2014-01-09, 16:25
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Man kan redan stryka variablerna om de båda står i täljaren? Hade den ena kvoten haft samma variabel i nämnaren hade min lösning varit rätt annars?
Ja, det är i princip samma grej som du har gjort fast en genväg - dela båda sidor med b och invertera dem sedan. Dock kom jag i efterhand på att båda våra lösningar bygger på ett antagande som inte nödvändigtvis är sant: b != 0.
Citera
2014-01-09, 17:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Graflund
Tack för responsen! Nu får du räkna med lite följdfrågor
Vad tycker du om denna? http://www.adlibris.com/se/bok/matematik-5000-kurs-1c-bla-larobok-9789127421608
Klarar jag av den? Finns på mitt lokala bibliotek och jag tänkte hämta ett exemplar efter jobbet om den rekommenderas. Vilka kapitel bör jag fokusera på? Skulle ta mig år att ta mig igenom den från första till sista sidan. Baserad på mitt resultat tänkte jag då.

Tack ännu en gång för hjälpen!
Matematik 5000 1c eller Origo 1c är de som rekommenderas, vilken som är "bäst" glömmer jag alltid av. Om bara Matematik 5000 finns på ditt bibliotek och du inte vill köpa någon av dem förefaller valet tämligen klart.

Klarar av och klarar av... den ligger på jämförbar nivå med Ma A/Ma B enligt Lpf94, och du har ju tagit studenten och klarat av de två kurserna?

Ditt DTK-resultat är bra, och NOG likaså - 50 % är fullt godtagbart.

Således skulle jag råda dig att fokusera på aritmetik (de fyra räknesätten), algebra, funktionslära, geometri och statistik, vilket är vad uppgifterna i XYZ och KVA prövar. Fokusera på att lära dig reglerna och förstå hur det fungerar, snarare än att göra alla uppgifter i boken. Denna tråd finns till ditt förfogande om du behöver hjälp med att förstå hur matematiken fungerar. Utöver detta bör du även öva, åtminstone lite, på de gamla högskoleprovens kvantitativa uppgifter och självklart fråga om hjälp ifall att du inte förstår hur en ska göra.
Citera
2014-01-09, 17:23
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
Ja, det är i princip samma grej som du har gjort fast en genväg - dela båda sidor med b och invertera dem sedan. Dock kom jag i efterhand på att båda våra lösningar bygger på ett antagande som inte nödvändigtvis är sant: b != 0.
Eller så kan vi konstatera att jag slarvade på vägen.

Jag har tittat igenom min ekvation en gång till och jag har missat att stryka den övriga b som sitter ihop med a.

b/(a+x) = b/2x (här glömde jag parentes)
b = b/2x*(a+x)
2x*b = b*(a+x)
2x*b = b(a+x)
2x*b = ab+xb (variablerna b kan vi stryka= alla tre)
2x = a+x
2x-x = a
x = a

Det är en bökigare väg att ta, men man kan också ta genvägen. Man väljer vad man känner bäst för. Det är nu man ska upptäcka sina slarvfel så man inte gör det på provdagen.
Citera
2014-01-09, 17:43
Medlem
Har använt Den kompletta guiden till högskoleprovet eller vad den heter. Hjälpte mig inte speciellt.

Läste en termin Statsvetenskap i Lund, och därefter höjde jag min verbala del ordentligt. Så mitt tips till er som vill höja er verbala är att läsa mycket svensk och engelsk litteratur. Bestäm att du ska läsa ut boken på x antal dagar så du tvingas att verkligen läsa och förstå innehållet, inte bara skumma.

Använde överstrykningspennor ganska flitigt senast, tror det hjälpte mig att välja ut viktig information och verkligen få in det i huvudet.
Citera
2014-01-09, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Jag fick väldigt dåligt resultat på mitt första högskoleprov. När jag söker in till en högskola, kommer de se mitt högskoleprov resultat? För vill inte att det ska vara med eftersom det var så dåligt och då lär högskolan tro att jag är pinsam :P
Högskoleprovsresultatet är en offentlig handling; vem som helst kan begära att få se ditt resultat.
Citera
2014-01-09, 17:55
Medlem
Om jag skriver ett bra resultat i vår, kan man söka med det redan till hösten då?
Citera
2014-01-09, 18:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vooby1
Om jag skriver ett bra resultat i vår, kan man söka med det redan till hösten då?
Ja. Varför skulle du inte kunna det?
Citera
2014-01-09, 18:10
Medlem
En fråga riktad till dig UFIG (kunnig?) och er andra, såklart.

Du sade att vem som helst kan ta reda på ens HP resultat. Skulle jag kunna ta reda på min t.ex. Kusins kompis systers brorsas resultat utan att fråga han? Ja, att t.ex. Ringa "HP's högkvarter" - ett exempel såklart... Men du förstår?
Citera
2014-01-09, 18:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SMDplz
En fråga riktad till dig UFIG (kunnig?) och er andra, såklart.

Du sade att vem som helst kan ta reda på ens HP resultat. Skulle jag kunna ta reda på min t.ex. Kusins kompis systers brorsas resultat utan att fråga han? Ja, att t.ex. Ringa "HP's högkvarter" - ett exempel såklart... Men du förstår?
Ja. Kontakta UmU (Umeå universitet), eller snarare institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. UHR kan förmodligen också kontaktas för att ta reda på någons resultat.

För att få ut någons resultat krävs endast personens personnummer, vilket även det är en offentlig handling som du kan ta reda på via t.ex. Skatteverket.
Senast redigerad av U-Fig 2014-01-09 kl. 18:25.
Citera
2014-01-09, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Ja. Kontakta UmU (Umeå universitet), eller snarare institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap. UHR kan förmodligen också kontaktas för att ta reda på någons resultat.

För att få ut någons resultat krävs endast personens personnummer, vilket även det är en offentlig handling som du kan ta reda på via t.ex. Skatteverket.

Grym du är, tackar!

Bara att majla eller? Det bör nog fungera?
Citera
2014-01-09, 18:31
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Eller så kan vi konstatera att jag slarvade på vägen.

Jag har tittat igenom min ekvation en gång till och jag har missat att stryka den övriga b som sitter ihop med a.

b/(a+x) = b/2x (här glömde jag parentes)
b = b/2x*(a+x)
2x*b = b*(a+x)
2x*b = b(a+x)
2x*b = ab+xb (variablerna b kan vi stryka= alla tre)
2x = a+x
2x-x = a
x = a

Det är en bökigare väg att ta, men man kan också ta genvägen. Man väljer vad man känner bäst för. Det är nu man ska upptäcka sina slarvfel så man inte gör det på provdagen.
Det gäller att utnyttja så många av dessa "genvägar" man kan för att snabbt klara av uppgifter och slippa tidspress. Om man är väl bevandrad inom matematikens regler och lagar kan man på många uppgifter likt denna snabbt härleda svaret utan några egentliga uträkningar, vilket reducerar risken för slarvfel. Att sitta och göra långa uträkningar på nästan varje uppgift är varken nödvändigt eller optimalt, och det kommer att påverka ditt resultat negativt om du gör så.

Här är varför man kan ta genvägen:
Citera
2014-01-09, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMDplz
Grym du är, tackar!

Bara att majla eller? Det bör nog fungera?

orkar du leta upp mejl adresserna till vardera webbplats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in