2014-01-08, 21:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Kunde mördaren vara säker på att DNA fanns på cigarettaskar? Eller måste han ta t.ex. handskar som mer säkert innehåller DNA, och kan komma att saknas.

Du har rätt i det, cigarettaskarna behöver inte vara hanterade av KJ, ett dumt exempel. Men jag tror faktiskt inte att KJ hade saknat något i sin bil, han har inte så bra koll på var han har sina grejer förutom det som är kopplat till airsoft, han har dåligt minne, men fimparna tror jag definitivt att han har koll på.
Citera
2014-01-08, 21:11
Medlem
Citat:
Nej, jag påstod inte det. Lägg inte ord i min mun. Men pacifiera påstod att mördaren kunde ha tagit något från KJ:s "bil som var fullpackad med grejer". Jag emotser källa på det, liksom att det fanns fyra besudlingar på tejprullen i KJ:s badrum. Alternativt att hen medger att påståendena var påhitt.

Nu är du ju bara fånig! (och definitivt tillräckligt intelligent för att inse det).

Så det är "påhittet" att KJs bil var FULLPACKAD med grejer som du tjafsar om? Själva ORDET "fullpackad"? Men du inser naturligtvis att det är fullständigt irrelevant för resonemanget om det fanns 408 prylar eller 23 i bilen. Planteraren kan i båda fallen ta med sig en av dem (en tom cigarettask med KJs fingeravtryck t ex) och placera på lämpligt ställe bredvid kroppen. Det var poängen. Du håller på väl inte på med någon slags trist retorikfäktning här? Då blir jag besviken på dig.
Citera
2014-01-08, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tack ska du ha din satansidiot

Då kan det teoretiskt vara så att KJ klockan 20:32 står vid sin bil på parkeringsplatsen och just då stänger bagageluckan, i skuffen ligger bl a. VB mobil som växlar från 3G till 2G, därefter kör han Flottiljvägen - Lorvenvägen - Lejonbacksvägen - Torpgärdsleden - Över 97:an - Gamla Lulevägen och när klockan är 20:38 står han vid källsorteringsstationen hörnet Balettstigen/Gamla Lulevägen.

Där öppnar han bagageluckan, mobilen växlar till 3G, här gör han något med mobilen, t ex. krossar den, rycker batteriet. Kastar den i något utav sopkärlen och fortsätter sedan till föräldrahemmet i syfte att elda upp något eller hämta hjälpmedel för styckning och transport.

Gideons väg ligger nära den här korsningen, KJ har setts cykla omkring i området vid något tillfälle efter försvinnandet.

Et försök att förklara mobilens växling mellan 3 och 2G, vad tror ni?

Och var befinner sig VB? Då?

Det verkar nästan som att man kan mörda någon, kliva in i en random taxi, stoppa offrets mobiltelefon mellan sätena i en taxibil. Sedan far mobilen iväg på random taxikörningar, kopplar upp mot olika master, byter nät ... Lite överdrivet, jag vet

Men man kanske inte skall helt styras av teknikens under.

EDIT. Personligen tycker jag att vittnet som sett VB den kvällen gav ett väldigt samlat och gediget intryck. Men hon blev ju ständigt avbruten mitt i en (varje) mening av US.
Senast redigerad av Remark 2014-01-08 kl. 21:20.
Citera
2014-01-08, 21:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanLiTun
Nu är du ju bara fånig! (och definitivt tillräckligt intelligent för att inse det).

Så det är "påhittet" att KJs bil var FULLPACKAD med grejer som du tjafsar om? Själva ORDET "fullpackad"? Men du inser naturligtvis att det är fullständigt irrelevant för resonemanget om det fanns 408 prylar eller 23 i bilen. Planteraren kan i båda fallen ta med sig en av dem (en tom cigarettask med KJs fingeravtryck t ex) och placera på lämpligt ställe bredvid kroppen. Det var poängen. Du håller på väl inte på med någon slags trist retorikfäktning här? Då blir jag besviken på dig.
Fortfarande kan inte mördaren ha vetat om det fanns DNA på cigarettpaket, ej heller fingeravtryck.

Dessutom påstår en PM:are att bagageluckan inte behöver öppnas för planteringen.
Citat:
Hej,

skriver till dig då jag uppskattar dina inlägg i rubricerade fall och undrar om jag kunde be om ett råd från dig. Jag har en teori om hur en plantering i bakluckan skulle kunnat gå till och har skapat ett dokument där jag beskriver mina tankar. Jag har skickat dokumentet till BF för en vecka sedan och fick som svar "Åter ett stort tack" från honom. Det som stör mig är dock att jag tycker (såklart... ) jag har en teknisk möjlig metod att injicera utspätt blod i bagagerummet utan att ens öppna luckan och jag anser att den monterade bild som visar besudlingarna styrker min teori. (väl medveten om frågetecknen runt montaget, som du ju påvisade i tråden) Avsiktligen har jag isolerat mina teorier just till denna aspekten, skulle det tekniskt vara möjligt anser jag att det öppnar för möjligheten att ifrågasätta dessa besudlingar mer påtagligt. Nu har jag inte tillgång till likadan bil som besudlingarna hittades i, den närmaste hitintills finns i Uppsala, min tanke var att prova i praktiken. Nu gjorde jag dock ett spontant prov på min egna bil, men den har dock en kraftigare list är den aktuella bilen, men jag kunde ändå få vätska utmed listen för att känna mig stärkt i hypotesen. Speciellt hur vätskan spred sig i jämförelse med de hittade besudlingarna. På min kunde jag inte få in vätskan i bagageutrymmet, men är övertygad om att efter lite provande kommer jag hitta en metod att klara detta. Jag utgår således i min teori om att det var blod från BO efter hennes död, utspätt i vatten.

[...]
Det skulle vara intressant om någon med samma bilmodell som KJ provade.
Senast redigerad av Quarrel 2014-01-08 kl. 21:18.
Citera
2014-01-08, 21:20
Medlem
Citat:
Fortfarande kan inte mördaren ha vetat om det fanns DNA på cigarettpaket, ej heller fingeravtryck.

Dessutom påstår en PM:are att bagageluckan inte behöver öppnas för planteringen.

Det skulle vara intressant om någon med samma bilmärke som KJ provade.

Spännande! Särskilt när han kommer till avsnittet där han applicerar bloodsmears på kassar som ligger mitt i röran och blodbesudlat vatten som impregnerar handskar som ligger under allt annat på ett okontaminerat underlag. Utan att öppna bakluckan.

Det verkar som vi står inför blodplanterandets Houdini...
Citera
2014-01-08, 21:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Och var befinner sig VB? Då?

Det verkar nästan som att man kan mörda någon, kliva in i en random taxi, stoppa offrets mobiltelefon mellan sätena i en taxibil. Sedan far mobilen iväg på random taxikörningar, kopplar upp mot olika master, byter nät ... Lite överdrivet, jag vet

Men man kanske inte skall helt styras av teknikens under.

Och hur fan ska jag kunna veta det, haha.

Skämt åsido, jag har inte funderat på det i detalj, ett steg i taget. Först och främst vill jag veta om det kan vara så som jag sa, och det kan det tydligen, stämmer bra med tiden också.

Kanske låg liket inrullad i ett duschdraperi på KJ badrumsgolv? Anledningen till att KJ inte deltog i spelet den 5:e tror jag har att göra med att han hade fullt upp med att stycka liket och städa under natten och förmiddagen, inte att han bajsade hårt trots sin diarée som han säger sig ha fått efter ett skönt knull med någon av sina ölflaskor, oklart vilken.
Citera
2014-01-08, 21:22
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Spännande! Särskilt när han kommer till avsnittet där han applicerar bloodsmears på kassar som ligger mitt i röran och blodbesudlat vatten som impregnerar handskar som ligger under allt annat på ett okontaminerat underlag. Utan att öppna bakluckan.

Hur låg grejerna vid planteringen? Källa på det?
Citera
2014-01-08, 21:24
Medlem
Citat:
Hur låg grejerna vid planteringen? Källa på det?

Källa på att de legat på annat sätt än när bilen beslagtogs? Källa på att blodfyndens placering kan rimligen förklaras med plantering, med eller utan Houdini?
Citera
2014-01-08, 21:27
Moderator
OYs avatar
Citat:

Säger SKL något om hur besudlingarna på påsen såg ut? Om det är insprutat, t ex. med hjälp av vatten så ser man det direkt. Tror ni mig inte, ta lite vattenfärg och häll eller spruta på en plastpåse så får ni se, besudlingarna har ett mycket karakteristiskt utseende, jämför blodet på kroppsdelarna, det syntes att blodet var utspätt med vatten.
Citera
2014-01-08, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Säger SKL något om hur besudlingarna på påsen såg ut? Om det är insprutat, t ex. med hjälp av vatten så ser man det direkt. Tror ni mig inte, ta lite vattenfärg och häll eller spruta på en plastpåse så får ni se, besudlingarna har ett mycket karakteristiskt utseende, jämför blodet på kroppsdelarna, det syntes att blodet var utspätt med vatten.

Det finns et foto på sid 305 i FUP (tror jag det var). Ser ut som bloodsmear, dvs avsmetat. Ser inte utspätt ut, men fotot är dåligt.
Citera
2014-01-08, 21:30
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Källa på att de legat på annat sätt än när bilen beslagtogs? Källa på att blodfyndens placering kan rimligen förklaras med plantering, med eller utan Houdini?
Jag tänker inte ange källa på något som kan ha hänt. Det finns möjlighet att blod kom på handskar och kasse vid planteringen, och att dessa har flyttats och/eller blivit blöta sedan dess, eller att blodbesudlat vatten kan ha kommit på dem.
Citera
2014-01-08, 21:31
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Det skulle vara intressant om någon med samma bilmodell som KJ provade.

Det förutsätter väl att blodplanteraren provat utföra det här med en bil av samma märke och årsmodell som KJ:s för att se om det är möjligt .. Jag antar att planteraren i så fall inte chansar på att det är möjligt, utan genom ett praktiskt försök VET att det går. Nej, jag avfärdar blodplanteringsteorin, den är inte realistisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in