Citat:
Ursprungligen postat av
Brmc
Men nu missförstår du mig. Jag har sagt att bara för att en drog inte skapar direkta sociala problem betyder det inte att man kan tänkas ha ett missbruk. Är det något missbrukare är bra på är det ju att funka i vardagen trots påverkan.
Nej och som jag säger så har jag personligen lite fler kriterier än att det skapar akuta sociala problem.
Citat:
Fast nu pekar du mest på att en negativ fysisk påverkan på kroppen är en av de bärande pelarna i ett missbruk, varpå p.g.a cannabis relativt mildra påverkan gör att det blir svårare att missbruka.
Jag pekar inte på något alls annat än väldigt generellt. Cannabis orsaker ju snarare psykiska problem än fysiska men dom är ändå påtagligt färre och mildare. Bara en sån sak som att alkohol faktiskt är fysiskt beroendeframkallande gör att jämförelsen haltar rejält.
Citat:
Vad är det för skillnad på om någon går upp och börjar dagen med en spliff från att någon början dagen med en 6a whiskey, mer än påverkan på levern? Jag hade hävdat att båda antagligen var missbruk. Inte nödvändigtvis, men antagligen.
Det tyder absolut på problematiskt bruk men du har missförstått mig lite, se nästa stycke.
Citat:
Sen är inte jag rätt att döma vad andra väljer att göra. Jag menar, whatever floats your boat, men jag tycker inte en konstant påverkan av THC är något att eftersträva och jag klassiciferar det som missbruk i många av fallen. Om nu fallet inte är så att det är en essentiell medicin för en potentiell brukare.
Men visst är problematisk bruk en bättre term. Det köper jag.
Jag har aldrig sagt något om "konstant påverkan", jag skrev om att berusa sig dagligen, det är en väldigt stor skillnad. Är man konstant påverkad av något har man förmodligen problem, det håller jag med om. Däremot vägrar jag gå med på att ett dagligt bruk är ett missbruk.