Citat:
Precis som jag har, så där är vi överens. Jag ville bara framhäva att missbruk inte alltid leder till akuta sociala problem.
Citat:
Jag pekar inte på något alls annat än väldigt generellt. Cannabis orsaker ju snarare psykiska problem än fysiska men dom är ändå påtagligt färre och mildare. Bara en sån sak som att alkohol faktiskt är fysiskt beroendeframkallande gör att jämförelsen haltar rejält.
Det var lite därför jag från början inte ville jämföra dem, då det är 2 rätt vilt skilda rus.
Citat:
Det tyder absolut på problematiskt bruk men du har missförstått mig lite, se nästa stycke.
Jag har aldrig sagt något om "konstant påverkan", jag skrev om att berusa sig dagligen, det är en väldigt stor skillnad. Är man konstant påverkad av något har man förmodligen problem, det håller jag med om. Däremot vägrar jag gå med på att ett dagligt bruk är ett missbruk.
Jag har aldrig sagt något om "konstant påverkan", jag skrev om att berusa sig dagligen, det är en väldigt stor skillnad. Är man konstant påverkad av något har man förmodligen problem, det håller jag med om. Däremot vägrar jag gå med på att ett dagligt bruk är ett missbruk.
Då misstolkade jag dig. Jag tolkade "röka ner sig varenda dag" som att vara nedrökt hela dagen, my bad. Men jag har inte heller hävdat att alla dagliga bruk är missbruk? Jag säger bara att i vissa cannabiskretsar så verkar att röka varje dag som något slags mål och helt oproblematiskt. Förvisso oproblematiskt för vissa, men tycker det är så tråkig vinklad syn och uppenbar dubbelmoral att anse att det är okej att röka både innan, efter och under jobbet, bara för att det är cannabis, men att göra samma sak med alkohol är tabu. Eller om det hade varit tramadol, valium eller vad som helst. Att vara helt blind för sitt eget bruk tycker jag är ett problematiskt bruk.
Nu säger jag inte att det är din åsikt, så missförstå mig inte. Är bara trött på den retoriken hos en del brukare, varpå det var den jag ville lyfta fram.
)