2014-01-08, 23:32
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Ja du har rätt. Men det blev olagligt för helt fel anledningar. Detta är till stor del tack vare Henry Anslinger. http://en.wikipedia.org/wiki/Harry_J._Anslinger

Och såklart "Reefer madness"
http://www.marijuanaplanet.us/reefer_madness3.jpg

Så ja, nu så har vi korrekt fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nej, jag vill inte att staten ska bli knarklangare och tjäna pengar på eländet. Jag vill att det ska bekämpas. Detta på samma sätt som man gör i många andra länder. Mexiko, USA, Iran, Ryssland, Thailand ex.vis. Föredömen på många sätt.
Görs knark lagligt så blir det vanligare. Tillgången kommer att öka. Ökad tillgång leder ofelbart till en ökad försäljning och följdaktligen också ökat knarkande. Ju fler som börjar med "lätt" knark, desto fler övergår också till "tyngre". Därför så anser jag att allt knark ska bekämpas hårt. Dessutom så är ert "lätta" knark bara en början. En inkörsport. Görs ett knark lagligt så vad är nästa steg? Gissa. Inte underligt att det ofta är de stora som tjänar pengar på knarket som också är de som allra mest vill göra det lagligt.
Ta gärna del av f.d. knarkares berättelser. Det finns många sådana att läsa på nätet. Gemensamt för dem är att de inte vill göra ens "lätt" knark lagligt. De om några borde veta. De är vanligtvis mycket negativa till även "lätt" knark och vill absolut inte att skräpet ska göras lagligt. De talar ofta om det som en inkörsport de också.

Fast att cannabis är en inkörsport är inte en hållbar teori längre, den är överbevisad. Så bara för du säger att fler kommer ta tyngre droger är det inte en objektiv sanning. Att cannabis görs legalt gör att fler brukar och testar cannabis ja, men således i relation till hur många som dricker alkohol. Det erbjuds ett alternativ. Inte 10. Inte heroin, amfetamin eller vad du nu vill. Det erbjuds ett alternativ. Ett alternativ som kan lätta på skattetrycket, potentiellt minska bruket av alkohol och således även problematik kring alkohol.

Ja klart att f.d narkomaner vill ha droger legalt, dess nuvarande status inkräktar på deras vilja att ta en drog. De som säljer droger vill inte ha det legalt. Förstår du hur mycket pengar de skulle förlora på det?

Mexiko håller redan på att överväga att legalisera p.g.a de anser att de förlorat kriget mot droger. Sen USA, really? De har ju precis legaliserat i 2 stater. Visserligen inte på federal nivå, men ändå. Sen Iran. Ja. De verkar ha högst andel missbrukare i världen. Visst verkar de gå bra med alla krig mot droger som förs? http://news.msn.com/world/iran-drug-addiction-rate-highest-in-world

Grejen är att jag är med på exakt vad du menar. Du vill moralisera kring det samt reducera potentiella skador på samhället - de du tidigare nämnt- men grejen är att allt du nämnt skadas redan enormt p.g.a kriget mot droger.
Senast redigerad av Brmc 2014-01-08 kl. 23:37.
Citera
2014-01-08, 23:41
Medlem
Svamphoras avatar
Citat:
Maffian kommer finnas kvar men vi kan drastiskt minska deras intäkter genom att ta bort den drogen som gör att många ens ger pengar till mafian överhuvudtaget. För det är maffian som lurar folket till tyngre droger som de tjänar mer pengar på. .
Förövrigt så kommer maffian dra sig till finansbrott och statliga sektorer och bli ännu svårare att synas och få politisk makt.

Låt dom lägre stående klasserna i samhället smyga runt med sina droger och prostituerade, vi andra lever för ett bättre liv.
Citera
2014-01-08, 23:43
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Förstår du hur mycket pengar de skulle förlora på det?

Nej, det förstår jag inte alls.
De skulle istället vinna på det genom en ökad försäljning och ett höjt pris. Se länken som jag postade tidigare.
Citera
2014-01-08, 23:50
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Nej, det förstår jag inte alls.
De skulle istället vinna på det genom en ökad försäljning och ett höjt pris. Se länken som jag postade tidigare.

Varför köper de flesta svenskar alkohol på systemet och inte hos langare? Bekvämlighet och man slipper potentiella tråkiga påföljder. Varför skulle det vara skillnad i detta fallet? Vad får dig att tro det?
Citera
2014-01-09, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigIvar
Jag är emot en legalisering, men lyssnar gärna på argument för en sådan. Med tillräckligt övertygande argument så reviderar jag gärna min åsikt, men dithän har jag inte kommit.

Citat:
Ursprungligen postat av smeden80
1) De flesta centralstimulantia är beroendeframkallande och kan leda till gravt missbruk
2) Det är en inkörsport till tyngre droger
3) Hjärnan bryts ner av THC
4) Vad blir nästa steg? legalisera opium? det är ju också en "naturprodukt"

Detta är vad jag kommer att tänka på just nu. Fråga en läkare om du vill få reda på fler konsekvenser av att röka gräs. Hade alkohol blivit introducerat idag hade det garanterat varit förbjudet att konsumera. Detsamma gäller tobak. Du kan jämföra med alkoholförbudet i USA på Al Capones tid...

Vill du att dina framtida / eventuellt nuvarande barn ska flumma runt och garva höga på gräs??

Citat:
Ursprungligen postat av smeden80
lite mer info om biverkningar för er som gillar att brassa på:

Ruseffekter:
Upprymdhet. Välbefinnande i små doser. I större doser förändrad uppfattning av tid, rymd, avstånd och verklighetsuppfattning. Reaktionsförmågan nedsättes, förvirringstillstånd är vanliga. Risk finns för psykoser ("snedtändningar")

Skadeverkningar:
Försämring av närminne och inlärningsförmåga. Hormonrubbningar, fosterskador, sömnrubbningar, långsamma reflexer. Samt koordinationssvårigheter. Avstannande tonårsutveckling. Och mognadsprocess. Psykoser och personlighetsförändringar. Risk för lungcancer.

läs mer här: http://www.aleretoxicology.se/kunskapscenter/om-narkotika/cannabisharts/

Citat:
Ursprungligen postat av Leinad91
Jag är uppvuxen i en stad där det ses som kutym att brassa på - och ett tag i min yngre ungdom gjorde även jag det. Mindre lustigt när det bli så accepterat att man gör det varje dag för att, jag citerar, "man blir ju inte bakfull, och det är inte farligt". Att nyttja, eller utnyttja, droger är inget sunt beteende oavsett vad det har för konsekvenser.

Tro vad du vill, men jag är tillräckligt ung för att se hur den yngre generationen uppfattar just gräs, och det är pinsamt att ofta klumpas ihop med dessa vidriga kreatur som frodas i den dekadenta populärkultur som är MTV-hiphop, cannabis och "sexuell frihet".

Summering: ja till medicinsk cannabis, nej till en legalisering som otvivelaktigt hade skickat Sveriges ungdom längre ned i den toalett av lågkultur som tycks karaktärisera den.

Citat:
Ursprungligen postat av Emil-Emil
Vi ska absolut inte legalisera skiten.
Vi behöver inga fler lagliga droger! Jag är istället för att förbjuda alkohol och tobak också!
Varför behöver vi skiten?

Alla argument som att folk röker endå eller att kriminella lönas av ett förbud är bara hjärndöda för i sådana fall kan vi göra allt lagligt för det kommer alltid finnas personer som bryter mot lagen.

Sen är det faktiskt rätt fantastisk hur svaga människor är som behöver droger för att klara av livet och vardagen.
Bättre ni lägger tid och pengarna på att söka hjälp.

Svaga människor

http://www.drugwarfacts.org/cms/Addictive_Properties#sthash.c8fIoSzl.p2vBP97Q.dpbs

Hoppas detta hjälper er. Ni behöver inte ens läsa allt, titta på de sammanställda tabellerna, de säger nog.

Legalisera gräs och hjälp missbrukarna istället för att förstöra folks liv, folk som kan bruka ansvarsfullt (precis som alla som kan dra ut på krogen på fre/lör och komma hem utan att pissa på väggar, spy ute på gatan, misshandla, etc)
Citera
2014-01-09, 00:38
Medlem
Citat:
1 http://swedish.ruvr.ru/news/2014_01_08/Marijuana-i-Colorado-tva-ganger-dyrare-sedan-legaliseringen-7947/

2 Det är just därför som det ska göras svårare att t.ex. smuggla in det destruktiva knarket. Post borde t.ex. kontrolleras minutiöst innan den släpps in.

Ingen källa överhuvudtaget (sidan ser jävligt mysko ut också)? Inte läst om detta någonstans. Dessutom så är jag övertygad om att de hade kunnat hålla priset på 100kr/g i Sverige om det odlas här. Finns ingen anledning att ha det så högt. 100kr/g är dessutom jävligt dyrt av den anledning att risken är stor att få in det hit (till en början), men Skåne t ex är självförsörjande sedan något år tillbaka - därför borde priset ha sjunkit, men 100kr/g är lätt att komma ihåg.

"Destruktiva knarket", http://www.drugwarfacts.org/cms/Addictive_Properties#sthash.c8fIoSzl.p2vBP97Q.dpbs
är inte så destruktivt som du tror det är.
Citera
2014-01-09, 00:39
Medlem
DrKovskis avatar
Jag kan eventuellt fortsätta debatten imorgon men jag har tider att passa så måste snart gå till sängs.
Men kanske ska avsluta med att ni två verkar inte begripa att de enda argumenten ni egentligen har att komma med är i still med "knark är bajs" (översättning: olagliga droger är bajs för de är olagliga). Men om ni nu är så rädda för knarket, varför inte trolla och vips så gör man knarket till en drog och många droger är lagliga idag. Jag har absolut aldrig sagt att cannabis är ofarligt. Jag har sagt att det kan missbrukas, därför ska det inte finnas tillgängligt fritt i våra gatugränder där säljarna vill få dessa brukare i tyngre missbruk. Hade det varit lagligt så hade säljarna fått vara restriktiva och inte sälja till alla, oavsett ålder, som viftar med pengar. Ni tror att bara för att det är olagligt och man lägger ner pengar för att försöka få ut det ur samhället att folk kommer sluta bruka det. Men det har vi försökt i hur många årtionde nu? Om ni öppnar era historieböcker så ser ni att alla möjliga droger har varit olagliga någon gång i olika länder. Men tillslut har det blivit lagligt igen för förbuden har aldrig fungerat. "Those who don't know history are destined to repeat it." -Edmund Burke. Och alla de drogerna som en gång har varit olagliga (främst alkohol) har då också klassifiserat som *drum rolls* KNARK.

Jag har sagt detta flera gånger tidigare i tråden. Ni gömmer er bakom orden knark och pundare och tror att egentligen har någon annan betydelse än olaglig drog. Ni tror att knark är att det är det hemskaste som man kan bruka någonsin. Ni är helt galna som ens provar det.

Ni säger att vi inte förstår ironin i att vi vill ha "knark" lagligt. Jag säger detsamma.
Men om ni faktiskt tittar på lite fakta istället att fokusera på att länder har det olagligt, därför måste det vara dåligt, så kommer ni också förstå så småningom att de som brukar cannabis inte vill er något illa. Vi vill sluta punga ut pengar till kriminella organisationer som leder till våld i vårt samhälle. Men så länge ni hakar upp eir på orden "knark", "pundare" så är det ni som leder folk till missbruk och ni som gör att vårt land förlorar så mycket pengar som bara leder till ökad brottslighet och inte gör något åt problemet. Ja, man kan missbruka cannabis har jag nämnt flera gånger, men varför vill ni förstöra missbrukarnas liv ännu mer? Kan vi inte ge dessa stackarna vård istället för att se ner på dem för de har fastnat i ett missbruk. Det är inte alltid deras fel att de missbrukar droger, särskilt tyngre droger som heroin. Det är förbudsdrivarnas fel för ni påverkas så jävla mycket av det som media säger!
Edit: fixade lite stavfel, med reservation för att de kan finnas fler. Läste bara igenom det som hastigast en extra gång.
Senast redigerad av DrKovski 2014-01-09 kl. 00:52.
Citera
2014-01-09, 00:59
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Varför köper de flesta svenskar alkohol på systemet och inte hos langare? Bekvämlighet och man slipper potentiella tråkiga påföljder. Varför skulle det vara skillnad i detta fallet? Vad får dig att tro det?

Man kan tjäna pengar på knark i många steg. Det är inte smålangarna som drar in de stora pengarna. Storhandlarna, grossisterna eller vad man nu vill kalla dem, storodlarna, stora bolag drar alltid in mest och skulle stå för merparten av förtjänsterna. Som vanligt. De stora skulle som företag alltid gör vilja öka sin försäljning, maximera sin vinst. De skulle naturligtvis framställa mer, göra allt de kan för att öka försäljningen och priset skulle som bekant gå upp.
Det är de som ligger bakom som tjänar de stora pengarna. Inte småligister och de som tror att de är tuffa för att de säljer knark på gatan.
Citera
2014-01-09, 01:06
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Man kan tjäna pengar på knark i många steg. Det är inte smålangarna som drar in de stora pengarna. Storhandlarna, grossisterna eller vad man nu vill kalla dem, storodlarna, stora bolag drar alltid in mest och skulle stå för merparten av förtjänsterna. Som vanligt. De stora skulle som företag alltid gör vilja öka sin försäljning, maximera sin vinst. De skulle naturligtvis framställa mer, göra allt de kan för att öka försäljningen och priset skulle som bekant gå upp.
Det är de som ligger bakom som tjänar de stora pengarna. Inte småligister och de som tror att de är tuffa för att de säljer knark på gatan.
Varför skulle priset gå upp om det framställs mer? Om det finns mer tillgängligt så går priset inte upp. Det går ner. Utbud och efterfrågan.
Citera
2014-01-09, 01:10
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Varför skulle priset gå upp om det framställs mer? Om det finns mer tillgängligt så går priset inte upp. Det går ner. Utbud och efterfrågan.

Läs den artikel som jag länkade till tidigare i tråden.
Citera
2014-01-09, 01:14
Medlem
Svamphoras avatar
Citat:
Flummigt tjaffs
Fylld med förutfattade meningar och löjliga antaganden, ingen idé att svara på ditt inlägg, sen är du ju 18 bast också med attityden att du är 100% korrekt och alla har fel/hJäRnTväTtAdE av IlLuMinAti oCh MeDiA vilket visades genom PM.

Citat:
Ursprungligen postat av Vrig
[url]http://www.drugwarfacts.org

Legalisera gräs och hjälp missbrukarna istället för att förstöra folks liv, folk som kan bruka ansvarsfullt (precis som alla som kan dra ut på krogen på fre/lör och komma hem utan att pissa på väggar, spy ute på gatan, misshandla, etc)

Ja eller så låter man bli drogerna helt enkelt haha
Jävlar vad sjuka ni är som hela tiden försöker rättfärdiga era droger.

-M-men jag vill legalisera offentlig runkning, d-det skadar ingen!!

Förövrigt skiter majoriten i den lilla minoriteten som är svag nog att fastna för droger, och alla med en halv hjärna kan se att legalisering leder till större missbruk. Ena sidan av er säger att 'alla får ta ansvar för sina egna val! låt folk knarka om dom vill!!!' nästa gång så ska vi betala för deras vård minsann

Betala skatt för fåtal pundare på vård = $
Betala skatt för en femtedel av nationen som pundar = $$$$$

Tillbaks till era små bubblor, gå klart gymnasiet/universitet, få lite kött på benen och väx upp med ett större perspektiv byggt på erfarenhet
Citera
2014-01-09, 01:15
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Läs den artikel som jag länkade till tidigare i tråden.
Menar du denna? http://swedish.ruvr.ru/news/2014_01_08/Marijuana-i-Colorado-tva-ganger-dyrare-sedan-legaliseringen-7947/
Då kan jag förklara det väldigt enkelt. Många vill köpa den lagliga drogen, men eftersom Colorado är den enda staten (washington state här näst, förhoppningsvis New Hampshire också) som säljer det lagligt! Därför är det en enorm efterfrågan nu för alla de som tidigare gick till dealers går nu och köper det. Och det är inte bara Colorado, det är nästan alla delstater (främst närliggande) där brukarna tar sig hela vägen till Colorado för där kan de bruka drogen lagligt utan att riskera att bli arresterade. Men när andra stater legaliserar kommer också efterfrågan minska i Colorado för då kan de köpa i sina egna stater. Sen är det såklart extra många som vill fira att förbudstiden är på väg att försvinna, då måste man såklart knarka lite lagligt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in