2014-01-09, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Vi kan nog vara ganska säkra på att vittnet faktiskt såg Vatchareeya vid den tidpunkt som uppgivits, det är mycket troligt. Inte svårt för åklagarna att genom frågor göra ett från början säkert vittne osäkert, och att vittnet slutligen medger att det ha varit fråga om en kvinna med asiatiskt utseende, dvs från viket asiatiskt land som helst och inte nödvändigtvis från Thailand. Har åklagarna bestämt sig för att KJ är gärningsman, och han ensam, blir det sågning av vittnen som pekar i annan riktning. Det borde advokat Forssberg varit uppmärksam på och påpekat.

Nja, det behöver inte vara så heller, men vi kan väl utgå ifrån att VB lämnade bostaden mer eller mindre levande (återigen hänvisar jag till expertisens uttalande om att bostaden inte är varken mord- eller styckningsplats) egentligen så har denna vittnesuppgift inte så stor vikt i själva bevisningen då KJ's största aber är blodbesudlingen i hans bil. Hade man inte den tekniska bevisningen så hade aldrig KJ blivit fälld i TR.
Citera
2014-01-09, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ovan stycke får mig direkt att tänka att OM det var KJ hon verkligen såg (vanskligt med vittnesuppgifter) med en annan person som kör en vit skåpbil, så finns möjligheten att de två personer hon bevittnade den 16/5 kan ha varit KJ och hans far.
Vet att JJ hade tillgång till en vit skåpbil om jag minns korrekt. Finns det fler personer i utredningen som använder sig av en vit skåpbil?

Den 16 maj letade säkert halva Boden efter flickan. Uppgifter om hennes mobils sista position var ute i media. Stället där skåpbilen stod var ett hett område att leta på. Därför är det ganska tröstlöst att lägga någon större vikt på den bilen.
Citera
2014-01-09, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av giveawayyourlove
Kan inte avgöra om det var VB men åtminstone någon som var lik henne, jag bedömer den här vitnessuppgiften som mycket trovärdig! citerar KSPs inlägg:

"Uppgiften är säker så till vida att vittnet sett en thailändska runt 21,30. Det står också i FUP att kvinnan var klädd i mörka kläder. Vittnet säger också att hon efteråt sett ett foto på VB i mörka kläder och tycker att det liknar kvinnan/thailändskan hon sett den 4/5. Vittnet uppger också att denna thailändska var på väg mot elljusspåret som ligger i närheten. Denna elljusspår leder bla. till Sävast. Bor inte AN och MB i Sävast-området?
FUP sid. 195-196."

Gör inte detta till en trådsanning.
Citera
2014-01-09, 14:05
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera
Den 16 maj letade säkert halva Boden efter flickan. Uppgifter om hennes mobils sista position var ute i media. Stället där skåpbilen stod var ett hett område att leta på. Därför är det ganska tröstlöst att lägga någon större vikt på den bilen.

Det jäkliga i historien är att även MB fogade över två vita skåpbilar vid denna tid. En VW och en Opel. Pappan JJ har/hade en vit Hyundai i30 kombi, som också kan betraktas som en skåpbil i en ung flickas ögon.
Citera
2014-01-09, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pacifiera

VB's sista mobilsignal ligger under masten Artilleribat som täcker KJ's bostad. Kl.17,04 skickar VB ett SMS till MB. Kl. 17,09 försöker VB's telefon ringa SOS (112#) detta sker när hennes telefon befinner sig under Artilleribat. Kl. 17,28 fortsätter sedan SMS trafiken mellan VB och MB fram till Kl.19,31. VB skickar 6st SMS till MB och MB skickar 4st SMS till VB under denna tidsperiod. Tyvärr har dessa SMS inte gått att återskapa.
Inte förrän Kl.23,53 har VB's telefon stängts av på ett onormalt sätt, dvs. man har inte stängt av den med on/off knappen.

Att någon sett KJ med Sonatan och en annan person med en vit skåpbil den 16/5 på kvällen vid ödehuset kan vara av intresse då kroppsdelarna dök upp några dagar senare just på den platsen.

Har inte hittat i FUP att det gjorts undersökningar av en vit skåpbil, men en undersökning av JJ's skåpbil tycker jag hade varit befogat.
Senast redigerad av KSP 2014-01-09 kl. 14:09.
Citera
2014-01-09, 14:08
Medlem
Citat:
Nja, det behöver inte vara så heller, men vi kan väl utgå ifrån att VB lämnade bostaden mer eller mindre levande (återigen hänvisar jag till expertisens uttalande om att bostaden inte är varken mord- eller styckningsplats) egentligen så har denna vittnesuppgift inte så stor vikt i själva bevisningen då KJ's största aber är blodbesudlingen i hans bil. Hade man inte den tekniska bevisningen så hade aldrig KJ blivit fälld i TR.

Absolut!

Rättelse: Blodbesudligen i KJs bil har a l d r i g varit något bevis att på att KJ skulle vara inblandad och kommer aldrig att bli.
Citera
2014-01-09, 14:09
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Nej, vem har påstått att KJ:s bostad är mord-och plats för styckning av VB ? Detta har skett i annat utrymme än KJ har tillgång till och kanske vid olika tillfällen och i olika utrymmen, styckning eventuellt utomhus eller i ett värn.

Edit: Blodbesudligen bevisar varken att KJ mördat VB - eller orsakat blodbesudlingen i hans bil.
Citera
2014-01-09, 14:11
Medlem
Citat:
SanLiTun: Du ser ju bara det du vill se:

OK. Ge mig då några exempel på inlägg från dig där du intresserar dig för något enda lite som talar till MBs fördel? Ett enda?
Citera
2014-01-09, 14:13
Medlem
Citat:
Absolut!

Rättelse: Blodbesudligen i KJs bil har a l d r i g varit något bevis att på att KJ skulle vara inblandad och kommer aldrig att bli.

TR har i alla fall gjort den bedömningen att just denna blodbesudling bevisar starkt att VB transporterats i Sonatans baklucka, sedan om hon var död eller levande under transporten låter jag vara osagt, hon hittades i alla fall mördad och styckad efter några dagar. Detta talar i viss mån för att KJ har med hennes död att göra. Han har i alla fall blod ifrån henne i skuffen vilket gör att VB högst sannolikt varit skadad på ett eller annat sätt när hon har legat där.

Hur tror du att VB's blod hamnade i KJ's baklucka?
Citera
2014-01-09, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Det jäkliga i historien är att även MB fogade över två vita skåpbilar vid denna tid. En VW och en Opel. Pappan JJ har/hade en vit Hyundai i30 kombi, som också kan betraktas som en skåpbil i en ung flickas ögon.

Det var väl span dygnet runt på åtminstone KJ dessa dagar runt 16 maj. Hur uppsikten på MB var är jag osäker på.
Citera
2014-01-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive

Det är mycket viktig information. Var de eller en av de vita skåpbilarna som han sålde strax efter att VB mördats? vet du/någon om han har kvar någon av de bilarna?
Citera
2014-01-09, 14:14
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
OK. Ge mig då några exempel på inlägg från dig där du intresserar dig för något enda lite som talar till MBs fördel? Ett enda?

Finns någon uppgift om att åklagarna anför omständigheter som talar till KJ:s fördel ? Detta ingår OCKSÅ i åklagarnas uppdrag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in