Citat:
Ursprungligen postat av
LemPica
Jag är själv djurägare och vet precis vad som är mitt ansvar och inte, vilket du uppenbarligen inte gör.
Som jag skrev tidigare, att ni erbjudit er att plocka upp bajset på grannarnas tomt efter att dom dessutom ringt och meddelat er om bajset är ju ingen lösning !
Det innebär att dom måste leva med skiten på sin tomt tills ni har tid/lust att plocka upp det.
Grejen som du inte fattar är att katten skall inte skita på grannarnas tomtar överhuvudtaget !
Det är det stumpan du inte förstår och som retar upp folk.
Bara för att ni valt att skaffa en katt med problem och inte vill göra den till innekatt så anser ni att grannarna bara skall acceptera det.
Så funkar det inte i den riktiga världen stumpan.
Dessutom har du i flera inlägg antytt att du inte tror att din katt är skyldig till allt bajsande på grannarnas tomtar utan påpekar att det finns fler katter i området.
Också dålig bortförklaring som retar upp folk.
Jag önskar också att du inte startat denna tråden här så jag sluppit inse hur puckade folk verkligen är. För puckad är du tamejfan.
Nej vi tog också dit katten personligen och lät dem skvätta vatten på henne för dem säger att man ska göra så, och efter det har vi ju inte hört om det hjälpte eller inte. Antagligen så var det någon granne av dessa två som det inte hjälpte hos. Vi har erbjudit att själva komma och plcoak upp det eller att dem ska komma till oss om vattnet inte hjälpte så vi kunde komma på en anann lösning. Nu har jag fått hjälp från andra vettiga människor om medel osv. Eftersom man ska avskräcka katten från den platsen!
Och jag har sagt att hur vet dem att det bara är våran katt som bajsar, det kan lika gärna vara våran katt och de andra, för jag tror inte det är så troligt att dem kan fylla 4 påsar varannan dag…
Jag har inte sagt att dem ska anpassa sig efter min katt eftersom jag återigen tycker det är tråkigt att hon bajsar på andras tomt då det inte börjat fören i år, och eftersom vi vill hjälpa till och jag genom fb försöker få reda på medel jag kan använda för att få bort det här beteendet tycker jag det är du som är dum i huvudet som kan kalla mig dessa ord utan at du själv förstår hela bilden…
I en dom, gällande ett fall i Sollentuna, har man slagit fast att en kattägare inte kan ställas till svars om deras katter springer på annans mark och lämnar sin avföring där.
Med detta har miljödomstolen givit kommunernas miljö- och hälsoskyddnämnder och andra juridiska instanser, ett rättesnöre att gå efter.
Domen innebär att miljö- och hälsoskyddsnämnderna inte har laglig rätt att ingripa mot kattägare som låter sina djur springa fritt på andras mark.
Det i sin tur innebär att det är upp till den förtretade tomt/markägaren att freda sig bäst denne kan. Och någon avlivning kan det inte bli fråga om. Lagen är tydlig på den punkten. Så här står det i lagen om tillsyn av hund och katt: ”7 § En katt som med skäl kan antas vara övergiven eller förvildad, får dödas av jakträttshavaren eller av någon som företräder denne. Inom tätbebyggt område krävs dock tillstånd av polismyndigheten.”