2014-01-08, 13:52
Medlem
Jag röker själv en spliff då och då och som en föregående talare sa så är det jättebra som sömnmedel. Men helt ärligt det känns som att cannabis har potentialen att förstöra fler liv än alkoholen gör och det är främst i den ekonomiska sektionen.
Citera
2014-01-08, 13:54
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Jag röker själv en spliff då och då och som en föregående talare sa så är det jättebra som sömnmedel. Men helt ärligt det känns som att cannabis har potentialen att förstöra fler liv än alkoholen gör och det är främst i den ekonomiska sektionen.
Hur förstör cannabisbruket ens liv mer än alkohol? Om det nu vore så, händer inte detta även om det är olagligt?
Citera
2014-01-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mulken
Den här tråden har ett enkelt svar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger effect

Fattar nästan ingenting helt ärligt vad handlar det om.
Citera
2014-01-08, 14:00
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Fattar nästan ingenting helt ärligt vad handlar det om.
The Dunning-Kruger effect is a psychological effect in which people don't realize their level of knowledge on a subject. People who know little about a subject think that they know more than they actually know. People who know a lot about a subject think that they know less than they do. The more you know about a subject, the less you think you know about it. But the more you know about a subject, the better you know how well you know the subject.
Citera
2014-01-08, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Hur förstör cannabisbruket ens liv mer än alkohol? Om det nu vore så, händer inte detta även om det är olagligt?

Jag säger att det har potentialen att förstöra mer än alkohol. Det grundar jag på att det är mycket lättare att överkonsumera cannabis plus att man snabbt utvecklar en resistens för det. Finns många jag kände i skolan som ökade sitt intag succesivt och tillslut kunde de inhalera en hel femma på några timmar och därefter bete sig helt normal. Vem som helst förstår att det inte är hållbart och många av dem som började röka hoppade av skolan.
Senast redigerad av transkript 2014-01-08 kl. 14:08.
Citera
2014-01-08, 14:08
Medlem
rankovs avatar
Citat:
Jag säger att det har potentialen att förstöra mer än alkohol. Det grundar jag på att det är mycket lättare att överkonsumera cannabis plus att man snabbt utvecklar en resistans för det. Finns många jag kände i skolan som ökade sitt intag succesivt och tillslut kunde de inhalera en hel femma på några timmar och därefter bete sig helt normal. Vem som helst förstår att det inte är hållbart och många av dem som började röka hoppade av skolan.

jag förstår att den ekonomiska situationen blir ohållbar om man röker en femma på några timmar, men blir nyfiken på det fetade. varför är det något negativt?
Citera
2014-01-08, 14:09
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Jag säger att det har potentialen att förstöra mer än alkohol. Det grundar jag på att det är mycket lättare att överkonsumera cannabis plus att man snabbt utvecklar en resistans för det. Finns många jag kände i skolan som ökade sitt intag succesivt och tillslut kunde de inhalera en hel femma på några timmar och därefter bete sig helt normal. Vem som helst förstår att det inte är hållbart och många av dem som började röka hoppade av skolan.
Ja man kan bygga upp en tolerans snabbt. Men hur påverkar det någon annan än den drabbade det? Du sa att dina vänner kunde bete sig helt normalt, är detta dåligt? Personer som blir drabbade och upplever att det försämrar deras liv på ett negativt sätt ska bli erbjuden vård istället för att bli stämplad som en pundare eller kriminell.
Man kan också bygga upp tolerans på alkohol. Det är rimligtvis svårare att komma upp till den nivån, men gör man det så på vägen dit så är man säkert redlöst full dagarna in och ut och detta drabbar andra personer i sin omgivning på ett negativt sätt. Att ha det olagligt ökar missbruket. Man ska gå ut med rätt information så att man kan förebygga det. Det som händer idag är att man tror att man kan dra alla möjliga lögner för att skrämma folk från att bruka det när det i själva verket gör att man tappar förtroende för den som säger att det är fel och detta leder det till ännu högre risk för missbruk.
Citera
2014-01-08, 14:17
Medlem
Citat:
Ja man kan bygga upp en tolerans snabbt. Men hur påverkar det någon annan än den drabbade det? Du sa att dina vänner kunde bete sig helt normalt, är detta dåligt? Personer som blir drabbade och upplever att det försämrar deras liv på ett negativt sätt ska bli erbjuden vård istället för att bli stämplad som en pundare eller kriminell.
Man kan också bygga upp tolerans på alkohol. Det är rimligtvis svårare att komma upp till den nivån, men gör man det så på vägen dit så är man säkert redlöst full dagarna in och ut och detta drabbar andra personer i sin omgivning på ett negativt sätt. Att ha det olagligt ökar missbruket. Man ska gå ut med rätt information så att man kan förebygga det. Det som händer idag är att man tror att man kan dra alla möjliga lögner för att skrämma folk från att bruka det när det i själva verket gör att man tappar förtroende för den som säger att det är fel och detta leder det till ännu högre risk för missbruk.

Jag pratar ju om den ekonomiska biten. De hoppade av och började bäckna istället därifrån gick det bara uppåt . En av killarna besökte jag i fängelset för några veckor sedan.
Citera
2014-01-08, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rankov
jag förstår att den ekonomiska situationen blir ohållbar om man röker en femma på några timmar, men blir nyfiken på det fetade. varför är det något negativt?

Det är tecken på att man är resistent vilket leder till att man röker mer som således leder till att man blir pank.
Citera
2014-01-08, 14:22
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Jag pratar ju om den ekonomiska biten. De hoppade av och började bäckna istället därifrån gick det bara uppåt . En av killarna besökte jag i fängelset för några veckor sedan.
Ännu en anledning till åldersgräns. Folk kommer alltid missbruka droger av alla slag. Men nu är det lättare för ungdomar än någonsin att få tag på olagliga droger för att det är överallt utan någon kontroll. Cannabis kommer aldrig försvinna ur samhället. Det är en växt, och bara för man har den olagligt så minskar det verkligen inte utbudet. Vi får acceptera läget och försöka minimera skadorna. Att det finns personer som har fastnat i ett missbruk kommer aldrig försvinna bara för man gör det olagligt. Olagligheten ökar däremot risken för att detta händer.
Citera
2014-01-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ännu en anledning till åldersgräns. Folk kommer alltid missbruka droger av alla slag. Men nu är det lättare för ungdomar än någonsin att få tag på olagliga droger för att det är överallt utan någon kontroll. Cannabis kommer aldrig försvinna ur samhället. Det är en växt, och bara för man har den olagligt så minskar det verkligen inte utbudet. Vi får acceptera läget och försöka minimera skadorna. Att det finns personer som har fastnat i ett missbruk kommer aldrig försvinna bara för man gör det olagligt. Olagligheten ökar däremot risken för att detta händer.

Jag säger inte emot dig men jag tror att legalisera cannabis och sedan lägga en åldergräns på det kommer öka bruket hos småttingar och inte tvärtom.
Citera
2014-01-08, 14:31
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Jag säger inte emot dig men jag tror att legalisera cannabis och sedan lägga en åldergräns på det kommer öka bruket hos småttingar och inte tvärtom.
Så det är bättre att alla brukare straffas för en väldigt liten del kan missbruka det som inte direkt påverkar någon annan negativt förutom de som känner personen i fråga och ser att han mår dåligt av det? De ska få vård utan att riskera att få deras liv förstörda ännu mer av olagligheten.
Edit: Du sa att en var i fängelset. Detta är inte lösningen för att man är missbrukare!

Vi kan inte få bort drogen från ungdomar för alltid. Vi kan försvåra det för dem genom att göra att där den stora delen köper sin drog inte säljer till ungdomar. Det kommer alltid finnas de som säljer det olagligt, men genom att ha det olagligt så måste alla som köper det vända sig till en narkotikadealer. Om man ser till att mindre personer kommer in i den svarta marknaden kommer det minska missbruket. Har du någon fakta förutom dina egna spekulationer om att missbruket ökar när en drog blir laglig?
Senast redigerad av DrKovski 2014-01-08 kl. 14:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in