2014-01-08, 21:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har jag gjort många gånger tidigare i olika knarktrådar. Knarkarna brukar tro på det de vill tro på och avfärda allt annat.

Om du måste göra det så ofta kan du ju spara länkarna i en textfil som du kopierar ur varje gång. För svårt för dig eller? Ansök isåntfall inte till högre läroverk eftersom du antagligen kommer få svårt att lämna in en tresidors uppsats med källhänvisningar.
Citera
2014-01-08, 21:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostflakes
Cannabis är beroende framkallande? Knappt 9% av alla som testat cannabis känner någon form av beroende. Att man får abstinens besvär är löjligt... Du får värre abstinens om du inte får ditt morgon kaffe. Enligt dig borde vi göra allt som är beroende framkallande olagligt?

Det är en hel del som tyder på att cannabis är beroendeframkallande, men det är inget argument för att det ska vara förbjudet. Speciellt inte då alkoholen verkar vara betydligt grövre på den fronten.
Citera
2014-01-08, 21:19
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Du får gärna länka det en gång till så alla ser det.

Det kostar samhället att ha det olagligt! Det spenderas så mycket pengar på att försöka hålla det olagligt och för att få fast de som brukar cannabis samtidigt som man går miste om alla pengar som narkotikadealers tjänar på att ha det olagligt. Men detta är bortkastade pengar för det har ingen påverkan på att få ut drogen ur samhället. Det blir kaka på kaka. Man kan både tjäna pengar och spara pengar genom att lägga dessa resurser från polis och tull till något som faktiskt gynnar samhället där de kan motverka brott som skadar andra. Att man lägger ner löjligt mycket resurser för att leta eller t.ex. träna hundar som försöker dofta sig till en växt kostar otroliga summor som bara leder till ökat missbruk utan att ha någon som helst påverkan på drogernas tillgång i samhället.

Samhällets hårda attityd till och kamp mot knarket har definitivt en begränsande, starkt begränsande inverkan på tillgången.
Det är just för att knarkhandlarna vill tjäna ännu mer pengar som de vill göra eländet lagligt. Då kan de sälja ännu mer och till högre priser.
Citera
2014-01-08, 21:26
Medlem
Citat:
Samhällets hårda attityd till och kamp mot knarket har definitivt en begränsande, starkt begränsande inverkan på tillgången.
Det är just för att knarkhandlarna vill tjäna ännu mer pengar som de vill göra eländet lagligt. Då kan de sälja ännu mer och till högre priser.

Om det blir lagligt blir det ju staten som kommer att sälja cannabis dvs det blir precis som alkohol skattat. Med skattepengarna dom drar in kan dom förbättra vård osv.

Sen kommer ju "knarkhandlarna" få sänka sina priser för det ska bli lönt för dom att sälja cannabis dvs att många kommer sluta sälja cannabis för det finns inga pengar i det längre för att pengarna blir vita och går till vård / skola och äldreomsorg...
Citera
2014-01-08, 21:27
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Jaså? Du kan lätt surfa och hitta hur du beställer droger och sedan ett par dagar senare dimper det ner i brevlådan. Det är inte svårt att få tag på droger. Det är lättare att få tag på olagliga droger än att hitta någon som säljer alkohol. Det är absolut inte svårt det heller men det är för det finns också pengar att tjäna på att vi har en så restriktiv försäljning av alkohol på systemet. Alkoholister vill kunna dricka på söndagar också så därför finns det en illegal marknad där med.
"Knark"handlarna (de hade inte varit knarkhandlare om det blivit lagligt. Då hade de varit droghandlare precis som du är idag) vill inte ge sina pengar till dealers. Vi vill inte gynna den olagliga marknaden. Men förbudet tvingar de som vill ha lättare droger än alkohol in i den olagliga världen.
Citera
2014-01-08, 21:35
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordionface
Om det blir lagligt blir det ju staten som kommer att sälja cannabis dvs det blir precis som alkohol skattat. Med skattepengarna dom drar in kan dom förbättra vård osv.

Sen kommer ju "knarkhandlarna" få sänka sina priser för det ska bli lönt för dom att sälja cannabis dvs att många kommer sluta sälja cannabis för det finns inga pengar i det längre för att pengarna blir vita och går till vård / skola och äldreomsorg...

http://swedish.ruvr.ru/news/2014_01_08/Marijuana-i-Colorado-tva-ganger-dyrare-sedan-legaliseringen-7947/

Citat:
Jaså? Du kan lätt surfa och hitta hur du beställer droger och sedan ett par dagar senare dimper det ner i brevlådan. Det är inte svårt att få tag på droger. Det är lättare att få tag på olagliga droger än att hitta någon som säljer alkohol. Det är absolut inte svårt det heller men det är för det finns också pengar att tjäna på att vi har en så restriktiv försäljning av alkohol på systemet. Alkoholister vill kunna dricka på söndagar också så därför finns det en illegal marknad där med.
"Knark"handlarna (de hade inte varit knarkhandlare om det blivit lagligt. Då hade de varit droghandlare precis som du är idag) vill inte ge sina pengar till dealers. Vi vill inte gynna den olagliga marknaden. Men förbudet tvingar de som vill ha lättare droger än alkohol in i den olagliga världen.

Det är just därför som det ska göras svårare att t.ex. smuggla in det destruktiva knarket. Post borde t.ex. kontrolleras minutiöst innan den släpps in.
Citera
2014-01-08, 21:38
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Det skadar samhället och oss alla skattebetalare i form av knarkets skadeverkningar. Sjukvårdskostnader, brott för att få pengar till knarket, minskade arbetsprestationer, ökat antal olyckor o.s.v. Tråkigt.

Jag är helt med på vad du menar, och med risk för att vara lite ofin tänker jag lägga ord i mun på dig, jag ber om ursäkt för det såhär på förhand. Har jag fel så rätta mig gärna. Men du menar att det skadar gemene svensk, då skattepengar läggs på resurser kring sjukvård, fängelse, polisinsatser, socialtjänst och dylikt?

Grejen är att problematisk brukare av cannabis utgör inte den övervägande delen. De pengar som idag läggs på t.ex polisinsatser är inte på den stereotypa hemlösa som snor bilstereoapparater, begår knivrån eller gör bryt på ICA-butiker för cigaretter. Snarare läggs polisresurser på att plocka in potentiella brukare, enbart på petitesser som t.ex klädprofilering eller dylikt - för att förankra detta i något så pekar jag på Operation Gås och dylika projekt - något jag anser är fel. Polisens resurser läggs på att ta in folk de tror brukar. Tid som polisen skulle kunnat spendera till att bara patrullera och få Sverige och de som bor här att känna sig trygga. Vara ute bland ungdomar och påverka på ett annat plan.

Sjukvårdskostnader kring cannabis är i princip obefintliga, så de behövs inte ens nämnas.

Har vi en reglerad cannabismarknad bryter vi en enorm summa pengar som går direkt till organiserad brottslighet. Något som kommer gå rakt ner i skattepengar. Dessa pengar kan tänkas lägga på preventivt arbete mot t.ex drograttfylla, skolor eller vad du nu än kan tänka dig inom välfärden. Således även socialtjänst.

Det kommer även skapa jobbtillfällen. Inte bara för eventuella butiker och odlare, utan även för åkerier som måste frakta och andra jobb.

Sen angående minskade arbetsprestationer förstår jag inte riktigt hur du menar. Menar du att gemene svensk arbetar sämre bara för att vi kan dricka alkohol varje dag om så önskas? Bara för att jag väljer, trots att jag numera inte gör det bör poängteras, att bruka cannabis, är det inte parallellt med att jobba sämre.

Jag begär inte att du ska ändra åsikt, men försök se bortom den stereotypa syn du har kring cannabis och hur det på andra sätt kan påverka samhället. Jag hoppas att detta inlägget ger lite klarhet.
Citera
2014-01-08, 21:45
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
http://swedish.ruvr.ru/news/2014_01_08/Marijuana-i-Colorado-tva-ganger-dyrare-sedan-legaliseringen-7947/

Det är just därför som det ska göras svårare att t.ex. smuggla in det destruktiva knarket. Post borde t.ex. kontrolleras minutiöst innan den släpps in.
Hur mycket pengar vill du lägga ner för att ha denna växt ute ur samhället? Ska allas personliga brev öppnas och läsas för att hålla det borta? Frågan man ska ställa sig är hur mycket pengar vill du generera narkotikadealers innan du förstår att kriget mot droger förloras med ljusårslängder! Ni bara pumpar in pengar till kriminella nätverk. Er tanke är god att folk ska bruka mindre droger, men detta kommer aldrig hända för det finns en efterfrågan på andra droger än alkohol och tobak. Och finns det en efterfrågan finns där en marknad.

Du ska kanske titta på när det blev olagligt och varför? Blev det kanske olagligt för "hippierörelsen" var emot krig och dessa hade en sak gemensam. De rökte cannabis. Det fanns ett lätt sätt att tysta dessa, och det var att genom att göra deras drog olaglig så gjorde man dessa till kriminella. Att cannabis är en Schedule I drog i USA kanske bevisar detta. För är du så naiv att du tror att cannabis inte har någon plats i medicin eller är detta lika långsökt för dig som allt det andra jag skrivit? Då kan jag berätta för dig att cannabis säljs på apoteket idag under namnet Sativex.
Citera
2014-01-08, 21:51
Medlem
ganglere2s avatar
De idag brottsliga knarkförsäljarna kommer alltså att övergå till att vara icke brottsliga knarkförsäljare. Priserna stiger och försäljningen ökar.
Hur kan någon påstå att de då skulle tjäna mindre pengar? Kan det vara anledningen till att de vill göra knarket lagligt?
Citera
2014-01-08, 21:53
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Du ska kanske titta på när det blev olagligt och varför? Blev det kanske olagligt för "hippierörelsen" var emot krig och dessa hade en sak gemensam. De rökte cannabis. Det fanns ett lätt sätt att tysta dessa, och det var att genom att göra deras drog olaglig så gjorde man dessa till kriminella. Att cannabis är en Schedule I drog i USA kanske bevisar detta. För är du så naiv att du tror att cannabis inte har någon plats i medicin eller är detta lika långsökt för dig som allt det andra jag skrivit? Då kan jag berätta för dig att cannabis säljs på apoteket idag under namnet Sativex.

Hate to prove you wrong, men det där är inte sant. Cannabis blev illegalt tidigare än 60-talet.

Citat:
De idag brottsliga knarkförsäljarna kommer alltså att övergå till att vara icke brottsliga knarkförsäljare. Priserna stiger och försäljningen ökar.
Hur kan någon påstå att de då skulle tjäna mindre pengar? Kan det vara anledningen till att de vill göra knarket lagligt?

Läste du ens vad jag skrev? Nu blir jag lite besviken, jag som tog mig tid att skriva långt. Cannabis är den största inkomstkällan. Vill du att staten ska tjäna på det, eller de som säljer den illegalt? Ingen har påstått att kriminaliteten försvinner, men cannabis är många gängs största inkomstkälla.

"Ja, men då säljer de ju andra droger!". Mycket, mycket möjligt. Men eftersom gemene man inte kommer i kontakt med langare på samma sätt introduceras man inte heller till tyngre droger, då du faktiskt bara kan knalla in på t.ex ett systembolag och införskaffa dig det du vill ha. Förstår du nu?

En legalisering innebär nödvändigtvis inte att man får stå i innerstan och sälja hasch på småkids. Antagligen blir det som med alkohol. Utvalda butiker får sälja och en lämplig åldersgräns sätts. Du får inte sälja alkohol hur du vill i Sverige heller, eller hur?
Senast redigerad av Brmc 2014-01-08 kl. 21:57.
Citera
2014-01-08, 21:56
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Hate to prove you wrong, men det där är inte sant. Cannabis blev illegalt tidigare än 60-talet.
Ja det blev olagligt tidigare än det. Men förbudet blev ännu hårdare under Reagan administrationen. De var kriminella tidigare också men synen blev hårdare efter det. Skrev fel. Men här har jag lite länkar (ja det är wikipedia men det finns källor länkade där också).

http://en.wikipedia.org/wiki/Comprehensive_Crime_Control_Act_of_1984
increased federal penalties for cultivation, possession, or transfer of marijuana
Citera
2014-01-08, 21:58
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ja det blev olagligt tidigare än det. Men förbudet blev ännu hårdare under Reagan administrationen. De var kriminella tidigare också men synen blev hårdare efter det. Skrev fel. Men här har jag lite länkar (ja det är wikipedia men det finns källor länkade där också).

http://en.wikipedia.org/wiki/Comprehensive_Crime_Control_Act_of_1984
increased federal penalties for cultivation, possession, or transfer of marijuana

Reagan satt inte under hippieperioden. Nixon satt under hippieperioden, om det är kring summer of love du syftar på. Reagan satt 81 - 89.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in