2014-01-09, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur tycker du ABs egna skiss överensstämmer med ett stämjärn?

Jag tror han försöker rita en skölp. Jag tycker han är dålig på att rita
Citera
2014-01-09, 23:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BokmakareF
Jag vet att jag gissar mycket här... Men om jag ställer frågor så kanske någon annan hittar svaren? Om vb faktiskt träffade MB denna kväll hemma/utanför Mbs bostad så kanske kJ och medhjälparen väntade på henne i närheten... Låt oss säga strax innan eller efter (beroende på gångriktningen som är oklar) sista presumtiva iakttagelsen vid 21.30. Var det inte så att mb och an hade olika versioner om vad de gjorde på kvällen men att de var överens om att an gick isäng tidigt... Hon upptäckte kanske därför inte Mbs kvällsmöte ute på gatan. När det sedan började ställas frågor i förhör till mb så kanske han berättade för an om mötet och att de kom överens om att inget säga. Det skulle ju ha gjort dem båda misstänkta! Jag tror att vb berättade att Någon tagit stryptag och att hon var rädd. Kanske att hon lämnat sin mobil och andra tillhörigheter. Därför såg hon av vittnet cb ut att vara på kvällspromenad, för vem går på kvällspromenad med påse eller väska? Vad tror ni om det? Kan det vara den lilla detaljen som Forsberg fått nys om??

Vad jag har förstått så är advokatens nya bevis, han kallar det så, att KJ far kan ge honom alibi för stora delar av den tid som åklagaren hävdar att KJ kan ha begått brotten, jag tror att det är så det ligger till.
Citera
2014-01-09, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Eeehh?

Läs förhöret igen. Det är ingen kniv AB beskriver, det är ett slags stämjärn. Troligen ett håljärn/skölp (träsnidarverktyg, användbart till att exempelvis mejsla ut smileys i bordsskivor ). AB vet inte vad ett stämjärn är, men det gör polisen. Hade det varit ett stämjärn av något slag i skuffen, så hade det stått stämjärn i rapporten. Sätter alltså en peng på att kniven i bagagutrymmet INTE är det verktyg AB beskriver.

EDIT: Värt att nämna för de som inte följt tråden sen Dacke dog - ett håljärn ger ett karaktäristiskt u-format snitt, nog den bästa förklaringen till de skador VB hade på ryggen som hittills presenterats i tråden. Så det här är - precis som allt annat som diskuteras nu - inget nytt, bara uppkokt skåpmat.

AB uppger själv att han inte vet vad ett stämjärn är".

Om man läser FHs frågor kan man lätt säga att dom är ledande.

AB anger specifikt att skaftet var orange, min gissning är att det är därför han kommer ihåg det. Hur många orangefärgade verktyg har i övrigt nämnts i tråden?

Inget.
Senast redigerad av Remark 2014-01-09 kl. 23:23.
Citera
2014-01-09, 23:17
Medlem
Citat:
Så viss jag uppfattat det upprättade polisen en sambandscentral där deltagare i MPS "checkade in/ut" och sedan fördelades dom i grupper och tilldelades bestämda sökområden.

Däremot undrar jag över att DJ uppger att han deltog en gång, men inte skrev upp sig på listan. Eftersom han inte åkte dit med KJ måste han ha färdas med egen bil.

vad jag förstod så deltog inte DJ i MPS sök utan med KJ och hans kompisar. KJ med kompisar sökte även själva efter VB.
Citera
2014-01-09, 23:18
Medlem
Citat:
AB uppger själv att han inte vet vad ett stämjärn är. Står att läsa i FUP.

Jag vet. Jag citerade just det stycket, ju!

Och när AB sedan får se ett stämjärn på bild på förhörsledarens mobil bekräftar han att det är ett sånt verktyg han menar, men att detta stämjärn var liksom "böjt på andra sidan" av bladet.

Alltså en skölp.

A förevisas bilder på stämjärn, vilka Pa J. Kempainen tar fram på sin telefon via internet, och han svarar att det är ett sådant verktyg han syftar på. Han menar att han kan ha uppfattat att bladet var platt på ena sidan och böjt på andra sidan eftersom bladets kanter "lutar" längs med hela bladet. Därav "böjen" som han tecknat på skissen
Senast redigerad av SanLiTun 2014-01-09 kl. 23:21.
Citera
2014-01-09, 23:30
Medlem
Citat:
[b]
Om man läser FHs frågor kan man lätt säga att dom är ledande.

Vad skönt då att jag återgav citatet i sin helhet några inlägg bakåt, så att alla kan läsa själva och bedöma om du har rätt.
Citera
2014-01-09, 23:31
Moderator
OYs avatar
Med risk för att ett par tre skribenter kommer att få svårt att somna inatt, lite mer vatten på kvarnen.

Hittade en A*nsi Nor*ström, av en händelse vän med ME på Facebook, det finns kanske en koppling mellan AN och ME?

Fick ni orgasm nu Quarrel, MBoudine och giveaway...
Citera
2014-01-09, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad jag har förstått så är advokatens nya bevis, han kallar det så, att KJ far kan ge honom alibi för stora delar av den tid som åklagaren hävdar att KJ kan ha begått brotten, jag tror att det är så det ligger till.

Ok. Intressant! Men det förändrar nog inte något ändå.

Då kvarstår frågan om hon varit hos mb på kvällen. Vittnesiakttagelsen pekar ju lite åt den möjligheten. Kanske var det mb som var för full för att kunna köra henne hem? Om hon nu var där?

Jag börjar gissa att KJs märkliga kommentarer kring FL resonemang om dödsdag kan hänga ihop med ett faktum att hon snarare dog den 5:e tidigt på morgonen på en helt annan plats än i lägenheten. En fråga till, bara. Vart finns geocacher i närheten? Kan de ge några ledtrådar??
Citera
2014-01-09, 23:33
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BokmakareF
Ok. Intressant! Men det förändrar nog inte något ändå.

Då kvarstår frågan om hon varit hos mb på kvällen. Vittnesiakttagelsen pekar ju lite åt den möjligheten. Kanske var det mb som var för full för att kunna köra henne hem? Om hon nu var där?

Jag börjar gissa att KJs märkliga kommentarer kring FL resonemang om dödsdag kan hänga ihop med ett faktum att hon snarare dog den 5:e tidigt på morgonen på en helt annan plats än i lägenheten. En fråga till, bara. Vart finns geocacher i närheten? Kan de ge några ledtrådar??

Sedan var väl KJ:s far och mor bortresta när KJ begick brotten?
Citera
2014-01-09, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Jag vet. Jag citerade just det stycket, ju!

Och när AB sedan får se ett stämjärn på bild på förhörsledarens mobil bekräftar han att det är ett sånt verktyg han menar, men att detta stämjärn var liksom "böjt på andra sidan" av bladet.

Alltså en skölp.

A förevisas bilder på stämjärn, vilka Pa J. Kempainen tar fram på sin telefon via internet, och han svarar att det är ett sådant verktyg han syftar på. Han menar att han kan ha uppfattat att bladet var platt på ena sidan och böjt på andra sidan eftersom bladets kanter "lutar" längs med hela bladet. Därav "böjen" som han tecknat på skissen

Jag rättade till det svaret Bläddra en sida bakåt.

Sedan tror jag att det blev en långvarig diskussion (här) om vad som förorsakat märkena på VBs rygg - som jag också var delaktig i. Då framstod det som att det troligen var en skölp. Ett verktyg som dom flesta inte har i verktygsskåpet direkt.

Att KJ skulle ha det liggandes hemma och dessutom med ett orangefärgat skaft ... Som sedermera fanns i KJs skuff, om än med knivliknande blad.

Att det inte är samma "verktyg" verkar osannolikt.
Citera
2014-01-09, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
vad jag förstod så deltog inte DJ i MPS sök utan med KJ och hans kompisar. KJ med kompisar sökte även själva efter VB.

OK. Du har säkert rätt. Kan inte kolla nu.
Citera
2014-01-09, 23:47
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Jag rättade till det svaret Bläddra en sida bakåt.

Sedan tror jag att det blev en långvarig diskussion (här) om vad som förorsakat märkena på VBs rygg - som jag också var delaktig i. Då framstod det som att det troligen var en skölp. Ett verktyg som dom flesta inte har i verktygsskåpet direkt.

Att KJ skulle ha det liggandes hemma och dessutom med ett orangefärgat skaft ... Som sedermera fanns i KJs skuff, om än med knivliknande blad.

Att det inte är samma "verktyg" verkar osannolikt.

Man får en mer fyllig beskrivning i ljudupptagningen från rättegången. Det är tydligt att det inte är en vanlig kniv som beskrivs. Jag tycker dock han är rätt virrig i förhören och i rätten och eftersom ingen annan verkar ha sett verktyget känner jag mig inte fullständigt övertygad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in