Citat:
Ursprungligen postat av
ganglere2
Det skadar samhället och oss alla skattebetalare i form av knarkets skadeverkningar. Sjukvårdskostnader, brott för att få pengar till knarket, minskade arbetsprestationer, ökat antal olyckor o.s.v. Tråkigt.
Jag är helt med på vad du menar, och med risk för att vara lite ofin tänker jag lägga ord i mun på dig, jag ber om ursäkt för det såhär på förhand. Har jag fel så rätta mig gärna. Men du menar att det skadar gemene svensk, då skattepengar läggs på resurser kring sjukvård, fängelse, polisinsatser, socialtjänst och dylikt?
Grejen är att problematisk brukare av cannabis utgör inte den övervägande delen. De pengar som idag läggs på t.ex polisinsatser är inte på den stereotypa hemlösa som snor bilstereoapparater, begår knivrån eller gör bryt på ICA-butiker för cigaretter. Snarare läggs polisresurser på att plocka in potentiella brukare, enbart på petitesser som t.ex klädprofilering eller dylikt - för att förankra detta i något så pekar jag på
Operation Gås och dylika projekt - något jag anser är fel. Polisens resurser läggs på att ta in folk de tror brukar. Tid som polisen skulle kunnat spendera till att bara patrullera och få Sverige och de som bor här att känna sig trygga. Vara ute bland ungdomar och påverka på ett annat plan.
Sjukvårdskostnader kring cannabis är i princip obefintliga, så de behövs inte ens nämnas.
Har vi en reglerad cannabismarknad bryter vi en enorm summa pengar som går direkt till organiserad brottslighet. Något som kommer gå rakt ner i skattepengar. Dessa pengar kan tänkas lägga på preventivt arbete mot t.ex drograttfylla, skolor eller vad du nu än kan tänka dig inom välfärden. Således även socialtjänst.
Det kommer även skapa jobbtillfällen. Inte bara för eventuella butiker och odlare, utan även för åkerier som måste frakta och andra jobb.
Sen angående minskade arbetsprestationer förstår jag inte riktigt hur du menar. Menar du att gemene svensk arbetar sämre bara för att vi
kan dricka alkohol varje dag om så önskas? Bara för att jag väljer, trots att jag numera inte gör det bör poängteras, att bruka cannabis, är det inte parallellt med att jobba sämre.
Jag begär inte att du ska ändra åsikt, men försök se bortom den stereotypa syn du har kring cannabis och hur det på andra sätt kan påverka samhället. Jag hoppas att detta inlägget ger lite klarhet.