2014-01-08, 16:42
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej och som jag säger så har jag personligen lite fler kriterier än att det skapar akuta sociala problem.

Precis som jag har, så där är vi överens. Jag ville bara framhäva att missbruk inte alltid leder till akuta sociala problem.

Citat:
Jag pekar inte på något alls annat än väldigt generellt. Cannabis orsaker ju snarare psykiska problem än fysiska men dom är ändå påtagligt färre och mildare. Bara en sån sak som att alkohol faktiskt är fysiskt beroendeframkallande gör att jämförelsen haltar rejält.

Det var lite därför jag från början inte ville jämföra dem, då det är 2 rätt vilt skilda rus.

Citat:
Det tyder absolut på problematiskt bruk men du har missförstått mig lite, se nästa stycke.

Jag har aldrig sagt något om "konstant påverkan", jag skrev om att berusa sig dagligen, det är en väldigt stor skillnad. Är man konstant påverkad av något har man förmodligen problem, det håller jag med om. Däremot vägrar jag gå med på att ett dagligt bruk är ett missbruk.

Då misstolkade jag dig. Jag tolkade "röka ner sig varenda dag" som att vara nedrökt hela dagen, my bad. Men jag har inte heller hävdat att alla dagliga bruk är missbruk? Jag säger bara att i vissa cannabiskretsar så verkar att röka varje dag som något slags mål och helt oproblematiskt. Förvisso oproblematiskt för vissa, men tycker det är så tråkig vinklad syn och uppenbar dubbelmoral att anse att det är okej att röka både innan, efter och under jobbet, bara för att det är cannabis, men att göra samma sak med alkohol är tabu. Eller om det hade varit tramadol, valium eller vad som helst. Att vara helt blind för sitt eget bruk tycker jag är ett problematiskt bruk.

Nu säger jag inte att det är din åsikt, så missförstå mig inte. Är bara trött på den retoriken hos en del brukare, varpå det var den jag ville lyfta fram.
Citera
2014-01-08, 17:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Precis som jag har, så där är vi överens. Jag ville bara framhäva att missbruk inte alltid leder till akuta sociala problem.

Det var lite därför jag från början inte ville jämföra dem, då det är 2 rätt vilt skilda rus.

Då misstolkade jag dig. Jag tolkade "röka ner sig varenda dag" som att vara nedrökt hela dagen, my bad. Men jag har inte heller hävdat att alla dagliga bruk är missbruk? Jag säger bara att i vissa cannabiskretsar så verkar att röka varje dag som något slags mål och helt oproblematiskt. Förvisso oproblematiskt för vissa, men tycker det är så tråkig vinklad syn och uppenbar dubbelmoral att anse att det är okej att röka både innan, efter och under jobbet, bara för att det är cannabis, men att göra samma sak med alkohol är tabu. Eller om det hade varit tramadol, valium eller vad som helst. Att vara helt blind för sitt eget bruk tycker jag är ett problematiskt bruk.

Nu säger jag inte att det är din åsikt, så missförstå mig inte. Är bara trött på den retoriken hos en del brukare, varpå det var den jag ville lyfta fram.

Nu tror jag faktiskt att vi har kommit fram till att vi faktiskt är helt och hållet överens.
Citera
2014-01-08, 17:27
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Nu tror jag faktiskt att vi har kommit fram till att vi faktiskt är helt och hållet överens.

Vad skönt! Hur vi hamnade här vet bara Maria Larsson.
Citera
2014-01-08, 17:39
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Vad skönt! Hur vi hamnade här vet bara Maria Larsson.
Som jag ser det så är målet med en diskussion att till slut komma överens även om det bara är om att man inte är överens i sakfrågan.
Citera
2014-01-08, 20:28
Medlem
Svamphoras avatar
Cannabis är beroende-framkallande och kan ge jobbiga abstinans symptom när man slutar, en anledning att det inte borde legaliseras.
Citera
2014-01-08, 20:32
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svamphora
Cannabis är beroende-framkallande och kan ge jobbiga abstinans symptom när man slutar, en anledning att det inte borde legaliseras.
Alkohol är också beroendeframkallande. Tobak också. Socker, kaffe. Men hade det blivit olagligt så hade det bara resulterat i att kriminella nätverk hade tagit över det. Sen är det få som ens känner av någon abstinens när de inte röker cannabis. Du har ingen rätt att bestämma vilken drog som är okej eller inte. Om ens bruk inte går ut över någon annan negativt så finns det ingen mening med att göra den personen till en kriminell.
Senast redigerad av DrKovski 2014-01-08 kl. 20:35.
Citera
2014-01-08, 20:46
Medlem
kruegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Alkohol är också beroendeframkallande. Tobak också. Socker, kaffe. Men hade det blivit olagligt så hade det bara resulterat i att kriminella nätverk hade tagit över det. Sen är det få som ens känner av någon abstinens när de inte röker cannabis. Du har ingen rätt att bestämma vilken drog som är okej eller inte. Om ens bruk inte går ut över någon annan negativt så finns det ingen mening med att göra den personen till en kriminell.

Kunde inte skrivit det bättre själv

Man kan fan bli beroende av allt möjligt.
Min åsikt är att så länge det inte skadar någon annan så har alla har rätten att göra vad de vill med sina kroppar - INGEN har rätt att straffa en människa pga vad denne konsumerar. (sorry att det är off-topic men kunde inte hejda mig själv )
Citera
2014-01-08, 20:49
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Dela då med dig av dem.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det gör det inte alls, om så vore fallet kan jag garantera att jag hade känt till dem. Hänvisa länk eller never happened.

Har jag gjort många gånger tidigare i olika knarktrådar. Knarkarna brukar tro på det de vill tro på och avfärda allt annat.

Edit:
Citat:

Bra skrivet. Håller med helt.

Edit2:
Citat:
Ursprungligen postat av krueger
Kunde inte skrivit det bättre själv

Man kan fan bli beroende av allt möjligt.
Min åsikt är att så länge det inte skadar någon annan så har alla har rätten att göra vad de vill med sina kroppar - INGEN har rätt att straffa en människa pga vad denne konsumerar. (sorry att det är off-topic men kunde inte hejda mig själv )

Det skadar samhället och oss alla skattebetalare i form av knarkets skadeverkningar. Sjukvårdskostnader, brott för att få pengar till knarket, minskade arbetsprestationer, ökat antal olyckor o.s.v. Tråkigt.
Senast redigerad av ganglere2 2014-01-08 kl. 20:58.
Citera
2014-01-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Har jag gjort många gånger tidigare i olika knarktrådar. Knarkarna brukar tro på det de vill tro på och avfärda allt annat.

"Knarkarna brukar tro på det de vill tro på och avfärda allt annat."

Byt ut " Knarkarna " mot Ganglere2 så har du en rätt bra beskrivning.

Men om du nu har gjort det så många gånger tidigare borde du ju ha lätt tillgång till det och kan dela med dig till oss här i denna tråden så du kan övertyga oss med
Citera
2014-01-08, 20:58
Medlem
Citat:

Precis som alkohol, socker, kaffe, cigaretter till och med Datorer / tv kan ge den abstinensen....
Citera
2014-01-08, 20:59
Medlem
Frostflakess avatar
Citat:

Cannabis är beroende framkallande? Knappt 9% av alla som testat cannabis känner någon form av beroende. Att man får abstinens besvär är löjligt... Du får värre abstinens om du inte får ditt morgon kaffe. Enligt dig borde vi göra allt som är beroende framkallande olagligt?
Citera
2014-01-08, 21:12
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2

Edit:

Bra skrivet. Håller med helt.

Edit2:

Det skadar samhället och oss alla skattebetalare i form av knarkets skadeverkningar. Sjukvårdskostnader, brott för att få pengar till knarket, minskade arbetsprestationer, ökat antal olyckor o.s.v. Tråkigt.
Du får gärna länka det en gång till så alla ser det.

Det kostar samhället att ha det olagligt! Det spenderas så mycket pengar på att försöka hålla det olagligt och för att få fast de som brukar cannabis samtidigt som man går miste om alla pengar som narkotikadealers tjänar på att ha det olagligt. Men detta är bortkastade pengar för det har ingen påverkan på att få ut drogen ur samhället. Det blir kaka på kaka. Man kan både tjäna pengar och spara pengar genom att lägga dessa resurser från polis och tull till något som faktiskt gynnar samhället där de kan motverka brott som skadar andra. Att man lägger ner löjligt mycket resurser för att leta eller t.ex. träna hundar som försöker dofta sig till en växt kostar otroliga summor som bara leder till ökat missbruk utan att ha någon som helst påverkan på drogernas tillgång i samhället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in