2014-01-08, 12:15
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moplp
Kan du dela med dig av dessa brev?

Kan göra det (kanske till helgen) nästan alla är från olika palmeböcker och olika liknande publikationer.
Citera
2014-01-08, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lite om Klusak.
http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-14323615.html

Än så länge kan vi bara spekulera i vad som diskuterades där. Ändå viktigt att sådan info kommer i offentlighetens ljus. Man tänka sig ett scenario med övervakning från SSI. Mycket tyder på att Åke J Ek genom Leon varit inblandade, åtminstone i kartläggning av Olof Palme ganska nära inpå mordet.

Viktigt att inte heller glömma bort Sten Anderssons uppgifter om SÄPO-övervakning av OP. Här kan vi identifiera Robban och Contra-Stig som två av tre namngivna övervakare. Vem den tredje är har tyvärr inte kommit fram. Han som ska ha tillhört en specialgrupp för åtgärder mot speciella personer.
Är det möjligt att den tveklöst mycket kompetente P-G Näss inte kände till den här trion? Eller fanns det fribytare med andra herrar där?

Uppgiften från Sten Andersson låter sig inte viftas bort så lätt. Lite ruggigt att se uppgivenheten hos den gamle partisekreteraren/utrikesministern inför möjligheterna att få övervakningsuppgifterna utredda. SA hade under sina kuriruppdrag till Norge under andra världskriget visade att han var allt annat än en fegis. Har väldigt svårt att tro SA om att ljuga för att kasta skit på SÄPO. Även om han inte var nöjd med att SÄPO-rapportören Bengt Henningsson satt med och stenograferade vid utrikesnämndens möten.

Jag grubblar lite på den tredje säpoövervakaren om det kan vara Kenneth Wikström? Vet du ngt om honom? Han var välen av Holmers livvakter men enligt ngn anonym tipsare så tillhörde han Säpo
Citera
2014-01-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Tack för informationen! Mycket intressant. Då förstår jag bättre varför du tror SSI-mötet handlade om andra saker än budgetfrågor.

Vet du vad "högsta ort" betyder i det här sammanhanget? Militär högsta ort eller militär OCH politisk högsta ort?

Nej, detta är ju folk längre ner i hierarkin men de har uppfattat att uppdraget var förankrad på högsta nivå dvs minister och i slutändan ÖB. Eftersom det inte är någon direktkontakt bara förmedlade uppgifter är det hälsosamt med en viss försiktighet i tolkningen men jag uppfattar uppgifterna som ganska trovärdiga och gudarna skall veta att man utsatts för en och annan uppgift från swammelpellar med olika grad av list.
Citera
2014-01-08, 19:57
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statarn
Jag grubblar lite på den tredje säpoövervakaren om det kan vara Kenneth Wikström? Vet du ngt om honom? Han var välen av Holmers livvakter men enligt ngn anonym tipsare så tillhörde han Säpo

Det jag vet om Kenneth Wikström är att han var en av Hans Holmers livvakter. Var med HH på finnkampen 1987 tillsammans med kollegorna Sten Warmland och Per Jörlin, hustrumördaren.

Sedan är han ju central i MATTI II-brevet som Sven Anér fick från PU. Där pekas KW ut som sittande i en polisbil på Tegnergatan minuterna före MOP. Samtidigt kan det inte uteslutas att någon eller några vill peka ut KW.

Vet inte mycket mer om honom än att han vid tiden för MOP bör jobbat för Stockholmspolisen. HH ska ha tagit alla sina livvakter därifrån.

Vad får dig att fundera över just honom, utveckla gärna.
Citera
2014-01-08, 20:41
Medlem
Citat:
Det jag vet om Kenneth Wikström är att han var en av Hans Holmers livvakter. Var med HH på finnkampen 1987 tillsammans med kollegorna Sten Warmland och Per Jörlin, hustrumördaren.
Sedan är han ju central i MATTI II-brevet som Sven Anér fick från PU. Där pekas KW ut som sittande i en polisbil på Tegnergatan minuterna före MOP. Samtidigt kan det inte uteslutas att någon eller några vill peka ut KW.
Vet inte mycket mer om honom än att han vid tiden för MOP bör jobbat för Stockholmspolisen. HH ska ha tagit alla sina livvakter därifrån.
Vad får dig att fundera över just honom, utveckla gärna.

Läser man Matti II-brevet noga så framkommer det att KW inte inte ingick i Holmérs
normala grupp av livvakter från vd 1 utan tillhörde den ordinarie livvaktsstyrka som
sorterade under SÖPO. HH kan ha haft någon särskild tanke med detta undantag.
Citera
2014-01-08, 20:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Läser man Matti II-brevet noga så framkommer det att KW inte inte ingick i Holmérs
normala grupp av livvakter från vd 1 utan tillhörde den ordinarie livvaktsstyrka som
sorterade under SÖPO. HH kan ha haft någon särskild tanke med detta undantag.

Utveckla gärna hur det står ordagrant, har inte boken tillgänglig för tillfället.
Citera
2014-01-08, 22:12
Medlem
Citat:
Utveckla gärna hur det står ordagrant, har inte boken tillgänglig för tillfället.

I slutet av det som Anér kallar för Mattis skriftserie berättar denne om sitt besök hos
SÄPO 87-07-17 och där råkar han av en händelse stöta på Wikström som Matti genom
detaljer kopplar till SÄPO så att han fortsättningsvis kallar honom för "Säpomannen"
Citera
2014-01-08, 22:30
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Indikationerna kom direkt när preskriptionstiden försvann. Trovärdiga källor som ville förmedla kontakten från några operativt inblandade som ville berätta om sin del offentligt mot amnesti för eventuellt egna brott. Vilka de är är inte känt för mig men källan är trovärdig och skiljer sig från många av de andra Munchausenfigurer som dyker upp med olika mellanrum. Vad jag förstod hade de fått uppfattningen att de skulle kunna berätta sanningen om vad som hände och sina motiv efter preskriptionen (i och för sig något naiv uppfattning) Enligt dessa ser de det hela som både övervakning och ett beordrat mord där de gjort sitt uppdrag i rikets säkerhets tjänst på uppdrag från högsta ort utan eget personligt ansvar dvs i tjänsten. Motivet som de då var övertygade om var sant var att Palme skulle begå eller begått landsförräderi.

Självklart fick de kalla handen från myndigheterna. Själva beslutet att retroaktivt ta bort preskriptionen som var väl politiskt förankrat hade naturligtvis i sådant fall aldrig fattats.

Vem som idag sitter på informationen och hur den är dokumenterad vet jag inte men jag kan inte tänka mig att den är borta utan det är blott en fråga om tid och plats.
Det här som skissas fram är ju minst sagt sensationellt om det vore sant.
Här i detta skulle alltså sanningen om mordet på statsminister Olof Palme gömma sig.

Om inte Palmegruppen redan har fått vetskap om det här så bör man snarast underrättas i
annat fall. Det borde du också tycka väl?

För två år sedan ungefär utställde en viss herr Utredare i tråden löftet om att fallet skulle
gå mot en snar lösning och det var glasklart och inga tvivel längre i vägen, men vad
blev det av den storslagna grejen när allt kom omkring? Ja, det vet vi - ingenting alls.
Bara tomt snack, bara svammel från en märklig figur som ville göra sig ack så viktig för
en liten stund. Ett av alla dessa megalomaniska troll som hittat sig en hemvist i det
stinkande Palmemordsträsket.

Vad är det som gör att man ska tro att det blir radikalt annorlunda nu? Med det du berättar om?
Att där finns verklig substans i det hela och inte alltsammans blir en ny antiklimax?

Jag tillåter mig för min del att tvivla och det rejält också.
Överraska mig gärna och leverera.
Eller är det tänkt att "leveransen" ska ske i sinom tid. När alla är mogna. När vi alla är döda
kanske...
Senast redigerad av Grandioso 2014-01-08 kl. 22:32.
Citera
2014-01-08, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Att där finns verklig substans i det hela och inte alltsammans blir en ny antiklimax?

Jag tillåter mig för min del att tvivla och det rejält också.

Samma billiga argumentationsteknik som förr. Billiga poäng och liknalser utan substans. Det måste vara tungt att bära att CP spåret är stendött med tanke på hur hårt du hävdat det. Jag har faktiskt aldrig sagt att jag har lösningen bara att jag vet att den finns liksom många andra och var man skall leta. Lyckligtvis finns där en hel hög i tråden som bidrar i det arbetet . Skälet att utredningen inte kom längre de första 25 åren är sådana som du som med hull och hår svalde CP-spåret och drev det in absurdum. Där tillät du dig inte tvivla trots tonvis med anomalier under 25 år. Vad är din åsikt värd och ditt tvivel värt då? Vilken är din trovärdighet.

Du är en av de som med emfas har hindrat att en lösning söks och om du fått som du ville skulle vi aldrig ha diskuterat de ämnen som nu diskuteras. Inse att du bara är en dålig förlorare i debatten.

Det finns en ganska intensiv lobby som vill arbeta mot en lösning av Palmemordet? Konstigt nog en hel hög gamla IB:are några gamla s uvar etc.

Palmeutredningen har inga som helst ambitioner att lösa något... och vad har hänt med OF:s del 2?
Senast redigerad av boboslacke 2014-01-08 kl. 22:47.
Citera
2014-01-08, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det här som skissas fram är ju minst sagt sensationellt om det vore sant.
Här i detta skulle alltså sanningen om mordet på statsminister Olof Palme gömma sig.

Om inte Palmegruppen redan har fått vetskap om det här så bör man snarast underrättas i
annat fall. Det borde du också tycka väl?

I väntan på mer information i ärendet kan vi väl spekulera lite kring vilken statlig militant organisation som Christer Pettersson kan ha haft en hemlig tjänstgöring inom?
Citera
2014-01-08, 22:56
Medlem
Ja, om man utgår från att en konspiration ligger bakom Palmemordet så måste man ge en eloge till mörkläggarna att de har åstadkommit en mörkläggning som är mycket effektiv.
Trots att många gör bra försök att komma på en lösning så uppstår det hela tiden nya frågetecken och bråk mellan olika "falanger" om vad som är rätt och fel.
Mörkläggningen blir som en stor röra eller som att hitta en nål i en höstack.
Citera
2014-01-08, 23:07
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
I slutet av det som Anér kallar för Mattis skriftserie berättar denne om sitt besök hos
SÄPO 87-07-17 och där råkar han av en händelse stöta på Wikström som Matti genom
detaljer kopplar till SÄPO så att han fortsättningsvis kallar honom för "Säpomannen"

Nu är jag med . Matti påstår han möter Wikström i hissen hos SÄPO. Är han SÄPO man i juli-87 är han nog det också en månad senare. Men för att han ska bli aktuell krävs en bekräftelse på att han verkligen jobbat på SÄPO. Hittills finns bara "Mattis" anomnyma ord på detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in