2014-01-09, 15:17
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosey
Komvux räknas inte per termin utan snarare period. En period varar vanligtvis 10 veckor. Studerar du heltid får du 100% bidrag under dessa 10 veckor och får sedan söka bidrag på nytt för nästa period.

okej.men en period är väl 1 termin?
dom senaste två terminerna jag läst på komvux så har då "perioderna" sträckt sig över hela terminer..

sist ansökte jag bidrag från Jan-Juni (21v.) och Aug-Dec (18v.) finns bara som alternativ att söka för antingen Vårtermin 21v. eller hösttermin 18v..

Nu ska jag göra en helt ny ansökan då jag tänkt plugga mera. totalt blir ju studietakten 100% med tanke på att det är 500p som ska läsas.

ursäkta om jag verkar trög
Senast redigerad av Estranged62 2014-01-09 kl. 15:24.
2014-01-09, 15:20
Medlem
Lite förvirrad. Börjar på ett nytt program nu VT14 men kommer inte att göra sista tentan på nuvarande utbildning. Jag har 24/30hp och uppnår därför 75% som är kravet efter man läst 1 år. Jag undrar; Kan jag helt skippa tentan och hemtentan? Eller måste jag i alla fall försöka för att få CSN inför nästa termin? Känns som att om jag ändå måste försöka kan jag väl lika gärna plugga i förväg men är verkligen inte motiverad då jag aldrig kommer att ha nytta av denna delkurs.
2014-01-09, 15:39
Medlem
mooseys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estranged62
okej.men en period är väl 1 termin?
dom senaste två terminerna jag läst på komvux så har då "perioderna" sträckt sig över hela terminer..

sist ansökte jag bidrag från Jan-Juni (21v.) och Aug-Dec (18v.) finns bara som alternativ att söka för antingen Vårtermin 21v. eller hösttermin 18v..

Nu ska jag göra en helt ny ansökan då jag tänkt plugga mera. totalt blir ju studietakten 100% med tanke på att det är 500p som ska läsas.

ursäkta om jag verkar trög

För mig var det uppdelat i 5 10-veckorsperioder per år, så jag antog att det alltid var så, men då kan det uppenbarligen skilja sig mellan olika komvux. Så det är lugnt, snarare jag som är trög

Men om jag förstått det rätt så räknar dem antal poäng per termin, då spelar det ingen roll ifall vissa kurser slutar tidigare, bara du tar nog med poäng sträckt över hela terminen. Så i ditt fall, eftersom du t.o.m. läser mer än 100% bör det inte bli några problem. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
2014-01-09, 15:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MaxieTheSwe
Är det i poäng eller procent då? Om jag har en 15/30-termin efter mig, behöver jag klara ~15 nya hp för att få CSN (15+15=30) eller 30 (45/60 = 75%)?
Du ska ha klarat av 75 % av det antal hp du erhållit studiemedel för.

Ex:
Studiemedel för 30 hp, klarar bara 15 hp = måste klara 7.5 hp för att bli beviljad studiemedel igen (22.5/30 = 75 %)
2014-01-09, 15:42
Medlem
Estranged62s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moosey
För mig var det uppdelat i 5 10-veckorsperioder per år, så jag antog att det alltid var så, men då kan det uppenbarligen skilja sig mellan olika komvux. Så det är lugnt, snarare jag som är trög

Men om jag förstått det rätt så räknar dem antal poäng per termin, då spelar det ingen roll ifall vissa kurser slutar tidigare, bara du tar nog med poäng sträckt över hela terminen. Så i ditt fall, eftersom du t.o.m. läser mer än 100% bör det inte bli några problem. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.

okej då förstår jag =) är nog olika från skola till skola..

jag gjorde nyss en uträckning på CSN hemsidan och allt verkar stämma.. så det blir 100% hela terminen =) tack för svar
2014-01-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skotten84
Hej allihop!

Är för nuvarande anställd inom bygg fast funderar starkt på att ta min daytrading från hobby nivå till heltid. What's the worst that can happen, right?

En fråga, behöver jag registrera mig som eget företagare då eller är det bara fyller i en sådan k4 blankett och gör en skattedeklaration som vanligt?

Ursäkta mina språkförmågor och kunskapsbrist inom svenska skattesystemetsområdet, engelska är mitt modersmål.

Tack i förskott för hjälpen!

Angus

Ignorera den här frågan, lyckades få tag i någon hos Skatteverket som vet vad de gör! :-)
2014-01-09, 17:00
Medlem
Fittsaft85s avatar
Någon som vet vem Ericsson är på Placera forumet?

Jag tycker hans spekulationer inte är verklighetstrogna, men jag är nybörjare så jag ska väl inte säga så mycket

Det jag undrar är om Ericsson har Flashback?
2014-01-09, 18:10
Medlem
Lillknoddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Saxat från prospektet finner vi att:

Inlösen kan se efter styrelsebeslut till ett belopp om 2012,50 kronor (motsvarande 115% av teckningskursen) plus eventuellt innestående belopp per preferensaktie fram till den första avstämningsdagen efter årsstämman 2017, därefter sker inlösen till 1837,50 kronor (motsvarande 105% av teckningskursen) plus eventuellt innestående belopp per preferensaktie.

/ Dan, Avanza Bank

Okej tack så mycket, finner man prospektet på eran hemsida om man går in på aktien eller vart hittade du det?

Tack på förhand.
2014-01-09, 18:26
Medlem
Hej!

Rätt ny inom aktiehandeln men börjar förstå dom flesta uttrycken men har en del frågetecken! Förstått att det finns rörligt och fast courtage vid köp av aktier, samt att olika sorters "kundpaket" (Bas, Premium osv) har olika kostnader!

Jag har haft mitt sparande i Avanza Zero fram tills nu men är intresserad av att investera i en ETF eftersom att det är det enda sättet att i Sverige få tag på aktien jag vill ha. Några frågor som dyker upp då är:

1. Börsposter. Det står 100 där men så som jag förstått det så är den siffran "inofficiellt" den som gäller och att det kan bli svårare att köpa/sälja aktier som inte är hela börsposter? Måste man fortfarande köpa i börsposter eller går det att investera 5000:- om posten ligger i t.ex 87,06:-?

2. Minimuminvestering. Står inget om detta så antar att det är fritt fram?

3. Handlas i USD, tillkommer kostnad för detta? Aktien ligger på NYSE.

4. Kommer courtaget vara lika stort när man köper och säljer?

5. Försökt få ett humm om vad "spread" står för men inte riktigt fattat.

Tacksam för svar!

Mvh,
Savatielle
2014-01-09, 18:30
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswagster
Lite förvirrad. Börjar på ett nytt program nu VT14 men kommer inte att göra sista tentan på nuvarande utbildning. Jag har 24/30hp och uppnår därför 75% som är kravet efter man läst 1 år. Jag undrar; Kan jag helt skippa tentan och hemtentan? Eller måste jag i alla fall försöka för att få CSN inför nästa termin? Känns som att om jag ändå måste försöka kan jag väl lika gärna plugga i förväg men är verkligen inte motiverad då jag aldrig kommer att ha nytta av denna delkurs.

Du kan skippa den om du vill.
2014-01-09, 19:19
Medlem
hajenthirteens avatar
Hallo!

Är rätt ny inom aktiehandel och de är många frågor som kommer och går, somliga de består....mycket gäller större övergripande saker där jag har svårt att få ihop pusslet om hur allting hänger ihop och fungerar.

Tex:

Jag antar att aktier som emitteras ut av relativt stora bolag samtliga hittar en ägare (rätta mig ifall jag har fel) Säg att ett bolag som noteras släpper 1000 aktier som genast köps utav olika intressenter.

Vad hindrar bolaget från att ge ut ytterligare 1000 aktier? För jag tycker det är sällan jag hör om nyemissioner i större bolag där omsättningen utav aktier är väldigt hög, varpå det inte vore några problem att ta in ytterligare kapital genom nya aktier?

Jag låter säkert hur dum som helst nu, men jag är så illa tvungen.

Om jag själv spekulerar så har jag en gissning på att det beror på att efterfrågan på redan utgivna aktierna tillsammans med de nya då kommer minska och således kommer kursen att drivas nedåt. Kan det stämma?

Måste en nyemission röstas igenom på årsmötet?

Tacksam för hjälp
2014-01-09, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Du är inne på rätt spår! Det är helt enkelt olika marknadsplatser. Aktien handlas på båda marknaderna. Har du konto hos Avanza så är det enklast och billigast att handla aktien på den svenska marknaden. Dels så betalar du ett lägre courtage och dels så slipper du växla över SEK till Euro, dvs. du tar ingen valutarisk samt du spar in växlingsspreaden på 0,25%.

Kort sagt så är det oftast enklare och billigare att handla på Stockholmsbörsen.

/ Dan, Avanza Bank

Stort tack för ett utförligt svar.

När man söker efter en viss fond på avanza kan man gå tillväga på olika sätt märker jag. I börspoddens senaste avsnitt pratade dem om den här fonden https://www.avanza.se/borshandlade-fonder/om-fonden.html/157714/blackrock-municipal-income-closed-fund

Ifall jag inte söker i sökrutan uppe till höger kan jag inte hitta den trots att jag tycks gå igenom alla sidor av ETF. Hur fungerar det?
Senast redigerad av Karl1 2014-01-09 kl. 20:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in