Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
Därför att USA har samma strategiska doktrin som UK hade när de hade the empire alltså att balansera olika länder mot varandra så att inget blir tillräckligt starkt för att kunna utmana UK/US. Tyskland är det starkaste europeiska landet. Om Tyskland allierar sig med en annan stormakt till exempel Frankrike, Ryssland, Italien, Turkiet kan Tyskland bli tillräckligt starkt för att utmana USA globalt/regionalt. För att förhindra det strävar USA efter att balansera Tyskland mot en likvärdig stormakt/allians av mindre stater. Polen + Ungern + Rumänien har nästan lika stor befolkning som Tyskland och kan med hjälp av USA vara en motvikt till både Tyskland och Ryssland.
Tackar för det intressanta svaret! Huruledes kan Tyskland och deras allierade komma att utgöra ett hot gentemot Förenta staterna? Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien och Förenta staterna är ju i olika grader ganska judeinfiltrerade stater och Turkiet är, som jag haver förstått det, än så länge jänkarnas knähundar, så varför känner Förenta staterna behovet av att balansera olika makter gentemot varandra?
Vilka konsekvenser skulle det få om nu Moldavien blev införlivat med Rumänien för regionen, och varför vill inte
Hungaro se att så sker? Moldavien är, som jag haver förstått det, väldigt viktigt geopolitiskt sett, bl.a. skulle »Världssamfundet« kunna nå Ryssland mycket lättare ifall man fick bygga flygbaser där.
Huru ställer du dig i denna fråga? Jag förstår att du ser positivt på ett eventuellt införlivande av nationalistiska eller patriotiska skäl, men är du verkligen lika positiv till den maktförskjutning det skulle innebära för regionen och vilka geopolitiska konsekvenser det skulle få?