2013-11-24, 20:55
Medlem
http://hyvlar.se/japanskasnideriknivar
Kan inte riktig släppa dessa knivar..
Citera
2013-11-24, 20:57
Moderator
OYs avatar
KJ har hanterat ett ben efter det att det har tvättats, DNA tyder på det, är det inte vad åklagaren vill göra gällande?

Vem har i så fall hanterat det andra benet, finns ju inget DNA på det som pekar mot KJ eller ens någon, borde det inte finnas DNA på båda benen?
Citera
2013-11-24, 20:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
http://hyvlar.se/japanskasnideriknivar
Kan inte riktig släppa dessa knivar..

Förmodar att du har MB i åtanke. Varför skulle han ha sådana verktyg, finns det något som pekar mot att han rimligen kan tänkas ha sådana?
Citera
2013-11-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
KJ har hanterat ett ben efter det att det har tvättats, DNA tyder på det, är det inte vad åklagaren vill göra gällande?

Vem har i så fall hanterat det andra benet, finns ju inget DNA på det som pekar mot KJ eller ens någon, borde det inte finnas DNA på båda benen?

Han kanske bara hade en handske på sig :-) chansade lite hux flux
Citera
2013-11-24, 21:05
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack, och ingenting har nämnts i FUP om att det blodet verkar utspätt eller har utsatts för vatten?

Då har kanske påsen legat i skuffen när liket hamnade där och besudlades?

Påsen låg i de undre lagren i skuffen. Samt vänster arbetshandske; se FUP. Kj berättade i rätten att bagageutrymmet var tomt vid tidpunkten för VB:s försvinnande.
Citera
2013-11-24, 21:10
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajen2013
Han kanske bara hade en handske på sig :-) chansade lite hux flux
Eller att de var två som bar in benen. Den ena hade handskar. Hen med handskar var den noggranne som städade undan spåren, körde KJs bil, men hade ovanliga kängor som gav lite annorlunda skoavtryck.
Citera
2013-11-24, 21:12
Medlem
2,2 m tejp totalt. Ser ut att vara kapade med kniv el liknande har jag läst.
10 bitar, lika långa?
Om så, bör tejprullen ha diametern 7 cm.
Gissar att man med kniv skurit på rullen tvärs tejpen för att snabbt få ett
antal bitar av lämplig(för vad?) längd.
Så gör jag själv om jag inte får fatt på tejpänden.
Inte speciellt konstruktivt erkänns.

Krossa ovanstående teorier! Tack!
Citera
2013-11-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Planteringen skedde i så fall snarast efter mordet. Men kroppen kunde han inte göra sig av med på en gång, kan man anta. Sedan kom span och satte käppar i hjulen. Men så försvann span...

In med en likhund i restaurangen och deras sommarstuga i Lakaträsk. Så kan vi stryka det alternativet, eller få mer att jobba med. Det är nog bästa steget att starta med innan ärendet går upp i HR.
Citera
2013-11-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Eller att de var två som bar in benen. Den ena hade handskar. Hen med handskar var den noggranne som städade undan spåren, körde KJs bil, men hade ovanliga kängor som gav lite annorlunda skoavtryck.

Pratade inte KJ i sömnen om blod som sprutar, han pratade om sig själv i tredje person.
Citera
2013-11-24, 21:15
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Berg är inte fullständigt utredd. Vilket ord är det du inte förstår ?

Ja vad är det DU inte förstår? Jag vände mig formuleringen "inte utredd" som ett antal i tråden envisas med att upprepa som papegojor fast FUP innehåller över 100 sidor förhör och analyser som handlar om Berg.

Inte fullständigt utredd finns det f.ö. många som inte är: Fl*gare som sades vara väldigt svartsjuk. Styvpappan som några misstänkte i början av utredningen. Pensionären Y*gve som gärna ville "äga en sådan flicka". KJ:s kompisar som några tror kan ha besudlat hans bagagelucka av misstag när de kommit på airsofteventet med samma blodiga ryggsäck som de fraktat likdelar i. Endast fantasin sätter gränser.

Det finns ett förhållande som bl.a. ibland benämns "utredningsekonomi". Det handlar om den svåra konsten att avgöra var gränsen ska dras i en utredning när det gäller olika insatser och analyser av olika slag. Resurserna är i slutändan alltid begränsade och man kan omöjligen följa upp varenda liten tänkbar trådända som kan finnas. Man måste fundera över utbytet av en viss insats helt enkelt.

Denna realitet styr alla utredningar. I det här fallet har man lagt mycket tid på att syna Berg i sömmarna utan att hitta någonting. Det enda man har är ett teoretiskt motiv och det faktum att han tycks ha ett häftigt humör. Motivet är - även om vi tycker att motiv är jätteviktiga i en brottsutredning - inte särskilt imponerande heller om sanningen ska fram. Det bygger på antaganden i flera led:

- Berg kände sig allvarligt besvärad av VB:s kontakter med honom (bevis för detta saknas i utredningen)
- Berg kände sig hotad av att VB skulle avslöja förhållandet för hans fru (bevis för detta saknas i utredningen)
- Berg kände att konsekvenserna av ett avslöjande var så allvarliga att han var beredd att ta till vilka medel som helst för att undvika det (bevis för detta saknas i utredningen, tvärtom visade det sig att frun inte ägde någon del i hans företag och en skilsmässa skulle inte förändra hans ekonomi i nämnvärd grad.

Låt oss jämföra detta med Pierre Karlsson i Flakböle: Här har vi ett antaget motiv i form av pengabehov. Det bevisas av att:
- Karlsson hade en mycket ansträngd ekonomisk situation; Utmätning hotade och han hade lovat sin fru att pengar var på väg (hon kände öht inte till utmätningen heller)
- Motivbilden styrktes av att någon försökt få upp kassaskåpet som fanns i byggnaden.

Så medan Karlssons motiv kan anses fastslaget med en stor grad av säkerhet så förblir Bergs eventuella motiv en enda stor spekulation. Det motsägs dessutom av att han redan hade gjort ett partiellt erkännande året innan om sitt "strul" med Vatchareeya. Inte en enda av alla i tråden som förälskat sig i "karatespåret" har kunnat visa med någon rimlig grad av sannolikhet att Berg verkligen hade motiv. Det är precis lika troligt att han kände sig till lika delar besvärad och smickrad av uppvaktningen. Ändå har man fyllt tråden med spaltmeter efter spaltmeter som i princip bara bygger på detta antagna "motiv" som högst troligt aldrig har existerat någon annanstans än i fantasin.
Citera
2013-11-24, 21:16
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Kan tillägga att den andre som bar även har lite längre hår och skägg.
Citera
2013-11-24, 21:21
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldenman1
Pratade inte KJ i sömnen om blod som sprutar, han pratade om sig själv i tredje person.

Enligt en uppgift i tråden ja som sen detaljerades en del i ett PM till mig tidigt i somras. Jag tycker man ska vara försiktig med tolkningar av den under alla förhållanden, men jag får väl erkänna att jag spekulerat i att någon person som KJ upplever som en auktoritet (NEJ, INTE MB!!!) sagt åt honom att han måste vara tyst. Denna person tror jag i så fall endast är inblandad i själva efterbörden till mordet, även om jag inte tycker att man kan utesluta en med-GM till 100%

Uppgiften kan dock mycket väl vara en ren anka, det gäller att vara kritisk även mot sådana fakta som talar för ens egen teori. Anonyma FB-tips som inte stöds av annan källa bör alltid falla in under den kategorin. Jag vet att vi också har ett flertal exempel i tråden på saker som är uppenbart trollande och där man försökt utnyttja personer med hög trovärdighet som exvis Quarrel genom PM till vederbörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in