Citat:
Ursprungligen postat av
DrKovski
Du får gärna övertala oss, men först när ni tittar på varför cannabis blev olaglig så förstår ni att det handlar om pengar och inte att hjälpa någon. Hade du varit för ett förbud av kaffe också om du fötts under den tiden de blev olagligt fem gånger?
Det är stor skillnad på Kaffe och Cannabis. Att dra dessa paralleller är helt orelevant. Skillnaden är stor därför att på Kaffe så blir du inte helt påverkad så att du knappt kan kalla dig själv nykter.
Jag gillar personligen inte kaffe men det har hänt att jag kört ner en platta powerking under ett dygn på LAN och mått piss. Men inte påverkad av något slag, kanske lite skakis. Men inte påverkad.
Av cannabis blir du helt jävla paff i skallen. Det räcker med 0.3 gram för att bli berusad. Kanske inte mega berusad som ni missbrukare gillar att bli. Men det är nog berusad för att inte fungera som i vanligt nyktert tillstånd.
Jag vet därför att jag själv rökt cannabis ett fåtal gånger några år sedan och ångrar det stort. Men ändå så ångrar jag det inte 100% för att det har gett mig erfarenhet nog att kunna få neka cannabis. Jag tycker inte att man ska klandra emot det man inte vet. Jag vet om Cannabis, jag har rätt att få vara anti-droger, eftersom jag inte är ignorant om ämnet. Jag har forskat om ämnet, jag har testat det. Jag vet hur det funkar och jag har sett vad som händer med folk när de tar det, och vad som händer efter långa perioder av missbruk. Jag är inte vanlig random weed-basher som Beatrice Ask.
En bättre parallell att dra skulle nog vara alkohol. Men ni cannabisbrukare gillar att dra det till det extrema. Ni får det att låta som om att man skulle dricka en öl så skulle man springa runt som en galning och börja veva mot folk för att, enligt er så blir man aggressiv av alkohol.
Det kan jag hålla med om - att man kan bli aggressiv av alkohol, inte att man blir påverkad lätt. Men det beror helt på vem man talar om; visst jag har träffat många hullisar på fotbollsmatcher som druckit en för många öl och traskat runt och gapar samt vevar mot folk. Men detta
beror helt på vem och hur personen är. Sen finns det oss andra som kan supa oss under bordet och inte höja rösten eller skada en fluga, som t ex mig.
Hur en person beter sig på cannabis beror också självklart på vem personen är. Problemet med knark, cannabis i fråga. Är självklart pga av dess beroendeframkallande och berusningsstyrka. Det räcker med ett fåtal bloss för att bli berusad. Medans med alkohol krävs det en del mängd för att bli berusad. Du har mer kontroll med alkohol än cannabis.
Dricker du alkohol så är du antagligen bakis dagen efter men inte mer än så. Dricker man alkohol dagligen och måste få i sig alkohol så har man ett problem som jag inte står för ett enda dugg.
Men med cannabis är brukaren säkert efterstekt dagen efter men ofta så får personen ett starkt sug för cannabis igen pga cannabinoider som finns i cannabis utsöndrar stora mängder endorfin som är väldigt beroende framkallande. Detta ger kroppen signaler om att man vill röka cannabis igen och igen.
Alkohol har inte detta beroende sug. Alkohol är ett gift för kroppen och det är uppenbart eftersom kroppen själv säger ifrån alkohol genom att kissa/svetta ut det eller spy i värsta fall.
Dagen efter man druckit alkohol så vill inte kroppen ha i sig mer alkohol. "Jag ska aldrig mer dricka igen" är ett vanligt uttryck när man är bakfull. För att kroppen själv sagt emot hjärnan att den inte vill ha i sig alkohol igen.
Röker du cannabis är det endorfinerna i hjärnan som talar. De vill ha mer, och de vill inte sluta.