Kom in på Stockholms Universitet nu. Hur ser det ut med kurslitteratur inför första terminen? Har standardböckerna som Malmström Civilrätt, Bernitz Finna rätt, Wennberg Introduktion till straffrätten samt 2013 års blå lagbok.
Dessutom undrar jag när man brukar börja (uppropet är den 16:e)?
Kom in på Stockholms Universitet nu. Hur ser det ut med kurslitteratur inför första terminen? Har standardböckerna som Malmström Civilrätt, Bernitz Finna rätt, Wennberg Introduktion till straffrätten samt 2013 års blå lagbok.
Dessutom undrar jag när man brukar börja (uppropet är den 16:e)?
Ja du det låter slappt. Att inte ange rättskällor överhuvudtaget samt inte korrekt är automatiskt underkänt för vår pm. Vi fick en rätt gedigen instruktion om hur man ska skriva. Plus väldigt detaljerade frågor att besvara på tre sidor. Såg det ut så för er också ?
Europarättsfrågor
1) Är unionsrätten och/eller Europakonventionen tillämplig? Varför anser sig EU-domstolen behörig att avgöra Åkerberg Franson-målet och gör det någon skillnad för EU-domstolens behörighet om saken gäller en rättighet i Europakonventionen eller i Rättighetsstadgan? Hur tolkar HD dessa krav i PMP-målet, och vad anser HD om unionsrättens resp. Europakonventionens tillämplighet och om förhållandet mellan unionsrätten och konventionsrätten?
2) Föreligger det en ne bis in idem-situation som utgör hinder för en EU-medlemsstat att både påföra skattetillägg och därefter åtala för brott och utdöma straff för samma gärning? Vilka överväganden ska den nationella domstolen göra enligt EU-domstolen, och hur tolkade och tillämpade HD detta i PMP-målet?
3) HD har i vissa tidigare avgöranden angående förhållandet mellan svensk rätt och konventionsrätten tillämpat en princip om ”klart stöd”. Vad innebär den, hur relaterar den till unionsrätten och i vad mån har HD:s avgörande i PMP-målet ändrat rättsläget?
Statsrättsfrågor
1) Skattetillägg anses i Sverige vara en s.k. sanktionsavgift. Vad är en sanktionsavgift från
konstitutionell synpunkt? Hur såg EU-domstolen resp. HD på skattetillägg; Är denna sanktionsavgift att betrakta som en straffsanktion och vad får svaret för betydelse för frågan om ne bis in idem? Är den svenska domstolen bunden av Skatteverkets beslut om skattetillägg, och spelar det någon roll?
2) HD gör i PMP-målet en europarättslig lagprövning utifrån unionsrätten. Eftersom frågan rör
unionsrätt är grunden för lagprövning inte RF 11:14 eller 12:10, utan istället vad då? Vilka unionsrättsliga regler och principer är det som ligger till grund för europarättslig lagprövning? Vad
blir följden av denna lagprövning, omedelbart och i förlängningen för de svenska domstolarna och
den svenska lagstiftaren?
3) HD gör också en lagprövning utifrån Europakonventionen i dess egenskap av svensk nationell lag. Vilken ställning har Europakonventionen i Sverige och hur ska en konflikt mellan konventionen och svensk lag lösas? Hur går HD tillväga i PMP-målet i vad avser denna fråga? Kan man hävda att Europakonventionens position i svensk rätt ändrats genom HD:s dom i PMP-målet?
4) Utgången i PMP-målet har lett till flera fall av resning i Sverige. Vad kan resultatet tänkas bli av en sådan prövning? Kan det finnas möjlighet för felaktigt dömda att kräva staten på skadestånd och hur hanteras detta?
5) Kan domen i PMP-målet tänkas få återverkningar på sanktionsavgifter inom andra områden än
skatterätten?
När jag skrev PM fick man ett av 25 ämnen som handlade om en specifik situation. Jag skrev något om naturvårdsverket och allmänna handlingar/offentlighetsprincipen whatever. Har kollat igenom det nu i efterhand och det står "PM:ens materiella innehåll är till synes korrekt". Man kunde få 20 poäng på PM:et, varav gränsen för B var 10 poäng (BA/AB gick ej att få) och man kunde få totalt 17-18 poäng för form och språk, samt 2-3 poäng för materiellt innehåll. PM:et var dock del av en egen kurs som typ var 3 hp som dels gick ut på PM:et och dels på några lärarledda lektioner i Karnov/Infotorg/Zeteo och efterföljande prov i ämnet (alltså ett prov i att använda nyss nämnda tjänster ).
Eftersom det nya upplägget delvis syftar till att uppmuntra till bättre uppsatser kanske ni har högre krav på det juridiska innehållet, men jag tror faktiskt inte det. Så var lugn! Men om du tycker att det tar tid, kanske du kan mejla och fråga? Låter mycket märkligt att en grupp fått tillbaka uppsatsen tidigare som sagt.
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Vad i helvete är det här för jävla Waldorf-pedagogik? Fick ni kritor utdelade också? Skärpning SU!
Imiron tog fram den stora pepparkvarnen och kryddade ganska mycket...
Senast redigerad av Lindgren08 2014-01-08 kl. 17:25.
Imiron tog fram den stora pepparkvarnen och kryddade ganska mycket...
Gjorde jag inte. PM:et på termin 2 är betydligt mer seriöst (om än inte extremt seriöst det heller), men PM på termin 1 var löjligt.
Så här såg mitt PM termin 1 ut, inga källor alls
Som sagt. Jag vet att det är uruselt, jag körde helt enkelt minsta motståndets lag, men det var inte bara mitt fel, de hade tvåhundrafemtioelva frågor man skulle lyckas baka in den korta texten vilket gjorde att det hela blev märkligt.
Citat:
”Den europeiserade hönan” – Promemoria, juristprogrammet, termin 1, VT 2013
Under slutet av 90-talet antog EU ett direktiv beträffande utformningen av burar för burhöns. Medlemsstaterna skulle ha drivit igenom direktivet till år 2012, Sverige införlivade det i lagstiftningen betydligt tidigare än så, vilket lett till flera juridiska tvister. Att flera EU-länder inte lyckats genomdriva sagda direktiv har lett till ännu fler oklarheter. Mål i ämnet har avhandlats både hos de allmänna domstolarna och förvaltningsdomstolarna, ett förhandsavgörande från EU-domstolen har även begärts in av tingsrätten. Anledningen till att frågan kunnat nå både de allmänna domstolarna och förvaltningsdomstolarna är för att brott mot djurskyddslagstiftningen är att betrakta som brottmål, vilket avgörs i allmän domstol. När överklagande av myndighetsbeslut att inte tillåta insättning av en viss bur, rör det sig dock om en fråga kring myndighetsutövning och hamnar därför på förvaltningsdomstolarnas bord.
EU-domstolen blir också den aktuell då förbud mot vissa utformningar hos burar i Sverige, men som är legala i andra delar av EU, kan anses utgöra ett handelshinder, vilket regleras i EU-lagstiftning. Att frågan dessutom började med ett EU-direktiv påvisar den relevans EU har i sammanhanget. Ett EU-direktiv är en lagstiftning av EU som är bindande vad gäller resultatet, men där tillvägagångssättet för att nå dit lämnas till de nationella lagstiftarna, de är därför inte i sig direkt tillämpliga i den nationella lagstiftningen, även om rådande lag bör tolkas med direktivet i beaktande. En EU-förordning är däremot direkt tillämplig i sig. Att inte implementera direktiv eller lyda en förordning, kan leda till att staten i fråga får betala vite.
Som påpekat är det upp till staten själv att implementera ett direktiv, och i fallet med den europeiserade hönan så har så skett framför allt genom föreskrifter från Jordbruksverket. Detta är att betrakta som förpliktelser för individen från det allmänna, vilket enligt RFs åttonde kapitel ska meddelas genom lag, samma kapitel ger dock riksdagen rätt att subdeligera det till regeringen, som i sin tur kan delegera det vidare till en myndighet. Denna myndighet kan då ta fram föreskrifter i ämnet. En föreskrift får dock aldrig strida med en högre stående författning, något som gäller alla typer av författningar. De är i stigande ordning: Föreskrift, förordning, lag och slutligen grundlag. Utöver detta har vi även EU-rätten, som anses stå över nationell lagstiftning, inklusive grundlag, vilket kallas principen om EU-rättens företräde. Besläktat med företrädet är lojalitetsprincipen som säger att medlemsstaterna ska vidta de åtgärder som krävs för att följa EU-rätten.
Värt att notera i sammanhanget är att Euopakonventionen, som inte ska beblandas med EU-rätten, har en ställning som lag i Sverige, och därför inte kan anses stå över grundlagen. RF anger dock att lagar inte ska strida mot Europakonventionen, vilket alltså ändå skulle göra en lag som står i konflikt med Europakonventionen grundlagsstridig. Europakonventionen skulle i de rörda fallen till exempel kunna bli aktuell med tanke på äggproducenternas egendomsskydd, som de då är berättigade enligt det första tilläggsprotokollet från sagda konvention, vilken Sverige ratificerat.
Om en domstol i det berörda fallet skulle nå slutsatsen att den författning som åberopats strider mot en överordnad sådan, som exempel att äggproducenternas egendomssydd blev kränkt av myndighets föreskrifter, så har de en skyldighet att inte tillämpa författningen i fråga. Det kallas normprövning eller, om det rör en lags konflikt med grundlag, lagprövning. Det vore inte heller omöjligt för en myndighet att ge dispens
Som sagt. Jädrigt märkligt. Men man skulle få in massa olika saker. Varför målen var uppe i både förvaltningsdomstolarna och de allmänna domstolarna. Skillnaden mellan direktiv och förordning, författningars hierarki, subdeligering, normprövning etc.
Man behövde inte ha med ALLT som stod i listan (var över 20 punkter tror jag), men jag bredde på ordentligt.
Hur som, det här PM:et blev godkänt. De godkänner alltså vilken jävla skit som helst.
Edit: Flashback sabbar styckeindelningen så skyll inte på mig.
Gjorde jag inte. PM:et på termin 2 är betydligt mer seriöst (om än inte extremt seriöst det heller), men PM på termin 1 var löjligt.
Så här såg mitt PM termin 1 ut, inga källor alls
Som sagt. Jag vet att det är uruselt, jag körde helt enkelt minsta motståndets lag, men det var inte bara mitt fel, de hade tvåhundrafemtioelva frågor man skulle lyckas baka in den korta texten vilket gjorde att det hela blev märkligt.
Som sagt. Jädrigt märkligt. Men man skulle få in massa olika saker. Varför målen var uppe i både förvaltningsdomstolarna och de allmänna domstolarna. Skillnaden mellan direktiv och förordning, författningars hierarki, subdeligering, normprövning etc.
Man behövde inte ha med ALLT som stod i listan (var över 20 punkter tror jag), men jag bredde på ordentligt.
Hur som, det här PM:et blev godkänt. De godkänner alltså vilken jävla skit som helst.
Edit: Flashback sabbar styckeindelningen så skyll inte på mig.
Var det första sidan?
Tja, sååå jävla dåligt var det väl ändå inte, men det måste vara världens kortaste PM. Jag hoppas att du på sistone har slutat upp med att "deligera".
Senast redigerad av Legal-Eagle 2014-01-08 kl. 20:07.
Var det första sidan?
Tja, sååå jävla dåligt var det väl ändå inte, men det måste vara världens kortaste PM. Jag hoppas att du på sistone har slutat upp med att "deligera".
Det var allt, men jag har för mig att det skulle 500-700 tecken eller något. Jag kan minnas fel.
Delegera, delegera, delegera, delegera, delegera, delegera. Suck. Man lär sig fan aldrig. Beror dock inte enbart på efterblivenhet, skriver rätt när jag skriver det för hand, men på datorn så vill fingrarna skriva deligera :/ Hade ett liknande problem med att Sverige blev Svergie en gång i tiden, mycket pinsamt.
Någon som läst Statsvetenskap A bredvid studierna? Hur många timmar i veckan krävs det ungefär?
Jag funderar på att göra det men vet inte om det blir att ta lite för mycket vatten över huvudet, kommer börja läsa Skatterätt/offentligrätt till våren.
Apropå att ha läst, eller läsa, andra kurser utöver juristprogrammet som kan vara meriterande, t.ex. statsvetenskap, NEK/FEK, lingvistik (?), rättsvetenskap, kriminologi, och så vidare... spelar betygen roll i dessa kurser, eller är det faktumet att man läst dem som är meriterande?
Någon som läst Statsvetenskap A bredvid studierna? Hur många timmar i veckan krävs det ungefär?
Jag funderar på att göra det men vet inte om det blir att ta lite för mycket vatten över huvudet, kommer börja läsa Skatterätt/offentligrätt till våren.
På vilket universitet? Har läst A-kursen på LU och ägnade väl högst 5-6 timmar i veckan åt kursen (var inte speciellt studiemotiverad då bör tilläggas). Men skulle gissa att det varierar mellan lärosätena.
Har för mig att vi hade relativt få obligatoriska seminarier och alla examinationsmoment var hemtentor (vilket är standard på den institutionen i Lund). En del litteratur naturligtvis men av annan typ än den jag stött på hittills på juristprogrammet och mer fokus på att förstå övergripande resonemang och teoribildningar snarare än detaljkunskaper.
OnT: Har uppsatsinlämning (T1 LU) imorgon förmiddag. Misstänker att det inte kommer gå så värst bra men misstänkte å andra sidan det efter tentorna också och de gick skapligt. Har någon en hum om ungefär hur höga krav som ställs på en?
Förstår att det är olika från handledare till handledare men de utgår väl från någon gemensam mall.
Apropå att ha läst, eller läsa, andra kurser utöver juristprogrammet som kan vara meriterande, t.ex. statsvetenskap, NEK/FEK, lingvistik (?), rättsvetenskap, kriminologi, och så vidare... spelar betygen roll i dessa kurser, eller är det faktumet att man läst dem som är meriterande?
För ting? Bara antalet inlästa program.
Om någon vill läsa vid sidan av mest av den anledningen kan jag rekommendera FEK och kriminologi I. Att bara tenta av kurserna borde vara simpelt - beroende på hur många obligatorier det är (på SU, not much)