2014-01-07, 14:35
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Men en kan dricka sprit varenda dag utan att det markant skapar problem, så länge en inte kör bil eller andra fordon. Men jag anser fortfarande att det är ett missbruk. Då mest syftat på de som gör detta på dagen.

Tycker det bör tilläggas att när en använder en drog i det syftet att det behövs för att få dagen att gå och således sakta inkräktar på ens vardag också ligger och snuddar på missbruk. Om en t.ex. inte längre finner lust i att göra dagliga aktiviteter utan en drog i kroppen, typ.
Jo men då har det ju fått påtagliga konsekvenser för ens liv. Jag håller inte heller med dig om att ett par bärs varje dag är ett missbruk. Så länge det inte inkräktar på ens liv så har jag svårt att se att ens ett dagligt bruk är ett missbruk men det är ju jag det.
Citera
2014-01-07, 14:43
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jo men då har det ju fått påtagliga konsekvenser för ens liv. Jag håller inte heller med dig om att ett par bärs varje dag är ett missbruk. Så länge det inte inkräktar på ens liv så har jag svårt att se att ens ett dagligt bruk är ett missbruk men det är ju jag det.

Men jag drack i princip dagligen i drygt 2-3 månader, varar 3 av dessa veckor drack jag varenda dag. Både dag- och kvällstid. Var det inte en begynnande missbruksproblematik? Du kan ju dricka sprit på jobbet och fortfarande sköta jobbet utan att det påverkar jobbet negativt. Eller hur?

Jag tycker det finns alldeles för många rökare som viftar bort en begynnande missbruksproblematik när de ruckar på gränser kring bilkörning, jobb, sociala sammanhang och dylikt med argumentet "Men vadå, jag kan ju göra allt när jag är bäng!".
Citera
2014-01-07, 14:54
Medlem
billinge1992s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxii
Exakt! Men var går gräsen för missbruk? Eller kan jag "bruka" 20g om dagen utan att kalla det missbruk? Jag är FÖR legalisering, jag röker nästan dagligen, men frågan kvarstår, var går gränsen?
Jag ser mitt bruk som bruk, och inte missbruk, även om jag röker dagligen. Skulle det däremot ta över mitt liv, göra att jag missar jobb, vänner, den sociala delen. Där går det över till missbruk, tycker jag.

Nu röker jag inte men har missbrukat läkemedel förut. Jag drog personligen gränsen (Även fast det tog lång tid att erkänna för mig själv) när de mesta i min dag gick ut på att planera när jag skulle ta tabletterna, hur jag skulle fixa nya, vilken lögn jag skulle dra för att få förnyat recept fast jag hade ätit långt över min dagsdos. Nu brukar jag tabletter några gånger i månaden men tar dem inte kontinuerligt för jag vill inte att mitt liv skall bestå av detta. Även fast jag personligen inte missade arbete och vänner etc så kanske det hade gått så ifall jag fortsatt.

Kortfattat håller jag med dig.

Min mor som är riktig hatare till vad allt med droger heter har också som flera andra sagt att det är bara korkat att cannabis är illegalt, varför ge kriminella gäng en hel marknad att kunna dominera när man kan tjäna pengar på skatt, skapar arbetstillfällen om man nu skall ha egna butiker med cannabis och dylikt. Att lägga rättskostnader och betala för polisinsatser för att någon gillar att ta några bloss lite då och då är galet i mina ögon.
Citera
2014-01-07, 18:02
Medlem
zxiis avatar
Citat:
Det är i alla fall så jag ser det. När det helt enkelt skapar problem i ens vardag.

Precis så jag tänker.

Citat:
Sen skulle jag vilja lägga till att det förmodligen handlar om ett missbruk om det ger en allvarliga problem med hälsan men man fortsätter ändå.

Just cannabis har jag inte känt nåt problem med hälsan, tvärt om i mitt fall.
Haft sömnproblem sen jag var 14 (är närmare 30 nu) och jag har testat nästan allt i medicin för det.
Men cannabis funkar bäst. Räcker med en halv spliff indica så sover jag gott.

Citat:
Ursprungligen postat av porkeatingcrusader
det går ifrån bruk till misbruk, i det sekund där du mister din sociala förmågan, när du inte kan sköta ditt vanliga liv, vänner, familj, jobb och sånt

Tack för ditt svar, precis så jag tänker!

Citat:
Ursprungligen postat av billinge1992
Nu röker jag inte men har missbrukat läkemedel förut. Jag drog personligen gränsen (Även fast det tog lång tid att erkänna för mig själv) när de mesta i min dag gick ut på att planera när jag skulle ta tabletterna, hur jag skulle fixa nya, vilken lögn jag skulle dra för att få förnyat recept fast jag hade ätit långt över min dagsdos. Nu brukar jag tabletter några gånger i månaden men tar dem inte kontinuerligt för jag vill inte att mitt liv skall bestå av detta. Även fast jag personligen inte missade arbete och vänner etc så kanske det hade gått så ifall jag fortsatt.

Kortfattat håller jag med dig.

Min mor som är riktig hatare till vad allt med droger heter har också som flera andra sagt att det är bara korkat att cannabis är illegalt, varför ge kriminella gäng en hel marknad att kunna dominera när man kan tjäna pengar på skatt, skapar arbetstillfällen om man nu skall ha egna butiker med cannabis och dylikt. Att lägga rättskostnader och betala för polisinsatser för att någon gillar att ta några bloss lite då och då är galet i mina ögon.

Tack för svar, och jag håller med dig. Staten har dragit in miljard-belopp om det legaiserats.
Citera
2014-01-08, 01:50
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
Men jag drack i princip dagligen i drygt 2-3 månader, varar 3 av dessa veckor drack jag varenda dag. Både dag- och kvällstid. Var det inte en begynnande missbruksproblematik? Du kan ju dricka sprit på jobbet och fortfarande sköta jobbet utan att det påverkar jobbet negativt. Eller hur?
Det är ju ytterst få arbetsplatser där det är tillåtet att dricka på arbetstid så det är ju helt klart inne och sniffar på missbruk. Sen är det ju frågan om hur du drack dessa månader. Det är trots allt en otrolig skillnad på ett glas vin till maten eller en bärs i soffan varje dag och på att supa sig redlös. Det finns helt enkelt inte en definitiv gräns.
Citat:
Jag tycker det finns alldeles för många rökare som viftar bort en begynnande missbruksproblematik när de ruckar på gränser kring bilkörning, jobb, sociala sammanhang och dylikt med argumentet "Men vadå, jag kan ju göra allt när jag är bäng!".
Det håller jag med om. Man ska givetvis vara nykter i trafiken och på arbetet.
Citera
2014-01-08, 02:11
Medlem
unicaps avatar
Cannabis kommer aldrig bli lagligt i Sverige och ni som tror det lever i en bubbla.
Citera
2014-01-08, 02:26
Medlem
DrKovskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unicap
Cannabis kommer aldrig bli lagligt i Sverige och ni som tror det lever i en bubbla.
Efter USA legaliserat och folk runt om i världen ser att det faktiskt hjälper landet (det syns mer i TV/film osv på ett positivt sätt) så kommer andra länder så småningom haka på och tillslut Sverige också (hoppas jag). Vi behöver få in lite yngre politiker men det har vi nog fått när USA legaliserat.
Citera
2014-01-08, 02:38
Medlem
Citat:

Haha!

Just wait and see. Bubbla av vetenskap, statistik och sanning. Många kända konsumerar drogen och lagarna håller på att ändras lite här och där överallt i världen, för att inte tala om alla sociala medier där majoriteten är oftast för en legalisering. Men du gick nog på satirartikeln ang. död orsakad av cb och lever i beatrice asks ultrasuperbubbla.

Förnekelse eller desperation för att cannabisfrågan blivit så stor runtom i världen?
Citera
2014-01-08, 02:52
Medlem
DrKovskis avatar
Om jag får leka med min ytterst optimistiska tanke;

Efter det som republikanerna/GOP ställde till med 2013 med deras budget så har de tappat en del %. Det är redan idag 58% som vill legalisera marijuana och där 70-något procent vill ha det avkriminaliserat och 80- något för medicinskt bruk och där demokraterna står för den största delen. Om då i nästa presidentval 2016 om demokrat-representanten föreslår en legalisering när då lätt 60%+ kommer vilja legalisera så har han säkrat vinsten.

Tar vi detta exemplet så låter det såhär från publiken när PA Governor Candidate John Hanger föreslår att legalisera: http://www.youtube.com/watch?v=3XAUFErIXwE

Som sagt, min väldigt optimistiska tanke men tror inte det är en omöjlighet
Citera
2014-01-08, 09:01
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Det är ju ytterst få arbetsplatser där det är tillåtet att dricka på arbetstid så det är ju helt klart inne och sniffar på missbruk. Sen är det ju frågan om hur du drack dessa månader. Det är trots allt en otrolig skillnad på ett glas vin till maten eller en bärs i soffan varje dag och på att supa sig redlös. Det finns helt enkelt inte en definitiv gräns.

Det håller jag med om. Man ska givetvis vara nykter i trafiken och på arbetet.

Det är ju precis det jag ville peka på. Bara för att man kan sköta sin vardag på ett bra sätt påverkad betyder det inte att man inte missbrukar.

Men nej, visst är det inte missbruk att ta ett glas vin till maten i sann Granqvistisk anda.

Tycker det finns så många som brukar cannabis som prompt hävdar att de inte missbrukar när de rätt tydligt ligger och svajar på den gränsen jag anser vara till missbruk. Som någon annan nämnt är en spliff inte riktigt att jämföra med t.ex. ett glas vin då man generellt sätt blir mer påverkad av just en spliff än ett glas vin. Oftast och de flesta - att tillägga är detta bara min åsikt - röker de flesta tills de blir någorlunda påverkade. Görs detta varje kväll i syftet att berusa sig tycker jag faktiskt det, men absolut inte nödvändigtvis, kan i vissa fall vara ett, eller åtminstone början på ett missbruk.

Med det sagt är jag inte heller i opposition mot de som väljer att röka varje kväll, då alla har sina högst personliga anledningar.
Citera
2014-01-08, 09:27
Medlem
mulkens avatar
Den här tråden har ett enkelt svar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger effect
Citera
2014-01-08, 13:06
Medlem
kruegers avatar
Citat:

Jag tror inte heller att jag kommer för uppleva en legalisering av cannabis under min livstid, pga att våra svenska politiker är så jävla tröga och bakåttänkande. Vägrar ta in fakta och sätta rimliga lagar efter detta...pust blir så matt på dessa ignoranta människor!
Dock hoppas jag att jag får uppleva legalisering av cannabis under min livstid

Citat:
Ursprungligen postat av smeden80
2) Det är en inkörsport till tyngre droger
Vill du att dina framtida / eventuellt nuvarande barn ska flumma runt och garva höga på gräs??

Att cannabis är en inkörsport till tyngre droger kan ju för fan vem som helst förstå - det är ju pga att det är olagligt! Duhhhhh Man måste vända sig till langare som mer än gärna vill att köparen ska fastna i någon tyngre, fysiskt beroendeframkallande drog, så att man kommer tillbaks och köper mer och mer och mer....get it?

Och nej jag vill inte att barn ska ta cannabis (har läst att cannabis kan rubba hjärnans utveckling under tillväxt), men det kan finnas åldersgräns på inköp av cannabis likaväl som det finns för tobak och alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in