2014-01-06, 02:13
Medlem
Snates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jinxedd
Mina "irritationsmoment" i matvaruaffären;

2) Folk under 50 som stoppar i kortet först när alla varor är inscannande och då drar igång hela den biten. Man kan köra det när första varan (om man har hunnit fått upp allt) scannas, skriva in koden och sen vänta tills summan står där.

Inte i alla affärer, nej.
Citera
2014-01-06, 03:40
Medlem
Loxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snate
Inte i alla affärer, nej.

Alla mataffärer som ingår i nån kedja iaf.
Citera
2014-01-07, 06:59
Medlem
Jinxedds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus

Exakt!
Citera
2014-01-07, 07:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loxus

Det beror på kassörskan. Det ska tryckas på en knapp först innan det går att dra eller stoppa i kortet.

Men visst ska man göra det så fort man kan, även om det är minst lika patetiskt att bli stressad av att någon inte gör det.
Citera
2014-01-07, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det beror på kassörskan. Det ska tryckas på en knapp först innan det går att dra eller stoppa i kortet.

Men visst ska man göra det så fort man kan, även om det är minst lika patetiskt att bli stressad av att någon inte gör det.
På coop räcker det med att ett nytt kvitto påbörjats, dvs en vara scannats. Då kan kund stoppa in kort och skriva in sin pinkod -> godkänd/grönt knapp (för att testa att pinkod är rätt).

Sedan när allt är klartscannat trycker man som kassör på "kort"-knappen -> enter. Då får kunden upp det totala beloppet, och trycker återigen på grön knapp/godkänd, för att godkänna själva beloppet.
Senast redigerad av Orthello 2014-01-07 kl. 13:21.
Citera
2014-01-07, 13:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orthello
På coop räcker det med att ett nytt kvitto påbörjats, dvs en vara scannats.

Stämmer säkert, men då jag själv aldrig varit ute för det, så förutsätter jag att det inte är knutet till en kedja som tidigare nämndes, utan till hur den enskilda terminalen är konfigurerad.
Citera
2014-01-07, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Stämmer säkert, men då jag själv aldrig varit ute för det, så förutsätter jag att det inte är knutet till en kedja som tidigare nämndes, utan till hur den enskilda terminalen är konfigurerad.
Vilka butiker är det som det är så i då?

Bara för att gjorde jag ett köp från en Coop Konsum idag. Där var det precis så som jag skrev.

2007 fick samtliga Coop-butiker samma kassasystem, nämligen StorePos från Visma.

Även ICA (om det är alla vet jag ej) använder StorePos.

Från manualen till StorePos Coop version:

Citat:
6.2 Betalkort
Detta avsnitt innehåller instruktioner för betalkort (ej MedMera). Vid kortbetalning kan kunden
påbörja registrering av kort och pinkod under pågående köp, då behöver endast beloppet
godkännas efter att man tryckt Kort.

Vad jag stör mig på: kasspersonal som frågar "var det bra så?". Ja, annars säger jag själv till om jag behöver något extra bakom kassan (tobak osv). Står de och säger så till varenda kund? Det gör de ju inte, bara ibland som de lägger till det. Irriterande och onödigt är vad det är, att behöva hoppa igenom en verbal kullerbytta.

Lagen om att kassapersonal måste fråga om kund vill ha kvitto är också riktigt jobbig, både för mig bakom kassan (papegoja) och kunder som man känner som man vet aldrig vill ha kvitto.
Citera
2014-01-09, 02:03
Medlem
Copterss avatar
Personal i kassan som inte orkar med ett "Hej!" eller motsvarande. Om personen ser sur ut eller beter sig otrevligt så förstör det lite av min dag. Trevlig personal är det bland det bästa som finns!
Sverige verkar ändå ha relativt trevliga personer i kassan om jag jämför med Spanien där de var sjukt otrevliga och helst ville slippa mig. Typ.
Citera
2014-01-09, 11:00
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orthello
Vilka butiker är det som det är så i då?
I de butiker jag normalt handlar i här i närområdet: ICA, City Gross & Netto.
Citera
2014-01-12, 14:25
Bannlyst
Folk i affärer borde ha stryk.
Rent generellt alltså.................
Citera
2014-01-12, 14:30
Medlem
Jag blir lite smått fundersam på folk som lägger fram ömtåliga varor först som sen följs av tunga produkter. Exempel: en påse chips följt av flera liter mjölk, fil och ost. Resultat = chipsen blir söndersmulade när de trycks mot änden av bandet. Ni som gör på detta viset, förklara gärna hur ni tänker. Gillar ni chipssmulor?
Citera
2014-01-12, 14:33
Medlem
gottmospahedens avatar
Ang fördelarpinnar; När jag bara ska köpa Snus (i affärer där kassörskan hämtar och ger snus) så lägger jag trots det en pinne bakom mig; för att visa att jag handlar själv trots att jag inte har varor. Många gånger verkar inte personen bakom mig i kön förstå, så de tar helt enkelt bort pinnen och kassören börjar scanna den personens varor INNAN jag har hunnit be om snus. Alltså, kunden som står bakom mig i köns varor. Då måste jag säga till, ev. måste någon vara avskrivas från kassaapparaten etc.

Vad tycker ni om mitt sätt (kanske är vanligt, men jag har inte sett någon annan göra det)? Hade ni blivit arga, tycker ni det är bra?

Och nej, jag är inte autist eller liknande - jag vill bara göra det så självklart som möjligt för kassörskan att jag handlar själv, och inte med personen bakom mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Jag blir lite smått fundersam på folk som lägger fram ömtåliga varor först som sen följs av tunga produkter. Exempel: en påse chips följt av flera liter mjölk, fil och ost. Resultat = chipsen blir söndersmulade när de trycks mot änden av bandet. Ni som gör på detta viset, förklara gärna hur ni tänker. Gillar ni chipssmulor?

Det är väl pga. att folk är lata? Chips tar man ju oftast nära kassan, och mjölken tar man längst in i butiken?
Senast redigerad av gottmospaheden 2014-01-12 kl. 14:35. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in