2014-01-08, 15:26
Medlem
gxflybabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Läs böcker.

Ehm.. vad för slags böcker?
Citera
2014-01-08, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gxflybaby

Är också bedrövlig på ord-delen. Vilka slags böcker rekommenderas att läsa?

Nu blir det för övrigt hardcore plugg. Målet är att höja mig från 1.2 till 1.6. Tror ni det är möjligt?
Citera
2014-01-08, 16:02
Avslutad
Hmm. Fem veckor kvar att anmäla sig. Skriva, eller inte skriva?

Citat:
Ursprungligen postat av PIN0CCHI0
Nu blir det för övrigt hardcore plugg. Målet är att höja mig från 1.2 till 1.6. Tror ni det är möjligt?
Klart det är möjligt.

Vad man ska läsa beror mycket på hur ens läsvanor ser ut sedan innan. Om du inte läser regelbundet, börja med det. Om du läser regelbundet och ändå behöver förbättra ditt resultat, läs äldre svensk litteratur. Strindberg, Moberg, Boye, m.fl. Läs kulturartiklarna i GP, Brännpunkt i SvD, och så vidare.
Citera
2014-01-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Hmm. Fem veckor kvar att anmäla sig. Skriva, eller inte skriva?

Klart det är möjligt.

Vad man ska läsa beror mycket på hur ens läsvanor ser ut sedan innan. Om du inte läser regelbundet, börja med det. Om du läser regelbundet och ändå behöver förbättra ditt resultat, läs äldre svensk litteratur. Strindberg, Moberg, Boye, m.fl. Läs kulturartiklarna i GP, Brännpunkt i SvD, och så vidare.

Klart du ska skriva så mycket som du är aktiv här. Dessutom kan du nog få 1.85+ vilket räcker till i princip alla utbildningar.
Citera
2014-01-08, 19:01
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gxflybaby
Meningsuppbyggnad lär man sig genom att läsa mycket meningar. Man bättrar också på sitt ordförråd. För att göra det lite vettigt så föreslår jag att du inte läser Sunes sommar, utan läser riktiga böcker. På rak arm kommer jag på Orwells 1984, Steinbecks Pärlan, Kafkas Processen, Hemmingways Farväl till vapnen, Camus Främlingen, Dostojevskijs Brott och Straff, Goldings Flugornas Herre, Hellers Moment-22 och Conrads Mörkrets hjärta. Egentligen borde vi kanske ha någon svensk författare här också, så varför inte Lagerkvists Dvärgen eller Söderbergs Doktor Glas? Genom att läsa kommer du förbättra din läsförståelse, din ordförståelse, din förståelse för meningsuppbyggnad etc. Genom att läsa de här böckerna blir du också mer bildad, kommer kanske få tänka efter mer än en gång och riskerar inte att stå och bli utskrattad som en dummejöns när någon senare på högskolan säger att något är "Orwellianskt" eller att ett "Moment-22 uppstått".

Flera av de här böckerna har engelska som sitt originalspråk, och böcker bör givetvis, när läsaren kan, läsas på originalspråk. Kanske vore det värt det här då det även finns en engelsk del i HP.

Edit: Såg just att någon föreslog Boye, det är ett utmärkt förslag, Kallocain skulle jag tagit.
Senast redigerad av Imiron 2014-01-08 kl. 19:04.
Citera
2014-01-08, 20:01
Medlem
Pastmasters avatar
Böcker hjälper långsiktigt, men i sådant läge som HP så får man hänvisas till texter, artiklar, masteruppsatser från välrenommerade lärosäten.

Sedan jag började använda mig av hpguidens snabbläsningskursen så har inte min läshastighet ökat, utan den har tredubblats på denna korta tid. Nu läser jag orden i block istället för en och en.
Detaljer ska man undvika och sammanhanget ska man begripa.

Alla svåra ord man stöter på slår man upp.
Det finns totalt 144 st. morfem. Öva in dessa under några dagar och memorera så kommer man nog kunna lösa ordets betydelse.
Citera
2014-01-08, 20:18
Medlem
Skrev HP för första gången i Höst, fick totalt 1,2 varav 1,1 på Matten.
Hade extremt svårt med XYZ och NOG, känner att jag saknar mycket baser där trots Ma A & B.

Behöver höja mig till åtminstonde 1,4-1,5 på Mattedelen nu till nästa prov för att garantera 1,50 totalt och undrar ifall någon har några bra tips på hur jag ska göra för att nå mitt mål.

Har läst "Den kompletta guiden till Högskoleprovet", tycker den var helt OK generellt sett men hänger inte med i svängarna riktigt när det gäller XYZ och NOG delarna.

Alla tips är välkomna för hur jag ska nå mitt mål på vårens kommande prov!
Citera
2014-01-08, 21:19
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jellywhisper
Hade extremt svårt med XYZ och NOG, känner att jag saknar mycket baser där trots Ma A & B.

Behöver höja mig till åtminstonde 1,4-1,5 på Mattedelen nu till nästa prov för att garantera 1,50 totalt och undrar ifall någon har några bra tips på hur jag ska göra för att nå mitt mål.

Har läst "Den kompletta guiden till Högskoleprovet", tycker den var helt OK generellt sett men hänger inte med i svängarna riktigt när det gäller XYZ och NOG delarna.

Jag är precis tvärtom. Jag har lätt för KVA, NOG och XYZ.
Det enda du bör tänka på är att kunna tillämpa grundlagarna. Sedan ska du se uppgiften som en ekvation. I matteböckerna får du färdiga uppgifter, men på HP måste du ha livlig fantasi och skapa din egen uppgift av innehållet du får. Man kan säga att uppgiften är halvfärdig när du får den bara för att förbrylla en ännu mer.

Ska du satsa på en utbildning som bygger på matte och fysik så måste du klara av Kvantdelen ganska enkelt. Annars så får du kriga och hoppas på det bästa och sedan förtränga matten när du har kommit in på din utbildning.
Citera
2014-01-08, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pastmaster
Jag är precis tvärtom. Jag har lätt för KVA, NOG och XYZ.
Det enda du bör tänka på är att kunna tillämpa grundlagarna. Sedan ska du se uppgiften som en ekvation. I matteböckerna får du färdiga uppgifter, men på HP måste du ha livlig fantasi och skapa din egen uppgift av innehållet du får. Man kan säga att uppgiften är halvfärdig när du får den bara för att förbrylla en ännu mer.

Ska du satsa på en utbildning som bygger på matte och fysik så måste du klara av Kvantdelen ganska enkelt. Annars så får du kriga och hoppas på det bästa och sedan förtränga matten när du har kommit in på din utbildning.

Ska in på Juristprogrammet någonstans i landet så Matematik är väl inte viktigt på det sättet för mig.
På provet i våras chansade jag ole-dole-doff på 12 frågor på XYZ, fick 1 rätt av 12, så inte ens gissa bra gjorde jag, -på den nivån är det-.
Känner att jag saknar helt baserna för potenser, minns att jag general-failade på den delen på Ma B.

Påbörjar Ma 3b på Komvux nu nästa vecka endast för att slipa inför HP, är det lönnlöst? Ska jag istället köpa en Ma 1b bok och köra igenom den?

Vet också att jag garanterat kommer skriva högra än 1,3 på verbala nästa gång nu då jag skriver för andra gången.
Citera
2014-01-08, 21:34
Medlem
Imirons avatar
Citat:

XYZ och NOG är baserade på matematik A, men för att klara uppgifterna bra måste du ha ett matematiskt tankesätt som de flesta som enbart gått matematik A inte har. Det handlar om hur man ser på matematik och hur van man är vid vissa uppgifter. Öva på den här typen av uppgifter och försök tänka ut hur du ska komma fram till svaret.

Är väl det jag kan säga. Om du går in på studera.nu och tar fram uppgifter från något gammalt prov, så kan jag förklara hur jag tänker på dem. Senast jag gjorde provet fick jag 1.8 på matematikdelen (och 1.7 på läsdelen).
Citera
2014-01-08, 21:37
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ska in på Juristprogrammet någonstans i landet så Matematik är väl inte viktigt på det sättet för mig.
På provet i våras chansade jag ole-dole-doff på 12 frågor på XYZ, fick 1 rätt av 12, så inte ens gissa bra gjorde jag, -på den nivån är det-.
Känner att jag saknar helt baserna för potenser, minns att jag general-failade på den delen på Ma B.

Påbörjar Ma 3b på Komvux nu nästa vecka endast för att slipa inför HP, är det lönnlöst? Ska jag istället köpa en Ma 1b bok och köra igenom den?

Vet också att jag garanterat kommer skriva högra än 1,3 på verbala nästa gång nu då jag skriver för andra gången.
Ma 3b kommer inte att hjälpa dig.
Kör på grunder från Ma 1c. Gör sedan kvantdelen från gamla HP. Öva noga.

Att chansa på uppgifter brukar oftast resultera i magplask. Det upptäckte jag själv när jag inte hann riktigt med DTK-delen, den är svårast när det går på tid. KVA, NOG och XYZ är lätta och ska inte läggas för mycket tid på förutom DTK som behöver all tid i världen.

NOG bygger mycket på algebra, så om du har läst gymnasiefysik är du inne i systemet. Och XYZ består av ekvationslösningar med potenser. Finslipa det och du kommer att vara mer säker när du löser uppgifterna nästa gång.
Citera
2014-01-08, 21:38
Medlem
Imirons avatar
Citat:

Jag hade en vän som gick matematik C på komvux, och innan det pluggade om matematik A och B (två hela böcker gick hon igenom, vartenda tal). Det blev inte så mycket bättre på matten. Jag tror att hon fokuserade fel. I MaC får du t.ex. lära dig räkna med logaritmer och derivator, men det är helt irrelevant på HP. Då är det att algebran och det matematiska tänket sitter som räknas. Ja, och du SKA KUNNA MULTIPLIKATIONSTABELLEN. Det räddar dig inte på någon uppgift men om du ska sitta och ställa upp lätta lat hela tiden så förlorar du tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in