2011-11-07, 21:12
Medlem
gsb4evrs avatar
Satt och snackade lite minnen med några gamla skinnskallar häromdan, och dom börja snacka om "Chess Army", ett hårdrocks gäng på 80-talet som tydligen ska ha varit rätt galna...hängde dom med sthlm skins? Vilka var dom? (Några "namn" som kom upp under samtalet var "Chess", "Pata", "Strömmis" och "Döden") Har också hört att dom hade lite kopplingar till HA...sant?
Citera
2013-01-15, 20:08
Medlem
Dom snodde bland annat konsertbiljetter av yngre hårdrockare utanför Hovet.
Jag vill också höra mer!
Citera
2013-01-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gsb4evr
Satt och snackade lite minnen med några gamla skinnskallar häromdan, och dom börja snacka om "Chess Army", ett hårdrocks gäng på 80-talet som tydligen ska ha varit rätt galna...hängde dom med sthlm skins? Vilka var dom? (Några "namn" som kom upp under samtalet var "Chess", "Pata", "Strömmis" och "Döden") Har också hört att dom hade lite kopplingar till HA...sant?

Adlrig hört talas om dessa gossar
Citera
2013-01-15, 21:34
Medlem
AnotherFakeNames avatar
Citat:
Har också hört att dom hade lite kopplingar till HA...sant?

Inte på 80-talet iaf. HA fanns inte ens här då
Citera
2014-01-07, 02:53
Medlem
gsb4evrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherFakeName
Inte på 80-talet iaf. HA fanns inte ens här då
Nej det är sant, dock kan ju personerna i det här gänget ha känt dom som blev HA i sthlm, och sedan blivit medlemar där...
Citera
2014-01-07, 09:24
Medlem
Har fått en hel del berättat för mig om Chess av en äldre släkting.
Tydligen skall Chess sett ett slagsmål som höjdpunkten för en konserkväll, en kväll gick han på pumpen ordentligt då han blev nerklubbad av en person som gick under smeknamnet halta negern.
Chess och hans vänner var ett skränigt öldrickande gäng som levde runt under hårdrockseran på tidigt 80-tal.
Citera
2014-01-07, 21:48
Medlem
gsb4evrs avatar
Haha "halta negern" Dom ska tydligen vart med vid stormningen av sovjets ambassad...
Citera
2014-01-07, 21:52
Medlem
Citat:
Haha "halta negern" Dom ska tydligen vart med vid stormningen av sovjets ambassad...
Faktum är att jag bevittnade den holmgången som Chess drog det kortaste strået i, Chess kallades han tydligen för att han gillade att dricka ett ölmärke med just namnet Chess. Om det var intaget av Chess som var anledningen till att Halta Negern sopade golvet med honom vet jag ej.

Hittade en artikel
http://herrtidning.wordpress.com/2013/07/27/de-nya-ungdomsgangen-1983-hardrockarna/
Senast redigerad av mullenö 2014-01-07 kl. 21:57.
Citera
2014-01-07, 22:35
Medlem
gsb4evrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mullenö
Faktum är att jag bevittnade den holmgången som Chess drog det kortaste strået i, Chess kallades han tydligen för att han gillade att dricka ett ölmärke med just namnet Chess. Om det var intaget av Chess som var anledningen till att Halta Negern sopade golvet med honom vet jag ej.

Hittade en artikel
http://herrtidning.wordpress.com/2013/07/27/de-nya-ungdomsgangen-1983-hardrockarna/
Dedär va guld, tror att de va dom där "rasta" (som fanns länkade i artikeln) dom boxades en del med
Citera
2014-01-08, 00:09
Medlem
Chess var en feg djävel som levde på sitt rykte mest, hans "hangarounds" ännu fegare.
De gick på smågrabbar och snodde konsertbiljetter innan konserter och halsdukar efter. Han åkte på pisk många gånger, svansen hade en benägenhet att jogga. Tror han var från Alby.

Kul att någon som fått berättat om honom från äldre släkt sedan bevittnat en fight personligen. Jag tror att den fighten är en skröna dessutom.

Skrönor och obekräftade rykten florerade hela tiden såklart, många var på tå på den tiden. Tränade man inte kampsport av något slag var man en nobody. Bortsett skinnskallar.
TKD var coolast, mest p.g.a. spektakulära sparkar. Wushu var också inne, wushuutövare och TKD-killar käftade allt som oftast om vilket som var "bäst". Alla hade en historia om hur tränare i respektive sport spöat en tränare i den andra. Chago, hårdaste TKD-tränaren, var såklart inblandad i tiotals skrönor. Chagos "grabbar" började använda en viss modell skor av märket Karhu, de som använde nämda sko utan att träna på klubben fick stryk och varning.
Alla kunde smälla på alla, även om s.k. rastas oftast hamnade i bråk med skinnbollar eller punkare.

De som, fegt nog, fick spö av alla var bögarna. De som gick på, eller var i närheten av, de olika bögklubbarna fick utstå mycket. Ägarna av desamma också givetvis, skadegörelse var ju tufft

Det var extremt viktigt att man kunde utläsa redan på långt håll vilken falang man tillhörde. Det fanns en fastställd dresscode kan man säga. Accessoarer som stora tygmärken och pins dessutom.Man ville ju inte sätta en "spinning round kick" i nian på en av sina egna.

Alla gängen hade riktigt tuffa killar, men mest var det medlöpare, såna som bara hänger på om man har stort numerärt överläge, så att man kan sparka lite på någon som redan är utslagen.
Att bli skinnhuvud var ju lite annorlunda, då fick man alltid skit så länge man inte var bland sina gelikar när det väl blivit uttalat rasistiskt att vara det. Skinheads var på intet sätt rasistiska från början, det var en musik- och modeinspirerad ungdomsrörelse, politiken kröp in senare.

Nu, efter att 30 år förflutit, är många av de tunga antagonisterna inom de olika "gängen" goda vänner.
Även de som inte suttit inne tillsammans
Citera
2014-01-08, 00:29
Medlem
gsb4evrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Chess var en feg djävel som levde på sitt rykte mest, hans "hangarounds" ännu fegare.
Fast det där e väl inte helt sant va? Har träffat några som va med där och dom är allt annat än fega...Chess själv blev ju medlem i HA utan "provtid", det blir du inte om du är en feg jävel som bara hoppar på smågrabbar
Citera
2014-01-08, 00:37
Medlem
Citat:
Fast det där e väl inte helt sant va? Har träffat några som va med där och dom är allt annat än fega...Chess själv blev ju medlem i HA utan "provtid", det blir du inte om du är en feg jävel som bara hoppar på smågrabbar

Jag har sett honom sno nämnda grejer själv. Jag har sett honom få pisk och de flesta i hans gäng springa som harar när det hettade till. Så var det då, säger ingenting om vad som hänt efter det.
Det som var fegt var just att han och hans gäng gick på sådana som inte kunde försvara sig, inte Chess själv. Förstår du då?
Har du sett något annat är det bara att dela med dig.

Om du är yngre och pratar med någon som var hårdrockare eller hängde i hans krets får du ta rövarhistorierna med en nypa salt. Som vanligt.

Kan man bli fullryggare i HA direkt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in