2014-01-09, 23:49
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad jag har förstått så är advokatens nya bevis, han kallar det så, att KJ far kan ge honom alibi för stora delar av den tid som åklagaren hävdar att KJ kan ha begått brotten, jag tror att det är så det ligger till.

Är det så det ligger till bedömer jag värdet på alibit fadern ger sonen ungefär likvärdigt med vad AN ger maken. Dvs ihåligare än en schweizerost.
Citera
2014-01-09, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag rättade till det svaret Bläddra en sida bakåt.

Sedan tror jag att det blev en långvarig diskussion (här) om vad som förorsakat märkena på VBs rygg - som jag också var delaktig i. Då framstod det som att det troligen var en skölp. Ett verktyg som dom flesta inte har i verktygsskåpet direkt.

Att KJ skulle ha det liggandes hemma och dessutom med ett orangefärgat skaft ... Som sedermera fanns i KJs skuff, om än med knivliknande blad.

Att det inte är samma "verktyg" verkar osannolikt.

1. Ett håljärn är inte lika vanligt som en hammare, men det är ändå ingen ankpress av silver, precis. Finns i varenda slöjdsal och byggvaruhus, t ex Lakkapää, som finns i både Gällivare och Luleå, har flera med GULT handtag (för AB var ju inte alls så "specifik" vad gäller orange ) http://www.lakkapaa.com/lakka_se/searchProducts.do

2. Är det "med knivliknande blad" du önskar fram att det står i beslagsprotokollet nu? Tur att du kopierade citatet. "Kniv" står det. Inget annat.

3. Sannolikheten kan vi ju ha olika åsikter om. Jag tror folk kan dra sina egna slutsatser av det som presenterats här. I min bok finns ett håljärn som setts hemma hos KJ, men sedan inte återfunnits.
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-09 kl. 23:54.
Citera
2014-01-09, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Du verkar inte ens förstå vad det är vi diskuterar.

Quarrel/Zero73 har hittat ett ställe en bit söder om KJ:s bostad där telefoner verkar tappa 3G-kopplingen under ca 6 min om man går en promenad genom skogen till/från Sävastvägen och till/från ungefär den punkt där en kvinna med "asiatiskt" utseende observerades runt kl 21.30.

Tappet på VB:s mobil skedde kl 20.32. Jag hävdar att det inte ens finns en teoretisk möjllighet för henne att hinna till den punkten där det skulle ske från KJ:s bostad om hon i god ordning och efter att fått en kram (som han sagt i alla vittnesmål) gett sig av från honom efter att första Family Guy slutat. Och om hon nu ändå var där så blir problemet det motsatta mot vad du beskriver (mellan 20.25 och 21.30 är det fö 65 minuter, inte 55): Hon torde förflytta sig till den punkten där vittnet såg henne på max 10-15 minuter. Då är inte klockan ens 21. Skulle hon ha gått ett varv till då samma sträcka (genom skogen, FAST hon var mörkrädd enligt chatt mellan henne och KJ) och observerats nästa varv?

Nä, det här är bara en rövarhistoria, inget annat. Fakta går inte ihop för fem öre.
Det finns fler förklaringar än Q/Z om varför VB mobil går ned från 3 till 2 G kl 20:32 och tillbaka till 3G kl 20:38: där jag ser att KJ själv kan ha ändrat inställning på VB mobil till högsta anslutningshastighet 2 G, väntat en stund och sedan ändrat tillbaka till 3 G. Detta för att få det att se ut som om mobilen har rört på sig bort från lägenheten. Sedan kan han ha vänner som har mätt upp vart täckningen går ned från 3 G till 2 G och tillbaka samt hur lång tid det tar att gå denna sträcka för att i ett senare skede kunna påvisa möjligheten att hon gick den sträckan vid en viss tidpunkt. På detta sätt kan han eller de ha skapat ett villospår.

Sedan till några funderingar:
KJ berättar i förhör med Polisen att han lämnade lägenheten vid 22.00-tiden och körde till sina föräldrars hem i Svartbyn där hans yngre bror Daniel befann sig med kompisar (står så i FUP, inte kompis som det borde ha stått om det bara var DJ och WT där och spelade). Han körde raka vägen dit och stannade där i ungefär en timme och körde sedan tillbaka hem till bostaden.

När Kristoffer kom hem till sin bostad strax efter 23.00 somnade han med tv:n på i soffan.
(FUP, s.1638). Om KJ talar sanning så har han befunnit sig hemma och somnade i soffan före tidpunkten då växeln försöker koppla upp VB mobil (23:48, 23:52 och 23:53, VB mobil befinner sig inom mastens täckningsområde, samma vinkel, varav sista tillfället nås de inte och Polisen tror att den antingen har gått sönder eller så har någon tagit ur SIM kortet). Airsoft polaren RÅ ringde KJ kl 00:10 utan att få svar, några minuter senare skickar RÅ SMS (kl 00:18) som KJ svarar på kl 00:19. DJ är lite osäker om vilken tid KJ kom till föräldrahemmet men någon gång mellan kl 22.00 och 00.00.

En rimlig bedömning torde vara att det är KJ som har sönder VB mobil i sin lägenhet kl 23:53. Han har för Polisen uppgett att han var hemma strax efter 23.00, några minuter senare försöker växeln att koppla upp VB mobil och efter andra försöket går inte längre VB mobil att nås (trasig eller utplockat SIM kort), ytterligare några minuter skickar KJ ett SMS till RÅ från lägenheten.
Det verkar som om att KJ kokat ihop en story som förklarar att han var hemma för att kunna förklara SMS till sin airsoft kompis, och samtidigt kunna bortförklara att det inte var han som hade sönder den. Det är inte heller omöjligt att han kan ha haft hjälp av någon som är insatt i hur mobil telefoni fungerar och hur det går att bortförklara händelser kopplat till detta.
Citera
2014-01-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Med risk för att ett par tre skribenter kommer att få svårt att somna inatt, lite mer vatten på kvarnen.

Hittade en A*nsi Nor*ström, av en händelse vän med ME på Facebook, det finns kanske en koppling mellan AN och ME?

Fick ni orgasm nu Quarrel, MBoudine och giveaway...

haha

.. detta är intressant, nu kan man helt plötsligt inte se A*nsi Nor*ströms vänlista.. är hon syster till AN?

Vad står signaturen ME för?
Citera
2014-01-09, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Är det så det ligger till bedömer jag värdet på alibit fadern ger sonen ungefär likvärdigt med vad AN ger maken. Dvs ihåligare än en schweizerost.

Två schweizerostar med andra ord. Frågan är vem som är mest ihålig?
Citera
2014-01-09, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
MB uppger att när hon har hotat
med att komma hem till honom så har han svarat på SMS'en för att lugna ner henne. MB
svarade på vissa SMS för att få lugn och ro.
Förhör med MB; 2013-05-24 08:10 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 996

Ploy har skickat SMS och då skrivit att hon ser hans
bil utanför restaurangen.

FUP s997

Vid ett tillfälle så skrev hon att hon stod utanför hans hus och när han kollade så var hon ej där.
FUP s 991

När AF (VB:s ex ) hade kontaktat MB:s fru så skickade MB SMS till Ploy och sa att allt var slut.
Han svarade inte på SMS'en och helt plötsligt så när han kom ut från sin restaurang så
satt Ploy bakom , vid bakhjulet, på MB:s bil. MB:s fru sa "vad sitter du här för".
Ploy gick ut och MB sa till henne att gå därifrån.
Ploy reser sig upp och säger "jag vill prata". MB säger till Ploy "vi har inget att prata om
och du vet vad som gäller".
MB:s hustru frågar vem det var och MB berättar att det är
den kvinnan som AF har ringt om.
FUP s 996

Förhör med MB:s hustru AN 2013-05-24;
F1: förhörsledare
H: MB:s hustru AN

F1. Ja, har du sett Vatchareeya någon gång?
H. Jo en gång och det var efter den här efter att den där killen hade ringt till mig AF (VB:s ex, min anm) hade sagt att dom hade haft sex.
F1. Ja.
H. Och så fick jag ett till SMS av AF när MB var på väg till jobbet där det
stod det är AF det här och jag undrar bara hur har det gått? Och då svarade jag inte på
det och jag sa till MB nu har jag fått ett till här av honom, han vill veta hur det har gått.
Jaha, han hade sagt att han ville veta om han skriver igen. Han har varit rädd att det skulle
komma fram till att de hade haft sex. Jag svarade inte, jag skickade till MB då så fick jag
av MB. Nej det var konstigt att visste att AF hade kontaktat mig. MB fick ett
meddelade av honom, ge fan i Vatchareeya eller något sådant, lägg av med att ha kontakt
med Vatchareeya.. Eller något sådant där. Och då skrev MB tillbaka till honom, sluta och
trakassera AN. Och sedan fick jag tillbaka ett SMS utav AF, jag trakasserar ingen
A(N), eller vad nu hette, skriver han. Det var nog bara att han inte kom ihåg mitt namn, jag
vet inte men. I alla fall en vecka senare ungefär när jag lämnar restaurangen och åka hem så
sitter någon i bilen och jag förstod ju att det var hon då. Det var en utländsk tjej som satt där,
jag sa att det är nog inte, för hon satt på min sida där jag skulle kliva in. Jag såg henne inte
först för jag packade in grejer längst bak. Nej sa jag, vi skall köra iväg med bilen och så sa
hon till MB att jag vill prata och MB sa nej jag vill inte prata. Jag sa att du måste gå ut
för vi skall köra med bilen, då reste hon sig till sist sakta upp och så gick hon iväg sakta och
MB, du ser ju hur hon är, hon är ju konstig så har han upplevt det, inte att han har sagt det
till mig, men att han har fått flera SMS per dag och allt det här, det var från förra sommaren.

Och vi började diskutera jag och MB, varför sitter hon bakom bilen, men varför sitter hon
utanför restaurangen och bredvid bilen och vill prata med dig. Ja men hon kanske vill be om
ursäkt för att den här killen har ringt och sagt att vi har en affär och be om ursäkt hon vill bara
be om ursäkt och ställa till med mig och så där. Jag har som ingen särskild uppfattning om
henne.
Förhör med AN; 2013-05-24 08:13 diarienr: 2500-K8041-13
FUP s 1114

Jag menar att det är mycket möjligt att VB ville/planerade (ev enl ök med MB) att träffa MB för att prata sedan hon lämnat KJ:s lägenhet
, och att den ensamma kvinnliga fotgängaren med thailändskt/asiatiskt utseende och mörka kläder, som vittnet såg den kvällen kan ha varit VB.

Instämmer. Kan det ha varit så att AN kom på att MB skulle träffa VB och att den redan anstränga och hotfyllda situationen spårade ur?
Citera
2014-01-10, 00:01
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2
Det finns fler förklaringar än Q/Z om varför VB mobil går ned från 3 till 2 G kl 20:32 och tillbaka till 3G kl 20:38: där jag ser att KJ själv kan ha ändrat inställning på VB mobil till högsta anslutningshastighet 2 G, väntat en stund och sedan ändrat tillbaka till 3 G. Detta för att få det att se ut som om mobilen har rört på sig bort från lägenheten. Sedan kan han ha vänner som har mätt upp vart täckningen går ned från 3 G till 2 G och tillbaka samt hur lång tid det tar att gå denna sträcka för att i ett senare skede kunna påvisa möjligheten att hon gick den sträckan vid en viss tidpunkt. På detta sätt kan han eller de ha skapat ett villospår.

KJ berättar i förhör med Polisen att han lämnade lägenheten vid 22.00-tiden och körde till sina föräldrars hem i Svartbyn där hans yngre bror Daniel befann sig med kompisar (står så i FUP, inte kompis som det borde ha stått om det bara var DJ och WT där och spelade). Han körde raka vägen dit och stannade där i ungefär en timme och körde sedan tillbaka hem till bostaden.

När Kristoffer kom hem till sin bostad strax efter 23.00 somnade han med tv:n på i soffan.
(FUP, s.1638). Om KJ talar sanning så har han befunnit sig hemma och somnade i soffan före tidpunkten då växeln försöker koppla upp VB mobil (23:48, 23:52 och 23:53, VB mobil befinner sig inom mastens täckningsområde, samma vinkel, varav sista tillfället nås de inte och Polisen tror att den antingen har gått sönder eller så har någon tagit ur SIM kortet). Airsoft polaren RÅ ringde KJ kl 00:10 utan att få svar, några minuter senare skickar RÅ SMS (kl 00:18) som KJ svarar på kl 00:19. DJ är lite osäker om vilken tid KJ kom till föräldrahemmet men någon gång mellan kl 22.00 och 00.00.

En rimlig bedömning torde vara att det är KJ som har sönder VB mobil i sin lägenhet kl 23:53. Han har för Polisen uppgett att han var hemma strax efter 23.00, några minuter senare försöker växeln att koppla upp VB mobil och efter andra försöket går inte längre VB mobil att nås (trasig eller utplockat SIM kort), ytterligare några minuter skickar KJ ett SMS till RÅ från lägenheten.
Det verkar som om att KJ kokat ihop en story som förklarar att han var hemma för att kunna förklara SMS till sin airsoft kompis, och samtidigt kunna bortförklara att det inte var han som hade sönder den. Det är inte heller omöjligt att han kan ha haft hjälp av någon som är insatt i hur mobil telefoni fungerar och hur det går att bortförklara händelser kopplat till detta.

Med detta kanske Berg var behjälplig ?
Senast redigerad av MBoudine 2014-01-10 kl. 00:05.
Citera
2014-01-10, 00:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Två schweizerostar med andra ord. Frågan är vem som är mest ihålig?

Det är nog jämt skägg gissar jag ..
Citera
2014-01-10, 00:12
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Instämmer. Kan det ha varit så att AN kom på att MB skulle träffa VB och att den redan anstränga och hotfyllda situationen spårade ur?

M. Kan vara så. Att någonting fatalt hände Vatchareeya vid den tiden känns gjutet. Men jag är osäker på att hon dödades samma kväll/natt. Kan vara så, men jag är inte säker. Jag tror hon kan ha hållits instängd nånstans innan eventet med henne började - 50/50.
Citera
2014-01-10, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Man får en mer fyllig beskrivning i ljudupptagningen från rättegången. Det är tydligt att det inte är en vanlig kniv som beskrivs. Jag tycker dock han är rätt virrig i förhören och i rätten och eftersom ingen annan verkar ha sett verktyget känner jag mig inte fullständigt övertygad.

Oavsett, så finns den hos polisen och kan bara skickas in till SKL. Så får man ett svar.

Jag har också lyssnat på ljudupptagningarna (tack mova-tova för dom ).

Rent allmänt kan jag tycka att kunskapen om olika nedsättningar är förtvivlat låg. Man ställer svårartade frågor, som kanske tolkas helt annorlunda av mottagaren (om frågeställningen överhuvudtaget är begriplig) och sedan tror man att man fått ett korrekt svar. UTAN att begripa vad det är svar på).

Helt OT.
Citera
2014-01-10, 00:16
Medlem
Citat:
Oavsett, så finns den hos polisen och kan bara skickas in till SKL. Så får man ett svar.

Nix. Det gula håljärnet är borta, tillsammans med ryggsäcken, skorna och duschdraperiet
Citera
2014-01-10, 00:18
Medlem
zero73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husvagn2

Du har ju noll koll på hur saker och ting förhåller sig uppenbarligen. Har skrivit snart hundratals inlägg om hur mobiltelefoni fungerar, hur registreringen av uppgifter fungerar och vilka uppgifter som registreras och när, står klart och tydligt i FUP.

Ändå kommer sådana här retarderade inlägg som både bevisar att personen inte är läskunnig och har problem med att förstå fakta... ja herrejösses.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in