2014-01-10, 22:18
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -dx3-
Jag antar att du menar lagliga konsekvenser, med tanke på att du är emot en legalisering? Varför inte bara låta människor ta egna beslut och stå för de konsekvenserna som drogen orsakar, snarare än eventuella konsekvenser från samhället?

Nu citerade du inte mig först, men eftersom jag är anti-knark så bör jag få uttrycka mig i denna punkt.

Uppbarligen för att när missbrukaren sitter där i skiten och behöver vård/psykolog/rehab pga sitt knarkande så är det vi knark-fria skatte betalare som måste betala för era hälso-konsekvenser som kommer med knarket.
Citera
2014-01-10, 22:21
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DagsForEnRiesen
Ja men det jag skrev först är att ni vill endast prata med folk som är för cannabisbruk oavsett om personen röker cannabis eller inte.
Och om jag som inte röker cannabis, och är emot cannabis uttrycker mig här på denna tråd så är jag okunnig, fördomsfull och dum .

Bevisar bara att ni cannabismissbrukare inte kan prata med folk som inte röker eran skit. För att så fort man kritiserar er så är det genast ni som är offret och vi som har fel. Vi har fel i er mening för att cannabis "är ju inte farligt, alkohol är farligt, du dricker alkohol som är värre än min cannabis. Jag röker cannabis som ett hälsosammare alternativ. Forskning visar att alkohol är farligare än cannabis. Alla som dricker alkohol är alkoholister och misshandlar folk på fyllan, speciellt sina barn.
Cannabis har inga bieffekter, av alkohol kan man dö av. Man ska inte kalla Cannabis för knark för att det är inte knark, det är bara en planta" osv..

Är så trött på era ursäkter. Inse att cannabis är knark. Knark är fel och farligt.
Krossa knarket.
Du får gärna övertala oss, men först när ni tittar på varför cannabis blev olaglig så förstår ni att det handlar om pengar och inte att hjälpa någon. Hade du varit för ett förbud av kaffe också om du fötts under den tiden de blev olagligt fem gånger?
Citera
2014-01-10, 22:31
Medlem
Svamphoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Du får gärna övertala oss, men först när ni tittar på varför cannabis blev olaglig så förstår ni att det handlar om pengar och inte att hjälpa någon. Hade du varit för ett förbud av kaffe också om du fötts under den tiden de blev olagligt fem gånger?
Kaffé och socker konstiterar inte i samma effekt som Marijuana. Jag kan inte dricka 4 koppar kaffé och ligga efterbliven hela dagen, eller ha attityden 'Kom igen nu förfan, nu dricker vi fyra koppar kaffe på toan innan vi röjer på dansgolvet'.

Cannabis används för rus-syfte endast och skapar inget positivt.
Citera
2014-01-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ja men det jag skrev först är att ni vill endast prata med folk som är för cannabisbruk oavsett om personen röker cannabis eller inte.
Och om jag som inte röker cannabis, och är emot cannabis uttrycker mig här på denna tråd så är jag okunnig, fördomsfull och dum .

Bevisar bara att ni cannabismissbrukare inte kan prata med folk som inte röker eran skit. För att så fort man kritiserar er så är det genast ni som är offret och vi som har fel. Vi har fel i er mening för att cannabis "är ju inte farligt, alkohol är farligt, du dricker alkohol som är värre än min cannabis. Jag röker cannabis som ett hälsosammare alternativ. Forskning visar att alkohol är farligare än cannabis. Alla som dricker alkohol är alkoholister och misshandlar folk på fyllan, speciellt sina barn.
Cannabis har inga bieffekter, av alkohol kan man dö av. Man ska inte kalla Cannabis för knark för att det är inte knark, det är bara en planta" osv..

Är så trött på era ursäkter. Inse att cannabis är knark. Knark är fel och farligt.
Krossa knarket.

Är övertygad om att du också är ett troll, men eftersom du uttrycker dig på ett sätt som kan vara det sätt någon som inte är jättebegåvad hade uttryckt sig på så ger jag det ett försök;

Anledningen till varför vi inte vill prata med dig är för att du inte ger några argument förutom "knark är bajs". Medan vi ger massa olika argument till varför det bör legaliseras, och alla med källhänvisning. Gör detsamma så är vi villiga att diskutera med dig.

Det är inte så att vi bara vill prata med folk som är för cannabis, jag vill helst prata med folk som är mot legaliseringen för att sedan kunna övertyga dem om att legaliseringen är rätt väg att gå (eller bli övertygad om att det inte skulle vara så). Förstår du inte skillnaden så kan jag inte hjälpa dig. Ha en trevlig dag, mr Troll.
Citera
2014-01-10, 22:35
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svamphora
Kaffé och socker konstiterar inte i samma effekt som Marijuana. Jag kan inte dricka 4 koppar kaffé och ligga efterbliven hela dagen, eller ha attityden 'Kom igen nu förfan, nu dricker vi fyra koppar kaffe på toan innan vi röjer på dansgolvet'.

Kaffe har varit knark och ingen annan än den som dricker kaffe påverkas av det. Nu är cannabis knark och ingen annan far illa av att de som (miss)brukar det heller.
Man får visst ett rus av kaffe, men inte lika intensivt som av cannabis.
Citera
2014-01-10, 22:37
Medlem
Citat:

Medans kaffe används för det estetiska? Eller är det för att få en sofistikerad look kanske? Nä just det, vi dricker kaffe för ruset där med.

Och nej, du har rätt - det är inte samma effekt som Marijuana. Marijuana har en större effekt med färre och mindre biverkningar;
http://www.drugwarfacts.org/cms/Addictive_Properties#sthash.c8fIoSzl.gYdZCZOn.dpbs
Citera
2014-01-10, 22:39
Medlem
-dx3-s avatar
Citat:
Nu citerade du inte mig först, men eftersom jag är anti-knark så bör jag få uttrycka mig i denna punkt.

Uppbarligen för att när missbrukaren sitter där i skiten och behöver vård/psykolog/rehab pga sitt knarkande så är det vi knark-fria skatte betalare som måste betala för era hälso-konsekvenser som kommer med knarket.

Även knarkande skattebetalare bidrar till sjukvård. Ska man förbjuda extremsporter (t.ex. skateboarding) för att man kan skada sig? Det låter nästan lite som att du är emot skattefinaniserad sjukvård, vilket isåfall bör vara huvudfrågan att argumentera om, och inte narkotikapolitik.
Citera
2014-01-10, 22:39
Medlem
DrKovskis avatar
http://www.washingtonpost.com/blogs/the-fix/wp/2014/01/10/why-legal-marijuana-is-popular-but-lawmakers-still-pass-on-grass/?tid=up_next
Citera
2014-01-10, 22:40
Medlem
-dx3-s avatar
Citat:

Kaffe används också enbart i rus-syfte; det är ju energin man vill åt. I enstaka fall kanske man tycker att det är gott, och det är väl främst för att man är beroende.

Vem är du att döma om hur andra människor lever? Så länge de jobbar och inte lever på bidrag så spelar det väl ingen roll?
Senast redigerad av -dx3- 2014-01-10 kl. 22:46. Anledning: Rättade till några fel
Citera
2014-01-10, 22:42
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Kaffe används också enbart i rus-syfte; det är ju energin man vill åt. I enstaka fall kanske man tycker att det är gott, och det är väl främst för att man är beroende.

Vem är du att döma om hur andra människor level? Så länge de jobbar och inte lever på bidrag så spelar det väl ingen roll?
Citera
2014-01-10, 22:50
Medlem
Citat:

Du har rätt i vad du säger, vet du vad dina pengar går till nu?
1. Polisens arbete i att jaga cannabisbrukare.
2. Rättsystemet som skall döma cannabisbrukaren.
3. Frivård/kriminalvård som skall ta hand om cannabisbrukare.
4. Vården för cannabismissbruk.

Nu testar vi legalisera, vart går dina pengar nu istället?
1.
2.
3.
4. Vård för cannabismissbruk.

Till detta kan du sedan lägga till intäkter för cannabisförsäljning till statskassan (20-25% av befolkningen använder cannabis, räknat på 5 g per månad i snitt för människor mellan 21-40 så drar vi in 3.32 miljarder kroner per år).

Citat:
Väldigt bra inlägg! Det skulle dock vara bra om du inkluderade några källor också; som t.ex. var du har fått 20-25% ifrån.

Jag har gjort (tidigare i tråden) här finner ni dem igen:

http://www.lansstyrelsen.se/vastragotaland/SiteCollectionDocuments/Sv/publikationer/2013/2013-04.pdf
http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/15724/Cannabisbruk%20och%20brott.pdf?sequence=2
http://hig.diva-portal.org/smash/get/diva2:486544/FULLTEXT01.pdf
Sista studien hänvisar till www.can.se
Siffrorna varierar mellan 20-30% + ett mörkertal.

http://www.alcoholaddiction.info/alcoholism-statistics.htm

http://www.drugwarfacts.org/cms/Addictive_Properties#sthash.c8fIoSzl.gYdZCZOn.dpbs
Senast redigerad av Vrig 2014-01-10 kl. 23:09.
Citera
2014-01-10, 22:51
Medlem
DagsForEnRiesens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski

Det är stor skillnad på Kaffe och Cannabis. Att dra dessa paralleller är helt orelevant. Skillnaden är stor därför att på Kaffe så blir du inte helt påverkad så att du knappt kan kalla dig själv nykter.
Jag gillar personligen inte kaffe men det har hänt att jag kört ner en platta powerking under ett dygn på LAN och mått piss. Men inte påverkad av något slag, kanske lite skakis. Men inte påverkad.

Av cannabis blir du helt jävla paff i skallen. Det räcker med 0.3 gram för att bli berusad. Kanske inte mega berusad som ni missbrukare gillar att bli. Men det är nog berusad för att inte fungera som i vanligt nyktert tillstånd.
Jag vet därför att jag själv rökt cannabis ett fåtal gånger några år sedan och ångrar det stort. Men ändå så ångrar jag det inte 100% för att det har gett mig erfarenhet nog att kunna få neka cannabis. Jag tycker inte att man ska klandra emot det man inte vet. Jag vet om Cannabis, jag har rätt att få vara anti-droger, eftersom jag inte är ignorant om ämnet. Jag har forskat om ämnet, jag har testat det. Jag vet hur det funkar och jag har sett vad som händer med folk när de tar det, och vad som händer efter långa perioder av missbruk. Jag är inte vanlig random weed-basher som Beatrice Ask.

En bättre parallell att dra skulle nog vara alkohol. Men ni cannabisbrukare gillar att dra det till det extrema. Ni får det att låta som om att man skulle dricka en öl så skulle man springa runt som en galning och börja veva mot folk för att, enligt er så blir man aggressiv av alkohol.
Det kan jag hålla med om - att man kan bli aggressiv av alkohol, inte att man blir påverkad lätt. Men det beror helt på vem man talar om; visst jag har träffat många hullisar på fotbollsmatcher som druckit en för många öl och traskat runt och gapar samt vevar mot folk. Men detta beror helt på vem och hur personen är. Sen finns det oss andra som kan supa oss under bordet och inte höja rösten eller skada en fluga, som t ex mig.

Hur en person beter sig på cannabis beror också självklart på vem personen är. Problemet med knark, cannabis i fråga. Är självklart pga av dess beroendeframkallande och berusningsstyrka. Det räcker med ett fåtal bloss för att bli berusad. Medans med alkohol krävs det en del mängd för att bli berusad. Du har mer kontroll med alkohol än cannabis.
Dricker du alkohol så är du antagligen bakis dagen efter men inte mer än så. Dricker man alkohol dagligen och måste få i sig alkohol så har man ett problem som jag inte står för ett enda dugg.
Men med cannabis är brukaren säkert efterstekt dagen efter men ofta så får personen ett starkt sug för cannabis igen pga cannabinoider som finns i cannabis utsöndrar stora mängder endorfin som är väldigt beroende framkallande. Detta ger kroppen signaler om att man vill röka cannabis igen och igen.

Alkohol har inte detta beroende sug. Alkohol är ett gift för kroppen och det är uppenbart eftersom kroppen själv säger ifrån alkohol genom att kissa/svetta ut det eller spy i värsta fall.
Dagen efter man druckit alkohol så vill inte kroppen ha i sig mer alkohol. "Jag ska aldrig mer dricka igen" är ett vanligt uttryck när man är bakfull. För att kroppen själv sagt emot hjärnan att den inte vill ha i sig alkohol igen.
Röker du cannabis är det endorfinerna i hjärnan som talar. De vill ha mer, och de vill inte sluta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in