Citat:
Ursprungligen postat av
Vansterpack
Jag är emot en legalisering av den enkla anledningen att vi inte behöver ytterligare ett lagligt berusningsmedel.
Trycket på vården idag för vård av personer med missbruk av cannabis är redan relativt stort. (åtminstone där jag jobbar inom vården) Den siffran kommer knappast sjunka för att vi legaliserar det. Vad jag menar är inte att alkohol skulle vara bättre, det är farligare, det vet jag. Men behöver vi verkligen fler berusningsmedel?
Dock är jag inte en motståndare till att använda cannabis i ett medicinskt syfte som tex smärtlindring till döende cancerpatienter som är inne i livets slutskede.
Min ståndpunkt är alltså: Nej till att "vem som helst" ska få köpa det lagligt, men, ja till att det används som medicin i livets slutskede.
(FB) Ni som är emot en legalisering/avkriminalisering, varför vägrar ni ändra åsikt?
Tror du inte vi hade kunnat använda pengar från punkt 1-3 (+pengar från intäkterna av försäljning) för att uttöka vård/infrastruktur?
En grej till;
1. Efter prohibitionen så minskade alkohol-konsumtionen (inte mycket, men den minskade).
2. Nederländerna har 'coffeeshops', vi (Sverige) har lika många konsumenter (per capita) av cannabis som Nederländerna.
3. Sverige har bland de mest restriktiva droglagarna i EU, men ändå så har vi dubbelt så många som överdoserar på dödliga droger (inte alkhol) än resten av EU (dess snitt).
http://www.can.se/sv/Drogfakta/Fragor-och-Svar/Narkotika/#1