga Holland, alltså har lagen ingen inverkan på hur många som använder (inte mycket iallafall, vi kan säkert bolla med 1-2% fram och tillbaka). Så om du tycker det är illa nu, varför inte legalisera och lägga pengarna på vettiga grejer. Känns som jag bara upprepar vad jag sa i förra posten..

Till allt jag sa i förra posten kan du dessutom tillägga alla cannabisbrukare som blir tagna som sedan blir belastade (finns med i registret) har därefter svårare att få jobb (och har antagligen blivit av med jobbet de hade innan de blev dömda) > större belastning på samhället. Legalisering förhindrar detta problemet och därmed försätts fler människor i arbete OCH det öppnar upp en helt ny marknad i Sverige. En som kommer leda till massor med nya jobb och stora skatteintäkter.

Cannabis sänker ju dessvärre intelligensen så framtiden ballar ur om det legaliseras
Citera
2014-01-11, 01:05
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av painkiller-
Cannabis sänker ju dessvärre intelligensen så framtiden ballar ur om det legaliseras
Nej det gör det inte, det finns en studie som pekar på att det sänker IQ hos ungdomar (inte vuxna). Men, och detta är ett enormt stort men, i studien (som de också i studien påpekar) så räknade de inte in socioekonomiska faktorer som fattigdom. Och IQ test testar egentligen inte intelligens, utan det testar bara hur bra man utför ett IQ test. Och ett IQ test i säg är inte ett bevis för intelligens, det är dock det enda vi har att gå efter men mycket bygger på att man får den grundläggande utbildning som man får i skolan idag. Och eftersom de inte räknade in socioekonomiska faktorer, som fattigdom (därav mindre som går i skolan och försöker tjäna pengar istället) så resulterade det i att dessa fick sämre resultat på IQ testen.

http://healthland.time.com/2012/08/28/does-weekly-marijuana-use-by-teens-really-cause-a-drop-in-iq/
Citera
2014-01-11, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
du tycker alltså fortfarande att det är värt att sverige ska betala flera miljarder kronor om året för att hålla droghandeln okontrollerad, istället för att tjäna pengar på att hålla den kontrollerad?

det spelar ingen roll om cannabis är lagligt eller inte, folk röker ändå. du väljer antingen att begränsa skadorna av drogen och tjäna pengar på skatten (samtidigt som kriminella inte kan tjäna pengar), eller så väljer du att betala pengar ur egen ficka så att vinsterna ska gå till kriminella.

vilket av dem du än väljer så kommer folk röka cannabis i sverige. det är detta som är så jävla naivt, att tro att ett förbud hindrar folk från att röka.

vakna för fan. cannabis är olagligt, folk röker ändå. det enda du kan göra är att välja att tjäna pengar på att hjälpa folk istället för att betala pengar för att ge kriminella vinster.

Var vill du dra gränsen? Ska vi legalisera horse när vi ändå håller på? Var drar vi gränsen?
Citera
2014-01-11, 01:11
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Var vill du dra gränsen? Ska vi legalisera horse när vi ändå håller på? Var drar vi gränsen?
Nej men vi kan motverka att folk brukar heroin genom att de som säljer cannabis inte kommer erbjuda det som ett alternativ.
Citera
2014-01-11, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av painkiller-

Det finns inga som helst studier som visar att det skulle sänka intelligensen. Du kanske menar att den kognitiva förmågan försämras (hur lätt du tar in ny information och bearbetar den)? Isåfall ja, det finns studier som pekar på att missbruk vid ung ålder leder till försämrad kognitiv förmåga. Då hade de rökt i princip varje dag i flera år - i de studierna jag läste så var det rökning i 3 resp. 5 år - försöksmänniskorna var under 20 års åldern när studien avslutades, alltså var de någonstans mellan 13-15 när den påbörjades.

Det finns ingen vettig rökare som försvarar detta och det är inte det vi gör heller. Men samtidigt så visar alla undersökningar och studier att det är lättare att få tag på narkotika när det inte regleras (då langarna inte ber om ID). T ex är det lättare att få tag på gräs idag för en gymnasieelev än starksprit.

Mer information hittar du på t ex www.can.se och även länsstyrelsers undersökningar runtom i Sverige som understryker allt jag skrev ovan. Föreslår även att du tittar på;
(FB) Ni som är emot en legalisering/avkriminalisering, varför vägrar ni ändra åsikt?
(FB) Ni som är emot en legalisering/avkriminalisering, varför vägrar ni ändra åsikt?
Du hittar massor med källhänvisningar i mina tidigare inlägg.
Citera
2014-01-11, 01:21
Medlem
Brmcs avatar
Citat:

Förslagsvis vid cannabis, om de skulle passa herrn?

Citat:
Det finns inga som helst studier som visar att det skulle sänka intelligensen. Du kanske menar att den kognitiva förmågan försämras (hur lätt du tar in ny information och bearbetar den)? Isåfall ja, det finns studier som pekar på att missbruk vid ung ålder leder till försämrad kognitiv förmåga. Då hade de rökt i princip varje dag i flera år - i de studierna jag läste så var det rökning i 3 resp. 5 år - försöksmänniskorna var under 20 års åldern när studien avslutades, alltså var de någonstans mellan 13-15 när den påbörjades.

Det finns ingen vettig rökare som försvarar detta och det är inte det vi gör heller. Men samtidigt så visar alla undersökningar och studier att det är lättare att få tag på narkotika när det inte regleras (då langarna inte ber om ID). T ex är det lättare att få tag på gräs idag för en gymnasieelev än starksprit.

Mer information hittar du på t ex www.can.se och även länsstyrelsers undersökningar runtom i Sverige som understryker allt jag skrev ovan. Föreslår även att du tittar på;
Du hittar massor med källhänvisningar i mina tidigare inlägg.

Vill bara påminna om denne bloggs senaste inlägg angående kognitiv förmåga och cannabis. Visserligen nämner du enbart missbruks hos unga, men vill ändå belysa detta. Som en liten inflikning bara.

http://nymnchen.blogspot.de/
Senast redigerad av Brmc 2014-01-11 kl. 01:24.
Citera
2014-01-11, 01:24
Medlem
Citat:

https://yourlogicalfallacyis.com/slippery-slope
Citera
2014-01-11, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Förslagsvis vid cannabis, om de skulle passa herrn?

Vill bara påminna om denne bloggs senaste inlägg angående kognitiv förmåga och cannabis. Visserligen nämner du enbart missbruks hos unga, men vill ändå belysa detta. Som en liten inflikning bara.

http://nymnchen.blogspot.de/

Jepp läste den tidigare idag, hehe.
Anledningen till varför den försämras så mycket hos unga är av den anledning att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän någon gång mellan 20-25 (vissa påstår 20-30) års åldern. Därför vi har 20 års gräns på systembolaget t ex, och jag anser att vi bör ha 21 års gräns vid legalisering av gräs av samma anledning.
Citera
2014-01-11, 01:46
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Jepp läste den tidigare idag, hehe.
Anledningen till varför den försämras så mycket hos unga är av den anledning att hjärnan inte är färdigutvecklad förrän någon gång mellan 20-25 (vissa påstår 20-30) års åldern. Därför vi har 20 års gräns på systembolaget t ex, och jag anser att vi bör ha 21 års gräns vid legalisering av gräs av samma anledning.

Precis. Statlig reglering och saklig information till ungdomar är the way 2 go.

21? Varför ett år senare? Ifrågasätter dig inte, mer nyfiken bara. För allt jag bryr mig hade vi lika gärna kunnat höja gränsen på systembolaget ett år. Tycker inte 21 är så hemskt.
Citera
2014-01-11, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Precis. Statlig reglering och saklig information till ungdomar är the way 2 go.

21? Varför ett år senare? Ifrågasätter dig inte, mer nyfiken bara. För allt jag bryr mig hade vi lika gärna kunnat höja gränsen på systembolaget ett år. Tycker inte 21 är så hemskt.

Det är ju bra att pusha ett extra år (utöver 20 - jämför med systembolaget då), endast av följande anledningar;
1. Ett år extra för hjärnan att utvecklas (jämfört med 20)
2. USA kommer vara jämförelsen folk kommer använda sig av när de pratar om en legalisering (och de har 21).

På så sätt behåller legaliseringen sin validitet och vi gör en kompromiss med "think of the children"-folket genom att inte sätta 20, som vi har på systembolaget.

Men som sagt, det hade nästan likväl kunnat vara 20.

EDIT: Kan tänka mig att alla 18-20 användare kan hänga upp sig på detta, men om vi jämför legalisering med kriminalisering så väntar jag hellre 1-3 år på att bruka det lagligt än att smyga med det hela mitt liv.
Citera
2014-01-11, 02:12
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Det är ju bra att pusha ett extra år (utöver 20 - jämför med systembolaget då), endast av följande anledningar;
1. Ett år extra för hjärnan att utvecklas (jämfört med 20)
2. USA kommer vara jämförelsen folk kommer använda sig av när de pratar om en legalisering (och de har 21).

På så sätt behåller legaliseringen sin validitet och vi gör en kompromiss med "think of the children"-folket genom att inte sätta 20, som vi har på systembolaget.

Men som sagt, det hade nästan likväl kunnat vara 20.

EDIT: Kan tänka mig att alla 18-20 användare kan hänga upp sig på detta, men om vi jämför legalisering med kriminalisering så väntar jag hellre 1-3 år på att bruka det lagligt än att smyga med det hela mitt liv.

Grejen är att kids kommer ju alltid tycka det är jobbigt de där 2 åren. Jag tyckte det var påfrestande att jag inte kunde köpa min egna flaska vin efter jag fyllt 18, men såhär i efterhand förstår jag hur nyttigt det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in