Citat:
Ursprungligen postat av
gxflybaby
Ehm.. vad för slags böcker?
Meningsuppbyggnad lär man sig genom att läsa mycket meningar. Man bättrar också på sitt ordförråd. För att göra det lite vettigt så föreslår jag att du inte läser Sunes sommar, utan läser riktiga böcker. På rak arm kommer jag på Orwells 1984, Steinbecks Pärlan, Kafkas Processen, Hemmingways Farväl till vapnen, Camus Främlingen, Dostojevskijs Brott och Straff, Goldings Flugornas Herre, Hellers Moment-22 och Conrads Mörkrets hjärta. Egentligen borde vi kanske ha någon svensk författare här också, så varför inte Lagerkvists Dvärgen eller Söderbergs Doktor Glas? Genom att läsa kommer du förbättra din läsförståelse, din ordförståelse, din förståelse för meningsuppbyggnad etc. Genom att läsa de här böckerna blir du också mer bildad, kommer kanske få tänka efter mer än en gång och riskerar inte att stå och bli utskrattad som en dummejöns när någon senare på högskolan säger att något är "Orwellianskt" eller att ett "Moment-22 uppstått".
Flera av de här böckerna har engelska som sitt originalspråk, och böcker bör givetvis, när läsaren kan, läsas på originalspråk. Kanske vore det värt det här då det även finns en engelsk del i HP.
Edit: Såg just att någon föreslog Boye, det är ett utmärkt förslag, Kallocain skulle jag tagit.