2014-01-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
och kommit fram till att den förslöar så många att det inte är värt legaliseringen
du tycker alltså fortfarande att det är värt att sverige ska betala flera miljarder kronor om året för att hålla droghandeln okontrollerad, istället för att tjäna pengar på att hålla den kontrollerad?

det spelar ingen roll om cannabis är lagligt eller inte, folk röker ändå. du väljer antingen att begränsa skadorna av drogen och tjäna pengar på skatten (samtidigt som kriminella inte kan tjäna pengar), eller så väljer du att betala pengar ur egen ficka så att vinsterna ska gå till kriminella.

vilket av dem du än väljer så kommer folk röka cannabis i sverige. det är detta som är så jävla naivt, att tro att ett förbud hindrar folk från att röka.

vakna för fan. cannabis är olagligt, folk röker ändå. det enda du kan göra är att välja att tjäna pengar på att hjälpa folk istället för att betala pengar för att ge kriminella vinster.
Citera
2014-01-10, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DagsForEnRiesen
"Bara för att det står på internet betyder det inte att det är sant."
Jag skulle kunna göra min egna hemsida där jag tycker upp koffein i höjden på riskfaktorn. Skulle detta vara sant då?

Det kan du göra. Men som du ser på hemsidan så hänvisar den till riktiga studier som gjorts. Du kan be vilken akademiker som helst att kolla upp ifall de vetenskapliga artiklarna (studierna) är legitima eller inte. Jag är en akademiker, men jag antar du inte litar på mig eftersom jag förespråkar legalisering. Så leta gärna upp någon annan som kan hjälpa dig ifall du inte tror på vad du läser.
Citera
2014-01-10, 23:17
Medlem
Svamphoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Jag förstår dig men det kommer alltid missbrukas. Lagstiftningen påverkar alla, även de som inte brukar det för det är bortslösade pengar på att försöka hålla det olagligt för det eliminerar inte marknaden. Marknaden kommer alltid finnas där för lättare droger men gör man det olagligt så säljs det bara olagligt helt enkelt.
Marijuana används av en minoritet. När den säljs olagligt så säljs den till en liten grupp av folk. Legalisering kommer göra det mer vanligt att röka.
Citera
2014-01-10, 23:20
Medlem
Svamphoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
du tycker alltså fortfarande att det är värt att sverige ska betala flera miljarder kronor om året för att hålla droghandeln okontrollerad, istället för att tjäna pengar på att hålla den kontrollerad?

det spelar ingen roll om cannabis är lagligt eller inte, folk röker ändå. du väljer antingen att begränsa skadorna av drogen och tjäna pengar på skatten (samtidigt som kriminella inte kan tjäna pengar), eller så väljer du att betala pengar ur egen ficka så att vinsterna ska gå till kriminella.

vilket av dem du än väljer så kommer folk röka cannabis i sverige. det är detta som är så jävla naivt, att tro att ett förbud hindrar folk från att röka.

vakna för fan. cannabis är olagligt, folk röker ändå. det enda du kan göra är att välja att tjäna pengar på att hjälpa folk istället för att betala pengar för att ge kriminella vinster.

Folk som tar cannabis, är problem och vi knuffar ut dom från samhället, så vi får mer pålitliga personer i samhället.

Regeln är enkel = Använd inte droger

De som inte kan förhålla sig till en sån enkel regel är ostabila, impulsiva personer som vi säger hej då till och slipper se dom. Vi skiter om pundare måste få sin fix, och vi är inte sugna på att betala för deras vård.
Citera
2014-01-10, 23:20
Medlem
Vansterpacks avatar
Citat:
Jag förstår dig men det kommer alltid missbrukas. Lagstiftningen påverkar alla, även de som inte brukar det för det är bortslösade pengar på att försöka hålla det olagligt för det eliminerar inte marknaden. Marknaden kommer alltid finnas där för lättare droger men gör man det olagligt så säljs det bara olagligt helt enkelt.

Jag ser din point, men, min farhåga är att det kommer att bli med legaliserad cannabis som med alkohol, det kommer missbrukas och öka samhällskostnaderna för vård av missbrukare. En samhällskostnad som vi inte kommer ha råd med då redan missbruksvården för enbart alkoholister är enorm.
Citera
2014-01-10, 23:21
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara

http://i.imgur.com/KX1p0hk.gif
Jag orkar inte längre(med reservation för att det skrivs något som jag bara måste svara på).
Citera
2014-01-10, 23:22
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpack
Jag ser din point, men, min farhåga är att det kommer att bli med legaliserad cannabis som med alkohol, det kommer missbrukas och öka samhällskostnaderna för vård av missbrukare. En samhällskostnad som vi inte kommer ha råd med då redan missbruksvården för enbart alkoholister är enorm.
Ja men alkohol leder till problem för att främst man blir våldsam men det är också dödligt (både av sig själv och att man kan döda andra). Dessa problemen existerar inte för cannabis på samma sätt.
Citera
2014-01-10, 23:23
Medlem
Vansterpacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrig
(FB) Ni som är emot en legalisering/avkriminalisering, varför vägrar ni ändra åsikt?

Tror du inte vi hade kunnat använda pengar från punkt 1-3 (+pengar från intäkterna av försäljning) för att uttöka vård/infrastruktur?

En grej till;
1. Efter prohibitionen så minskade alkohol-konsumtionen (inte mycket, men den minskade).
2. Nederländerna har 'coffeeshops', vi (Sverige) har lika många konsumenter (per capita) av cannabis som Nederländerna.
3. Sverige har bland de mest restriktiva droglagarna i EU, men ändå så har vi dubbelt så många som överdoserar på dödliga droger (inte alkhol) än resten av EU (dess snitt).

http://www.can.se/sv/Drogfakta/Fragor-och-Svar/Narkotika/#1

De pengarna hade säkert kunnat användas till det.

Men min fråga kvarstår, behöver vi verkligen fler lagliga berusningsmedel? Är det inte illa nog med de vi ha nu?
Citera
2014-01-10, 23:25
Medlem
Svamphoras avatar
Citat:

Men min fråga kvarstår, behöver vi verkligen fler lagliga berusningsmedel? Är det inte illa nog med de vi ha nu?
Nej, alla droger ska legaliseras!
Citera
2014-01-10, 23:26
Medlem
Vansterpacks avatar
Citat:
Ja men alkohol leder till problem för att främst man blir våldsam men det är också dödligt (både av sig själv och att man kan döda andra). Dessa problemen existerar inte för cannabis på samma sätt.

Sant att man inte kan överdosera på cannabis, ingen normal människa i alla fall.
Våldsam, nja, jag har vårdat en del psykoser efter bruk av cannabis och alla var inte så lugna och beskedliga.

Att alkohol är värre har jag aldrig förnekat, men varför tillföra fler berusningsmedel på laglig väg?
Citera
2014-01-10, 23:28
Medlem
Citat:

Men som jag sa i förra posten så används ju cannabis lika mycket i olagliga Sverige som i lagliga Holland, alltså har lagen ingen inverkan på hur många som använder (inte mycket iallafall, vi kan säkert bolla med 1-2% fram och tillbaka). Så om du tycker det är illa nu, varför inte legalisera och lägga pengarna på vettiga grejer. Känns som jag bara upprepar vad jag sa i förra posten..

Till allt jag sa i förra posten kan du dessutom tillägga alla cannabisbrukare som blir tagna som sedan blir belastade (finns med i registret) har därefter svårare att få jobb (och har antagligen blivit av med jobbet de hade innan de blev dömda) > större belastning på samhället. Legalisering förhindrar detta problemet och därmed försätts fler människor i arbete OCH det öppnar upp en helt ny marknad i Sverige. En som kommer leda till massor med nya jobb och stora skatteintäkter.
Citera
2014-01-10, 23:28
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Sant att man inte kan överdosera på cannabis, ingen normal människa i alla fall.
Våldsam, nja, jag har vårdat en del psykoser efter bruk av cannabis och alla var inte så lugna och beskedliga.

Att alkohol är värre har jag aldrig förnekat, men varför tillföra fler berusningsmedel på laglig väg?
För att förbudet inte får bort bruket av den anledningen att man vill ha en lättare drog. Bara för att du har sett att det kan missbrukas (vilket det absolut kan) så vill du inte att andra ska fara illa och det förstår jag. Men, det är också lite egoistiskt (säger inte att du är egoistiskt) att bara tillåta en drog och anta att alla bara ska "acceptera det för det är så nu idag".

Många som väljer bruka cannabis väljer det just för att det sett vad alkoholen har gjort med personer och om man vill bli berusad så vill man inte skada andra. Sen kan den personen absolut börja missbruka cannabis istället men om han gör det ska han få hjälp utan att bli rädd för att straffas.
Senast redigerad av DrKovski 2014-01-10 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in