Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-18, 14:08
  #121
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Du menar att Ryssland enbart är där för att skydda omvärlden från sina knähundar i Transnistrien? Detta till trots att omkringliggande länder har uttalat sina ambitioner att införliva regionen i sitt egna landareal?

Ryssland skyddar sina egna intressen, att de skulle vara där som någon ordningsvakt utan någon egen vinning är lika trovärdigt som att USA invaderar länder runt om i världen enbart för att sprida demokrati.

1) Ja.

2) Rysslands intresse är att hindra att Moldavien förenas med Rumänien.
Citera
2014-03-18, 17:06
  #122
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Ja.

2) Rysslands intresse är att hindra att Moldavien förenas med Rumänien.

Ryssland skiter nog i Rumänien, de vill bara säkra gasledningarna till västeuropa.
Citera
2014-03-18, 17:31
  #123
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Ryssland skiter nog i Rumänien, de vill bara säkra gasledningarna till västeuropa.

Inte efter den nya missil skölden, http://news.bbcimg.co.uk/media/image...de03_624_2.gif , http://img819.imageshack.us/img819/6048/tomahawka.png
Citera
2014-03-18, 18:25
  #124
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Inte efter den nya missil skölden, http://news.bbcimg.co.uk/media/image...de03_624_2.gif , http://img819.imageshack.us/img819/6048/tomahawka.png

Fast missilskölden verkar vara en smink för den katastrofala bristen inom amerikanska strategiska kärnvapenarsenalen. Man tar för givet att USA har ett stake, men det är oklart om det är så i verkligheten. Kanske det är helt tvärtom: ryssland kan annihilera USA utan att USA ens svarar.
Citera
2014-03-18, 18:53
  #125
Medlem
bananasvennes avatar
Mer nyheter

http://www.zerohedge.com/news/2014-0...sian-accession
Citera
2014-03-18, 22:32
  #126
Medlem
Det ryska perspektivet på dessa nygamla etnicitets- och gränsproblem avlade ur Sovjets fall tas upp i en sammanfattande artikel på den engelskspråkliga pravdaversionen:

http://english.pravda.ru/russia/poli...iet_borders-0/

Läsvärt.
Citera
2014-03-25, 14:02
  #127
Medlem
Jag hittade en artikel i en rumänsk tidning där Vladimir Zjirinovski pratar om att dela upp Ukraina och ge en bit av Ukraina till Polen, Ungern och Rumänien. Om detta nu skulle ske så innebär det att Rumänien skulle få tillbaka sina områden som förlorades till Sovjet 1940. Personligen tror jag inte att det kommer ske för Putin kommer aldrig släppa de gamla Sovjetrepublikerna.
Citera
2014-10-10, 13:57
  #128
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Nu har den artificiella nationen Rumänien stolt proklamerat en "återförening" med det fiktiva landet Moldavien. Detta kan närmst ses som en tragikomedi ur ett ungerskt perspektiv på Trianonföredraget då Rumänien fick det ur-ungerska området Transsylvanien tillsammans med det ungerska Székely folket.

Nu har Rumänien rört om i grytan när de vill bygga vidare på ett Stor-Rumänien med endast 100 års historisk anknytning. Den ungersk-rumänska konflikten kommer nu att förstärkas när Rumänien gör territoriella krav. Det finns en ungersk minoritet i Moldavien på cirka 200 000 även kallade Csángó som blivit kraftigt rumäniserade. Bortsett från denna konflikt så väcker det ont blod även i Bulgarien och Ukraina som anser sig ha blivit "bestulna" på områden tillhörande dem i Rumänien.

Ur ett större perspektiv så ser Rumänien sin chans då EU-Ryssland konflikten över Ukraina nu pågår för fullt. Det är samma uppgående konflikt här då Ryssland vill att Moldavien ska gå med i den ryska handelsunionen istället. Rumänien söker ett stöd från EU till att absorbera den moldaviska staten från Rysslands sfär (EU vill att Moldavien ska gå med i det europeiska samarbetet istället). Problemet växer sig större av att det finns ett ryskt etniskt enklav (Transnistrien) i Moldavien. Det kan växa till en väpnad konflikt ifall Rumänien kör en aggressiv expansion av sitt territorium.

Moldaviens demografiska siffror är inte till rumänernas fördel.

Census 1989:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ldova_1989.jpg

Census 2004:
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...ova_-_2004.jpg

En majoritet av befolkningen ser sig som "moldaver", pågår en debatt huruvida dessa är "etniska" rumäner eller inte. Vissa rumänska nationalister hävdar att moldaver är rumäner då de talar ett rumänskt språk. Rumänien delar ut dubbelt medborgarskap till runt en halv miljon moldaver som kan påvisa "rumänskt" ursprung.

Det har gjorts undersökningar från år 2008 om vad folk i Moldavien tycker om en förening mellan länderna. Endast 29 % vill se en förening emedan 61 % var mot.

Källa:
http://pnl.md/index.php?option=com_c...=249&Itemid=48

Man hittar starkast stöd för ett Stor-Rumänien bland rumäner i Rumänien. Från år 2013 vill hela 76 % av rumänerna se en förening till Moldavien.

Källa:
http://www.ires.com.ro/uploads/artic...mbrie_2013.pdfPresidenten uttrycker starkt att han inte bryr sig om vad övriga politiker anser ifråga.
Vad anser ni om Moldaviens fortsatta framtid som en nationalstat? Hur kommer en förening mellan Moldavien och Rumänien mottas av Ryssland, Ungern, Bulgarien, Ukraina och EU?

Okej, jag är en vän till Ungern och står, till viss del, bakom dess territoriella krav, men att kalla Rumänien för en artificiell nation är väl att ta i? Jag är även en vän till Rumänien och jag anser att deras önskan om återförening med Moldavien, samt att åter införliva Bessarabien, är fullt legitima ifrån deras sida. Rumänien har sina rötter i det romerska riket och de Valakiska och Moldaviska rikena, vars folk har anor långt tillbaka och som skandinavist så blir jag förnärmad när du hävdar att storrumänien är artificiellt och illegitimt. Är Tyskland och Italien också artificiella stater?
När det gäller Bulgarien så har de fått sin del av Dobrogea och rumänerna har fått sin, deras territoriella krav på det rumänska kustområdet är illegitima och det är för mig ett mysterium att de har relativt dåliga relationer när det gäller Dobrogea.
Citera
2014-10-11, 00:11
  #129
Medlem
Har inte följt tråden, men måste ställa en öppen fråga. Vem kan önska sig ett tillskott till sin nation av dessa (Moldaverna) tattar-pack? Ett sånt jävla skitland, med ett sånt jävla skitfolk? Någon som har ett bra svar på det? Alltså Europas näst fattiga nation önskar sig slå sig ihop med det absolut fattigaste som dessutom består av folk om möjligt värre än Zigenare. Vad skulle det innebära för Sverige 10,000 rånare sida vid sida med tattar-tiggarna? (och lika många fnask).
__________________
Senast redigerad av RullRull 2014-10-11 kl. 00:14.
Citera
2014-10-12, 15:40
  #130
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Har inte följt tråden, men måste ställa en öppen fråga. Vem kan önska sig ett tillskott till sin nation av dessa (Moldaverna) tattar-pack? Ett sånt jävla skitland, med ett sånt jävla skitfolk? Någon som har ett bra svar på det? Alltså Europas näst fattiga nation önskar sig slå sig ihop med det absolut fattigaste som dessutom består av folk om möjligt värre än Zigenare. Vad skulle det innebära för Sverige 10,000 rånare sida vid sida med tattar-tiggarna? (och lika många fnask).

Av samma anledning som många svenskar vill ha tillbaka Åland, att Öst och Västtyskland förenades eller att Albanien vill ha Kosovo. Har du dina stamfränder i ett annat land så vill man ofta införliva dem i det egna landet. Moldaverna är rumäner som inte tillhör Rumänien, så det ter sig ju ganska så naturligt att det finns krafter som vill förena dem igen. Jag tycker att det är rent nonsens när folk går emot sådana här idéer pga ekonomiska aspekter, med undantag för Nord & Sydkorea då eftersom att en förening dem emellan skulle vara otroligt kostsam.
Citera
2014-10-12, 16:03
  #131
Medlem
V.Putlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaro
Nu är det dags att oroligheterna sprider sig till Moldavien. Den ryska utbrytarstaten Transnistrien har nu begärt om att bli en del av Ryssland. Nu kommer även Rumänien vilja vara med i leken om Moldaviens framtid. Ett instabilt Ukraina ger rumänerna en chans och rent historiskt har Rumänien alltid tagit sin chans när grannländer varit instabila eller svaga.
Hur menar du Rumänien praktiskt skulle kunna få till stånd ett samgående med Moldavien mot Moldaviens önskan? Inte en annektering a la Ryssland/Krim antar jag...
Citera
2014-10-12, 16:20
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RullRull
Har inte följt tråden, men måste ställa en öppen fråga. Vem kan önska sig ett tillskott till sin nation av dessa (Moldaverna) tattar-pack? Ett sånt jävla skitland, med ett sånt jävla skitfolk? Någon som har ett bra svar på det? Alltså Europas näst fattiga nation önskar sig slå sig ihop med det absolut fattigaste som dessutom består av folk om möjligt värre än Zigenare. Vad skulle det innebära för Sverige 10,000 rånare sida vid sida med tattar-tiggarna? (och lika många fnask).

Jag ställer en liknande fråga till svenska myndigheter och många svenskar.

Varför älskar så många svenskar att importera hundratusentals analfabeter från Mellanöstern och Afrika varje år? Har du eller någon annan bra svar på det? Det har bevisats vetenskapligt att invandrare från Afrikas horn innehar en IQ som motsvarar svensk särskolenivå.

Hur kul tror du att det kommer och vara i Sverige om 20 år när majoriteten av befolkningen kommer och bestå av bidragsberoende analfabeter?

Citat:
Ursprungligen postat av Moroten89
Okej, jag är en vän till Ungern och står, till viss del, bakom dess territoriella krav, men att kalla Rumänien för en artificiell nation är väl att ta i? Jag är även en vän till Rumänien och jag anser att deras önskan om återförening med Moldavien, samt att åter införliva Bessarabien, är fullt legitima ifrån deras sida. Rumänien har sina rötter i det romerska riket och de Valakiska och Moldaviska rikena, vars folk har anor långt tillbaka och som skandinavist så blir jag förnärmad när du hävdar att storrumänien är artificiellt och illegitimt. Är Tyskland och Italien också artificiella stater?
När det gäller Bulgarien så har de fått sin del av Dobrogea och rumänerna har fått sin, deras territoriella krav på det rumänska kustområdet är illegitima och det är för mig ett mysterium att de har relativt dåliga relationer när det gäller Dobrogea.

Håller med dig om att både Tyskland och Italien är artificiella nationer om vi ska vara petiga. Även Belgien, Schweiz och flera andra nationer är i så fall artificiella.

Rumänien och Moldavien kommer inte att återförenas på ett bra tag. Kostnaderna för en återförening kommer bli enorma och det har inte Rumänien råd med. Därefter har Moskva reagerat illa på snacket om en återförening. Ryssarna kommer garanterat att inte bli glada om en återförening sker inom en snar framtid.

En bit av gamla Storrumänien ligger idag i Ukraina, Tjernivtsi- och Bugeacområdet. Rumänien har idag en god chans att ta tillbaka dessa områden nu när Ukraina svajar.

Angående Dobrogea så kommer Rumänien troligen aldrig mer att återfå Cadirlater (Bulgariens nordostligaste hörn). Cadirlater tillhörde Storrumänien mellan 1913-1940. Däremot finns det tecken på att Rumänien gör anspråk på territorium ute på Svarta havet. Svarta havet ska innehålla stora olje- och gasreserver.

För att ge mina synpunkter så kommer gränsdragningarna inte att förändras på ett bra tag framöver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback