2014-01-10, 22:52
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vrig
Till detta kan du sedan lägga till intäkter för cannabisförsäljning till statskassan (20-25% av befolkningen använder cannabis, räknat på 5 g per månad i snitt för människor mellan 21-40 så drar vi in 3.32 miljarder kroner per år).
Pengar som nu istället finansierar kriminella nätverk.
Citera
2014-01-10, 22:55
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagsForEnRiesen
Det är stor skillnad på Kaffe och Cannabis. Att dra dessa paralleller är helt orelevant. Skillnaden är stor därför att på Kaffe så blir du inte helt påverkad så att du knappt kan kalla dig själv nykter.
Jag gillar personligen inte kaffe men det har hänt att jag kört ner en platta powerking under ett dygn på LAN och mått piss. Men inte påverkad av något slag, kanske lite skakis. Men inte påverkad.

Av cannabis blir du helt jävla paff i skallen. Det räcker med 0.3 gram för att bli berusad. Kanske inte mega berusad som ni missbrukare gillar att bli. Men det är nog berusad för att inte fungera som i vanligt nyktert tillstånd.
Jag vet därför att jag själv rökt cannabis ett fåtal gånger några år sedan och ångrar det stort. Men ändå så ångrar jag det inte 100% för att det har gett mig erfarenhet nog att kunna få neka cannabis. Jag tycker inte att man ska klandra emot det man inte vet. Jag vet om Cannabis, jag har rätt att få vara anti-droger, eftersom jag inte är ignorant om ämnet. Jag har forskat om ämnet, jag har testat det. Jag vet hur det funkar och jag har sett vad som händer med folk när de tar det, och vad som händer efter långa perioder av missbruk. Jag är inte vanlig random weed-basher som Beatrice Ask.

En bättre parallell att dra skulle nog vara alkohol. Men ni cannabisbrukare gillar att dra det till det extrema. Ni får det att låta som om att man skulle dricka en öl så skulle man springa runt som en galning och börja veva mot folk för att, enligt er så blir man aggressiv av alkohol.
Det kan jag hålla med om - att man kan bli aggressiv av alkohol, inte att man blir påverkad lätt. Men det beror helt på vem man talar om; visst jag har träffat många hullisar på fotbollsmatcher som druckit en för många öl och traskat runt och gapar samt vevar mot folk. Men detta beror helt på vem och hur personen är. Sen finns det oss andra som kan supa oss under bordet och inte höja rösten eller skada en fluga, som t ex mig.

Hur en person beter sig på cannabis beror också självklart på vem personen är. Problemet med knark, cannabis i fråga. Är självklart pga av dess beroendeframkallande och berusningsstyrka. Det räcker med ett fåtal bloss för att bli berusad. Medans med alkohol krävs det en del mängd för att bli berusad. Du har mer kontroll med alkohol än cannabis.
Dricker du alkohol så är du antagligen bakis dagen efter men inte mer än så. Dricker man alkohol dagligen och måste få i sig alkohol så har man ett problem som jag inte står för ett enda dugg.
Men med cannabis är brukaren säkert efterstekt dagen efter men ofta så får personen ett starkt sug för cannabis igen pga cannabinoider som finns i cannabis utsöndrar stora mängder endorfin som är väldigt beroende framkallande. Detta ger kroppen signaler om att man vill röka cannabis igen och igen.

Alkohol har inte detta beroende sug. Alkohol är ett gift för kroppen och det är uppenbart eftersom kroppen själv säger ifrån alkohol genom att kissa/svetta ut det eller spy i värsta fall.
Dagen efter man druckit alkohol så vill inte kroppen ha i sig mer alkohol. "Jag ska aldrig mer dricka igen" är ett vanligt uttryck när man är bakfull. För att kroppen själv sagt emot hjärnan att den inte vill ha i sig alkohol igen.
Röker du cannabis är det endorfinerna i hjärnan som talar. De vill ha mer, och de vill inte sluta.
Är du så himla stolt (som andra har påpekat tidigare) att du inte kan tänka kritiskt till dig själv? Ser du verkligen inte cirkelargumenten du kommer med? Var det inte någon av er som var för förbud som påpekade att det är starkt att inse att man har fel? Försök göra det. Jag tänker konstant att jag kan ha fel men tills du inte kan argumentera på ett bra sätt så kan du inte övertyga mig.
Citera
2014-01-10, 22:55
Medlem
-dx3-s avatar
Citat:
Du har rätt i vad du säger, vet du vad dina pengar går till nu?
1. Polisens arbete i att jaga cannabisbrukare.
2. Rättsystemet som skall döma cannabisbrukaren.
3. Frivård/kriminalvård som skall ta hand om cannabisbrukare.
4. Vården för cannabismissbruk.

Nu testar vi legalisera, vart går dina pengar nu istället?
1.
2.
3.
4. Vård för cannabismissbruk.

Till detta kan du sedan lägga till intäkter för cannabisförsäljning till statskassan (20-25% av befolkningen använder cannabis, räknat på 5 g per månad i snitt för människor mellan 21-40 så drar vi in 3.32 miljarder kroner per år).

Väldigt bra inlägg! Det skulle dock vara bra om du inkluderade några källor också; som t.ex. var du har fått 20-25% ifrån.
Citera
2014-01-10, 23:00
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dx3-
Väldigt bra inlägg! Det skulle dock vara bra om du inkluderade några källor också; som t.ex. var du har fått 20-25% ifrån.

På rak hand skulle jag nog säga att 5-10% av befolkningen röker cannabis regelbundet. Men om vi skulle legalisera cannabis skulle antalet öka, vilket självklart är negativt.
Citera
2014-01-10, 23:03
Medlem
Citat:
Det är stor skillnad på Kaffe och Cannabis. Att dra dessa paralleller är helt orelevant. Skillnaden är stor därför att på Kaffe så blir du inte helt påverkad så att du knappt kan kalla dig själv nykter.
Jag gillar personligen inte kaffe men det har hänt att jag kört ner en platta powerking under ett dygn på LAN och mått piss. Men inte påverkad av något slag, kanske lite skakis. Men inte påverkad.
Du ÄR påverkad när du "skakar", du ÄR påverkad när du blir piggare

Av cannabis blir du helt jävla paff i skallen. Det räcker med 0.3 gram för att bli berusad. Kanske inte mega berusad som ni missbrukare gillar att bli. Men det är nog berusad för att inte fungera som i vanligt nyktert tillstånd.
Jag vet därför att jag själv rökt cannabis ett fåtal gånger några år sedan och ångrar det stort. Men ändå så ångrar jag det inte 100% för att det har gett mig erfarenhet nog att kunna få neka cannabis. Jag tycker inte att man ska klandra emot det man inte vet. Jag vet om Cannabis, jag har rätt att få vara anti-droger, eftersom jag inte är ignorant om ämnet. Jag har forskat om ämnet, jag har testat det. Jag vet hur det funkar och jag har sett vad som händer med folk när de tar det, och vad som händer efter långa perioder av missbruk. Jag är inte vanlig random weed-basher som Beatrice Ask.

Hela ovanstående stycket är vad du tycker och du får tycka som du vill, dock verkar du inte ha forskat - nedan kommer du se varför jag påstår detta

En bättre parallell att dra skulle nog vara alkohol. Men ni cannabisbrukare gillar att dra det till det extrema. Ni får det att låta som om att man skulle dricka en öl så skulle man springa runt som en galning och börja veva mot folk för att, enligt er så blir man aggressiv av alkohol.
Som ni drar parallellen att "man röker ner sig", etc?
Det kan jag hålla med om - att man kan bli aggressiv av alkohol, inte att man blir påverkad lätt. Men det beror helt på vem man talar om; visst jag har träffat många hullisar på fotbollsmatcher som druckit en för många öl och traskat runt och gapar samt vevar mot folk. Men detta beror helt på vem och hur personen är. Sen finns det oss andra som kan supa oss under bordet och inte höja rösten eller skada en fluga, som t ex mig.
Precis som vi andra kan kontrollera intaget av cannabis, röka på helger t ex eller efter man har varit på jobbet hela dagen och vill slappna av lite på kvällen. Att du sedan påstår att man inte blir 'lika berusad lika snabbt' med alkohol, osv osv så hänvisar jag till följande studie;
http://www.drugwarfacts.org/cms/Addictive_Properties#sthash.c8fIoSzl.KSN3JObL.dpbs

Hur en person beter sig på cannabis beror också självklart på vem personen är. Problemet med knark, cannabis i fråga. Är självklart pga av dess beroendeframkallande och berusningsstyrka.Om du tittar på ovanstående länk så ser du att alkohol är värre i alla avseenden och att cannabis inte är fysiskt beroende framkallade, dvs din teori om endorfinerna och cannabinoiderna (nedan) stämmer inte! Det räcker med ett fåtal bloss för att bli berusad. Medans med alkohol krävs det en del mängd för att bli berusad. Du har mer kontroll med alkohol än cannabis.
Dricker du alkohol så är du antagligen bakis dagen efter men inte mer än så. Dricker man alkohol dagligen och måste få i sig alkohol så har man ett problem som jag inte står för ett enda dugg.
Men med cannabis är brukaren säkert efterstekt dagen efter men ofta så får personen ett starkt sug för cannabis igen pga cannabinoider som finns i cannabis utsöndrar stora mängder endorfin som är väldigt beroende framkallande. Detta ger kroppen signaler om att man vill röka cannabis igen och igen.Ingenting av detta stämmer, titta på länken - du kan även googla fram många fler studier som har gjorts på detta

Alkohol har inte detta beroende sug. Jag hänvisar återigen till studierna som gjorts, se länken jag postade ovan. Alkohol är ett gift för kroppen och det är uppenbart eftersom kroppen själv säger ifrån alkohol genom att kissa/svetta ut det eller spy i värsta fall.
Dagen efter man druckit alkohol så vill inte kroppen ha i sig mer alkohol. "Jag ska aldrig mer dricka igen" är ett vanligt uttryck när man är bakfull. För att kroppen själv sagt emot hjärnan att den inte vill ha i sig alkohol igen.
Röker du cannabis är det endorfinerna i hjärnan som talar. De vill ha mer, och de vill inte sluta.Och igen, stämmer inte. Se länken.

Hoppas det blev rätt nu med alla fetstil/kursiv. Se ovan!

EDIT: Förklaring
Kursiv = vad jag svarar på
Fetstil = mitt svar
Citera
2014-01-10, 23:06
Medlem
DrKovskis avatar
http://i.imgur.com/skdVm4x.jpg
Citera
2014-01-10, 23:08
Medlem
Vansterpacks avatar
Jag är emot en legalisering av den enkla anledningen att vi inte behöver ytterligare ett lagligt berusningsmedel.

Trycket på vården idag för vård av personer med missbruk av cannabis är redan relativt stort. (åtminstone där jag jobbar inom vården) Den siffran kommer knappast sjunka för att vi legaliserar det. Vad jag menar är inte att alkohol skulle vara bättre, det är farligare, det vet jag. Men behöver vi verkligen fler berusningsmedel?

Dock är jag inte en motståndare till att använda cannabis i ett medicinskt syfte som tex smärtlindring till döende cancerpatienter som är inne i livets slutskede.

Min ståndpunkt är alltså: Nej till att "vem som helst" ska få köpa det lagligt, men, ja till att det används som medicin i livets slutskede.
Citera
2014-01-10, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -dx3-

Jag har gjort (tidigare i tråden) här finner ni dem igen:

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2013/2013-04.pdf
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/15724/Cannabisbruk%20och%20brott.pdf?sequence=2
http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:486544/FULLTEXT01.pdf
Sista studien hänvisar till www.can.se
Siffrorna varierar mellan 20-30% + ett mörkertal.

http://www.alcoholaddiction.info/alcoholism-statistics.htm

http://www.drugwarfacts.org/cms/Addictive_Properties#sthash.c8fIoSzl.gYdZCZOn.dpbs
Citera
2014-01-10, 23:09
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Citat:
Hoppas det blev rätt nu med alla fetstil/kursiv. Se ovan!

EDIT: Förklaring
Kursiv = vad jag svarar på
Fetstil = mitt svar

"Bara för att det står på internet betyder det inte att det är sant."
Jag skulle kunna göra min egna hemsida där jag tycker upp koffein i höjden på riskfaktorn. Skulle detta vara sant då?
Citera
2014-01-10, 23:10
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpack
Jag är emot en legalisering av den enkla anledningen att vi inte behöver ytterligare ett lagligt berusningsmedel.

Trycket på vården idag för vård av personer med missbruk av cannabis är redan relativt stort. (åtminstone där jag jobbar inom vården) Den siffran kommer knappast sjunka för att vi legaliserar det. Vad jag menar är inte att alkohol skulle vara bättre, det är farligare, det vet jag. Men behöver vi verkligen fler berusningsmedel?

Dock är jag inte en motståndare till att använda cannabis i ett medicinskt syfte som tex smärtlindring till döende cancerpatienter som är inne i livets slutskede.

Min ståndpunkt är alltså: Nej till att "vem som helst" ska få köpa det lagligt, men, ja till att det används som medicin i livets slutskede.
Jag förstår dig men det kommer alltid missbrukas. Lagstiftningen påverkar alla, även de som inte brukar det för det är bortslösade pengar på att försöka hålla det olagligt för det eliminerar inte marknaden. Marknaden kommer alltid finnas där för lättare droger men gör man det olagligt så säljs det bara olagligt helt enkelt.
Citera
2014-01-10, 23:11
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
"Bara för att det står på internet betyder det inte att det är sant."
Jag skulle kunna göra min egna hemsida där jag tycker upp koffein i höjden på riskfaktorn. Skulle detta vara sant då?
Är allt det som står i bibeln sant för det står i bibeln att det som står där är sant?
Citera
2014-01-10, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpack

(FB) Ni som är emot en legalisering/avkriminalisering, varför vägrar ni ändra åsikt?

Tror du inte vi hade kunnat använda pengar från punkt 1-3 (+pengar från intäkterna av försäljning) för att uttöka vård/infrastruktur?

En grej till;
1. Efter prohibitionen så minskade alkohol-konsumtionen (inte mycket, men den minskade).
2. Nederländerna har 'coffeeshops', vi (Sverige) har lika många konsumenter (per capita) av cannabis som Nederländerna.
3. Sverige har bland de mest restriktiva droglagarna i EU, men ändå så har vi dubbelt så många som överdoserar på dödliga droger (inte alkhol) än resten av EU (dess snitt).

http://www.can.se/sv/Drogfakta/Fragor-och-Svar/Narkotika/#1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in