2014-01-08, 02:17
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasA
Vad är Billigast att ha för mindre kapital Premium eller Bas?
Sen undrar jag även hur man på Avanza gör för att välja fast eller rörligt courtage?

Gör du ofta affärer större än runt 60.000 så blir Premium billigast, annars Bas.

Du väljer inte, du betalar rörligt courtage, men minst 39 kronor (99 med Premium).
2014-01-08, 04:27
Medlem
Kan inte sova eller äta. HT-13 saknade jag 30 hp innan jag kunde få mer csn. Fick 31
Hp inrapporterat den 16 dec, skickade direkt en ansökan. Fick ett meddelande om att dom måste granska min ansökan. Har mailat och svaret jag får är "din ansökan är fortfarande under prövning". Min fråga är, till emerain som verkar insatt, varför tar det så lång tid? Det är ingen utredning som behövs utan det tar 1 minut att kolla i ladok och se poängen och sedan bevilja studiemedel... Kommer jag fortfarande få för veckan efter den 16 dec? Räknade ut att det blir 6600 kr.
2014-01-08, 05:16
Medlem
htsolna08s avatar
Tänk börja lite smått med aktier har en budget på 100 k som jag tänkt fördela mellan 5 aktier.
Jag har tänker ha aktierna på långsikt så är det att rekommendera att köpa aktier med bra utdelningar?
Tänker bland annat på oriflame.
2014-01-08, 09:45
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl1
Vad är det för skillnad på Nokia som visas på den Finska börsen och den som visas på Sveriges externa lista på Avanza? Är det valutaskillnaden som man ska tänka på? Plus att courtaget är olika för att handla på Finska eller Svenska börsen.

Du är inne på rätt spår! Det är helt enkelt olika marknadsplatser. Aktien handlas på båda marknaderna. Har du konto hos Avanza så är det enklast och billigast att handla aktien på den svenska marknaden. Dels så betalar du ett lägre courtage och dels så slipper du växla över SEK till Euro, dvs. du tar ingen valutarisk samt du spar in växlingsspreaden på 0,25%.

Kort sagt så är det oftast enklare och billigare att handla på Stockholmsbörsen.

/ Dan, Avanza Bank
2014-01-08, 10:57
Medlem
bedinooos avatar
Tjena Studerade min första termin på santa monica college i usa. Läste 12 units och fick ett D i betyg i en 5 unit kurs. CSN ser C som godkänt. Om jag tar studieuppehåll nu och byter utbildning sen om ett halvår kan jag fortfarande få csn eller måste jag ta igen poäng? Isåfall hur tar jag igen poängen.
2014-01-08, 11:00
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaryllis92
Kan inte sova eller äta. HT-13 saknade jag 30 hp innan jag kunde få mer csn. Fick 31
Hp inrapporterat den 16 dec, skickade direkt en ansökan. Fick ett meddelande om att dom måste granska min ansökan. Har mailat och svaret jag får är "din ansökan är fortfarande under prövning". Min fråga är, till emerain som verkar insatt, varför tar det så lång tid? Det är ingen utredning som behövs utan det tar 1 minut att kolla i ladok och se poängen och sedan bevilja studiemedel... Kommer jag fortfarande få för veckan efter den 16 dec? Räknade ut att det blir 6600 kr.
Jag vet inte varför det dröjer, men det borde inte påverka och förändra. Du lämnade in vecksn innan den 16e, därför ska den 16e inte vara något problem. Du fårnpengarna i efterhand, men de borde komma.
2014-01-08, 11:20
Medlem
Om man sökt CSN och fått för två terminer och har 15/30 på den ena terminen och 30/30 på den andra, vad händer då? Det är ju 75% "totalt", men ena terminen saknar 50%...
2014-01-08, 11:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oberstein
Om man sökt CSN och fått för två terminer och har 15/30 på den ena terminen och 30/30 på den andra, vad händer då? Det är ju 75% "totalt", men ena terminen saknar 50%...
Så länge du varit registrerad på rätt antal poäng (30 HP/termin) så är det inga problem. Csn tittar på totalen, inte på specifik termin.
2014-01-08, 14:01
Medlem
Imirons avatar
Har säkert besvarats i tråden, men men. Ska skriva tentamen på andra tentamenstillfället (omtenta, om man blankade, failade eller missade första, jag blankade, om det nu är relevant) för en kurs jag hade i höstas på 22.5p. Jag måste alltså ha kursen för att få studielån. Men den skriver jag den 14e, och sen tar det ju tre veckor. Jag fortsätter plugga VT också, och jag sökte studielån för ett helt år, men universitetet måste ju fortfarande skicka in uppgifter.

Kommer jag först kunna få studielån för VT när tentamen är rättad och jag fått poäng på HT, eller är det bara så om man söker lån för en termin i taget?
2014-01-08, 14:10
Medlem
Lillknoddens avatar
Tänkte höra lite om Ratos Preferensaktie. Kursen är nästan uppe i 1900 nu från en teckningskurs på 1750, men avkastningen på 25 kr per kvartal är fortfarande rätt lockade jämfört med bankräntan imo.

Hur fungerar det med återlösning av dessa aktier, om ratos vill köpa tillbaka dem måste de betala marknadspris eller är det något annat som gäller för preferensaktier?

Hittade inget om det i infon eller på deras hemsida, här är enk länk till deras pressmeddelande:

http://hugin.info/1180/R/1709387/566500.pdf
2014-01-08, 15:19
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillknodden
Tänkte höra lite om Ratos Preferensaktie. Kursen är nästan uppe i 1900 nu från en teckningskurs på 1750, men avkastningen på 25 kr per kvartal är fortfarande rätt lockade jämfört med bankräntan imo.

Hur fungerar det med återlösning av dessa aktier, om ratos vill köpa tillbaka dem måste de betala marknadspris eller är det något annat som gäller för preferensaktier?

Hittade inget om det i infon eller på deras hemsida, här är enk länk till deras pressmeddelande:

http://hugin.info/1180/R/1709387/566500.pdf

Saxat från prospektet finner vi att:

Inlösen kan se efter styrelsebeslut till ett belopp om 2012,50 kronor (motsvarande 115% av teckningskursen) plus eventuellt innestående belopp per preferensaktie fram till den första avstämningsdagen efter årsstämman 2017, därefter sker inlösen till 1837,50 kronor (motsvarande 105% av teckningskursen) plus eventuellt innestående belopp per preferensaktie.

/ Dan, Avanza Bank
2014-01-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Jag vet inte varför det dröjer, men det borde inte påverka och förändra. Du lämnade in vecksn innan den 16e, därför ska den 16e inte vara något problem. Du fårnpengarna i efterhand, men de borde komma.

Jag skickade in en ansökan måndagen den 16 december, mina sista hp rapporterades då nämligen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in