2014-01-08, 14:41
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Jag säger inte emot dig men jag tror att legalisera cannabis och sedan lägga en åldergräns på det kommer öka bruket hos småttingar och inte tvärtom.

Fast det finns ju inget som tyder på det och det finns mängder som tyder på att det blir tvärtom. Din åsikt är rätt typisk för personer som inte funderat själv utan bara lyssnat på vad Beatrice Ask och kompani säger.
Citera
2014-01-08, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Så det är bättre att alla brukare straffas för en väldigt liten del kan missbruka det som inte direkt påverkar någon annan negativt förutom de som känner personen i fråga och ser att han mår dåligt av det? De ska få vård utan att riskera att få deras liv förstörda ännu mer av olagligheten.
Edit: Du sa att en var i fängelset. Detta är inte lösningen för att man är missbrukare!

Helt ärligt så vet jag inte vad man ska göra. Jag tycker det bara är fult att se att alla på Flashback pratar om cannabis som det är guds gåva så jag ville tillföra något för att krossa den föreställningen.
Citera
2014-01-08, 14:48
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Helt ärligt så vet jag inte vad man ska göra. Jag tycker det bara är fult att se att alla på Flashback pratar om cannabis som det är guds gåva så jag ville tillföra något för att krossa den föreställningen.
Läs hela min editering. Jag la till lite mer i det jag skrev.
Citera
2014-01-08, 14:48
Medlem
Flippertrollkarls avatar
Varför håller drogmotståndarna så overkligt låg och omogen nivå på diskussionen?

Jag håller helt med om att en legalisering inte bör vara aktuellt, inte nu i alla fall, och inte med våra nuvarande politiker.
Men man ska naturligtvis inte bli straffad och stämplad som kriminell för att man röker en jolle.
Att vi inte behöver alkohol, tobak eller cannabis är verkligen inte anledning nog att förbjuda dessa njutningsmedel. För det finns fortfarande en stor hop människor som inte missbrukar sina njutningsmedel, och inte ska någon behöva gömma sig för att en liten del av brukarna inte kan hantera det.
Senast redigerad av Flippertrollkarl 2014-01-08 kl. 15:15.
Citera
2014-01-08, 14:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krueger
Jag tror inte heller att jag kommer för uppleva en legalisering av cannabis under min livstid, pga att våra svenska politiker är så jävla tröga och bakåttänkande. Vägrar ta in fakta och sätta rimliga lagar efter detta...pust blir så matt på dessa ignoranta människor!
Dock hoppas jag att jag får uppleva legalisering av cannabis under min livstid

När jag var liten trodde jag inte att jag skulle få se datorer som var tusen gånger snabbare än min C64 och det fick jag se ganska fort.

För ett par år sen var USA lika restriktivt mot cannabis som Sverige, och alla trodde att Canada skulle legalisera långt innan USA. Nu har både Colorado och Washington legaliserat.

Poängen är att politiker är en generationsfråga. Jag åkte förbi min gymnasieskola idag för första gången på många år och såg alla småkids och plötsligt fattade hur gammal jag var, att folk i min generation är i princip gamla nog att sitta i regeringen. Alla jag känner och umgås med är drogliberala, skillnaden är bara att det finns en liten elit med proffspolitiker som måste bearbetas och avskedas. Politiker är som strumpor: det spelar inte så stor roll vilken färg de har, huvudsaken är att du byter ofta annars luktar de.
Citera
2014-01-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Fast det finns ju inget som tyder på det och det finns mängder som tyder på att det blir tvärtom. Din åsikt är rätt typisk för personer som inte funderat själv utan bara lyssnat på vad Beatrice Ask och kompani säger.

Du har helt rätt ingen under 18 år dricker alkohol och den alkohol jag och mina vänner drack på hemmafesterna och förefesterna var i verkligheten apelsin och äppeljuice.
Citera
2014-01-08, 14:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du har helt rätt ingen under 18 år dricker alkohol och den alkohol jag och mina vänner drack på hemmafesterna och förefesterna var i verkligheten apelsin och äppeljuice.

Det var inte det du skrev: du insinuerade att det skulle bli färre minderåriga som drack alkohol om alkohol blev olagligt. Fattar du trögt?
Citera
2014-01-08, 15:17
Medlem
kruegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
När jag var liten trodde jag inte att jag skulle få se datorer som var tusen gånger snabbare än min C64 och det fick jag se ganska fort.

För ett par år sen var USA lika restriktivt mot cannabis som Sverige, och alla trodde att Canada skulle legalisera långt innan USA. Nu har både Colorado och Washington legaliserat.

Poängen är att politiker är en generationsfråga. Jag åkte förbi min gymnasieskola idag för första gången på många år och såg alla småkids och plötsligt fattade hur gammal jag var, att folk i min generation är i princip gamla nog att sitta i regeringen. Alla jag känner och umgås med är drogliberala, skillnaden är bara att det finns en liten elit med proffspolitiker som måste bearbetas och avskedas. Politiker är som strumpor: det spelar inte så stor roll vilken färg de har, huvudsaken är att du byter ofta annars luktar de.

Jag förstår vad du menar och min sambo säger samma sak - att det är en generationsfråga. Jag har bara tappat tron på samhället och främst politiker....
Citera
2014-01-08, 15:21
Medlem
Har skummat igenom tråden och kan inte säga att jag har hittat något vettigt svar på trådens rubrik ?

Som sagt så finns det en mängd olika argument och anledningar till att ta en närmare koll på cb, medicinsk forskning har bedrivits snart ett halvt sekel (om inte mer) och de pekar åt samma håll, cb är inte farligt men kan upplevas som obehag eller "Yrsel" (älskar det ordet i artiklar), för den som inte är van eller inte vet vad som väntar en. Så kort sagt, cb är som allting annat, vissa gillar det, vissa gillar det inte.

Det finns heller inget som tyder på att det är en gateway-drog mer än vad alkohol och tobak i så fall skulle vara, mer än att möjligtvis langaren du köper av kanske säljer mer än bara cb vilket helt klart ökar oddsen för att man går vidare. Ett problem som lätt skulle kunna ordnas genom att sälja det över disk och in i statskassan...

Om man är religiöst lagd kan man även trösta sig med att alla 5 av världsreligionerna har referenser till att bruka cb i sina heliga skrifter, så uppenbarligen är någon på vår sida.

Och trots alla argument som kommer för att legalisera finns fortfarande inte ett enda giltigt argument för att det överhuvudtaget blev olagligt från första början. Det enda som kan finnas någon logik i är att det är en av människans berömda svagheter som ligger bakom detta, Girighet. Någon måste ju uppenbarligen tjäna pengar på att ha det olagligt... kriminella och läkemedelsföretag är de som dyker upp först, finns säkerligen en o annan statsmuta inblandad där med, kanske inte i Sverige, men vad har vi egentligen med saken att göra

Innan jag börjar låta som någon galen konspirations-nisse så slutar vi där
Men snälla Sverige, Läs på SJÄLVA. Lyd inte blint medias all propaganda utan ta ditt förnuft till fånga och läs på lite själv, vem vet, du kanske lär dig nåt nytt!
Senast redigerad av jjjannen 2014-01-08 kl. 15:27.
Citera
2014-01-08, 15:32
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Det är ju precis det jag ville peka på. Bara för att man kan sköta sin vardag på ett bra sätt påverkad betyder det inte att man inte missbrukar.

Men nej, visst är det inte missbruk att ta ett glas vin till maten i sann Granqvistisk anda.

Tycker det finns så många som brukar cannabis som prompt hävdar att de inte missbrukar när de rätt tydligt ligger och svajar på den gränsen jag anser vara till missbruk. Som någon annan nämnt är en spliff inte riktigt att jämföra med t.ex. ett glas vin då man generellt sätt blir mer påverkad av just en spliff än ett glas vin. Oftast och de flesta - att tillägga är detta bara min åsikt - röker de flesta tills de blir någorlunda påverkade. Görs detta varje kväll i syftet att berusa sig tycker jag faktiskt det, men absolut inte nödvändigtvis, kan i vissa fall vara ett, eller åtminstone början på ett missbruk.

Med det sagt är jag inte heller i opposition mot de som väljer att röka varje kväll, då alla har sina högst personliga anledningar.

Jag håller helt enkelt inte med dig. Varför är det "eventuellt" ett problem att röka ner sig dagligen? Skillnaden är ju att att röka ner sig varje dag har påtaglig färre bieffekter än att supa sig dyngrak varje dag så det är ju helt rätt att det egentligen är helt fel att jämföra alkohol med cannabis. Den absoluta majoriteten har ju trots allt inget problematiskt bruk. En term jag finner mycket bättre än "missbruk". Lite som dependency och abuse.
Citera
2014-01-08, 15:34
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ni som är emot en legalisering/avkriminalisering, varför vägrar ni ändra åsikt?

Därför att knark är ett elände.
Få börjar med t.ex. heroin genast. De tar vägen över "lättare" knark. Finns massor med väldokumenterade skadeverkningar, f.d. knarkares vittnesmål, en sorts knark som görs lagligt skulle ganska snart leda till krav på att fler knark ska gå samma väg, man skulle inbilla människor (t.ex. ungdomar) att när nu det här knarket görs lagligt, då är nog inte annat heller så farligt, ökad tillgång leder ofelbart till ett ökat knarkande, försäljare (ännu fler sådana) som försöker pracka på knarkarna kraftigare knark o.likn.

Knarket ska bekämpas hårt.
Citera
2014-01-08, 15:37
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Därför att knark är ett elände.
Få börjar med t.ex. heroin genast. De tar vägen över "lättare" knark. Finns massor med väldokumenterade skadeverkningar, f.d. knarkares vittnesmål, en sorts knark som görs lagligt skulle ganska snart leda till krav på att fler knark ska gå samma väg, man skulle inbilla människor (t.ex. ungdomar) att när nu det här knarket görs lagligt, då är nog inte annat heller så farligt, ökad tillgång leder ofelbart till ett ökat knarkande, försäljare (ännu fler sådana) som försöker pracka på knarkarna kraftigare knark o.likn.

Knarket ska bekämpas hårt.
Sluta gömma dig bakom ordet "knark". Knark är slang för narkotika som i sin tur enbart betyder olaglig drog. Det du säger är ett cirkelargument. "Vi kan inte göra en drog laglig för den är redan olaglig". Kolla istället på vad olagligheten gör istället för att hålla för öronen och blunda för fakta samtidigt som du skriker "knark knark knark".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in