2014-01-08, 18:02
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parisien
Jag kanske ska nämna att ryssarna aldrig godtog Bessarabiens införlivning med Rumänien 1918.
1920 började ryssarna därför skicka sina egna agenter för att infiltrera Rumäniens regering, statliga institutioner, armén, osv. Ryssarna började alltså förbereda Bessarabiens annektering redan 1920.
När ryssarna juni 1940 beslagtog Bessarabien var Rumäniens regering, statliga institutioner, armé, förpestade av en massa ryssvänliga landsförrädare som lät Sovjet ta Bessarabien utan något som helst motstånd. Än idag består Rumäniens regering av en massa ryssvänliga landsförrädare som förtjänar att bli avrättade. Ion Iliescu är den störste landsförrädaren av alla i dagsläget. Dessa Moskvavänliga landsförrädare har tillfört Rumänien och dess befolkning den största skadan någonsin i landets historia.

Ryssland har aldrig infiltrerat Rumäniens regering. Ingen i Rumäniens regering har någonsin varit positiv till Ryssland. Iliescu är jude han är bara intresserad av judarnas intressen.
Citera
2014-01-08, 19:44
Medlem
NixYOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Därför att USA har samma strategiska doktrin som UK hade när de hade the empire alltså att balansera olika länder mot varandra så att inget blir tillräckligt starkt för att kunna utmana UK/US. Tyskland är det starkaste europeiska landet. Om Tyskland allierar sig med en annan stormakt till exempel Frankrike, Ryssland, Italien, Turkiet kan Tyskland bli tillräckligt starkt för att utmana USA globalt/regionalt. För att förhindra det strävar USA efter att balansera Tyskland mot en likvärdig stormakt/allians av mindre stater. Polen + Ungern + Rumänien har nästan lika stor befolkning som Tyskland och kan med hjälp av USA vara en motvikt till både Tyskland och Ryssland.
Tackar för det intressanta svaret! Huruledes kan Tyskland och deras allierade komma att utgöra ett hot gentemot Förenta staterna? Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien och Förenta staterna är ju i olika grader ganska judeinfiltrerade stater och Turkiet är, som jag haver förstått det, än så länge jänkarnas knähundar, så varför känner Förenta staterna behovet av att balansera olika makter gentemot varandra?

Vilka konsekvenser skulle det få om nu Moldavien blev införlivat med Rumänien för regionen, och varför vill inte Hungaro se att så sker? Moldavien är, som jag haver förstått det, väldigt viktigt geopolitiskt sett, bl.a. skulle »Världssamfundet« kunna nå Ryssland mycket lättare ifall man fick bygga flygbaser där.

Huru ställer du dig i denna fråga? Jag förstår att du ser positivt på ett eventuellt införlivande av nationalistiska eller patriotiska skäl, men är du verkligen lika positiv till den maktförskjutning det skulle innebära för regionen och vilka geopolitiska konsekvenser det skulle få?
Senast redigerad av NixYO 2014-01-08 kl. 19:51.
Citera
2014-01-08, 20:51
Medlem
BoBerg31s avatar
Verkar vara ett planerat politiskt spel här, 5 december 2013 bytte Moldavien officiella språket från moldaviska till rumänska.

http://www.rferl.org/content/moldova-romanian-official-language/25191455.html
Citera
2014-01-08, 22:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Tackar för det intressanta svaret! Huruledes kan Tyskland och deras allierade komma att utgöra ett hot gentemot Förenta staterna? Tyskland, Frankrike, Storbritannien, Italien och Förenta staterna är ju i olika grader ganska judeinfiltrerade stater och Turkiet är, som jag haver förstått det, än så länge jänkarnas knähundar, så varför känner Förenta staterna behovet av att balansera olika makter gentemot varandra?

Vilka konsekvenser skulle det få om nu Moldavien blev införlivat med Rumänien för regionen, och varför vill inte Hungaro se att så sker? Moldavien är, som jag haver förstått det, väldigt viktigt geopolitiskt sett, bl.a. skulle »Världssamfundet« kunna nå Ryssland mycket lättare ifall man fick bygga flygbaser där.

Huru ställer du dig i denna fråga? Jag förstår att du ser positivt på ett eventuellt införlivande av nationalistiska eller patriotiska skäl, men är du verkligen lika positiv till den maktförskjutning det skulle innebära för regionen och vilka geopolitiska konsekvenser det skulle få?

1) USA/UK/Australien tillhör den anglo-saxiska stammen. Tyskland/Holland/Skandinavien tillhör den germanska stammen. Frankrike/Spanien/Italien tillhör den latinska stammen. "Väst" bygger på att den anglo-saxiska stammen dominerar de germanska och latinska stammarna militärt och politiskt. Men de germanska stammarna är ekonomiskt starkare än de anglo-saxiska stammarna. Om den germanska stammen skulle göra uppror mot den anglo-saxiska stammen skulle det vara mycket svårt för USA/UK att slå ner upproret militärt. Det är mycket lättare att stödja en annan stam/land som kan slåss mot Tyskland istället. USA gör det genom att stödja Polen mot Tyskland.

2) Om Moldavien förenades med Rumänien skulle USA/Rumänien kunna stänga ner Odessa och kontrollera Ukraina ekonomiskt (olja från Kavkaz tas in genom Odessa) och också göra det svårt att försvara Ukraina militärt. Om Ukraina hotas militärt så hotas södra Ryssland. Och om södra Ryssland hotas så hotas oljan från Kavkaz till resten av Ryssland. Här är en bra artikel, http://www.stratfor.com/weekly/20101118_geopolitical_journey_part_4_moldova

3) Ungern vill starta ett krig med Rumänien för att kunna ta tillbaka Transylvanien. För att det ska fungera måste Rumänien kriga mot ett annat land samtidigt antingen Bulgarien eller Ryssland/Ukraina. Syftet är att Rumänien hamnar i krig över Moldavien så Ungern kan invadera Transylvanien.

4) Jag är inte positiv till det hela av rasliga anledningar man blir tvungen att assimilera en massa ukrainare som det talas sällan om. För att det ska kunna funka så måste man bli av med alla ukrainare först.
Senast redigerad av Babianen 2014-01-08 kl. 23:01.
Citera
2014-01-08, 22:58
Medlem
korps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoBerg31
Verkar vara ett planerat politiskt spel här, 5 december 2013 bytte Moldavien officiella språket från moldaviska till rumänska.

http://www.rferl.org/content/moldova-romanian-official-language/25191455.html

De har ju inte direkt bytt, den tidigare ändring till Moldaviska ansågs olagligt och emot självständighetsförklaringen och därmed återgår definitionen till Rumänska igen.
Citera
2014-01-08, 23:35
Medlem
BoBerg31s avatar
Det finns nog ytterligare en möjlighet bakom Basescus uttalanden. Vi måste också ta hänsyn att han inte kan deltaga i nästa presidentvalen då han redan valts som president två gånger. Han är visserligen en väldigt rik (kanske den rikaste i Rumänien?) man, men också mycket maktbegärlig.

En annan möjlighet att vara president för honom skulle att kunna vara det i Moldavien. Jag tror det är därför han också pushar mycket på att närma Moldavien mot EU, för att ha det som äss i armen ifall han kandiderar därborta. Fast med hans Securitate bakgrund skulle jag tro att han som president i Moldavien inte skulle vilja gå med i EU utan bara utöva sin hårda makt inom landet.
Citera
2014-01-08, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Ryssland har aldrig infiltrerat Rumäniens regering. Ingen i Rumäniens regering har någonsin varit positiv till Ryssland. Iliescu är jude han är bara intresserad av judarnas intressen.

Snackar du rumänska? I så fall kolla på dessa klipp på youtube om sovjetiska agenter i Rumänien.
Det råder inget snack om att Moskva sedan 1920 och än idag har sina agenter/mullvader närvarande på höga positioner i Rumänien.

http://m.youtube.com/watch?v=rILyfump4Q0

http://m.youtube.com/watch?v=xKv5LTZhI9o

Om ovanstående länkar inte funkar så testa att skriva 'Agenti sovietici in Romania' i sökfältet.
Citera
2014-01-08, 23:43
Medlem
Reguluss avatar
Titeln på tråden är fel. Rumäniens president vill inte tvångsförena Moldavien med Rumänien. Tvärtom så säger han ju:

"I am convinced that if "unionist winds" start to blow in Moldova, Romania will always be ready for that.

http://www.novinite.com/view_news.php?id=155964

Allt beror alltså på vad moldaverna själva vill, men om de vill förenas med Rumänien så är de välkomna enligt Basescu.

Sedan kan man fråga sig hur taktisk en förening vore om Moldavien går med i EU. Om Moldavien förblir ett eget land får de ju en egen kommissionär och åtminstone sex röster i EU-parlamentet som de annars blir utan.
Citera
2014-01-08, 23:47
Medlem
Gajjan08s avatar
Rumänerna kommer totalt köra över er !! Va nöjd med Budapest !
Citera
2014-01-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoBerg31
Det finns nog ytterligare en möjlighet bakom Basescus uttalanden. Vi måste också ta hänsyn att han inte kan deltaga i nästa presidentvalen då han redan valts som president två gånger. Han är visserligen en väldigt rik (kanske den rikaste i Rumänien?) man, men också mycket maktbegärlig.

En annan möjlighet att vara president för honom skulle att kunna vara det i Moldavien. Jag tror det är därför han också pushar mycket på att närma Moldavien mot EU, för att ha det som äss i armen ifall han kandiderar därborta. Fast med hans Securitate bakgrund skulle jag tro att han som president i Moldavien inte skulle vilja gå med i EU utan bara utöva sin hårda makt inom landet.

Vill du att plagiatorn Victor Ponta ska bli president istället?
Victor Ponta är en myglare som har kopierat sin doktorsavhandling. Till och med hans socialdemokrariska kollegor i väst har vänt honom ryggen.
Hans morfar var en högt uppsatt person inom Securitate/NKVD.
NKVD mördade hundratusentals civila när Rumänien förlorade Bessarabien. Har du hört talas om massakern i Fantana Alba?

Basescu har åtminstone fördömt Securitates terror. Dessutom vill Basescu att Rumänien blickar västerut.
Citera
2014-01-09, 00:33
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Snackar du rumänska? I så fall kolla på dessa klipp på youtube om sovjetiska agenter i Rumänien.
Det råder inget snack om att Moskva sedan 1920 och än idag har sina agenter/mullvader närvarande på höga positioner i Rumänien.

http://m.youtube.com/watch?v=rILyfump4Q0

http://m.youtube.com/watch?v=xKv5LTZhI9o

Om ovanstående länkar inte funkar så testa att skriva 'Agenti sovietici in Romania' i sökfältet.

Jag förstår en del. Om det fanns ryska infiltratörer i Rumänien varför hindrade de inte att i) Rumänien gick med i NATO ii) att USA använder flyg baser/skjutbanor i Rumänien iii) att amerikanska flottan övar med rumänska flottan i Svarta Havet iv) att USA bygger en missilsköld i Rumänien v) att USA erbjöd Rumänien att köpa f16 plan?
Citera
2014-01-09, 00:35
Medlem
BoBerg31s avatar
Citat:
Vill du att plagiatorn Victor Ponta ska bli president istället?
Victor Ponta är en myglare som har kopierat sin doktorsavhandling. Till och med hans socialdemokrariska kollegor i väst har vänt honom ryggen.
Hans morfar var en högt uppsatt person inom Securitate/NKVD.
NKVD mördade hundratusentals civila när Rumänien förlorade Bessarabien. Har du hört talas om massakern i Fantana Alba?

Basescu har åtminstone fördömt Securitates terror. Dessutom vill Basescu att Rumänien blickar västerut.

Eh, har du läst mitt inlägg? Det enda jag skrev var att Basescu kan inte återväljas vid nästa presidentval och kan troligtvis därför planera att bli president i Moldavien istället. Förstår ej hur du får mitt inlägg till att jag vill att Victor Ponta ska bli president. Tack för personbeskrivningen om Ponta, men den känner jag redan till, är väldigt insatt i rumänsk politik, och han är inte den ende i regeringen med kopierade doktorsavhandlingar. Och ja Basescu har åtminstone fördömt Securitates terror, även om det inte är klart än vad han hade själv för makt i Securitate.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in